راهکارهایی برای تشخیص برخی تقلب ها در صنایع غذایی

راهکارهایی برای تشخیص برخی تقلب ها در صنایع غذایی
t راهکارهایی برای تشخیص برخی تقلب ها در صنایع غذایی

محصولات غذایی معمولا به صورت بسته بندی و یا غیر بسته بندی در فروشگاه های بزرگ و کوچک و به قیمت های مختلف عرضه می شود. اما کدام محصول اصل است و کدام محصول تقلبی است. چون مواد غذایی مرغوب و سالم، دارای ارزش زیادی بوده و همواره مورد تقاضا می‌باشد، گاهی ممکن است افراد سودجو و متقلب به فکر تقلب در صنایع مواد غذایی و سوءاستفاده از آن بیفتند و گاه برای کم کردن هزینه‌های تولید و به دست آوردن ثروت‌های بادآورده به تقلب‌های عجیب‌وغریبی دست بزنند که از این راه سلامت مردم را به خطر می‌اندازند.در مطلب زیر راهکارهایی برای تشخیص برخی تقلب ها در صنایع غذایی را می توانید ببنید.

تشخیص عسل خوب از بد

راهکارهایی برای تشخیص برخی تقلب ها در صنایع غذایی

1- برای تشخیص عسل ؛ سر گوگرد دار چوب کبریت را وارد عسل کرده(آغشته به عسل)سپس با فندک سعی کنید آنرا آتش بزنید . اگر روشن نشد عسل خوبی خریدید

2- یا با قاشق مقداری از آنرا در ظرف آب سرد بریزید طوری که با فاصله از اب وارد اب شوداگر مستقیم (اصطلاحا نخ عسل) در یک جا جمع شد عسل مرغوبیست

3-یا ظرف شیشه ای حاوی عسل را جلوی نور بگیرید اگر نور براحتی از آن عبور کرد عسل خوبی نیست ، باید تیره باشد

 تشخیص رب گوجه فرنگی خوب از بد

 تشخیص رب گوجه فرنگی خوب از بد

یکی دیگر از تقلب ها در صنایع غذایی ، تقلب در رب گوجه است. متقلبین، آن را با مقداری پودر کدو و یا پودر کدوی پخته و له‌شده مخلوط می‌کنند و با رب گوجه‌فرنگی می‌جوشانند. همچنین در پاره‌ای از موارد، مقداری سیب‌زمینی پخته و له‌شده به آن می‌افزایند. به‌علاوه بعضی از متقلبین مقداری نشاسته به رب گوجه‌فرنگی اضافه می‌کنند. نشاسته، مقداری از آب رب را جذب کرده و درنتیجه، رب، سفت و غلیظ به نظر می‌رسد.بهترین راه شناسایی ساده بدون امکانات آزمایشگاهی، رقیق نمودن رب به میزان ۷ تا ۸ برابر یعنی تبدیل کردن مجدد آن به آب گوجه‌فرنگی است که می‌توان رنگ، مزه و بافت غیرطبیعی آن را با آب گوجه‌فرنگی تازه یا رب گوجه‌فرنگی اصلی و رقیق‌شده مقایسه نمود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سوراخ کردن بدن و عوارض آن

تشخیص شیر خوب از بد

تشخیص شیر خوب از بد

برای تشخیص شیری که در آن شیر خشک کمتر استفاده شده ،سر سوزن را وارد شیر کرده بیرون آورید اگر سریع قطره شیر چکید کیفیت آن پایین اگر زمان زیادی نیاز به چکیدن قطره بود کیفیت آن خوب است

تشخیص چای خوب از بد برای جلوگیری از تقلب ها در صنایع غذایی

تشخیص چای خوب از بد

برای تشخیص چای یک پیمانه در آب سرد بریزید. اگر آب سریع رنگ گرفت در چای از رنگ استفاده شده اگر زمانی حدود20 دقیقه برای رنگ گرفتن آب زمان نیاز بود چای خوبی است. به این ترتیب می توانید از تقلب ها در صنایع غذایی در امان بمانید.

تقلب در زعفران

تقلب در زعفران

قیمت بالای زعفران موجب شده که این ماده مورد تقلب‌های زیادی قرار گیرد، زعفران از پرچم گل‌های گیاه آن تهیه می‌شود، که معمولاً رنگ گرده‌های آن قرمز، ارغوانی،نارنجی و.. است که به سادکی از پرچم جدا می‌شود و این ویژگی کمتر در سایر گیاهان مشاهده می‌شود. برای تقلب در زعفران از پرچم گیاه گل‌رنگ و گیاه‌های مشابه استفاده می‌کنند و آن را با زعفران مخلوط می‌نمایند.یا از کاکل ذرت استفاده کرده و آن را بارنگ‌های مصنوعی متمایل به رنگ زعفران‌رنگ می‌کنند.

در مورد پودر زعفران نیز از پودر گل‌رنگ استفاده می‌شود و چون این پودر تقریباً قرمزرنگ است آن را با گرده ذرت مخلوط می‌نمایند تا رنگ آن تعدیل شود. برای تشخیص می‌توان تکه‌های زعفران را روی شعله گاز قرارداد،در این حالت زعفران خالص رنگ بنفش ایجاد می‌کند. گاهی ممکن است رنگ نارنجی ایجاد شود، اما در مورد زعفران تقلبی رنگ زرد ایجاد می‌شود.نوع دیگر تقلب در زعفران با رنگ‌کردن ریشه های گوشت خشک‌شده صورت می‌گیرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه شاد باشیم و شاد بمانیم؟

برای تشخیص تقلب به در زعفران به‌طور ظاهری می‌توانیم به چند نکته توجه کنیم:اولاً نباید زعفران چرب باشد. پس اگر کمی از آن را بین دو انگشت مالش دهیم و انگشتان ما چرب شد و یا اینکه رنگ پس دادو به‌راحتی با آب پاک نشد این زعفران تقلبی است.و اگر بین دوتکه کاغذ سفید آن را مالش دادیم نباید رنگ پس بدهد. ثانیاً مزه زعفران تقلبی تلخ است.

تقلب در آبلیمو

یکی دیگر از تقلب ها در صنایع غذایی ، فروش ابلیموهای تقلبی است. مقداری کاه زیر را با آب ولرم مخلوط کرده و مدتی به حال خود قرار می‌دهند که در این صورت پس از مدت کوتاهی مایع زردرنگی حاصل می‌شود، که آن را مدتی روی لیموی آب‌گرفته و چرخ شده قرارداده و سپس پوست لیموها را جدا کرده و مقداری اسیدسیتریک یا جوهر لیمو به آن اضافه می‌کنند.
در پاره‌ای از موارد تنها مقداری آب، به‌لیموی آب‌گرفته و چرخ شده اضافه کرده و پس از مدتی مخلوط را به هم زده قسمت مایع را جدا کرده و مقداری جوهر لیمو به آن اضافه می‌کنند.

۱۰ غذایی که در آشپزخانه می توان دوباره کشت کرد

t راهکارهایی برای تشخیص برخی تقلب ها در صنایع غذایی
5/5 - (1 امتیاز)

‫2 نظر ارسال شده در “راهکارهایی برای تشخیص برخی تقلب ها در صنایع غذایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *