تصاویر مومیایی در حال جیغ

تصاویر مومیایی
t تصاویر مومیایی در حال جیغ

امروز با ما همراه باشید تا با یکی از عجیب ترین و مشهورترین مومیایی های جهان آشنا شوید. حالت صورت مومیایی باستانی به گونه ای است که گویی از درد به خود می پیچد و در حال کشیدن جیغی بی انتهاست! اما این بدن متعلق به کسی است و چگونه به این روز افتاده؟

یک روز داغ تابستانی در سال ۱۸۸۶ میلادی بود که جرج گاستون، سرپرست خدمات عتیقه مصر در دره پادشاهان مصر، مشغول زیر رو روی منطقه و کشف اجساد بود که با این مومیایی برخورد کرد. خوب است بدانید دره پادشاهان جایی بود که به تازگی جسد حدود ۴۰ پادشاه و ملکه را در آن کشف کرده بودند و بررسی های تاریخی نشان می داد که این دره، گورستانی خاص برای فراعنه مصر محسوب می شده.

مومیایی کشف شده درون پوستی از بز و یا گوسفند قرار داشت که این موضوع به آیینی باستانی مربوط می شد. وضعیت متفاوت مومیایی و صورت وحشت زده اش، به سرعت توجه بسیاری از متخصصین را به خودش جلب کرد اما بر ملا کردن راز هویت و علت مرگ مومیایی آن قدرها هم آسان نبود و هر کس نظری داشت. پزشکی به نام دنیل فوکت، بدن جسد را مورد بررسی قرار داد و به سبب خراش هایی که در قسمت شکم وجود داشت، اظهار داشت که این فرد با زهر مسموم شده است.

بر همین اساس برخی معتقد بودند مومیایی مورد نظر، جسد پسر رامسس سوم است. باید بدانید رامسس سوم با توطئه یکی ازهمسرانش به نام تیه به قتل رسید تا پسر این زن یعنی پنتاور، به تاج و تخت پادشاهی برسد. اما پس از گذشت زمان، همه چیز بر ملا شد و تمام کسانی که در قتل فرعون دست داشتند به اعدام محکوم شدند. پنتاور که در آن موقع فرعون بود نیز از سلطنت خلع و به مرگ محکوم شد. اما نوع اعدام پنتاور با دیگران فرق داشت و بنا شد او با نوشیدن زهر خود را مجازات کند.

برخی دیگر از دانشمندان این ادعا را رد کرده و معتقد بودند این مومیایی متعلق به یکی از مردان دولتی مصر بوده که در خارج از سرزمین خود کشته شده و سپس بدنش را به زادگاهش بازگردانده بودند. برخی دیگر نیز معتقد بودند که این جسد، به سبب شکل متفاوت مومیایی شدنش، اصلا مصری نبوده و یکی از افراد امپراتوری هیتی ها بوده است.

همه این فرضیه ها به نوعی قابل قبول بودند و شواهدی پیدا نمی شد که بر یکی به نسبت دیگری اعتبار ببخشد. محققان و دانشمندان سال ها تلاش کردند تا به هویت قطعی مومیایی در حال جیغ پی ببرند، اما یافته های جدیدتر نه تنها به حل معما کمکی نکرد که به سوالات و سردرگمی دانشمندان افزود. در هر حال یکی از پذیرفته شده ترین فرضیه ها درباره هویت این مومیایی، فرضیه پنتاور و پسر خائن رامسس سوم می باشد.

امروزه این مومیایی عجیب در موزه قاهره نگهداری می شود.

دوره تاریخی: هزاره دوم پیش از میلاد

ارتفاع مومیایی: ۱٫۶۳ متر

محل کشف: دیر البحری، دره پادشاهان، مصر

سال کشف مومیایی: اواخر قرن نوزدهم

محل نگهداری: موزه قاهره، مصر

مومیایی در حال جیغ کشیدن (1)

مومیایی در حال جیغ کشیدن (2)

کارناوال

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سیده فاطمه زهرا شاه نوری

t تصاویر مومیایی در حال جیغ
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *