آنچه درباره افزایش قد باید بدانیم

افزایش قد
t آنچه درباره افزایش قد باید بدانیم

افزایش قد نوجوانان

در این مطلب قرار است تا درباره‌ی قد استاندارد نوجوانان صحبت کنیم و ببینیم رشد قد نوجوانان تا چند سالگی ادامه دارد .می خواهیم  بفهمیم که چه چیزی باعث افزایش قد در نوجوانان می شود. بنابراین اگر نوجوان هستید یا خودتان یکی از والدین نگران نوجوانتان می‌باشید، در این بخش ما را همراهی کنید تا به سوالات شما پاسخ دهیم.

چه چیزی باعث افزایش قد نوجوانان می شود؟

 بهتر است در ابتدای این نوشته به عوامل موثر بر افزایش قد بپردازیم .

۱_ ژنتیک

 موثرترین عامل بر رشد قد عوامل ژنتیکی است. دانشمندان ثابت کرده‌اند، میزان قد هر فردی ۸۰ درصد از والدین او به ارث رسیده است.پس اگر والدین کوتاه قد داشته باشید باید به ۲۰ درصد باقی مانده اتکا کنید و راه‌های افزایش قد را در زمان مناسب انجام دهید.

البته این نکته را هم به خاطر داشته باشید که قد خصوصیت چند ژنی دارد، یعنی ممکن است پدر و مادر شما کوتاه قد یا قد متوسط داشته باشند اما افراد دیگر در خاندان شما قد بلندی داشته باشند و شما این‌قدر خوش‌شانس باشید که ویژگی قد بلندی را از آن‌ها به ارث ببرید.

افزایش قد

۲_ تغذیه مناسب

 تغذیه صحیح و کامل عاملی است که می‌تواند در افزایش قد موثر باشد. تغذیه هم در دوران جنینی و هم در دوران بلوغ و بزرگسالی بر افزایش قد موثر است.معمولا کسانی که از سوءتغذیه رنج می‌برند، افرادی قد کوتاه هستند، زیرا نیازهای بدنشان تامین نشده است. به‌خصوص وجود روی در رژیم غذایی عامل موثر بر افزایش قد است.

۳_ بیماری‌های پس از تولد

فرد بیمار نیاز به سوخت و ساز بیشتری دارد تا با عوامل بیگانه و بیماری‌زا مقابله کند. استراحت کردن و رژیم‌غذایی که تامین کننده‌ی نیاز یک بیمار باشد باعث می‌شود فرایند رشد متوقف نشود.

۴_ عوامل محیطی

 شرایط محیطی که یک فرد از بدو تولد تا بزرگسالی در آن قرار دارد بر سلامت بدن و میزان رشد قد و حتی افزایش وزن هم تاثیر گذار است. نوزادی که وزن و قد پایین هنگام تولد دارد یا  بعد از تولد مورد مراقبت مناسب قرار نمی‌گیرد یا نوزادی که در معرض دود سیگار قرار دارد قطعا نمی‌تواند شرایط رشد مناسب داشته باشد. پس احتمال این‌که قد بلندی نداشته باشد بیشتر است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چهارزانو ننشینید/ ۳ خطر نشستن به روش غلط

t آنچه درباره افزایش قد باید بدانیم

قد نوجوان تا چند سالگی رشد می کند؟

بهتر است به ساختار استخوان‌ها و نحوه‌ی رشد در آن‌ها توجه کنیم. استخوان‌های دراز در بدن مانند استخوان ران و استخوان ساق پا ناحیه‌ای به نام اپی‌فیز وجود دارد.این بخش مولد است و با تکثیر سلولی باعث افزایش قد می‌شود البته تا زمانی که غضروفی است و هنوز سفت و استخوانی نشده است.

خب تا چه زمانی این منطقه غضروفی و مولد است؟ تا زمانی که هورمون رشد ترشح شود. یعنی تا پایان دوران بلوغ این منطقه در استخوان غضروفی است و امکان افزایش قد وجود دارد.

با رسیدن به سن بلوغ و با ترشح هورمون‌های جنسی مردانه (تستوسترون) و هورمون جنسی زنانه (استروژن) صفحات غضروفی بسته می‌شوند و تبدیل به بافت‌های استخوانی سفت می‌شوند و افزایش قد بعد از بسته شدن صفحات رشد یا به‌عبارت دیگر افزایش قد بعد از بلوغ امکان‌پذیر نیست.

رشد قد در پسران تا چه سنی امکان‌پذیر است؟

قد مناسب برای پسران ۱۵ ساله به ارث و سن بلوغ آنان بستگی دارد. رشد قد پسرها دیرتر شروع می‌شود و حتی بعد از بلوغ و تا اواخر نوجوانی هم ادامه دارد. راه های افزایش قد در ۱۵ سالگی برای پسران داشتن تغذیه مناسب و حاوی مواد مغذی در کنار ورزش کردن و حرکات کششی و تقویتی است.

رشد قد در دختران تا چه سنی امکان‌پذیر است؟

با توجه به این‌که بلوغ در دختران در سنین پایین‌تری اتفاق می‌افتد، توقف رشد در آن‌ها زودتر صورت می‌گیرد. راهکار پیشنهادی برای دختران نوجوانی که می‌پرسند چه‌ کار کنیم قدمان بلند شود فرقی با راهکارهای پسران ندارد و مبتنی بر تغذیه صحیح و ورزش کردن است.

افزایش قد

راه های رشد سریع قد در نوجوانی چیست؟

همان‌طور که گفتیم افزایش قد بعد از بسته شدن صفحات رشد امکان پذیر نیست. اما با اقداماتی در سنین پایین‌تر، می‌توان روند افزایش قد را سریع‌تر و بیش‌تر کرد.

الف_ تغییر سبک زندگی برای افزایش قد

یکی از مواردی که در سبک زندگی سالم اهمیت دارد داشتن الگوی خواب مناسب و کافی است. اگر می‌خواهید سلامت بدن تامین شود باید به اندازه‌ی کافی بخوابید. هورمون‌های رشد (HGH) در خواب ترشح می‌شوند، به‌خصوص در چرخه‌های عمیق خواب.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
فناوری جدید تصویربرداری جان بیماران را نجات می دهد

افزایش قد در نوجوانان نیاز به ۸ ساعت خواب عمیق دارد تا مغز هورمون رشد ترشح کند و دراین‌صورت باعث رشد قد مطلوب در فرد می‌شود.

برای داشتن الگوی خواب مناسب موارد زیر را رعایت کنید:

۱_ دو ساعت قبل از خواب از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار بپرهیزید.

۲_در محیطی که نور و سرو صدا نباشد بخوابید.

۳_به هیچ وجه با گوشی موبایل به رختخواب نروید.

t آنچه درباره افزایش قد باید بدانیم

ب_ رعایت رژیم غذایی برای رشد قد

اگر می‌خواهید قد بلندی داشته باشید و سوال‌تان این است که «برای افزایش قد نوجوانان چه بخوریم؟!» بهتر است بگوییم باید مواد غذایی سالم مصرف کنید و از مصرف خوراکی‌های فاقد ارزش غذایی پرهیز کنید. حتما می‌دانید استفاده از:

پروتئین‌ها

کلسیم

منیزیم

و ویتامین D

برای رشد استخوان‌ها و افزایش قد ضروری است.

چه ورزش هایی برای رشد قد نوجوانان مناسب است؟!

۱_ والیبال و بسکتبال

حتما دیده‌اید والیبالیست‌ها یا بسکتبالیست‌ها قد بلندی دارند. آیا این افراد هنگام ورود به این رشته‌های ورزشی قد بلند بوده‌اند یا با انجام ورزش قدشان بلندتر شده است؟ بله درست است، این دو ورزش با کشیدن ماهیچه‌های بدن تاثیر زیادی در افزایش قد دارند.

۲_ شنا

 شنا کردن هم می‌تواند با کشیدن ماهیچه‌های بدن در رشد قدی فرد موثر باشد.

۳_ بارفیکس

۴_ طناب زدن

۵_ بدمینتون

۶_ تنیس

جدول افزایش قد

دارو برای رشد قد نوجوان

درصورتی‌که می‌خواهید در مورد تاثیر گذاری داروی رشد قد بدانید، اول باید سن فردی که می‌خواهد این دارو را استفاده کند بررسی کنیم. داروی رشد قد در کودکان تاثیر دارد و می‌تواند باعث افزایش قد شود. اما آمپول افزایش قد فقط یک دروغ و تبلیغ تجاری است.

در کودکانی که هورمون رشد به اندازه‌ی کافی ترشح نمی‌شود، خوردن قرص‌ یا داروهایی می‌تواند باعث رشد قد تا ۲۰ سانت شود اما در نوجوانانی که صفحات رشد آن‌ها بسته شده باشد، قرص رشد قد نوجوان یا آمپول نمی‌تواند تاثیر گذار باشد و تا کنون این نوع از راه‌های بیشترشدن قد پاسخ مناسبی نداشته و فقط عوارض به‌جا گذاشته است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چند گجت کاربردیِ سال ۲۰۱۸

رشد قد نوجوانان تا چند سالگی ادامه دارد؟!

در پسران رشد قد تا ۲۵ سالگی و در دختران تا ۲۰سالگی ادامه می‌یابد. در دوران بلوغ، میزان رشد قد می‌تواند هر سال تا 4 اینچ افزایش یابد. افراد در این دوره به حداکثر قد خود می‌رسند.

به طور معمول، رشد در دختران زودتر از پسران شروع می‌شود و در حدود 16 سالگی متوقف می‌شود. پسرها در پایان نوجوانی دچار افزایش ناگهانی قد می‌شوند. مسئله‌ای که ذهن افراد را درگیر کرده است افزایش قد پس از نوجوانی می‌باشد.

علت رشد نکردن قد نوجوان

افراد در نوجوانی به سرعت در حال رشد هستند. جدول زمانی برای رشد بسته به جنسیت متفاوت است.دختران در دوران کودکی خود به سرعت رشد می‌کنند. آن‌ها زودتر از پسران به بلوغ می‌رسند. در این مدت قد آن‌ها نیز به شدت افزایش می‌یابد. بلوغ دختران معمولا از سن 8 تا 13 سالگی رخ می‌دهد.

در بیشتر موارد، قاعدگی پس از رسیدن به حداکثر قد در دختران رخ می‌دهد. دختران بعد از قاعدگی یک یا دو اینچ رشد می‌کنند.سن 14 تا 16 سالگی زمانی است که رشد بیشتر دختران قطع شده و ادامه نمی‌یابد. آن‌ها در این سن به حداکثر میزان قد خود می‌رسند. پس از این سن، دیگر افزایش قد رخ نمی‌دهد.

به طور متوسط، پسران دو سال دیرتر از دختران به حداکثر میزان قد خود می‌رسند. آنها معمولاً از زنان قد بلندتر هستند. برخی از پسران در سنین 11 تا 12 سالگی بالغ می‌شوند و برخی دیگر در حدود 13 تا 14 سالگی بالغ می‌شوند.

کسانی که دیر به بلوغ می‌رسند سریع‌تر از مدت زمان نرمال رشد می‌کنند تا زمان از دست رفته را جبران کنند. پسران در دوران بلوغ به طور متوسط سالانه سه اینچ رشد می‌کنند. آن‌ها در پایان دوره‌ی نوجوانی به 92 درصد قد بزرگسالی خود می‌رسند.

کلام آخر

در این متن سعی کردیم تا اطلاعاتی درباره‌ی رشد قد نوجوانان به شما بدهیم تا بتوانید با رعایت این نکات، به بهترین نتیجه در این مورد برسید. از همراهی شما ممنونیم.

 

سمانه سیاهوشی

t آنچه درباره افزایش قد باید بدانیم
5/5 - (1 امتیاز)

‫5 نظر ارسال شده در “آنچه درباره افزایش قد باید بدانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *