آموزش عکاسی؛ فورس پرسپکتیو

Forced perspective
t آموزش عکاسی؛ فورس پرسپکتیو

فورس پرسپکتیو

فورس پرسپکتیو Forced perspective تکنیکی در عکاسی است که سعی دارد عناصری که در فاصله دوری نسبت به هم قرار دارند را در یک سطح و فاصله نشان بدهد که در واقع نوعی پرسپکتیو مصنوعی را القا می کند. با توجه به کلمه Force  که به معنای زور و اجبار است می توان به معنای آن پی برد.

حال به مفهوم پرسپکتیو بپردازیم. ما وقتی از جهان پیرامون خود که سه بعدی است عکاسی می کنیم، در واقع مناظر سه بعدی را در یک تصویر دو بعدی خلاصه می کنیم که می تواند احساس عمق را ایجاد کند. وقتی به تصاویری که با تکنیک فورس پرسپکتیو گرفته می شوند نگاه می کنیم متوجه می شویم که این احساس عمق، مصنوعی است. حال اینکه در تصاویر معمولی که با عمق سر و کار دارند کاملا مطابق واقعیت است.

خلاقیت در عکاسی

فورس پرسپکتیو هم مانند تمام تکنیک های دیگر در عکاسی زمینه ای برای بروز خلاقیت عکاس است. حتی شاید بیشتر از دیگر تکنیک ها بتوان در آن از خلاقیت کمک گرفت. نکته جالب تر این است که این تکنیک را می توان با دوربین های معمولی موبایل نیز پیاده کرد البته توجه به ظرافت های این تکنیک حائز اهمیت است.

اگر از دوربین عکاسی برای این تکنیک استفاده می کنید توجه داشته باشید که بهتر است عدد دیافراگم را بالا ببرید تا عمق میدان بیشتری در اختیار داشته باشید. به این شکل می توانید هم پیش زمینه و هم پس زمینه عکس خود را به صورت واضح در اختیار داشته باشید.

lsd[vh

اکنون به تصاویر زیر دقت کنید تا با این تکنیک بیشتر آشنا شوید:

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عکاسی از جهان موازی پس از باران

فورس پرسپکتیو

این تکنیک می تواند جلوه های بصری زیبایی ایجاد کنند که گاها فرا واقع گرا و تخیلی باشند. همین موضوع باعث می شود این تکنیک حالتی فانتزی و کمیک داشته باشد.

فورس پرسپکتیو

فورس پرسپکتیو

دلار

فورس پرسپکتیو

گاهی استفاده از مناظر طبیعی می تواند حالتی معنا گرا ایجاد کند.

ریل

فورس پرسپکتیو

یاسمین الهیاریان

t آموزش عکاسی؛ فورس پرسپکتیو
3/5 - (3 امتیاز)

‫1 نظر ارسال شده در “آموزش عکاسی؛ فورس پرسپکتیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *