شناخت و معرفی بنای مسجد شیخ لطف الله اصفهان

t شناخت و معرفی بنای مسجد شیخ لطف الله اصفهان

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

مسجد شیخ لطف الله.سایت نوجوان ها (1)

مسجد شیخ لطف الله تنها مسجد بدون مناره ای است که در حال حاضر وجود دارد. این مسجد در شهر اصفهان و در یکی از اضلاع میدان نقش جهان از سالیان دور هنوز با صلابت پا بر جاست و رکن مذهبی این میدان را به وجود آورده است.

سال شروع به ساخت این بنا در سال ۱۶۰۲ میلادی و ۱۰۱۱ هجری قمری ست و به اتمام رسیدن آن در سال ۱۶۱۹ میلادی و ۱۰۲۸ هجری قمری است.

این مسجد که شاهکاری از هنر معماری و کاشی کاری زمان خود به شمار می آید به دست هنرمند معمار نامدار زمانه خویش در قرن یازدهم هجری محمد رضا اصفهانی و به دستور شاه عباس کبیر ساخته شد و به شیخ لطف الله میسی پدر زن شاه عباس که از بزرگان دینی ایران و لبنان بود اهدا گردید.

طرح این مسجد زمانی ریخته شد که هنر و معماری اصفهان و صفویه به دوران اوج و بلوغ خود رسیده بود و چهارباغ عباسی طراحی و ساخته شده بود.

بعد از تکمیل این مسجد و اهدای آن به شیخ لطف الله میسی او در این مسجد به تدریس علوم دینی پرداخت و شاگردان زیادی در این مکان مقدس این علوم را فرا گرفتند.

از نظر ظاهری این بنا دو فرق اساسی با دیگر مساجد اسلامی دارد:

یکی این که این مکان فاقد هر گونه مناره و گلدسته است که دلیل این امر را اختصاص داشتن آن به خانواده سلطنتی برای ادای فریضه نماز دانسته اند. حتی گفته شده است که راهی مخفی این سازه‌ مقدس و کم نظیر در ضلع شرقی میدان را به عمارت عالی قاپو در ضلع غربی نقش جهان متصل می‌کند که همسران و اعضای خانواده شاه بدون وارد شدن به فضای عمومی میدان به مسجد بروند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تصاویر هوایی از عبور زائران کربلا از مرز مهران

دیگر تفاوت این محل با دیگر مساجد این است که صحن یا شبستانی در این بنای زیبا وجود ندارد و ورودی آن پلکانی است.

این مکان مذهبی عظیم بر روی بقایای خرابه های مسجدی دیگر ساخته شد. سبک معماری آن به سبک اصفهانی است، جلوی مسجد با عقب نشینی شروع می شود و با ۴ پله به سر در آن می رسیم. در ورودی دو لنگه است و از چوب یک پارچه درخت چنار ساخته شده است که با وجود گذشت ۴۰۰ سال از عمر مسجد هنوز همچنان پا برجا است.

گنبد چه از داخل و چه از تزئینات بیرونی جزو زیباترین گنبد های جهان به شمار می رود و رنگ های کاشی کاری مسجد هنوز بعد از سالیان دراز زنده و گیرا هستند.

در نهایت برای مرمت این مسجد ماندگار و افتخار آفرین در اواسط سال ۱۹۲۰ میلادی برابر با اوایل تابستان ۱۲۹۹ توصیه آرتور پوپ ایران شناس و اصفهان دوست شهیر آمریکایی دستور به مرمت و بازسازی بنا داده شد.

mosabeghe

کاربر عزیز

چنانچه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفت، لطفا آن را لایک کنید.

 

t شناخت و معرفی بنای مسجد شیخ لطف الله اصفهان
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *