ایده‌هایی جذاب برای اتاق نوجوان

اتاق خواب نوجوان دختر و پسر
t ایده‌هایی جذاب برای اتاق نوجوان

یکی از هیجان انگیزترین لحظه‌های زندگی یک نوجوان تزیین اتاق خوابش است. والدین هم در فرایند دکوراسیون اتاق نوجوان مستقیماً درگیر خواهند شد تا به نوجوان کمک کنند یک اتاق خواب کودکانه را به یک اتاق خواب نوجوانانه تبدیل کنند. بنابراین، نوجوانان در حالی که با وسایل کودکانه خداحافظی می‌کنند، باید مبلمان و وسایل جدیدی هم جایگزین وسایل‌ خود کنند.

نوجوانان معمولاً دوست دارند همه چیز را در اتاق خواب خود و در دسترس قرار دهند. این باعث می‌شود اتاق‌ خواب آن‌ها به یک کتابخانه، فضای سرگرمی، فضای کار و… تبدیل شود. آن‌ها دوست دارند زمان زیادی را در اتاق خود بگذرانند بنابراین اتاق نوجوان برایش یک محیط اختصاصی و حیاتی است. در این مقاله درباره‌ی دکوراسیون اتاق نوجوان می‌خوانیم و سپس چند ایده‌ی خاص و جذاب و نکته‌های مهم و اساسی درباره‌ی دکوراسیون اتاق نوجوان را بررسی می‌کنیم.

دکوراسیون اتاق خواب لاکچری

 

سلیقه نوجوانان برای دکور اتاق

پیش از پرداختن به اصول دکوراسیون اتاق نوجوان لازم است کمی درباره‌ی ویژگی‌های نوجوانان بدانیم که باید در طراحی دکوراسیون به آن‌ها توجه شود. سال‌های نوجوانی را تقریبا می‌توان به سه بخش مجزا تقسیم کرد. اوایل نوجوانی (۱۱ تا ۱۴ سال)، اواسط نوجوانی  (۱۵ تا ۱۷ سال) و اواخر نوجوانی (۱۸ تا ۲۱ سال).

این بخش‌ها را می‌توان به عنوان رشد فیزیولوژیک در نظر گرفت، اما رشد در جنبه‌های متعدد دیگری وجود دارد که در این سال‌ها به صورت فشرده رخ می‌دهد. به همین دلیل ممکن است سلیقه‌ی آن‌ها در دوره‌های مختلف نوجوانی کمی تغییر کند و همین تغییر در سبک زندگی و حتی نحوه‌ی چیدمان اتاقش هم تاثیرگذار است. بنابراین خوب است که والدین با این نوع نگاه نسبت به نوجوان با او در امر تغییرات اتاقش همراه شوند. در این مقاله سعی می‌کنیم تا والدین را برای طراحی و اجرای دکوراسیون اتاق نوجوان راهنمایی کنیم‌.

دکوراسیون اتاق نوجوان ایرانی

تفاوت دکوراسیون اتاق نوجوان و کودک

باید توجه کنید که دکوراسیون اتاق نوجوان تجربه‌ی متفاوتی نسبت به طراحی اتاق خواب کودک است. زندگی یک کودک حول محور خانواده و وابسته به آن‌هاست. به همین خاطر ممکن است بخش زیادی از آن را با نظر خودتان بچینید اما با آغاز نوجوانی فرزند شما به سمت مستقل شدن حرکت می‌کند و دچار تغییرات متعددی در جنبه‌های مختلف زندگی‌اش می‌شود. در واقع اتاق یک نوجوان باید این سه ویژگی را داشته باشد:

۱-اتاق خواب او باشد.

۲-اتاق مطالعه‌ی او باشد.

۳-فضایی برای وقت گذراندن او باشد.
دکوراسیون اتاق

طراحی دکوراسیون اتاق نوجوان به منزله‌ی تجربه‌ی مسئولیت پذیری

 پدرها و مادرها تمایل زیادی دارند اتاق نوجوان را هماهنگ با بقیه‌ی خانه بچینند. اما چرا این کار را به خود نوجوان واگذار نکنیم؟ این کار به ویژه برای والدین بسیار کنترل‌گر سخت است اما باید به نوجوان فضا بدهید و بگذارید در قلمروی خود پادشاهی کند! شاید نگران عدم هماهنگی و توازن محیط باشید اما به او اجازه دهید درباره‌ی رنگ دکوراسیون اتاق، نوع و محل قرارگیری مبلمان، تخت خواب، کمد و میز مطالعه نظر خود را بدهد و بعد از مشورت با شما آن را عملی کند. این کار باعث می‌شود او احساس موفقیت را تجربه کند؛ بدون توجه به اشتباه بودن یا نبودن کار او، بدون افراط و تفریط (مثلا شکستن دیوار برای ایجاد فضای اضافی) فرصت این تجربه را در اختیار نوجوان‌تان قرار دهید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
4 غذایی که باعث پیری زودتر شما می شود

 

سبک و تم اتاق

نوجوانی سنی است که همه می‌خواهند خود را عضو گروهی بدانند، طرفدار مقوله‌ای مانند هنر، ورزش و… می‌شوند و دوست دارند همان المان‌ها را در اتاق خود به کار ببرند. کافی است از فرزند خود بپرسید و با هم‌فکری با یکدیگر یک تم بسازید. تم انتخابی می‌تواند با علایق یا بلندپروازی‌ها و آرزوهای نوجوانان مرتبط باشد.

دکوراسیون اتاق خواب دخترانه لاکچری

 

دیوارها

دیوارهای اتاق، فضای مناسبی هستند تا بتوانید به اتاق نواجوان خود روح ببخشید. در این قسمت می‌خواهیم چندین نکته درباره‌ی دیوار اتاق نوجوان به شما بگوییم:

۱- شلوغ نکنید

توصیه می‌کنیم دیوارهای اتاق را با اکسسوری‌ها، رنگ‌های جیغ، کاغذ دیواری‌هایی با طرح‌های بزرگ و تابلوهای زیاد شلوغ نکنید زیرا برای نوجوان که مدت زیادی را در اتاق خود می‌گذراند خسته کننده خواهد بود. سعی کنید اتاق نوجوان را ساده اما هیجان‌انگیز طراحی کنید.

۲- کاغذ دیواری

می‌توانید از کاغذ دیواری با طرح های دلخواه و نزدیک به سبک مورد علاقه‌ی نوجوان استفاده کنید.

زیباترین اتاق خواب دخترانه نوجوان

 ۳-استفاده از پوستر

استفاده از پوسترهایی که به علاقه‌ی نوجوان‌تان نزدیک است بهترین راه برای تزیین اتاق است. این امر علاوه بر پر کردن دیوارهای خالی، برای زیبا کردن اتاق نیز مفید است. می‌توانید از پوسترهای فیلم و یا انیمیشن شهر و کشور رشته‌ی ورزشی یا رشته‌ی هنری مورد علاقه‌ی او در یکی از دیوارها استفاده کنید. مثلا ممکن است نوجوان شما عاشق خلبانی باشد. اگر پوسترهای هواپیما، تصاویر خلبانان مشهور یا مجسمه‌های هواپیما در اطراف اتاق وجود داشته باشد، شاید با انگیزه‌ی بیشتری بتواند رویای خود را محقق کند.

۴- استفاده از عکس

می‌توانید بخشی از دیوار اتاق نوجوان را به عکس‌هایی که او با دوستان یا اعضای خانواده گرفته‌است اختصاص دهید و عکس‌های او را چاپ کنید و به همراه قاب‌هایی زیبا یا روی ریسه‌های نوری به دیوار بزنید.

اتاق نوجوان ساده

۵- نصب تخته

نوجوانان در این سن نیاز به برنامه‌ریزی مداوم برای انجام کارهای خود دارند. می‌توانید از نصب تخته به دیوار اتاق او هم به عنوان فضایی برای نوشتن برنامه‌ها و هم برای دکور استفاده کنید.

۶- دیوارهایی با رنگ‌های مختلف

از زدن رنگ‌های مختلف برای دیوارهای مختلف نیز می‌توانید استفاده کنید. استفاده از رنگ‌های مختلف می‌تواند به شما فضای اختصاصی‌تری نسبت به باقی اتاق‌ها بدهد.

زیباترین اتاق خواب دخترانه نوجوان

۷- طراحی وسایل داخل دیوار

اگر اتاق کوچکی برای نوجوان‌تان دارید سعی کنید تا تخت و کمد و کتابخانه را در دیوار طراحی کنید تا نوجوان فضای بیشتری در اختیار داشته باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تا به حال هندوانه مکعبی دیده اید؟ +فیلم اموزشی

۸- استفاده از شلف و طبقه‌ی چوبی

با استفاده از شلف‌ و طبقه‌های چوبی و نصب آن به دیوار می‌توانید از فضای اتاق استفاده‌ی مناسب‌تری کنید و حتی به اتاق جلوه‌ی دیگری ببخشید.

رونختی اتاق نوجوان

روتختی

استفاده از روتختی برای تخت نوجوانان می‌تواند رنگ و لعاب دیگری به اتاق ببخشد. سعی کنید رنگ روتختی‌ها یا متناسب با فضا و رنگ‌های دیگر باشد یا به طور کلی رو تختی‌ها را از رنگ‌های مکمل یا حتی متضاد انتخاب کنید تا کمی به اتاق جان ببخشید.

اهمیت زمین اتاق و کفپوش ها را دست کم نگیرید

در چیدمان و دکوراسیون اتاق نوجوان، کف‌پوش‌ها نیز اهمیت بالایی دارند. به همین منظور ترجیحا از کف‌پوش‌هایی استفاده کنید که حسی گرم را به بیننده منتقل کرده و تداعی کننده‌ی فضایی صمیمی باشند. به این منظور می‌توانید از گلیم‌هایی کوچک و رنگی استفاده کنید و می‌توانید از طرح پارکت و یا لمینت کمک بگیرید.

دسترسی راحت به وسایل

بیشتر نوجوانان در نگهداری از وسایل خود واقعاً خوب نیستند. شما با فراهم کردن فضای کافی برای نگهداری وسایل می‌توانید به آن‌ها کمک کنید. استفاده از قفسه‌های دکوری می‌تواند بهترین گزینه باشد. نوجوانان واقعاً شلخته هستند و ترجیح می‌دهند وسایل خود را با عجله جمع آوری کنند. بنابراین، فضای نگهداری متناسب با خواسته‌ی آن‌ها را انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که استفاده و دسترسی به آن نیز آسان خواهد بود.

 اتاق خواب دخترانه ساده ایرانی قدیمی

چند ایده‌ی خلاقانه برای دیزاین اتاق خواب نوجوان

۱- از هنر چاب روی اکسسوری‌ها استفاده کنید. می‌توانید تصاویر و نمادهای مورد علاقه‌ی نوجوان را روی اشیای مختلف اتاق مثل روبالشی، ماگ و یا چراغ خواب چاپ کنید.

۲- وجود آکواریم و تخته وایت‌ برد یا تخته سیاه و حتی پنجره می‌تواند منجر به رشد تفکر خلاقانه‌ی نوجوان بشود. اهمیت بهره گرفتن از چنین امکاناتی را دست کم نگیرید.

۳- استفاده از نقاشی‌های خاص روی دیوار ایده‌ای جسورانه و البته جذاب است. می‌توانید بخشی از دیوار اتاق را مناسب با سلیقه‌ی نوجوان با نقاشی‌ها پر کنید.

۴- نوجوانان عاشق حریم خصوصی هستند. به همین خاطر می‌توانید مثلا دور تخت آن‌ها یا پنجره‌ی اتاق‌شان را پرده بزنید که حس آرامش و امنیت زیادی به آنها القا شود.

۵- سعی کنید حداقل در بخشی از اتاق از رنگ‌های پر نشاط استفاده کنید تا نشان دهید اتاق فضای زنده‌ای دارد.

۶- وسایل مورد علاقه‌ی نوجوان را در دید قرار دهید. مثلا اگر نوجوان عاشق تنیس است، راکت تنیس آن را در محلی قرار دهید که در دید باشد. فراموش نکنید که اتاق خواب به نوعی نشان دهنده‌ی سبک زندگی نوجوان نیز می‌باشد.

مدل اتاق خواب دخترانه نوجوان

اتاق یک نوجوان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

۱- باید چند منظوره باشد

همان‌طور که در ابتدای مطلب ذکر کردیم، نوجوانان به اتاق خود تنها به عنوان محلی برای استراحت نگاه نمی‌کنند. از این رو این اتاق باید فضایی باشد که هم بتوان در آن مطالعه کرد، هم فیلم دید، هم استراحت کرد و وظیفه‌ی پذیرایی از مهمانان را بر عهده گرفت. جداسازی فضاهای مختلف اتاق تا حد امکان، چنین شرایطی را فراهم می‌کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی 10 تا از بهترین آزمایشگاه کودکان شیراز

۲- باید دلباز و پر از آرامش باشد

نحوه‌ی نورپردازی، نوع پرده و رنگ دیوارها و اکسسوری‌ها باید به طوری باشد که علاوه بر تامین سلیقه‌ی نوجوان، حس شادی و طراوت را به او منتقل کند. مثلا پیشنهاد می‌شود اتاقی که به سوی پنجره‌ی نورگیر است به نوجوان اختصاص داده شود. همچنین از آن‌جایی که یکی از کاربردهای اصلی اتاق، مطالعه و درس خواندن است، باید به نحوی چیده شود که شلوغ نبوده و حس آرامش را به نوجوان منتقل کند.

مدل اتاق خواب دخترانه نوجوان

۳-  باید وسایل نظم دهنده داشته باشد

نوجوانان معمولا نامنظم هستند. اما وجود برخی وسایل درون اتاق باعث می‌شود که این بی‌نظمی تا حدی کنترل شود. از جمله چنین وسایلی می‌توان به کمد دیواری، قفسه‌های عمودی یا افقی روی دیوار، سطل آشغال زیر میز و پاف پایین تخت اشاره کرد.

۴- باید محلی امن برای تمرکز و انجام تمام فعالیت ها باشد

سعی کنید با خرید یک کتابخانه و میز تحریر محلی اختصاصی برای درس خواندن و تمرکز کردن او ایجاد کنید و سعی کنید تا این عادت را در او به وجود بیاورید که حتما پشت میز به تکالیفش بپردازد.

۵- باید محل پرورش خلاقیت او باشد

اتاق نوجوان فضایی است که بیشترین وقت نوجوان در آن می گذرد و به همین خاطر باید مکانی برای پرورش او باشد. سعی کنید با استفاده از رنگ مناسب و وسایل زیبا و کتاب‌های مخصوص سن او به روح نوجوان خود عمق ببخشید.

دکوراسیون اتاق خواب دخترانه اسپرت

۶- باید محلی برای معاشرت های دوستانه ی او باشد

نوجوانان دوست دارند دوستان خود را در خانه بیاورند، و به طور مستقل بیشتر وقت خود را در اتاق خواب بگذرانند تا روی پروژه‌های درسی خود کار کنند یا فیلم تماشا کنند. یک اتاق نشیمن را در اتاق آن‌ها تنظیم کنید تا نوجوان و دوستانش دائماً اتاق نشیمن شما را تصاحب نکنند. برای این امر از مبل‌های تختخواب شو، کوسن‌های کف یا مبل‌های تک می‌توان به راحتی استفاده کرد.

البته یک نوجوان بعد از داشتن یک اتاق خوب با دکوراسیون مناسب باید به فکر نگهداری ومواظبت ازآن هم باشد. مقاله (چگونه نوجوان ها می توانند اتاق خود را مرتب کنند؟ )می تواند راهنمای خوبی در این زمینه باشد

نتیجه گیری:

امیدواریم شما هم بتوانید با خواندن مطالب و نکاتی که نوشتیم و تصاویری که دیدید بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید و در نهایت زیباترین اتاق را برای نوجوان‌تان طراحی کنید. ما سعی کردیم تا بهترین عکس‌ها و مطالب را برای شما جمع آوری کنیم تا با دیدن آن‌ها به بهترین نتایج برسید. از اینکه با ما همراه بودید متشکریم.

نوشته :سمانه سیاهوشی

t ایده‌هایی جذاب برای اتاق نوجوان
3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *