به هنگام گم شدن در طبیعت چه کنیم؟

به هنگام گم شدن در طبیعت چه کنیم؟
t به هنگام گم شدن در طبیعت چه کنیم؟

یکی از سالم‌ترین تفریحات، طبیعت گردی یا همان گشت‌وگذار در طبیعت است، چون هم آرامش‌بخش روح شماست و هم شما می‌توانید در اردو تجربه‌هایی کسب کنید که شاید در زندگی خانوادگی هرگز موفق به کسب آن نشوید. توجه داشته باشید که همین تفریحات فردی خطراتی مانند گم شدن در طبیعت را هم ممکن است به همراه داشته باشد، اما اگر شما آمادگی کافی را در زمینه‌های مختلف داشته باشید، هیچ اتفاق ناگواری برای شما نخواهد افتاد. بنابراین ما در این بخش سعی خواهیم کرد شما را با جنبه‌های مختلف مهارت‌هایی آشنا کنیم تا اگر در جایی نیاز شد، شما از این آموزش‌ها نیز بهره‌ی کافی را ببرید.

اگر به منطقه‌ای جنگلی برای اردو رفتید و عدم آشنایی شما با منطقه و یا کنجکاوی در سرکشی به نقاط مختلف جنگل باعث شد که از راه اصلی منحرف شده و مسیر را گُم کنید، اولین و اصلی‌ترین قدم رعایت خونسردی و رعایت اقدامات ایمنی است.

اطلاعات کسب کنید

اگر برای اولین بار است که به منطقه‌ای جنگلی یا کوهستانی می‌روید، حتما از کتابچه‌های راهنما یا رایانه کمک بگیرید و مختصری راجع به آب‌وهوا، محیط، گیاهان و حیوانات محلی منطقه تحقیق کنید و مطمئن باشید این کار شما را در پیدا کردن راه بسیار کمک خواهد کرد.

دیگران را مطلع کنید

هنگام طبیعت گردی زمانی که قصد دارید از گروه جدا شوید، حتما فرد یا افرادی را از مسیر رفتن خود مطلع کنید تا اگر احتمالا در بازگشت شما تاخیری پیش آمد، آنان بتوانند سریع از نیروهای کمکی برای یافتن شما کمک بگیرند.

همراه داشتن وسایل ضروری در طبیعت گردی

t به هنگام گم شدن در طبیعت چه کنیم؟

حتی‌الامکان وسایل اولیه‌ای مثل چاقو، کبریت، قطب نما، سوت، یک پتوی سبک مسافرتی، یک قوطی کنسرو، مقداری آب، بی‌سیم یا تلفن همراه و مقداری از وسایل کمک‌های اولیه مثل چسب زخم، باند و مواد ضدعفونی‌کننده  را هنگام طبیعت گردی به همراه خود داشته باشید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه یک نوجوان موفق باشیم؟

هراسان نشوید

هرگز از گم شدن در طبیعت هراسان و عصبانی نشوید.خونسردی خود را حفظ کنید. چون در صورت هراسان شدن تصمیم گیری صحیح از شما سلب شده و نمی‌توانید درست عمل کنید. پس نفس عمیقی بکشید و ذهن خود را متمرکز کنید.

علامت‌گذاری کنید

هر جا که هستید و احساس کردید مسیر را گُم کردید، همان جا بمانید و در اولین قدم یک علامت که از دور قابل دیدن باشد، مثل توده ای از لباس یا سنگ، یک ورق کاغذ یا هر چیزی که از راه دور قابل دید باشد به وجود آورید.

جهت‌های جغرافیایی را بشناسید

اگر در جنگل گم شدیم چکار کنیم | اگر در کوه گم شدیم چکار کنیم

مهم‌ترین نکته این است که جهت‌ها را بشناسید. خورشید از شرق طلوع و در غرب غروب می‌کند. عقربه‌های قطب نما درست مثل یک ساعت عمل می‌کنند. عدد ۱۲ در بالای ساعت همان شمال است و نقطه مقابل آن در پایین جنوب را نشان می‌دهد.

در نتیجه نقطه‌ی سمت راست، غرب و نقطه‌ی سمت چپ، شرق را نشان می‌دهد. برای مثال اگر اواخر بعدازظهر است، خورشید سمت راست شماست یعنی غرب در سمت چپ شما قرار گرفته است. امروزه بر روی گوشی‌های تلفن همراه نرم‌افزارهایی برای شناسایی جهت‌های جعرافیایی وجود دارد که می‌توانید از این نرم‌افزارها نیز بهره ببرید.

سعی کنید محل را ترک نکنید

در صورت گم شدن در طبیعت یک جا بمانید. ماندن در یک جا اولا شانس یافتن شما را بیش‌تر می‌کند، دوما باعث کاهش مصرف انرژی شما می‌شود. همچنین کمک می‌کند در مصرف آب آشامیدنی و غذای شما نیز صرفه جویی شود.

آتش روشن کنید

اگر در جنگل گم شدیم چکار کنیم |  گم شدن در طبیعت

سعی کنید در جای امنی که باعث آتش سوزی نشود، به وسیله‌ی چوب درختان مقداری آتش روشن کنید. با این کار دو مقصود را دنبال می‌کنید، اولا از خطر سرما و بعضا حیوانات وحشی در امان می‌مانید و دوما دودی که از آتش متصاعد می‌شود، باعث می‌شود افرادی که در پی شما هستند، راحت‌تر به مکان اسکان شما دسترسی پیدا کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاردستی شمعدان هفت سین

آب پیدا کنید

در صورت گم شدن در طبیعت ،در پی یافتن یک منبع آب برای زنده ماندن باشید. شما ممکن است بدون غذا بتوانید مدتی تحمل کنید اما شانس زنده ماندن بدون آب بسیار کم خواهد بود.

آب را بجوشانید

اگر در جنگل گم شدیم چکار کنیم | اگر در کوه گم شدیم چکار کنیم

برای این‌که از خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی شناور در آب چشمه‌ها در امان بمانید، سعی کنید قبل از مصرف، آب آشامیدنی را بجوشانید. اگر کتری در دسترس نداشتید، می‌توانید از قوطی خالی کنسرو برای این کار استفاده کنید.

سرپناهی بسازید

اگر در جنگل گم شدیم چکار کنیم | اگر در کوه گم شدیم چکار کنیم

بسته به نوع مکانی که در آن هستید، سعی کنید سر پناهی برای خود درست کنید. با این کار شما می‌توانید از آفتاب سوختگی، گزیدگی‌ها و خطر حیوانات وحشی در امان بمانید.

از خوراکی‌های طبیعی استفاده کنید

هنگام طبیعت گردی در شرایط عادی آب و هوایی یک فرد می‌تواند تا سه هفته بدون غذا زنده بماند. اگر در پی یافتن غذای مناسب هستید، توجه داشته باشید که از غذاهای سالم جنگلی مثل میوه‌ها استفاده کنید و قبل از استفاده مطمئن شوید که از گزند حشرات در امان مانده باشند تا باعث مسمومیت شما نشوند.

 

t به هنگام گم شدن در طبیعت چه کنیم؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *