چطور باید اشتباهات و خطاهای نوجوان را مدیریت کنیم؟

اشتباهات و خطاهای نوجوان
t چطور باید اشتباهات و خطاهای نوجوان را مدیریت کنیم؟

هر انسانی ممکن است اشتباه کند؛ اشتباه کردن ذات آدمی است. در نوجوانان هم باید بیشتر از هر سن دیگری انتظار اشتباه را داشت. اشتباهات و خطاهای نوجوان، راهی است برای رشد نوجوان؛ تا زمانی که نوجوان اشتباه نکن، تجربه کسب نخواهد کرد، به زبان ساده، بزرگ نخواهد شد. درست به همین دلیل است که به عنوان والدین، باید تحمل زیادی در برابر اشتباهات نوجوانان از خودمان نشان دهیم.

پیشنهاد مطالعه: آسیب هایی که نوجوانان را تهدید می‌کند

نحوه برخورد با اشتباهات و خطاهای نوجوان

نحوه برخورد با اشتباهات و خطاهای نوجوان

برخورد با اشتباهات و خطاهای نوجوان اما راه و چاه خودش را دارد. در زمان رو به رو شدن با اشتباهات و خطاهای نوجوان نوجوان باید نکات بسیاری را در ذهن داشت. والدین باید روش درست برخورد با اشتباهات و خطاهای نوجوان را یاد بگیرند و به شیوه‌ای درست به آن‌ها برخورد کنند. در غیر این صورت هم والدین، هم نوجوان و هم رابطه میان آن‌ها، دچار آسیب‌های ترمیم‌‌ناپذیر خواهد شد. در این مقاله از نوجوان‌ها، روش مدیریت اشتباهات و خطاهای نوجوان را به شما یاد خواهیم داد.

1. سریع از نوجوان خود قطع امید نکنید

خیلی از والدین وقتی می‌بینند که فرزندشان اشتباهی کرده است، سریع از او قطع امید می‌کنند و فکر می‌کنند دنیا به آخر رسیده است. آن‌ها ثمره چند ده سال زحمت  و تلاش خود را بر باد رفته می‌بینند و این‌طور فکر می‌کنند که نوجوان آن‌ها دیگر کاملا از دست رفته است! این دیدگاه بدون شک اشتباه است و از کمال‌گرایی والدین ناشی می‌شود.

در این مواقع بهتر است که والدین یک تصویر کلی از نوجوان داشته باشند؛ همه خوبی‌هایش را در کنار اشتباهش ببینند، نیمه پر و خالی لیوان را در کنار هم بگذارند و آن‌گاه خواهند فهمید که هر کسی می‌تواند در کنار هزارتا مزیتی که دارد، ده‌تا نقطه ضعف و خطا نیز داشته باشد. والدین در چنین مواقعی فراموش می‌کنند که خودشان هم ممکن است خطاهای بسیاری داشته باشند!

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تصاویری جالب از خانه باربی در کشورهای مختلف جهان

2.   با نوجوان خود حرف بزنید

نحوه برخورد با اشتباهات و خطاهای نوجوان

زمانی که نوجوان دچار خطا و اشتباه می‌شود، معمولا اولیه کاری که والدین انجام می‌دهند عصبانی شدن است. آن‌ها خشم خود را مستقیم بر روی نوجوان خالی می‌کنند و معمولا هم شخصیت و توانایی‌های نوجوان را هدف قرار می‌دهند. این کار می‌تواند تاثیر بسیار مخربی بر نوجوان داشته باشد و در آینده مشکلات روانی عدیده‌ای را برای او به همراه داشته باشد.

به جای انجام چنین کاری، اولین کار آن است که آرامش خود را حفظ کنیم. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بلوغ در افراد، حفظ آرامش در چنین مواقعی است و والدین در این زمینه باید الگوی فرزند خویش باشند. سپس باید به سراغ گفتگو و ایجاد مکالمه با نوجوان برویم. مثلا به‌جای خطاب و عتاب کردن با نوجوان، بهتر است نظر خودش را درباره اشتباهی که کرده است بپرسیم و بدانیم که علت این کارش چه بوده و برای جبرانش چه کاری انجام خواهد داد.

پیشنهاد مطالعه: تقویت مسئولیت پذیری نوجوانان

3.   به‌جای تنبیه، سلب امتیاز کنید

والدین، آزادی‌های خاصی را در اختیار نوجوان خود قرار می‌دهند و در قبال آن، انتظاراتی نیز از نوجوان خود دارند. این کار بهترین راه برای دادن اختیار عمل و آزادی به نوجوان است و باعث می‌شود که نوجوان، ارزش آزادی خود را متوجه شود و همین‌طور بتواند مسئولیت‌پذیر بودن را نیز در کنار آن‌ها یاد بگیرد.

زمانی که نوجوان اشتباهی می‌کند، بدون شک باید مسئولیت عواقب آن را نیز بپذیرد. در چنین زمانی، والدین به‌جای آنکه به سراغ تنبیه‌های سخت و تهاجمی بروند و عصبانیت خود را این طور خالی کنند، بهتر است امتیاز آزادی را از نوجوان سلب کنند. برای مثال اگر نوجوان شما با ماشینش تصادف کرده است و علت آن نیز سرعت غیرمجاز بوده، شما باید رانندگی او را محدود کنید، زیرا که او قوانین را زیر پا گذاشته و اکنون باید مسئولیت کارش را بپذیرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایده هایی جذاب برای بادکنک آرایی صورتی

4.   به نوجوان فرصت جبران بدهید

از دیگر رفتارهای نادرستی که والدین ممکن است در زمان مواجه شدن با خطای نوجوان از خود نشان می‌دهند، آن است که به او اجازه جبران اشتباهش را نمی‌دهند. در چنین مواقعی خودشان سریع دست به کار می‌شوند تا خطایی که نوجوان به وجود آورده است را اصلاح کنند و از بروز خسارت‌های بزرگ‌تر، جلوگیری کنند. این کار به شدت می‌تواند آسیب‌زا باشد.

اگر به نوجوان فرصت بدهیم که اشتباه خود را جبران کند، اول از همه یاد می‌گیرد که دیگر آن اشتباه را تکرار نکند؛ این کار یکی از مهم‌ترین مراحل رشد نوجوان است و والدین باید آن را در نظر داشته باشند. دوم، فرصت دادن به نوجوان برای اصلاح خطاهایش، می‌تواند مسئولیت‌پذیری را در آن‌ها تقویت کند که یکی از مهم‌ترین خصلت‌ها در افراد است.

5.   الگوی نوجوان باشید

نحوه برخورد با اشتباهات و خطاهای نوجوان

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در زمان مواجهه با اشتباهات و خطاهای نوجوان باید به یاد داشته باشید، این است که تنها شاید 50 درصد از اشتباهات و خطاهای نوجوان از جانب خودش است؛ الباقی اشتباهات او ممکن است از جانب الگوهای نوجوان باشد. شما به عنوان پدر یا مادر، بزرگ‌ترین الگوی زندگی نوجوان خود هستید و نوجوان هر رفتاری که در قبال اشتباهات انجام دهد، بخش بزرگی از آن را احتمالا از شما به ارث برده است!

درست به همین دلیل، لازم است که اول خودتان را اصلاح کنید، رفتارهای درست را ابتدا در خودتان تقویت کنید و سپس از نوجوان انتظار اصلاح داشته باشید. هراندازه که شما بتوانید الگوی بهتری برای نوجوان باشید، کمک بیشتری به رشد او خواهید کرد و در آیند، فرد بهتر و سالم‌تری را به جامعه تحویل خواهید داد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عکس هایی از زندگی کودکان و نوجوانان سراسر جهان

پیشنهاد مطالعه: علل دزدی در نوجوانان

کلام آخر

در این مقاله از مجله نوجوان‌ها، درباره مهم‌ترین راهکارها مدیریت اشتباهات و خطاهای نوجوان برای شما صحبت کردیم. مواجه شدن با اشتباهات و خطاهای نوجوان، اصول و روش خاص خودش را دارد که هر پدر یا مادری باید از آن‌ها آگاه باشد. حفظ آرامش، پیدا کردن ریشه مشکل، تشویق نوجوان به جبران خطا و همین‌طور تبدیل شدن به یک الگوی مناسب، از بهترین راهکارها برای کنترل اشتباهات نوجوان است.

در نهایت این را نیز به یاد داشته باشید که کمک گرفتن از متخصصان همیشه می‌‌تواند سودآور باشد. در صورتی که از هر راهکاری برای مدیریت اشتباهات و خطاهای نوجوان استفاده می‌کنید اما جوابی دریافت نمی‌کنید، یک متخصص همیشه می‌تواند برای شما مفید و موثر باشد.

منابع 1، منبع 2

سوالات متداول

این است که نباید از او قطع امید کنیم و اشتباهاتش را در کنار تمام نقاط قوت و ویژگی‌های خوبش در نظر داشته باشیم.

اگر به نوجوان اجازه دهیم که خودش اشتباهش را جبران کند، آن‌گاه می‌توانیم حس مسئولیت‌پذیری را نیز در او تقویت کنیم.

اگر ما الگوی مناسبی برای نوجوان خود باشیم، می‌توانیم به او کمک کنیم که رفتار بهتری در قبال اشتباهاتش داشته باشد و همین‌طور کمتر دچار خطا شود.

t چطور باید اشتباهات و خطاهای نوجوان را مدیریت کنیم؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *