آپاندیس و آپاندیسیت چیست؟

آپاندیس و آپاندیسیت چیست؟
t آپاندیس و آپاندیسیت چیست؟

حتما تا به حال شنیده اید که کسی آپاندیس خود  را عمل کرده یا به خاطر درد ناحیه زیر شکم دوستتان به بیمارستان منتقل شده است؟ مطمئنا برایتان سوال پیش آمده که آپاندیس چیست و چرا چیزی در بدن انسان وجود دارد که می تواند مرگبار و دردآور باشد؟

آپاندیس و آپاندیسیت چیست؟

آپاندیس در کجای بدن قرار دارد و وظیفه این عضو چیست؟

به عنوان اطلاعات عمومی و بهداشتی شاید بتوانید به صورت مختصر به این سوال پاسخ دهید اما خوب است درباره این التهاب که به آن آپاندیسیت گفته می شود و گاهی اوقات حتی موجب مرگ انسان می شود بیشتر بدانید.

اولین نشانه این مشکل احساس درد در ناحیه سمت راست شکم است. برخی اوقات این درد با حالت تهوع و استفراغ همراه است. نشانه دیگر کم اشتهایی است که بسیار نشانه رایجی است. اگر این نشانه ها را در خود یا اطرافیان دیدید پیشنهاد می کنیم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

آپاندیس عضوی کوچک است و شکل ظاهری آن شبیه به انگشت است. آپاندیس به روده راست متصل است و در قسمت پایین و سمت راست شکم قرار دارد. به طور معمول آپاندیس به سمت قسمت روده بزرگ باز می شود و وقتی راه این عضو به دلیلی بسته شود موجب ورم آن می شود و محیط برای رشد باکتری فراهم می شود. مسدود شدن آپاندیس دلایل مختلف دارد. از جمله نشانه های انسداد می توان یبوست حاد، ورم روده بزرگ و انگل را نام برد.

اگر عفونت و تجمع باکتری ها از بین نرود باعث گسترش باکتری ها خواهد شد. این مشکل کوچک و حل شدنی تبدیل به عفونت و گسترش آن در ناحیه شکمی می شود. به این مشکل در اصطلاح پزشکی پریتونیت گفته می شود.این مشکل بیشتر در بین سنین ۱۱ تا ۲۰ سال در کودکان و نوجوانان به وجود می آید و تقریبا احتمال وقوع آن در نوزادان صفر است. مشکل آپاندیس مسری نیست و معمولا با یک عمل جراحی حل می شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چربی های سالمی که شما را لاغر می‌کنند!

آپاندیس و آپاندیسیت چیست؟

نکات بهداشتی جهت پیش گیری از مشکل آپاندیس

علت عمده ورم آپاندیس مسمومیت غذایی است. پس سعی کنید از سالم بودن غذایی که مصرف می کنید اطمینان حاصل کنید. بعد از مصرف غذاهای آلوده معمولا انسان دچار حالت تهوع و استفراغ می شود. در این مواقع مراجعه به پزشک ضروری است. اگر دچار مسمومیت شدید سعی کنید مایعات زیادی مصرف کنید تا از مشکل کمبود آب بدن در امان بمانید و با دفع ادرار هرچه زودتر سم از بدنتان بیرون برود.

ممکن است برخی غذاهای آماده و فست فودها آلوده به میکروب باشند چون ما از سالم بودن آنها اطلاعی نداریم. غذاهای مانده و غذاهایی که به مدت طولانی نگهداری شده اند معمولا باعث مسمومیت می شوند. غذاهایی که از حیوانات به دست می آیند ممکن است میکروبی و آلوده باشند مانند انواع گوشت ها، تخم مرغ، فرآورده های لبنی و غذاهای دریایی.

برخی اوقات حتی سبزیجات و میوه هایی که استفاده می کنیم نیز موجب مسمومیت ما می شوند. سعی کنید این مواد غذایی را که معمولا به صورت خام استفاده می شوند به دقت و با حوصله بشویید تا به درد آپاندیس مبتلا نشوید.

 

 

t آپاندیس و آپاندیسیت چیست؟
3/5 - (1 امتیاز)

‫7 نظر ارسال شده در “آپاندیس و آپاندیسیت چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *