گفتگوبا مهشاد معدنی مدرس سازه های ماکارونی

سازه ماکارونی
t گفتگوبا مهشاد معدنی مدرس سازه های ماکارونی

این بار برای آشنایی با مسابقات سازه های ماکارونی با مدرس این رشته، گفتگویی انجام داده ایم که می خوانید .

t گفتگوبا مهشاد معدنی مدرس سازه های ماکارونی

خودتان را برای کاربران سایت نوجوانها معرفی کنید

مهشاد معدنی هستم متولد اسفند ۷۹ و ساکن تهران. در حال حاضر دانشجو رشته علوم و مهندسی آب هستم و مدرس سازه های ماکارونی

شنیدیم که از کودکی فعال بودید!! یعنی چه طور بودید؟؟

بله فعال بودم اما به روش خودم یعنی بچه ای نبودم که فعال و پرجنب و جوش بودنم مزاحمتی برای کسی ایجاد کند.در تمام روزهای کودکی خود به شدت علاقه مند به آچار و پیچ‌گوشتی و ابزار بودم  و تقریبا تمام اسباب بازی هایم را یکبار باز کردم و بعد از کشف دنیای درونشان ، آنها را به حالت اول برگرداندم.

این فعال بودن و خستگی ناپذیر بودن من، سبب این شده بود که در تمام کلاس ها و فعالیت های ورزشی و آموزشی قدم بگذارم.

در چه ورزش هایی مقام کسب کردید؟

 مادرم دبیر ورزش بودند و  من نیز علاقه مند به تجربه همه ی کارها، همین موضوع  من را به سمت ورزش های متفاوتی از جمله شنا، هندبال ،کاراته ،والیبال و تیراندازی هدایت کرد که  بعد از کسب مقام و تجربه در این رشته ها به دنبال تجربه های جدید رفتم و تمام این ورزش ها را در همان دوران کودکی و نوجوانی رها کردم .

ماشاالله به این پشتکار، اهل موسیقی  هستید؟

 قبل از جواب دادن به این سوال درواقع باید این جمله که به شدت علاقه مند هستم که هر کاری را در زندگی خود به تنهایی انجام بدهم و تمام لذت هرکاری را شخصاٌ تجربه کنم تکرار کنم و بعد بگویم که به مدت 5سال گیتار را آموزش دیدم و در کنار نواختن ساز به صورت حرفه ای چندسال در گروه سرود حضور داشتم و مقام های زیادی هم در این عرصه کسب کردم .

سازه های ماکارونی

خب خانم معدنی، بریم سراغ سازه های ماکارونی ، شما کجا؟ سازه ماکارونی کجا؟

برای من یا شاید بهتر باشد بگویم برای  دختری مثل من آشنایی با سازه ماکارونی تا به امروز بهترین اتفاق زندگی ام بوده است . من از ابتدا علاقه مند به کارهای فنی بودم و هرروز در ذهن خود این تصور را داشتم که کاش میتوانستم دختری باشم که در آینده مکانیک شود اما با شنیدن جمله ی (دخترها مکانیک و تعمیرکار نمی شوند) ناراحت می شدم اما در همان روزهای کودکی متوجه شغل پدرم شدم و علاقه مند به رشته ی عمران  و ساختن تمام اجزای یک خانه برایم جالب تراز مکانیک و یا تعمیرکردن چیزهایی که از قبل ساخته شده اند شد؛ همین موضوع در 13سالگی سبب شد تا بین رشته های مختلف پژوهشی که در مدرسه برگزار می شدند رشته ی سازه ماکارونی که مرتبط با رشته دانشگاهی عمران نیز می باشد را انتخاب کنم .

در مسابقات سازه های ماکارونی از شما چه می خواهند؟ به چه شکل برگزار می شود؟

 مسابقات این رشته به چند دسته با هدف مشخص و متفاوت تقسیم می شوند.برای مثال در مسابقات سازه سبک هدف ساختن سبک ترین سازه برای تحمل بار مورد نظر است و یا مسابقات سنگین این هدف را دارند که با وزن مشخصی که برای سازه تعریف شده است بتوانند بیشترین بار را تحمل کنند .

بیشترین وزنه ای که امتحان کردید و نتیجه داده، چند کیلو بوده است؟

برای من و سازه هایی که تا به امروز ساختم بیشترین بار ۲تن بوده و  به لحاظ امنیت مسابقات هیچ وقت آیین نامه مسابقات برای هدف تحمل بار بیش از ۲تن تعریف نشده اند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مصاحبه با شیرین بینا ، بازیگر سینما و تلویزیون:

پس شما هرچقدر وزنه می توانستید تست کردید، در رشته سازه های ماکارونی چه چیزهایی می سازید؟

از لحاظ شماتیک و شکل ظاهری سازه ها در حالت عادی با الگوبرداری و به شکل پل های قوسی و یا ستون هایی همانند پایه های پل های عابر پیاده که در خیابان ها هستند ساخته می شوند .

جشنواره

سازه های ماکارونی متحرک هم داریم؟

-نمی توانیم بگوییم دقیقا سازه ای می سازیم که متحرک است در رابطه با این سوال باید به دو گرایش از این رشته اشاره کنیم. یک گرایش از سازه های ماکارونی  سازه های زیبا نام دارد که هدفش ساختن اجسام و اشکال متفاوت با ماکارونی است که خب شاید شما جسمی را بسازید برای مثال چرخ و فلک که خب حرکت داشته باشد.

و اما گرایش دیگر گرایش بار متحرک است یعنی شما سازه ای می سازید و بار همزمان با حرکت به سازه شما وارد می شود و در صورت تحمل کامل بار توسط سازه ی شما، شما میتوانید یکی از نفرات احتمالی برنده مسابقه باشید.به عنوان مثال یک پل را در نظر بگیرید که ماشینی از سر پل تا انتهای پل از روی آن عبور می کند و پل آسیبی نمی بیند. این گرایش دقیقا الگوبرداری شده از همین موضوع است .

سازه های ماکارونی رکورد دارد؟ بیشترین باری که سازه شما تحمل کرده است چه مقدار بوده ؟

هر مسابقه سازه ماکارونی یک آیین نامه دارد که در آن بیان می شود که سازه شما حداقل و حداکثر چه ابعاد و وزنی می تواند داشته باشد و در نهایت چه وزنه ای را برای چه مدتی باید تحمل کند پس تنوع مسابقات سازه در هرگرایش سازه هم بالاست چون امکان تعریف آیین نامه های متفاوت وجود دارد .

هدف شرکت کنندگان مسابقات سازه معمولا شکستن رکورد قبلی مسابقات است تا رکورد بالاتری ثبت کنند و این رکورد هم هربار در مسابقات ایران جابجا می شود و همین موضوع نیز هیجان فوق العاده بالایی در مسابقات ایجاد می کند اما گاهی هم با توجه به یک آیین نامه امکان ثبت رکورد جدیدتر وجود ندارد و اصطلاحاٌ به انتهای رکورد رسیده ایم و این آیین نامه از مسابقات کنار گذاشته می شود تا هیجان مسابقات با آیین نامه و رکوردهای جدید حفظ بشود.

ثبت رکوردها

اما متاسفانه این رکورد ها نه در ایران و نه درکشورهای دیگر در محل مشخصی ثبت نمی شوند و صرفا افرادی که سال ها است در این رشته فعالیت دارند و یکدیگر را می شناسند از رکوردها باخبرند و اگر برای کسب مقام می روند حتما با تست و ساخت سازه های متعدد به این اطمینان می رسند که رکورد جدیدی بتوانند ثبت کنند.

درنهایت تعدادی از رکوردهای سازه های خود را که شاید برایتان جالب باشد می گویم تا به این موضوع که ماکارونی های شکننده تا چه حد توانایی تحمل بار را دارند پی ببرید.

سازه ستون فشاری سنگین با وزن 128گرم بار تحملی 1558کیلوگرم

سازه ستون فشاری هدفمند با وزن 5گرم بارتحملی 50کیلوگرم

سازه پل با وزن 84گرم بارتحملی 146کیلوگرم

 و …

فانتزی شما در سازه های ماکارونی چیست؟

در واقع فانتزی ذهنی که دارم فقط مرتبط با سازه ماکارونی نیست و شاید اصلا اسمش راهم فانتزی نتوانیم بگذاریم اما آشنایی با این رشته سبب ایجاد این فکر برایم شد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مصاحبه اختصاصی با آقای حمید نظری؛ قهرمان تکواندو

 بحث پژوهش و فعالیت های عملی جایگاه درست خودش را هنوز در ایران اصلا پیدا نکرده است و از نظر من به همان میزانی که هر بچه ای نیاز به نشستن پشت نیمکت های مدارس و خواندن دروس به صورت تئوری دارد به همان میزان نیز نیاز به آموزش از طریق کارهای عملی دارد. من دانشجوی رشته ای هستم که دروس دانشگاهی مثل استاتیک یا مقاومت مصالح را به آسانی در دانشگاه گذراندم چون ابتدا به صورت عملی در رشته سازه ماکارونی با آن ها آشنا شده بودم اما این دروس اصلا دروس آسانی نیستند و اکثریت دانشجوها چندبار این درس ها را مردود می شوند.

فانتزی من

من فانتزی ذهنی ای دارم که خیلی دور از ذهن نیست اما بسیار سخت است تا بتوانم مدارسی بسازم که هیچ فرمول و حفظ کردنی در آن ها نباشد و تنها بتوانیم با فعالیت های عملی و آزمایشات ساده از همان ابتدا با کشف استعداد هر کودک او را به سمت شغل مورد نظرش هدایت کنیم.

t گفتگوبا مهشاد معدنی مدرس سازه های ماکارونی

کدام مسابقه برایتان دلچسب بوده؟

-من تقریبا تمام مسابقاتم برایم بسیار دلچسب بودند چون بینهایت این حس زیبا را که بعد از چندروز بیخوابی و کار مداوم مقامی کسب می کنم و همه ی خستگی هایم را فراموش می کنم دوست دارم.

اما در یک مسابقه که جزء اولین مسابقاتم بود و هنوز کسی من را نمی شناخت سازه ای ساختم که در نگاه اول یک آقایی که در مسابقه بود به من گفت بعید است بتوانی با این سازه مقام بیاوری و من  چون اصلا به خودم اعتماد نداشتم خیلی ناراحت شدم و برای باخت کاملا آماده بودم اما همان سازه با اختلاف، رکوردی عجیب ثبت کرد و به شدت برای من دلچسب بود و البته درس بزرگی  به من داد که باید به خودم و توانایی هایم ایمان و اعتماد داشته باشم و دل سرد و مایوس نشوم.

تا به حال شکست خورده اید و سازه های شما فرو ریخته است؟

خداروشکر این موضوع تا به امروز تنها یکبار برایم اتفاق افتاده که در مسابقه ای شرکت کردم و سازه من کاملا شکست و هیچ مقامی نتوانستم کسب کنم که البته همیشه به عنوان بزرگترین کمک خداوند در زندگیم از آن یاد می کنم چون درست در زمانی که داشتم بعد از چندین و چند مسابقه و مقام های متعدد به خودم مغرور می شدم زمین خوردم و برگشتم به راه درستی که هیچ وقت به خودم مغرور نشوم و فقط و فقط بی وقفه تلاش کنم و هیچ وقت از تلاش دست نکشم.

غذای مورد علاقه شما ماکارونی است؟!!

دقیقا غذای مورد علاقه مشخصی ندارم که برایتان بگویم اما بله غذای ماکارونی را دوست دارم ولی نه زمان هایی که برای مسابقه سازه میسازم و هرروز چندین بسته ماکارونی ابزار کارم هستند.

تا به حال خواب ماکارونی دیده اید؟

بله خیلی زیاد ؛ گاهی اوقات درحدی به مسابقات و سازه هایم فکر می کنم که ماکارونی ها به خوابم می آیند و با من صحبت می کنند و حتی پیش آمده که در خواب ماکارونی ها بهم بگویند سازه ام باید به چه شکلی در مسابقه باشد ، و وقتی از خواب بیدار می شوم به ایده و نظر ماکارونی ها فکر می کنم و شاید خنده دار باشد اما واقعا در بیشتر مواقع همین خواب ها و حرف های ماکارونی ها بیشترین کمک را بهم کردند .

سازه های ماکارونی

به عنوان دبیرمسابقات، به نظر شما کسانی که می خواهند ، هنر سازه های ماکارونی را یاد بگیرند چه ویژگی هایی باید داشته باشند و چه مسیری را طی کنند؟

از نظر من اولین ویژگی صبر است. در این کار  کار با ماکارونی که خیلی راحت می شکند نیازمند صبر و آرامش فراوان است.مسیر رسیدن به موفقیت در این کار واقعا سخت نیست اما بشدت نیاز به علاقه و تلاش فراوان دارد تا با هربار زمان  گذاشتن و ساختن و رفع ایرادات اصلا از انگیزه  فرد کم نشود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با قهرمان نوجوان محاسبات ذهنی جهان

ولی اگر کسی بخواهد وارد رشته سازه های ماکارونی بشود می بایست به سراغ آموزشگاه هایی برود که این رشته را آموزش می دهند و من در آموزشگاه روبوکد فعالیت خود را آغاز کردم و در نهایت دبیر و معلم این رشته شدم.

دوست دارید در آینده چه شغلی داشته باشید؟

در حال حاضر دانشجوی رشته ای می باشم که برای شغل آینده گزینه های زیادی دارم و دلیل انتخاب این رشته برای تحصیل نیز همین موضوع بود اما بیشتر از همه ، فعالیت در عرصه سدسازی و منابع آبی کشور را دوست دارم .

خانم مهندس آینده، چه عواملی باعث موفقیت شما شده است؟

اگر از دید فردی به سوال بخواهم پاسخ دهم،  قطعا به صبر ،کنجکاوی و خستگی ناپذیر بودن خود اشاره می کنم.

اما در کنار این موضوع قطعا  خانواده و حضور استاد عزیزم، جناب آقای مرتضی استوار  که هیچ وقت از ذره ای کمک و حمایت من، دریغ نکردند از عوامل موفقیتم در این مسیر بودند.

گفتید خانواده، نقش خانواده در موفقیت های شما چقدر بوده است

خانواده در هر مسیری از زندگی قطعا بزرگترین نقش را دارد و خانواده من نیز هیچ وقت برای شروع هیچ‌کاری مانع من نشدند. در مسیر مربوط به سازه ماکارونی این نقش خانواده برای من پررنگ تر بوده است چون این مسیر جدا از هزینه ، زمان‌بر است و وجود خانواده ای که هر زمان از شب و صبح حامی و همراه شما باشد قطعا عامل مهمی است .

اهل مطالعه هستید؟چند کتاب به نوجوانان معرفی کنید

بله تا جایی که بتوانم بیشتر از فضای مجازی و یا تماشای فیلم سعی می کنم کتاب بخوانم.کتاب شجاع باش دختر نوشته ریشماسوجانی از کتاب های خوبی است که به تازگی آن را خواندم  و کتاب دیگر هم  رمان تنهایی پرهیاهو نوشته هورابال که به دوستانم معرفی می کنم.

سازه های ماکارونی

چطور می توان نوجوان موفق شد؟

تعریف هر فرد برای موفقیت متفاوت است و  از نظر من موفقیت یعنی انسان در جایگاهی باشد  که شاد و راضی از فعالیت و خودش  باشد و برای رسیدن به این جایگاه باید به هدف فکر کرد و بی وقفه تلاش کرد اما از مسیر رسیدن تا هدف نیز لذت برد حتی باوجود سختی ها و شکست ها .

کلام آخر؟

من در مسیر زندگی ام هیچ وقت از بیکاری و بی هدف بودن لذت نبردم و دوست ندارم کسی باشد که از زندگی بی هدف لذت ببرد برای همین گفتن این بیت شعررا به عنوان آخرین کلام می پسندم .

مازنده به آنیم که آرام نگیریم موجیم که آسودگی ما عدم ماست…

مصاحبه : سجاد زین العابدین

کاردستی قوری چای خوری ماکارونی

مصاحبه اختصاصی با آقای سیامک گلشیری (نویسنده و مترجم)

t گفتگوبا مهشاد معدنی مدرس سازه های ماکارونی
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *