بهترین کتاب های داستان کوتاه برای نوجوانان

بهترین کتاب های داستان کوتاه برای نوجوانان
t بهترین کتاب های داستان کوتاه برای نوجوانان

آشنایی با بهترین کتاب های داستان کوتاه برای نوجوانان یکی از راه های بسیار خوب برای بلوغ فکری و پر کردن اوقات فراغت آن‌ها است. نوجوانی دورانی پر از تغییرات فراوان است که بارها و بارها برای نوجوانان و خانواده‌هایشان چالش‌ها و مسایلی ایجاد می‌کند.

در این دوران، کتاب‌هایی که با محوریت نوجوانی سیاه و سفید نیستند، می‌توانند به عنوان دوستانی ارزشمند برای نوجوانان باشند.داستان کوتاه برای نوجوانان می‌توانند قدرتمندترین وسیله برای ورود به جهان نوجوانی باشند که با پرداختن به این داستان‌ها، نوجوانان می‌توانند خود را در برابر جهان و دیگران به شکلی فراتر از خود ببینند.

مشاوره سئو حرفه ای با زهرا رئیسی🔥 (کلیک کنید)😍

11 نمونه از بهترین کتاب‌های داستان کوتاه برای نوجوانان

در این مقاله به بررسی بهترین کتاب داستان ‌برای نوجوانان خواهیم پرداخت.

11. کیمیاگر

کیمیاگر

کتاب “کیمیاگر” یک رمان مهیج و جذاب است که داستان چوپانی اسپانیایی به نام سانتیاگو را روایت می‌کند. این چوپان جوان زادگاه خود را در اندلس ترک کرده و سفری هیجان‌انگیز به سمت شمال آفریقا آغاز می‌کند تا گنجی مدفون را در اطراف اهرام مصر پیدا کند. در این مسیر پر از چالش، او با زنی کولی، مردی که به خودش پادشاه می‌پندارد، و یک کیمیاگر آشنا می‌شود. داستان عشق سانتیاگو به فاطمه، دختر صحرا، ابعاد عمیق‌تری به داستان افزوده و خواننده را به دنیای جادویی این مسیر ماجراجویانه می‌برد.

خرید کتاب کیمیاگر از دیجی کالا

10. زندگی به صرف انبه

زندگی به صرف انبه

کلارای دوازده‌ساله در جزیره‌ای زندگی می‌کند که گردشگرها آن را عجیب‌غریب می‌نامند؛ اما به نظر کلارا آنجا اصلاً هم عجیب‌غریب نیست. کلارا عاشق خوردن انبه‌های رسیده‌ی روی زمین است، در روزهای بارانی دوست دارد با پدرش زیر باران بدود و لحظه‌شماری می‌کند همراه دوستش، گِینا، که البته این روزها چندان باهم خوب نبوده‌اند، به مخفیگاه سری‌شان برود.

این تابستان قرار است برای کلارا کاملاً متفاوت باشد. دختری تازه‌وارد به جزیره‌شان آمده؛ همه از این بابت هیجان‌زده‌اند و همهمه‌ای در جزیره به پاست. دخترک با باقی گردشگرها فرق دارد. قرار است غوغایی در جزیره به راه بیندازد و تابستانی فراموش‌نشدنی را برای کلارا بسازد.

خرید کتاب زندگی به صرف انبه از دیجی کالا

9. ماجراهای تام گیتس

ماجراهای تام گیتس بهترین کتاب های داستان کوتاه برای نوجوانان

مجموعه «تام گیتس» داستان گرفتاری‌ها و دردسرهای یک پسربچه شیطان و خلاص شدن او از این مخمصه‌هاست که به شکل یادداشت‌های روزانه با زبانی طنز و تصویر روایت شده است.

در جلد اول مجموعه «تام گیتس» به نام «دنیای معرکه» صبح اولین روز مدرسه بعد از تعطیلات است ولی تام تازه تکلیف تعطیلاتش را انجام نداده.

خرید کتاب ماجراهای تام گیتس از دیجی کالا

8. آخرین قصه گوی زمین

آخرین قصه گوی زمین

«پترا پنیا» دختری ۱۲ساله است که دوست دارد جا پای مادربزرگ قصه‌گویش بگذارد و به یک داستان‌سرا تبدیل شود. او خود را به یکی از آخرین سفینه‌هایی می‌رساند که در حال ترک زمین هستند. در این سفینه اعضای گروهی خطرناک به نام انجمن حضور دارند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش ساده و آسان طریقه نصب روبیکا

خرید کتاب آخرین قصه گوی زمین از دیجی کالا

7. جنگلی که نجاتم داد

جنگلی که نجاتم داد

کتاب جنگی که نجاتم داد، رمانی ماجرایی نوشته ی کیمبرلی بروبیکر بردلی است که اولین بار در سال 2015 به انتشار رسید. آدا، دختری نه ساله با پاهای معلول است که هیچ وقت خانه ی کوچکش را ترک نکرده است.

مادر آدا، آنقدر از معلولیت دخترش احساس خجالت و تحقیر می کند که اجازه نمی دهد او از خانه خارج شود.به همین خاطر، زمانی که قرار می شود جِیمی، برادر کوچکتر آدا، برای فرار از خطرات جنگ از لندن خارج شود، آدا حتی یک لحظه هم وقت تلف نمی کند و برای پیوستن به جیمی، مخفیانه از خانه خارج می شود.به این شکل، ماجراجویی جدید آدا و همچنین سوزان اسمیت، زنی که مجبور می شود مراقب این دو بچه باشد، آغاز می شود.

همزمان با این که آدا به خود یاد می دهد که چگونه سوار اسب شود، چگونه بخواند و مراقب جاسوس های آلمانی باشد، به تدریج اعتماد کردن به سوزان را هم می آموزد و سوزان هم رفته رفته، عاشق آدا و جیمی می شود.اما گذشته از همه ی این ها، آیا رابطه‌ی میان این سه شخصیت به اندازه‌ای محکم هست که آن‌ها را در طول جنگ در کنار یکدیگر نگه دارد؟

خرید کتاب جنگلی که نجاتم داد از دیجی کالا

6. هری پاتر و شاهزاده دورگه

هری پاتر و شاهزاده دورگه

ماجرای این رمان پس از بازگشت لرد سیاه اتفاق می افتد. جمعی از جادوگران گروهی را به ریاست آلبوس دامبلدور تاسیس می‌کنند. هری با دامبلدور کلاس خصوصی دارد و در این کلاس‌ها با گذشتهٔ تام ماروولو ریدل آشنا می‌شویم و معلوم می‌شود که ولدمورت هفت جان پیچ دارد که پیش از آن دو تایشان نابود شده‌اند. استاد جادوی سیاه این سال، اسنیپ است و استاد قدیمی‌ای درس معجون سازی می‌دهد. در این کتاب بسیاری از رازها و روابط آشکار می‌شود.

در کتاب هری پاتر و شاهزاده دورگه رون با لاوندر براون رابطهٔ عاشقانه شدیدی پیدا می‌کند که موجب قهر کردن هرمیون با او می‌شود. هری در این سال کتاب معجون سازی دست دومی پیدا می‌کند که صاحب قبلی آن شخصی به نام “شاهزادهٔ دورگه” است.

هری با کمک یادداشت‌های حاشیه کتاب که شاهزاده برای خودش نوشته است موفق می‌شود در درس معجون سازی شاگرد اول شود. هری به جینی ویزلی علاقه مند می‌شود؛ اما روابطشان روابط عادی شاگردان مدرسه‌ای است و جینی هم دوست پسر خودش را دارد و عضو تیم کوییدیچگریفیندور شده است.

در پایان داستان هری و دامبلدور که برای یافتن یکی از جان پیچ‌ها به بیرون قلعه هاگوارتز رفته بودند ، با دیدن علامت شوم به هاگوارتز باز می‌گردند و دراکو مالفوی که مرگخواران را به قلعه راه داده بود دامبلدور را خلع سلاح می‌کند و سرانجام آلبوس دامبلدور توسطسیوروس اسنیپ کشته می‌شود و معلوم می‌شود که شاهزاده دورگه همان سیوروس اسنیپ بوده است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دانلود نشریه علم و عامه

خرید کتاب هری پاتر و شاهزاده دورگه از دیجی کالا

5. قرنطینه

قرنطینه

یک بیماری مسری کشنده به نام اسکورج شیوع پیدا کرده است و ماموران هرکسی را که مشکوک است، با خودشان می‌برند تا آزمایش دهد. آنی ملز هم یکی از این افراد است که نتیجه تستش در کمال ناباوری مثبت می‌شود. او را به یک جزیره می‌فرستند؛ جایی که قبلا زندان بوده و حالا قرنطینه بیماران است. قربانیان اسکورج باید باقی‌مانده عمر کوتاه خود را در این جزیره سپری کنند اما انی تصمیم دارد از یک راز در جزیره پرده بردارد.

خرید کتاب قرنطینه از دیجی کالا

5. تام سایر

تام سایر

مجموعه “تام سایر” برای نوجوانان نوشته شده است. این سری کامل ، توسط مارک توین نوشته شده و درباره تمام ماجراهای دوستی دو خانواده، تعقیب و گریز و نبرد کشاورزان  در دهه ی 1830 میلادی است.

4. ستارگان دنباله دار و سیارک‌ها

ستارگان دنباله دار و سیارک‌ها

این رمان نوشته ی “کریستال دی لیسل ” است. داستان درباره ی کوچکترین پسر خانواده هست که می خواهد زندگیش را برای خودش بسازد و به هدفش برساند.آرزوهای بزرگ، رمانی غم‌انگیز است که در قالب یک رمان خانوادگی با مضامینی همچون دوستی، پایبندی به آرزوها، ایمان و پایداری روحی روایت می‌شود.

خرید کتاب ستارگان دنباله دار و سیارک‌ها از دیجی کالا

3. طبقه وحشت

طبقه وحشت

الکس پسربچه‌ای باهوش است که عاشق داستان‌‎های ترسناک است اما او می‌‎داند که بیشتر این داستان‌‎ها، پایان خوش ندارند. «ناتاشا» جادوگرِ ترسناک و بزرگ مدتی است که الکس را زندانی کرده و او باید هرشب، قصه‌ای جدید برای جادوگر بسازد تا او را راضی نگه دارد.

خرید کتاب طبقه وحشت از دیجی کالا

2. اطلس دایناسور

اطلس دایناسور

اطلس مصور پیش رو با زبانی ساده اطلاعاتی را پیرامون دایناسورها، چگونگی پیدایش آن‌ها، محل زیستشان، ساختمان و ساختار بدن آن‌ها، عصری که در آن زندگی می‌کردند، آثار و نشانه‌هایی که از خود بر جای گذاشته اند و… در اختیار می‌گذارد و با رمزینه‌ای که در پشت جلد کتاب به مخاطب خود عرضه می‌کند فرصت لذت از تماشای فیلمی بسیار زیبا در مورد دنیای دایناسورها را به او هدیه می‌کند. این اثر برای گروه سنی نوجوان نگارش شده است.

خرید کتاب اطلس دایناسور از دیجی کالا

1. طلسم آرزو

طلسم آرزو

جهان الکس و کانر بیلی در آستانه‌ی تغییر است. این دو شخصیت از طریق قدرت‌های اسرارآمیز یک کتاب قصه‌ی محبوب، از دنیای آشنای خود خارج می‌شوند و خود را در سرزمینی ناشناخته و پر از شگفتی و جادو می‌یابند.آن‌ها در این سرزمین، با شخصیت‌های عجیب و دوست داشتنی داستان‌هایی مواجه می‌شوند که در کودکی درباره شان می‌خواندند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی کتاب دلقک اثر هدی حدادی

خرید کتاب طلسم آرزو از دیجی کالا

نقش داستان های کوتاه در زندگی نوجوان ها

داستان‌ها همواره جذابیت و شور و شوق خاص خود را برای هر سن و سالی داشته‌اند، اما داستان کوتاه برای نوجوانان جذابیت ویژه‌ای دارند.داستان‌های کوتاه با طرح یک مشکل یا چالش، برهم‌ریختگی جذاب رویدادها و ترسیم شخصیت‌های جذاب، به نوجوانان این امکان را می‌دهد که به دنیای داستان همراهی کنند و در آن به یادگیری، تفکر، و تامل بپردازند.در این میان، معرفی یک داستان کوتاه به نوجوانان می‌تواند یک تجربه جذاب و پربار برای آن‌ها باشد.

4 ویژگی کتاب های داستان کوتاه برای نوجوانان

داستان کوتاه برای نوجوانان می‌توانند بسیار جذاب و الهام‌بخش باشند. در نوشتن معرفی داستان کوتاه برای نوجوانان، به مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم توجه کنید.

موضوعات مهم و مرتبط

داستان کوتاه برای نوجوانان باید موضوعاتی را که برای آن‌ها مهم و جذاب هستند، پوشش دهند. موضوعاتی مانند دوستی، خانواده، هم‌تیمی، خلاقیت، همدلی، قوانین اجتماعی و اخلاقی، مشکلات دوران نوجوانی، احساسات و روابط عاطفی، مسائل اجتماعی و فرهنگی، و مواردی از این دست می‌توانند در معرفی داستان‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

زبان ساده و قابل فهم

متن معرفی داستان کوتاه برای نوجوانان باید به زبانی ساده و قابل فهم نوشته شده باشد تا بتواند به راحتی توسط نوجوانان خوانده شود و به آن‌ها کمک کند تا از محتوای داستان‌ها استفاده کنند.

تشویق به خلاقیت و خواندن

معرفی داستان کوتاه برای نوجوانان باید به آن‌ها تشویق کند تا خلاقیت خود را بیشتر کنند و علاقه‌مند به خواندن شوند.

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با گروه های سنی کتاب

نکته‌های آموزشی و ارزش‌های اخلاقی

می‌توانید در معرفی داستان‌ها به نکته‌های آموزشی و ارزش‌های اخلاقی که از داستان‌ها به دست می‌آید، اشاره کنید.

نتیجه‌گیری بهترین کتاب های داستان کوتاه برای نوجوانان

داستان کوتاه برای نوجوانان  به عنوان یک ابزار آموزشی و سرگرمی بسیار قوی برای نوجوانان هستند. این داستان‌ها با ارائه چالش‌ها، طرح موضوعات مهم اجتماعی، و ترسیم شخصیت‌های جذاب، به نوجوانان کمک می‌کنند تا مهارت‌های مهمی مانند تفکر، انتقادی‌ترینگی، و همدلی را تقویت کنند.

همچنین، این داستان‌ها می‌توانند در تقویت مهارت‌های زبانی، ادبی و خلاقیت نیز موثر باشند. بنابراین، با معرفی و تشویق نوجوانان به خواندن داستان‌های کوتاه، می‌توان آن‌ها را به دنیای جذاب و پربار داستان‌ها و ادبیات نزدیک‌تر کرد و از آن‌ها برای توسعه شخصی و آموزشی آن‌ها بهره‌برداری کرد.

سخن پایانی

در این نوشته ما بهترین کتاب های داستان کوتاه برای نوجوانان را به شما معرفی کردیم. برای ما بنویسید به کدام کتاب علاقمندید و کدام کتاب را مطالعه کرده اید؟ آیا کتابی خودتان خوانده اید که فکر می کنید جایش در این لیست خالی است؟

منبع

t بهترین کتاب های داستان کوتاه برای نوجوانان
4.6/5 - (7 امتیاز)

آنچه دیگرانجست و جو کرده اند:

  • کتابهای داستانی کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *