چگونه احساسات منفی‌مان را کنترل کنیم؟

چگونه احساسات منفی‌مان را کنترل کنیم؟
t چگونه احساسات منفی‌مان را کنترل کنیم؟

کنترل احساسات منفی یکی از مهارت های مهمی است که هر فردی باید بیاموزد. فرض کنید چهارشنبه است و شما برای تعطیلات آخر هفته برنامه ریزی کرده اید تا با دوستانتان به گردش بروید، اما معلم تان برای شنبه یک امتحان بسیار سخت و یا یک پروژه درسی قرار می دهد و در نتیجه شما مجبور خواهید بود که تمام آخر هفته خود را درس بخوانید.

در چنین شرایطی احتمالا عصبانی و ناراحت می‌شوید. همچنین ممکن است به خاطر امتحان و یا پروژه ای که ابتدای هفته بعد خواهید داشت، مضطرب شوید. اما چگونه واکنش نشان می دهید؟ چه می گویید و چطور رفتار می کنید؟

مشاوره سئو حرفه ای با زهرا رئیسی🔥 (کلیک کنید)😍

ممکن است بخواهید با معلمتان بحث کنید، اما فراموش نکنید که باید خودتان را کنترل کنید و آرام باشید.اگر در انجام این کار موفق نیستید و یا برایتان دشوار است، نگران نباشید. کنترل احساسات منفی برای برخی افراد کمی دشوار است، این مسأله با در نظر گرفتن چند مورد، قابل حل خواهد بود.

مهارت کنترل احساسات منفی

برای کنترل احساسات منفی یاد بگیرید واکنش صحیح داشته باشید

کنترل احساسات به این معنی است که بدانیم چگونه و در چه زمان احساساتمان را بروز دهیم. کسانی که در مدیریت احساساتشان موفق هستند می دانند که چه زمانی و چه راهی برای ابراز عواطف و احساساتشان مناسب است و به همین دلیل آن ها در موقعیت های مختلف به طور مناسب واکنش نشان می دهند.

این افراد می دانند:

  • به جای برخورد و واکنش زود هنگامی که بعدا از آن پشیمان شوند چگونه رفتار کنند.
  • چه زمانی برای ابراز احساسات و افکارشان مناسب است، در نتیجه صبر می کنند و در زمان صحیح آن ها را بیان می کنند.
  • متوجه این امر هستند که رفتار آن ها، واکنش و رفتار بعدی دیگران را شکل خواهد داد. پس سعی می کنند بهترین واکنش را نشان دهند تا بازخورد بهتری دریافت کنند.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
شهرباستانی میرا در ترکیه

احتمالا شما تجربه حضور در شرایطی را داشته اید که در آن کسی با رفتار شتاب‌زده و بروز احساساتش، مورد تمسخر قرار گرفته و یا حتی ممکن است خودتان چنین موقعیتی را تجربه کرده باشید و در کنترل احساساتتان شکست خورده باشید و در نتیجه موجب شرمساری و یا پشیمانی خود شده باشید. اگر تجربه تلخی در این باره دارید خود را ببخشید، سعی کنید آن را فراموش کنید و از سرزنش خود دست بردارید.

مهارت هایی برای کنترل احساسات منفی

کنترل احساسات

مطالعات نشان داده است کسانی که در واکنشِ صحیح موفق هستند، از هوش هیجانی (emotional intelligence (EQ برخوردارند. مهارت هایی وجود دارد که به عملکرد بهتر شما در کنترل احساسات منفی کمک خواهند کرد:

آگاهی احساسی: این مهارت به معنی تشخیص و شناسایی احساساتی است که ما در هر لحظه تجربه می کنیم.

فهمیدن و پذیرفتن احساسات: این یعنی باید بدانیم که چرا آن احساس را تجربه می کنیم. برای مثال باید به خودمان بگوییم «دلیل اینکه احساس ناامنی و یا تنهایی می کنم این است که هنوز به تولد هم کلاسی ام دعوت نشده ام، درحالیکه دو نفر از دوستان صمیمی ام دعوت شده اند».

در چنین شرایطی شما علت آن احساس را پیدا می کنید و با شناختن آن می توانید خود را آرام کنید و مسأله را درون خود حل کنید. در این موقعیت شما می دانید که این احساس معقول و یا طبیعی است و آن را می پذیرید بدون آنکه خود را سرزنش کنید یا به خاطر آن شرمنده شوید.

زمانی که در شرایط دشوار قرار می گیرید و نمی دانید بهترین راه بروز احساسات و واکنش چه خواهد بود، در ابتدا باید هر کدام از رفتارهایی را که می توانید بروز دهید در نظر بگیرید و پیامدهای هر کدام را بررسی کنید. بدون شک اگر نتیجه واکنش های خود را بدانیم انتخاب بهتری خواهیم داشت.

یاد گرفتن این مهارت به تمرین نیاز دارد و باید در نظر داشت که با صبر و آرامش، همه افراد می توانند موقعیت های حساس را به بهترین شکل ممکن کنترل کنند و عواطف و احساساتشان را به شکل صحیحی بروز دهند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
خر برفت و خر برفت،داستانی از حکایات مولوی

مجتبی ناطقی

رازهای شاد بودن در زندگی و شاد زیستن

 

t چگونه احساسات منفی‌مان را کنترل کنیم؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *