نوجوان ما از چه زمانی می‌تواند تنهایی سفر کند؟

نوجوان ما از چه زمانی می‌تواند تنهایی سفر کند؟
t نوجوان ما از چه زمانی می‌تواند تنهایی سفر کند؟

نوجوان ما از چه زمانی می‌تواند تنهایی سفر کند؟ کی به نوجوانان اجازه سفر بدهیم؟ آیا یک نوجوان بدون پدر و مادر سفر می کند؟ آیا صحیح است که نوجوانتان را به تنهایی روانه سفر کنید؟ همه اینها سوالاتی است که شاید دغدغه هنی شما هم باشد.

از جمله چیزهایی که ممکن است والدین بسیار از آن گله کنند، این است که نوجوانشان اصرار دارد تنهایی سفر برود! دعوای تنهایی سفر رفتن و اجازه ندادن والدین، از قدیمی‌ترین معضلات بین نوجوان‌ها و پدرها و مادرهایشان است. پدر فرزند را به مادر حواله می‌دهد و مادر هم همیشه می‌گوید از پدرت اجازه بگیر! چرخه‌ای که هرگز تمامی ندارد…

اما سوال اینجاست، نوجوان از چه سنی می‌تواند برای سفر تنهایی آماده باشد؟ از چه سنی باید به نوجوان خود اجازه بدهیم که تنهایی یا همراه با دوستانش سفر کند؟ این سوالی است که بسیاری از والدین از ما پرسیده‌اند و امروز ما در این مقاله از مجله اینترنتی نوجوان ها می‌خواهیم به آن پاسخ بدهیم. با ما همراه باشید.

از چه سنی نوجوان می‌تواند تنهایی سفر کند؟

اگر برای اینکه به نوجوان خود اجازه دهید تنها سفر برود به دنبال یک سن هستید، بگذارید خیالتان را راحت کنیم. به باور بسیاری از متخصصان حوزه نوجوان، بهترین سنی که نوجوان می‌تواند تنهایی یا با دوستانش سفر برود، به شرح زیر است:

سن 18 سالگی بهترین سن برای سفر تنهایی است. نوجوان در این سن از توانایی فیزیکی و روانی کافی برای سفر به صورت تنها برخوردار است. به‌علاوه می‌تواند تصمیمات منطقی اتخاذ کند و همین‌طور می‌تواند درست را از غلط تشخیص دهد.

 

بهترین سن سفر نوجوان 18 سالگی

اما حقیقت آن است که بهترین سن برای سفر تنهایی نوجوان، صرفا به یک عدد یا یک سن بستگی ندارد. معیارهای بسیاری در این میان دخیل هستند که می‌توانند نشان دهند آیا نوجوان شما برای سفر تنهایی یا همراه دوستانش آماده است یا خیر. خیلی از نوجوان‌ها ممکن است حتی در سن 15 سالگی هم برای سفر تنها آمادگی داشته باشند و در عوض، برخی ممکن است حتی تا 20 سالگی هم توانایی این کار را نداشته باشند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ترانه غزل خوان با شعر حافظ شیرازی

 

توانایی بعضی نوجوانان برای سفر تنهایی

پیشنهاد مطالعه:داستان کوتاه برای نوجوانان

چطور بفهمیم نوجوان ما برای سفر تنها آمادگی دارد؟

همان طور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، بهترین سن برای سفر تنهای هر نوجوان ممکن است با دیگری متفاوت باشد. نمی‌توان هر کسی را به یک چشم نگاه کرد و قبل از آنکه به فرزند خود اجازه سفر تنهایی بدهیم، باید برخی از مسائل را بررسی کنیم. برای اینکه بتوانید بفهمید آیا نوجوان شما برای سفر حاضر است یا نه، بد نیست که نگاهی به سوالات زیر داشته باشید و پاسخ آن‌ها را از نوجوان خود بپرسید:

  •  آیا نوجوان شما قبلا سوار هواپیما شده یا در فرودگاه بوده است؟
  •  آیا نوجوان شما همیشه حواسش به وسایلش هست؟ سابقه گم کردن یا فراموش کردن وسیله‌هایش را دارد؟
  •  آیا نوجوان شما در موقعیت‌های بحرانی می‌تواند آرامش خودش را حفظ کرده و یک راه‌حل برای مشکلش پیدا کند؟
  •  آیا نوجوان شما می‌تواند به‌خوبی زمانش را مدیریت کند یا همیشه تاخیر دارد؟
  •  آیا نوجوان شما توانایی صرفه‌جویی در هزینه‌هایش را دارد؟ آیا توانایی مدیریتی مالی دارد؟
  •  آیا نوجوان شما در سبک زندگی‌اش انعطاف‌پذیر است؟ می‌تواند با شرایط جدید یا سخت خودش را وفق بدهد؟
  •  آیا نوجوان حافظه خوبی برای به یاد آوردن اسم اشخاص یا آدرس‌ها را دارد؟ آیا می‌تواند اطلاعات جزیی اما مهم را به خاطر بسپارد؟
  •  آیا نوجوان شما برای سفرهای خارجی می‌تواند تفاوت‌ها را درک کند و به آن‌ها عادت کند؟ آیا می‌تواند در یک کشور بیگانه گلیم خود را از آب بیرون بکشد؟
  •  آیا نوجوان شما از هزینه‌ها و جزییات ارزهای خارجی و چگونگی خرج کردن آن‌ها اطلاعاتی دارد؟
  •  آیا نوجوان شما در مواقع بروز مشکل برای گرفتن کمک با شما تماس خواهد گرفت؟

پیشنهاد مطالعه: ایده برای کادوی تولد پسر نوجوان

چطور بفهمیم یک نوجوان توانایی سفر به تنهایی را دارد

 

نکاتی مهم برای نوجوانان در زمان سفر تنهایی

اجازه سفر تنهایی به نوجوان می‌تواند مزایای بسیاری هم برای نوجوان شما داشته باشد و هم برای خودتان؛ هم اینکه می‌تواند موجب بهبود رابطه شما با نوجوان نیز بشود. به همین دلیل بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که والدین بهتر است این اجازه را به فرزندان خود بدهند. اما بدیهی است که برای فرستادن نوجوان به سفر، نمی‌توان او را به امان خدا رها کرد! باید نکات مهم و قوانینی را از قبل با او هماهنگ کنید تا هم او از سفرش لذت بیشتری ببرد و هم خیال شما از بابت امنیتش راحت باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاردستی تل مو

پیشنهاد مطالعه: آموزش پس انداز به نوجوانان

1-  ارتباط خود را با نوجوان حفظ کنید

بدون شک والدین در طول سفر همیشه نگران فرزند خود هستند و می‌خواهند مدام از او خبر بگیرند! اما صبر کنید؛ این نکته را همین ابتدا به یاد داشته باشید که مدام زنگ زدن به فرزند شما، سفر را برایش زهر خواهد کرد و هرگز مزه سفر تنها و مستقل را نخواهد چشید.
در عوض، از او بخواهید هر شب بعد از آنکه به محل اقامت خود بازگشت، با شما تماس بگیرد و ماجراجویی‌هایش را برای شما توضیح دهد. به‌علاوه آن‌ها بخواهید که تصاویری از خود در شبکه‌های مجازی منتشر کنند و منطقه حضور خود را در آن اعلام کنند تا در صورت نیاز، به کارتان بیاید.

 

حفظ ارتباط در سفر نوجوان با والدین

پیشنهاد مطالعه:  مهارت نه گفتن در نوجوانان

2- درباره مقصد سفر اطلاعات داشته باشید

قبل از آنکه نوجوان را به سفر بفرستید، مدتی وقت بگذارید و درباره مقصد سفرش تحقیق کنید. بهتر است که این کار را همراه با خودش انجام دهید تا حمایت‌گری خود را به او نشان دهید. مقصد سفر را به‌خوبی بشناسید، اماکن تفریحی امن و اماکن ممنوعه و ناامن را مشخص کنید و از بخواهید که حواسش به این موارد جمع باشد.

پیشنهاد مطالعه: سن نوجوانی از چه سنی تا چه سنی است؟

3- درباره خورد و خوراک سفر به او گوشزد کنید

خیلی از افراد بعد از اینکه به سفر می‌روند، با خوردن غذاهای محلی دچار مشکلات گوارشی می‌شوند. این موضوع می‌تواند منفی‌ترین تاثیر ممکن را بر سفر تنهایی نوجوان شما داشته باشد و به همین دلیل باید آموزش‌های لازم را در این زمینه به او بدهید. از او بخواهید که هر جایی غذا نخورد و سراغ غذاهای خیابانی نرود؛ مگر آنکه واقعا از بهداشت آن‌ها اطلاع داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: شغل های تابستانی برای نوجوانان

4- درباره تردد شبانه به آن‌ها هشدار دهید

زندگی شبانه در بسیاری از شهرها دیدنی است؛ به‌خصوص اگر فرزند نوجوان شما به کشورهای خارجی سفر کرده باشد، نمی‌توانید از او انتظار داشته باشید که زندگی شبانه مقصد را از دست بدهد. در عوض، باید سعی کنید در این زمینه به او هشدار دهید. بهترین کار آن است که در شب‌های ابتدایی اقامت، زودتر به به اقامتگاه‌ خود بازگردند. بعد از چند شب که به خوبی با شرایط منطقه آشنا شدند، می‌توانند به سراغ بازدید از زندگی شبانه مقصد سفر خود رفته و از آن لذت ببرند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
پیچش های متحرک ذهن هنرمند

پیشنهاد مطالعه: ایده برای کادوی تولد دختر نوجوان

5- از آن‌ها بخواهید به غریزه خود اعتماد کنند

هرچند که رعایت نکات امنیتی و هوشیار بودن در هر زمانی می‌تواند بدون شک به نفع فرزندان شما باشد، اما همیشه گوش کردن به غریزه نیز می‌تواند راه‌حل خوبی برای حفظ امنیت باشد. قبل از آنکه نوجوان را به سفر بفرستید، باید تمام نکات مهم امنیتی را با او مرور کنید و همه چیز را به او آموزش دهید.
اما گاهی این نکات امنیتی نمی‌توانند چندان کارآمد باشند. در این مواقع بهتر است که از نوجوان بخواهید به حس درونی و غریزه‌اش اعتماد کند. اگر غریزه شما گفت که انجام یک کار یا رفتن به جایی می‌تواند خطرآفرین باشد، بهتر است که به آن گوش دهید و از انجامش پرهیز کنید.

نکات امنیتی در سفر نوجوانان

پیشنهاد مطالعه: مسابقه های جالب برای نوجوانان

سوالات متداول

قبل از اینکه نوجوان را به سفر تنهایی بفرستید، باید از توانایی‌های او برای حضور در یک سفر به صورت تنهایی، آگاهی پیدا کنید.

بهتر است از درس خواندن دور باشیم و به جایش مرور کنیم و تست بزنیم. برای افزایش تمرکز تمرین کنیم، خواب خود را اصلاح کنیم و فعالیت بدنی داشته باشیم.

نوجوان باید نکات امنیتی را بداند، باید با والدین خود روزانه ارتباط داشته باشد، لازم است که حواسش به خورد و خوراک و همچنین تردد شبانه باشد.

[/col] [/row]

منابع

منبع1، منبع2 ، منبع3

 

 

t نوجوان ما از چه زمانی می‌تواند تنهایی سفر کند؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *