انشا با موضوع ۱۳ بدر (روز طبیعت)

انشا با موضوع 13 بدر
t انشا با موضوع 13 بدر (روز طبیعت)

انشا با موضوع 13 بدر یا خاطره نویسی در مورد سیزده بدر و اینکه 13 بدر خود را چگونه گذراندید  از جمله  موضوعاتی است که معمولا بعد از تعطیلات در مدارس از دانش آموزان می خواهند تا در مورد آن بنویسند.

در ادامه چند انشای برای ایده دادن به شما عزیزان آورده ایم تا به کمک آن بتوانید انشای مورد نظر خود را بنویسید.

انشا 1 با موضوع سیزده بدر

سیزده بدر، یا سیزدهمین روز از ماه فروردین، یکی از محبوب‌ترین جشن‌های نوروزی در ایران است. در تقویم رسمی کشورمان، این روز به عنوان روز طبیعت شناخته می‌شود و از تعطیلات رسمی است.

برخی افراد باور دارند که در روز سیزده بدر، برای تبدیل کردن اتفاقات بد سال گذشته به خیر و برای بیرون راندن نحسی‌ها، باید از خانه خارج شده و نحسی‌ها را در طبیعت به در کنند.
مهم است که بدانید هیچ دانشمند معروف یا شخصیت مهمی تا به حال درباره روز سیزده بدر و باورهای نحس آن چیزی نگفته است. در عوض، بسیاری معتقدند که روز سیزده نوروز بسیار شاد و پربرکت است.

در روز سیزده بدر، خانواده ها به صورت گروهی با هم ناهار را آماده می کنند و آجیل ها و خوردنی های سفره هفت سین را همراه خود به دامان طبیعت و صحرا می برند و سبزه هفت سین را به آب روان می سپارند.

تفریح، شوخی، بازی های گروهی از سرگرمی های روز سیزده بدر است.

یکی از رسوم جالب این روز، گره زدن سبزه به نیت باز شدن گره دشواری ها و برآورده شدن آرزوها است. همچنین، برخی معتقدند که دختران دم بخت با گره زدن سبزه، می توانند شانس خود را در ازدواج و همسریابی افزایش دهند. (البته لازم به توضیح نیست که اینها بیشتر رسم های قدیمی است که الان جنبه سرگرمی پیدا کرده اند).

روز سیزده بدر فرصتی خوب برای یادآوری اهمیت حفاظت از طبیعت است. این روز می‌تواند فرصتی مناسب برای جمع آوری زباله‌ها در طبیعت و پاکسازی محیط زیست باشد.

روز سیزده بدر می‌تواند یک فرصت مناسب برای آگاهی دادن در مورد حفظ محیط زیست و کثیف نکردن طبیعت باشد؛ در نتیجه، کثیف نکردن طبیعت در روز سیزده بدر می‌تواند به عنوان یکی از رسالت‌های این روز در جهت حفظ محیط زیست و طبیعت شناخته شود.

 

انشا درباره سیزده بدر خود را چگونه گذراندید و رسم گره زدن سبزه

انشا 2 در مورد روز سیزده بدر

سیزده بدر یکی از رسوم و آداب زیبایی است که از گذشته‌های دور در ایران ریشه دارد. این مراسم به در روز سیزدهم فروردین برگزار می‌شود و به یکی از مهم‌ترین رسوم ایران تبدیل شده است.

در واقع، سیزده‌بدر سنت ایران باستان است که به مناسبت پیروزی خدای باران بر دیو خشک‌سالی آیوش برگزار می‌شده است. این جشن از قبل از دوران اشو زرتشت، یعنی حدود ۱۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، رواج داشته است.

این روز فرصتی مناسب برای جمع شدن دوستان و خانواده، و لذت بردن از طبیعت و تفریح برای همه است. روز سیزدهم فروردین با نام تشتر یا تیر شناخته می‌شود که به خدای باران یا تیر اختصاص دارد. بر اساس باور زرتشتیان، در روز تیر باید به یاد خدای باران بوده و برای پیروزی او در برابر دیو خشکسالی، از او بارش باران طلب شود.

سنت جشن نوروز از دوران جمشید شاه آغاز شده است و در مورد روز سیزده بدر نیز روایتی وجود دارد که جمشید در دشت سرسبز و صحرا خیمه برپا کرده و این روز را در آنجا سپری می‌کرده است. این سنت به مرور زمان به شکل آیینی برای ایرانیان تبدیل شده است.

در این روز، اکثر مردم ایران به دلیل تعطیلات، از خانه خارج شده و وقت خود را در طبیعت سپری می‌کنند. در زمان باستان، پس از جشن نوروز، مردم به دشت و صحرا می‌رفتند و به شادی پرداخته و از خدا برای بارش باران درخواست می‌کردند.
.
امروزه، زرتشتیان همچنان همانند گذشته در روز تشر، سفره‌های نوروزی خود را جمع کرده و آجیل و شیرینی‌های باقی‌مانده را با خود به طبیعت می‌برند. در آنجا، تمام روز را به شادی و سرگرمی مس پردازند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
روزنوشته های کلانتر پفک؛ اعتماد به نفس یا اعتماد به سقف؟!

درباره اعتقاد به نحس بودن روز سیزده بدر، مختلف نظرات وجود دارد. تا به حال هیچ مدرک تاریخی به این موضوع اشاره نکرده است که روز سیزده بدر نحس باشد، بلکه ایرانیان آن را روزی نیکو و خجسته می‌دانند.

برخی معتقدند که این اعتقاد از پیوند زرتشتیان با مسیحیان نشات گرفته است که به مرور به مسلمانان منتقل شده است. مسیحیان این باور را دارند که آخرین شام مسیح، که در آن به او خیانت شده بود، سیزده نفر حاضر بودند و به همین دلیل سیزده را عددی نحس می‌دانند.

همچنین، واژه سیزده بدر می‌تواند دو معنی داشته باشد. به گفته برخی افراد، سیزده بدر به معنای «در کردن نحسی سیزده» است. با این حال، با دقت در واژه‌ها، متوجه می‌شویم که می‌توان به معنای «سیزدهم به‌سوی در و دشت رفتن» است، یعنی بیرون رفتن و گذراندن روز در طبیعت.

درباره دور انداختن سبزه‌ها نیز می‌توان گفت که ایرانیان باستان اعتقاد داشتند بدی‌ها و بیماری‌ها در این سبزه جمع شده و با به آب دادن یا دور انداختن آن، این پلیدی‌ها و بیماری‌ها را از خود دور می‌کردند.
در پایان یکی از ویژگی‌های فرهنگ و تمدن ایرانیان، حفظ و نگهداری از رسوم و جشن‌های زیباست که از نیاکانمان به ارث برده‌ایم.
همچنین مهم ترین وظیفه ما در این روز حفظ و نگهداری طبیعت است و این یکی از بزرگ ترین وظایفی است که در این روز می توانیم انجام دهیم.

انشای سوم با موضوع سیزده بدر

عید نوروز یکی از مهم‌ترین رویدادهای ایرانیان است و با مراسمات و آیین‌های ویژه‌ای همراه است. اما پایان تعطیلات نوروز، یعنی سیزده بدر، هم یک روز مهم است که امروزه به نام روز طبیعت شناخته می‌شود.
در این روز، خانواده‌ها به دامان طبیعت می‌روند و با یکدیگر وقت خوبی را سپری می‌کنند. این روز نیز همانند نوروز، یکی از رویدادهایی است که می‌تواند موجب نگهداری رسوم و سنت‌های قدیمی شود.
در روز سیزده بدر، خانواده‌ها با هماهنگی قبلی، جای مناسبی را برای نشستن و تفریح پیدا می‌کنند و دور هم جمع می‌شوند. این رویداد یک فرصت خوب است تا اعضای خانواده با یکدیگر به اشتراک تجربه‌های خود بپردازند و در کنار هم وقت خوبی داشته باشند.
سیزده بدر همانند سایر رویدادهای مهم می‌تواند موجب نگهداری و حفظ رسوم و سنت‌های ایرانی شود. این روز، فرصتی خوب است تا اعضای خانواده با هم به اشتراک تجربه‌های خود بپردازند و با هم وقت خوبی داشته باشند.
معمولا این روز به بازی های گروهی، صحبت های دورهمی، آجیل و شیرینی خوردن و … می گذرد.
در هر صورت سیزده بدر به هر شکلی که برگزار شود، ما باید به حفاظت از محیط زیست توجه کنیم و سعی کنیم به حفظ طبیعت کمک کنیم.
پدرم در این باره همیشه به ما می گوید:

حتی یک سنگ را هم که در طبیعت جابجا می کنید ممکن است محل زندگی حشره ای باشد. پس بیایید وقتی وارد طبیعت می شویم به آن احترام بگذاریم.

 

انشا درباره سیزده بدر (روز طبیعت) و خاطره نویسی درمورد 13 بدر

 

انشای چهارم با موضوع سیزده بدر خود را چگونه گذراندید؟

یک روز قبل از سیزده بدر، تصمیم گرفتیم وسایلمان را جمع کنیم. عصر دوازدهم، همه شروع به کار کردیم. یکی کیک درست می کرد، یکی سبزی پاک می کرد، یکی وسایل را آماده می کرد که شامل کاسه، بشقاب، استکان، زیرانداز، ذغال، منقل، سیخ و … بود.

روز سیزدهم صبح خیلی زود مادرم ما را بیدار کرد و گفت باید زود حرکت کنیم که بتوانیم جای خوبی پیدا کنیم. ما قبلاً جای مناسبی را انتخاب کرده بودیم و امیدوار بودیم که قبل از ما کسی جای ما را نگیرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
روزنوشته های کلانتر پفک؛ اید‌ه‌های روزهای آخر تابستان

چند خانواده قبل از ما رسیده بودند، و کمی گشتیم که جای مناسبی را برای برپا کردن چادرمان پیدا کنیم.

نزدیک ما یک کوه بود و خیلی ها از کوه بالا می رفتند. بعضی ها والیبال بازی می کردند و خیلی ها هم داشتند بازی های محلی می کردند که من سر در نمی آوردم. مثلا عده ای داشتند بازی با کمربند می کردند که خیلی برای من عجیب بود.

کمی در موردش سرچ کردم و متوجه شدم یک بازی محلی است که به قیش بازی هم شناخته می شود و بیشتر نقاط روستایى و عشایرى ایران بازی می‌شود.

بعد از مدتی، اطرافمان پر شد از خانواده هایی که از جاهای دیگری آمده بودند. پدرم کباب را درست کرد و ناهار خوشمزه ای با مادرم آماده کردند.

عصر که شد بعضی ها شروع کردن به تنبک زدن و شروع به رقص و پایکوبی کردند. عده ای هم محلی می رقصیدند. و این روز برای ما بسیار روز به یاد ماندنی بود.

حدود غروب پیکنیک گازی یکی از کسانی که نزدیک ما بود آتش گرفت و همه شروع به جیغ زدن کردند. خوشبختانه پدرم در ماشین کپسول آتشنشانی داشت و خیلی زود همه چیز آرام شد. کمی ترسیدیم ولی بعدش حسابی خندیدیم.

نزدیک غروب پدرم از ما خواست شروع به جمع آوری آشغال های اطرافمان کنیم و جایمان را کاملا تمیز کنیم. پدرم می گفت حداقل کاری که برای طبیعت می توانیم انجام دهیم این است که چیزی را در آن رها نکنیم.

انشای پنجم با عنوان روز طبیعت

روز طبیعت یک فرصت برای لذت بردن از هوای پاک و طبیعت ناب است که به عنوان نقاشی دست خداوند، هیچ مثالی در جای دیگری ندارد.
با این حال، برخی شهروندان به جای استفاده صحیح از طبیعت، با حکاکی روی درخت‌ها، آتش زدن جنگل و ریختن زباله، به آن آسیب می‌رسانند و چهره طبیعت را زشت می‌کنند. اگر به همین روند ادامه دهیم، در سال‌های آینده چیزی به اسم طبیعت و جنگل و دشت های زیبا نداریم.

سیزده‌بدر بهانه‌ای برای حفظ طبیعت و قدردانی از آن است، نه تخریب و نابودی آن.

بعضی ها می گویند در گذشته‌های دور، عدد 13 را نحس می دانستند و اعتقاد داشتند که برای در امان ماندن از بلایا و نحسی در سیزدهمین روز سال، مردم باید از خانه‌های خود خارج شوند تا نحسی‌ از خانه‌ها دور شود. به نظر من این باورها غلط و این روز را بهانه ای باید بدانیم برای دور هم بودن، شادی و لذت بردن از طبیعت.

در این روز باید سعی کنیم حداقل چند دقیقه از زمان خود برای جمع‌آوری زباله‌ها صرف کنیم و به پاکسازی طبیعت کمک کنیم. طبیعت محل زندگی ماست و با کثیف کردن آن تنها خودمان را آسیب می‌زنیم. بهترین راه برای حفظ طبیعت، پذیرش این واقعیت است که ما باید به طبیعت احترام بگذاریم و برای تمیزی و حفاظت از آن تلاش کنیم.

به همین دلیل، باید همیشه به محیط زیست احترام گذاشته و در روزهایی مانند روز طبیعت و سیزده بدر بیشتر به این موضوع توجه کنیم. ما می‌توانیم با انجام کارهای ساده مانند جمع آوری زباله‌های خود، استفاده از سطل‌های آشغال و عدم تخریب محیط زیست، به نگهداری محیط زیست کمک کنیم.

همچنین باید تلاش کنیم تا آگاهی مردم از این مسئله بیشتر شود و با مطالعه و آموزش در مدارس و رسانه‌ها، به تربیت نسلی از افرادی که به محیط زیست و حفاظت از آن احترام می‌گذارند، کمک کنیم.

در نهایت، باید به این نکته توجه داشت که محیط زیست یک منبع بسیار ارزشمند است که برای بقای انسان و سایر موجودات زنده بر روی زمین ضروری است و باید برای بقای خود به حفاظت از آن کمک کنیم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دستاوردهای روزانه یک نوجوان خیلی ردیف (117)

انشا درمورد سیزده بدر مناسب برای تمامی مقاطع
انشای ششم با موضوع سیزده بدر

روز طبیعت یا همان سیزده بدر، یکی از جشن‌های مهم نوروزی ایران است که در سیزدهمین روز فروردین‌ماه برگزار می‌شود. این روز در تقویم رسمی ایران، به عنوان روز طبیعت نامگذاری شده و از تعطیلات رسمی کشور محسوب می‌شود.

در روز سیزده بدر، ما به شدت پرانرژی و هیجان‌زده هستیم؛ چرا که این روز آخرین روز تعطیلات است و فردایش آغاز درس، کار و مدرسه است. همین موضوع باعث می شود در این روز مردم با انرژی بیشتری تفریح کنند. در این روز از صبح زود بیدار می شویم و وسایلمان را جمع کرده، به طبیعت یا پارک ها می‌رویم.

سیزده بدر به معنای “در کردن نحسیِ سیزده” است اما این عبارت با توجه به معانی واژه‌هایی که در آن استفاده شده می‌تواند مفهوم دیگری هم داشته باشد. به عنوان مثال، کلمه “در” در این عبارت می‌تواند به جای “دره و دشت”، به معنای “به سوی در و دشت” استفاده شود.

اگر به طور کلی به مفهوم عبارت “سیزده به در” نگاه کنیم، می‌توان گفت که این عبارت به معنای “سیزدهم به سوی در و دشت رفتن” است که مفهوم بیرون رفتن و در دامنه‌های طبیعت سرگردانی را به خود دارد.

در روز سیزده بدر، آیین‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود که شامل گره زدن سبزه، سبزه به رود انداختن، پختن خوراک‌های مختلف، به خصوص آش رشته، و پرتاب ۱۳ عدد سنگ به خصوص در مناطق کرد نشین است.

با توجه به اهمیت بسیاری که حفاظت از طبیعت در جامعه دارد، این روز به یک فرصت برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و نیز تشویق به فعالیت‌هایی که به حفاظت از طبیعت کمک می‌کند، تبدیل شده است.

انشا هفتم با موضوع سیزده بدر خود را چگونه گذارندید.

در روز سیزده بدر، خانواده ما به همراه چند خانواده از دوستان پدرم صبح خیلی زود به پارک شهر رفتیم. هوای آفتابی و گرم بود.
بعد از رسیدن به پارک، ما به سرعت به دنبال یک منطقه مناسب برای نشستن گشتیم. پدرم یک درخت بزرگ را انتخاب کرد و گفت این درخت سایه خیلی خوبی دارد.

من و برادرم و بقیه بچه ها بلافاصله رفتیم و به بازی مشغول شدیم. خواهرم که بادبادکی در دست داشت در پارک می دوید تا بادبادک به آسمان برود.

هوا بسیار عالی بود. درختان سرسبز شده بودند. از بس هوا خوب بود، آدم دلش میخاست فقط نفس بکشد. یک نفر داشت یک نقاشی زیبا از طبیعت می کشید و من دوست داشتم ساعت ها همان جا بایستم و او را تماشا کنم.

برای نهار پدرم شروع به پختن کباب کرد و از من خواست به او کمک کنم و ذغال ها را باد بزنم. بعد از خوردن کباب من با پدرم شطرنج بازی کردیم. پدرم در بازی شطرنج بسیار ماهر است. پس از یکی دو دست باخت بالاخره توانستم پدرم را ببرم. بعد از آن با خواهر کوچک ترم منچ بازی کردیم.

مادرم در حال آماده کردن آش دوغ برای عصرانه بود؛ همه ما عاشق آش دوغ بودیم و داشتیم مادرم را که با حوصله آش را هم می زد نگاه می کردیم و واقعا آش خوشمزه ای شده بود.
در آخر روز همه خوشحال بودند از روزی که گذشت و ناراحت از اینکه آخرین روز تعطیلات بود.

من با دیدن شادی و خوشحالی خانواده‌ام، خدا را شکر کردم که نعمت به این بزرگی دارم و برای پدر و مادرم آرزوی سلامتی کردم.

سخن پایانی

می توانید مطالب و انشاهای خود را با موضوع روز طبیعت، روز سیزده بدر، خاطره نویسی سیزده بدر و اینکه سیزده بدر خود را چگونه گذراندید برای ما بفرستید. ما مطالب شما را با نام خودتان در این بخش منتشر می کنیم.

راستی اگر به دنبال کشیده نقاشی با موضوع روز طبیعت و 13 بدر هستید می توانید به صفحه نقاشی سیزده بدر  مراجعه کنید.

t انشا با موضوع 13 بدر (روز طبیعت)
3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *