یه لقمه محیط زیست؛ روز جهانی گربه

روز جهانی گربه
t یه لقمه محیط زیست؛ روز جهانی گربه

گربه ها حیوانات خوش شانسی هستند. چون از بین این همه حیوان جورواجور آنها بودند که شانس حیوان خانگی شدن را داشتند. این روزها بسیاری از آنها یا در خانه ها و همراه با امکاناتی که انسان برایشان فراهم می کند زندگی می کنند یا در خیابان اند و همچنان انسان آنها را دوست دارد. بنابراین شاید آنها در دنیای حیوانات به دیگر حیوان ها فخرفروشی هم بکنند که محبوب قلب آدم ها هستند!

گربه ها کی اهل شدند؟

آن طور که محققان و باستان شناسان دریافته اند آنها از زمان های دور یعنی از همان زمان های باستان اهلی شده اند. باستان شناسان در جزیره ی قبرس استخوان های گربه ای را کشف کردند که در کنار یک انسان دفن شده بود. اکتشافات جزیره ی باستان به زمانی حدود 8000 سال قبل بر می گردد. بنابراین می توان گفت گربه ها در آن زمان اهلی بوده اند.

روز جهانی گربه

جد گربه ها کدام حیوان است؟

این درست است که گربه با شیر و ببر و پلنگ و کفتار فامیل است اما جد گربه های اهلی امروزی ما گربه ی وحشی آفریقایی است. این گربه هنوز هم در شمال آفریقا و شبه جزیره ی عربستان زندگی می کند. بنابراین گربه ها می توانند برای دیدن جدشان به آفریقا و شبه جزیره بروند!

بیشتر جمعیت گربه مال کدام کشورهاست؟

طبق آخرین گزارش ورد اطلس که در مارس 2017 منتشر شده است بیشتر گربه های جهان در آمریکا زندگی می کنند. جمعیت گربه ها در آمریکا 76 میلیون است! بعد از آمریکایی، چینی و سپس روس ها بیشترین گربه های دنیا را در کشورشان دارند.

روز جهانی گربه

گوش های جالب گربه ها

حتما بارها دیده اید که گربه ها چطور می توانند گوش هایشان را به جهات مختلف بچرخانند. در هر گوش گربه 32 ماهیچه وجود دارد که باعث می شود گربه بتواند گوش هایش را در جهت مخالف با حرکتش بچرخاند. او همچنین می تواند هر گوش خود را جدا از گوش دیگر به جهتی متفاوت بچرخاند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
یه لقمه محیط زیست؛ روز جهانی ببر

تولد گربه های رنگی رنگی

طبق تحقیقاتی که انجام شده، گربه های خط و خال دار تا قرون وسطی وجود نداشتند. در زمان قرون وسطی بود که جهش ژنتیکی در گربه ای به وجود آمد و از آن پس گربه های خط خطی و رنگارنگ به دنیا آمدند.

روز جهانی گربه

سفر گربه ها به سایر نقاط جهان

در مصر باستان گربه حیوانی مقدس به شمار می آمده. البته این به این معنا نیست که گربه در مصر هم اهلی شده. گربه ها اولین بار در جزیره ی قبرس اهلی شدند. اما چرا؟ کشاورزان برای در امان نگه داشتن محصولات کشاورزی شان که در انبارها جمع می کردند نیاز به گربه ها داشتند تا موش ها را بگیرند. بنابراین گربه شانس این را پیدا کرد که کم کم با انسان زندگی کند.

چند هزار سال بعد از این ماجرا گربه های مصر باستان از راه سفرهای تجاری به سایر نقاط جهان رفتند تا همه جا را از وجود خودشان پر کنند! در دوران جمهوری روم بود که گربه ها به اروپا هم رسیدند.

روز جهانی گربه

گربه ها اجتماعی هستند

می توان گفت گربه ها امروزه به طور ذاتی اجتماعی هستند.  مخصوصا وقتی از بچگی با انسان بزرگ می شوند رفتاری کاملا محبت آمیز و اجتماعی دارند.

گربه ها چه قدر عمر می کنند؟

گربه ها اگر در طبیعت و حیات وحش زندگی کنند بین 5 تا 7 سال عمر می کنند. اما اگر در خانه ها و مکان های امن باشند بین 12 تا 15 سال عمر می کنند. البته استثناهایی هم وجود دارد. بیشترین عمر گربه ای که ثبت شده متعلق به کریم پاف بوده. او 38 سال زندگی کرد.

نژادهای اصلی گربه ها کدام اند؟

گربه ایرانی، بنگال، آنقره، سیامی، حبشی، برمه ای، آشرا و ساوانا نژادهای اصلی گربه ها هستند. البته 100 نژاد گربه ای در جهان وجود دارد که بیشتر آنها نژادهای دورگه هستند.

روز جهانی گربه

از کجا بفهمیم گربه ای انسانی را دوست دارد؟

گربه ها از راه های متفاوتی برای ابراز علاقه به صاحبشان و انسان ها استفاده می کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
حق و حقوق به زبان نوجوانانه؛ تغییر کردن را آگاهانه بپذیریم

دم گربه حرف های زیادی می زند. وقتی گربه ای دمش را به انسان می مالد یعنی آن فرد را دوست دارد.

گربه ها صورت خودشان را به گونه ی شما می مالند. این یعنی دوستتان دارند. اگر یک گربه ی خانگی را از نزدیک دیده باشید حتما یک بار هم که شده چنین رفتاری را در او مشاهده کرده اید.

در کل، وقتی گربه شما را دوست دارد سعی می کند دور و برتان بچرخد و با شما تماس فیزیکی برقرار کند. اگر گربه ای خیابانی به شما نزدیک شد و خودش را به پایتان مالید با این کار هم می گوید به شما اعتماد دارد و هم اگر گربه ای دیگر آن اطراف باشد دارد به آن گربه فخر می فروشد و می گوید: نگاه کن ما چقدر با هم صمیمی هستیم!

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – یاسمن رضائیان

t یه لقمه محیط زیست؛ روز جهانی گربه
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *