چگونه باهوش تر شویم؟

چگونه باهوش تر شویم؟
t چگونه باهوش تر شویم؟

آیا تا به حال احساس کرده اید از افراد دیگر هوش کمتری دارید؟ آیا زمانی که جواب سؤال معلم خود را نمی دانید،خجالت می کشید؟ برای هر فردی ممکن است مواقعی پیش بیاید که احساس کند، هیچ چیز نمی داند؛ البته این درست است که هیچ وقت نمی توان گفت که من همه چیز را می دانم اما صرف نظر از میزان هوشمندی و استعداد، می توان برای باهوش تر شدن و داشتن آگاهی های بیش تر از همین امروز اقدام کرد. می پرسید: چگونه؟ پاسخ این است: با ما همراه شوید تا بدانید.

چگونه باهوش تر شویم؟

1) بهبود بخشیدن حافظه:

ما بسیاری از مطالبی را که قبلا” به شکل اطلاعات به ذهن سپرده ایم به سادگی به یاد می آوریم زیرا این اطلاعات در حافظه ما ذخیره شده اند. می توان این توانایی ذهن را تقویت کرد. راه های مختلفی برای حفظ و به یادآوردن خاطرات و یا اطلاعات بیشتر وجود دارد، مثلا” توجه به جزئیات مسائل، کمک بزرگی به ثبت آن ها در حافظه می کند.

2) مطالعه مؤثر:

چگونه باهوش تر شویم؟

اگر دانش آموزی در پاسخگویی به سؤالات معلم ضعیف عمل کند و یا در امتحانات نمره پایینی بیاورد، لزوما” نشانگر کم درس خواندن او نیست. ممکن است دانش آموزی ساعت ها مشغول درس خواندن باشد ولی نتواند سؤالات را به خوبی جواب بدهد، علت به وجود آمدن این مشکل، مطالعه بی دقت و بی هدف است که اهل فن با لفظ مطالعه غیر مؤثر آن را عنوان می کنند. مهم ترین عاملی که در مطالعه و به خاطر سپردن اطلاعات بیش تر از زمان زیاد، باید به آن توجه کنیم، بهبود روش مطالعه و داشتن مطالعه ای مؤثر است.

3) زیاد بخوانید:

سعی کنید هر مطلبی را که در دسترس دارید با علاقه بخوانید، فرقی نمی کند به شکل کتاب باشد یا مجله و یا حتی صفحه ای از اینترنت. این کار، شما را به خواننده ای حریص به مطالعه تبدیل می کند و باعث می شود علاقه شما به دانستن بیش تر شود. اگر سرعت مطالعه شما کم است، یادگیری و مطالعه سریع را تمرین کنید تا از خواندن خسته نشوید.

  4) بازدید از کتابخانه و انتخاب هر کتابی که به نظر جالب می آید:

برای شروع ایجاد علاقه و عادت به مطالعه، موضوع باید جالب و جذاب باشد. سعی کنید همیشه مطلب خوبی را برای خواندن در دسترس داشته باشید.

5) کنجکاوی بیش تر:

بعضی از افراد بیش تر از بقیه می دانند. علت این موضوع علاوه بر داشتن مهارت های مطالعه و  حافظه خوب،کنجکاوی زیاد است. اگر شما به یادگیری مطالب بدون درک آن ها راضی باشید، پیشرفت نخواهید کرد. سعی کنید با داشتن حس کنجکاوی بیش تر ،مطالب را با جزئیات دقیق تر به خاطر بسپارید و مطمئن باشید به یاد آوردن آن ها نیز برایتان راحت تر خواهد بود. هرچه افق دید شما گسترده تر باشد، میزان هوشمندی شما بالاتر خواهد رفت.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ما چگونه از فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی استفاده می کنیم؟

6) تحقیق کنید:

کنجکاوی بدون تحقیق مثل ماشینی است که سوخت ندارد و نمی تواند شما را به جایی برساند. خوشبختانه اگر تحقیق را به دانش خود اضافه کنید، موفقیت شما حتمی است. اگر هنگام مطالعه با کلمه ای برخوردید که معنی آن را نمی دانید، سریعا” در کتاب لغت معنی آن را پیدا کنید. اگر پرواز هواپیما برایتان جالب است، کتابی در رابطه با آن بخوانید.

اگر می خواهید در مورد سیاست بیشتر بدانید، روزنامه بخوانید. قابل توجه است که این روزها با در دسترس بودن اینترنت، هیچ بهانه ای برای ندانستن و پیدا نکردن مطلبی نخواهید داشت.

7) چگونه دیدن را یاد بگیرید:

زمانی می توانید اطلاعاتی از یک دایره المعارف با سرعت و به طور مؤثر به دست آورید که راه استفاده از آن را بلد باشید. داشتن مهارت های تحقیق مؤثر، می تواند کنجکاوی شما را به مقصد درست راهنمایی کند؛ زیرا باعث ایجاد اعتماد به نفس در شما برای به دست آوردن دانش بیش تر می شود. اگر احساس می کنید این مهارت را ندارید از کتاب ها یا مقالاتی که در این رابطه است، کمک بگیرید. با کمک کتابدار یک کتابخانه،معلم خود و یا حتی جستجو در اینترنت از این روش ها بهره ببرید.

8) در خودتان تغییر ایجاد کنید:

فقط در کتاب های راهنمای افزایش هوش نباید به دنبال راه بود، بلکه در اطراف خود شما، در خانه، مدرسه ، حتی بین دوستانتان راه های کاربردی بسیاری یافت می شود. اگر انجام کاری برای شما سخت است، می توانید خیلی راحت با کسی که آن کار را انجام داده، صحبت کنید و از او راهکار بگیرید. در حالی که در بیش تر موارد خودتان قادر به کشف راه حل خواهید بود یا با آزمون و خطا یا با انجام تحقیق.

درست است به جواب رسیدن از این راه ها کمی مشکل و زمان بر می باشد اما در عوض باعث می شود راه حل آن مسأله خیلی خوب در ذهن شما بماند. بسیار مهم است که روی مهارت حل مسأله بیش تر کار کنید تا مهارت پرسش و شنیدن راه حل!

9) از دیگران کمک بگیرید:

این بسیار خوب است که ما برای رسیدن به جواب سؤالاتمان به خود متکی باشیم اما گاهی اوقات پیش می آید در حالی که توانایی تلاش برای کشف جواب را داریم ولی زمان کافی نداریم. این جور مواقع نباید نا امید شویم؛ بلکه می توانیم از شخصی با تجربه کمک بگیریم. مطمئن باشید اگر در این پرسش و پاسخ ها دقت کافی داشته باشیم و هر سؤالی داریم بپرسیم و به خاطر بسپاریم، دیگر به دوباره پرسیدن آن سؤال نیاز نخواهیم داشت.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
5 خوراکی غیر لبنی سرشار از کلسیم

10) از راه های مختلف ذهن خود را پرورش دهید:

همه ما بدون استثناء بالقوه و از روز تولد توانایی هایی داریم. این توانایی می تواند در زمینه های مختلف (هنری،فنی ،ورزشی و…) باشد. ما باید یادگیری مهارت های جدید را شروع کنیم. این کار خود به خود باعث افزایش هوش انسان می شود. دقت داشته باشید در انتخاب مهارت جدید، علاقه بسیار مهم است. چیزی را انتخاب کنید که دوست دارید بلد باشید.

ممکن است در شروع کار، خود را ناتوان احساس کنید و یا حتی کم هوش اما با داشتن پشتکار و علاقه، اعتماد به نفس خود را به دست می آورید و این اعتماد به نفس امکان ارتباطات جدید را در ذهن شما به وجود می آورد.

11) به دیگران بیاموزید:

امتحان کنید؛ زمانی که مطلبی را به کسی آموزش می دهید آن مطلب بیش تر و بهتر در ذهن شما ثبت خواهد شد. در واقع توضیحاتی که برای فرد مقابل می دهید برای ذهن خودتان است.

12) هر روز یک کلمه یا مطلب جدید بیاموزید:

فرقی نمی کند این کلمه را در چه کتابی خوانده اید، اگر معنی آن را نمی دانید سریع در فرهنگ لغت معنی آن را پیدا کرده و به خاطر بسپارید. از مطالب تازه آموخته در طول روز استفاده کنید تا در ذهن شما ثبت شوند.

13) تمرین و تکلیف شب مدرسه را حتما” انجام دهید:

چگونه باهوش تر شویم؟

هیچ وقت حل تمرین درس های مدرسه و یا کلاس های فوق برنامه خود را برای لحظه آخر رها نکنید تا مجبور نباشید با عجله و بدون فهمیدن، حل کرده و یا از پاسخ نامه و جواب دیگران کپی کنید. در کل، انجام تکلیف شب اعتماد به نفس شما را در فهمیدن مطلب تدریس شده بالا می برد و به شما این اطمینان را می دهد که درس را درست یاد گرفته اید اما به یاد داشته باشید که انجام تکلیف شب با مطالعه فرق دارد؛ پس علاوه بر حل تمرین ها، زمانی را هم به مطالعه همان درس اختصاص دهید.

14) سرگرمی ای پیدا کنید که به آن علاقه دارید:

بعضی از افراد هوش خود را در انجام دادن فعالیت هایی افزایش می دهند که در آن ها موفق ترند. پس شما هم می توانید بیش تر به کارها و سرگرمی هایی که به آن ها علاقه دارید بپردازید.

این رضایت خاطر به شما در پیشرفت در رشته تحصیلی یا کاری که در حال انجامش هستید کمک می کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آسان ترین روش‌های کالری سوزی برای آدم های گرفتار!

15) با افراد باهوش در ارتباط باشید:

معاشرت با افراد با ذکاوت و باهوش، شما را به دانستن بیش تر وادار می کند. وقتی بدانید در مقابل شما فردی با سواد و آگاهی زیاد هست، تلاش خواهید کرد که معلومات خود را افزایش دهید.

16) اخبار را دنبال کنید:

با شنیدن و یا خواندن اخبار، خواهید دانست که در جهان پیرامون شما چه می گذرد. هم چنین این قسمت تمرینی است برای راهکار سوم که قبلا” گفته شد.

17) مهارت نوشتن را در خود تقویت کنید:

 

خوب نوشتن می تواند دانش شما را به خلاقیت تبدیل کند. آیا تابه حال سعی کرده اید داستان کوتاهی بنویسید؟ فرقی نمی کند موضوع نوشتن شما چه باشد، می توانید از اتفاقی که در اطرافتان رخ داده و یا حتی از آب و هوای شهرتان گزارشی زیبا تهیه کنید. نوشتن، نوعی ورزش برای ذهن شما محسوب می شود.

18) یادگیری یک زبان جدید:

چگونه باهوش تر شویم؟

تحقیقات ثابت کرده است که یادگیری زبان های جدید، عموما” باعث باهوش تر شدن فرد می شود. طبق گفته محققان مغز کودکانی که دو زبان یا بیش تر می دانند، ماده خاکستری بیش تری نسبت به همسالان خود دارد. ماده خاکستری، مسئول پردازش اطلاعات (مثل: حافظه، گفتار و احساسات و…) در مغز می باشد.

19) خوب بخوابید:

برخی محققان می گویند: در حالی که شما خواب هستید، مغز شما مشغول ساختن ارتباطات جدید است. مثلا” اگر یک مسأله ریاضی را نمی فهمید، آن را خوانده و بخوابید. مغز شما در خواب این فرصت را دارد که آن مسأله را تغییر داده و درک آن را برای شما راحت تر سازد.

چگونه باهوش تر شویم؟

نکته ها:

ــ در آموختن موارد جدید اعتماد به نفس داشته باشید. هرگز از آموختن نا امید نشوید و پایدار باشید.

ــ خودتان را در کلاس درس به گفته های معلم محدود نکنید. همیشه سعی کنید چیزی بیش تر از مطالب گفته شده بدانید.

ــ فقط برای یادگیری نخوانید. دنبال راهی برای پیدا کردن سرگرمی و علاقه در یادگیری های خود باشید. این کار یادگیری را برای شما آسان تر و لذت بخش تر می کند.

ــ لازم نیست با دانستن علوم سخت و دشوار هوشمند شوید بلکه هر چه را دوست دارید، بیاموزید. آموختن است که شما را هوشمند می سازد نه موضوع آن.

ــ سعی کنید همیشه داوطلبانه به دیگران کمک کنید. اگر دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید علاوه بر خود به پیشرفت جامعه خود نیز کمک کرده اید.

ــ گوش کردن به موسیقی کلاسیک و سنتی تأثیر زیادی در زیاد شدن هوش افراد دارد.

 

 

t چگونه باهوش تر شویم؟
امتیاز به این نوشته

‫2 نظر ارسال شده در “چگونه باهوش تر شویم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *