عجیب ترین درختان دنیا

عجیب ترین درختان دنیا
t عجیب ترین درختان دنیا

درختان زیر دارای عجایب بسیار زیادی هستند. این درخت ها کهنسال ، تنومند و یا دارای شکل های بسیار عجیبی هستند.در این مطلب نگاهی داریم به برخی از عجیب ترین درختان دنیا که در سراسر دنیا پراکنده هستند و هر ساله گردشگران بسیاری را به خودشان جذب می کنند.

درخت  فرشته بلوط

این درخت در جنوب ایالت کارولینا در آمریکا قرار دارد و کارشناسان قدمت آن را نزدیک به 1500 سال بر آورد کرده اند. سایه این درخت مساحتی به اندازه 5 هزار متر مربع را پوشش داده است.

 شگفتی ها

این درخت عظیم الجثه به عنوان یکی از قدیمی ترین درختان دنیا شناخته می شود. همچنین از رخدادهای طبیعی بسیار زیادی مانند زلزله و طوفان جان سالم به در برده است.

درخت نخ ابریشم

شگفتی ها

این درخت بر خلاف اسم بسیار لطیفش اصلا لطیف نیست. سراسر بدن و شاخه های آن از تیغ های بسیار تیز و خطرناک پوشیده شده است که از آن برای جمع آوری آب در فصل خشکسالی استفاده می کند. این درخت در کنار این بدنه بسیار زمخت گل های بزرگ و زیبایی دارد. این درخت بیشتر در آمریکای جنوبی رشد می کند.

 اکالیپتوس رنگین کمانی

 13-8-2-22426amazing-trees-rainbow-eucalyptus-2

تنه این درخت را کسی رنگ نکرده است، این رنگ‌های گیرا به طور طبیعی به وجود آمده است. این درخت اوکالیپتوس رنگین‌کمانی (نام علمی: اوکالیپتوس دگولپتا) نام دارد و در جزایر فیلیپین می‌روید.نام‌ این درخت از رنگ‌های جذابی که روی تنه‌ها و شاخه‌هایشان مشاهده می‌شود، الهام گرفته شده است.

و اگر چه ممکن است به نظر برسد که کسی با قلم مو این رنگ‌ها را روی این درختان نقاشی کرده است، این‌ رنگ‌ها کاملا طبیعی هستند. اوکالیپتوس  رنگین کمانی بر خلاف اغلب درختان، پوسته ضخیم چوب ‌پنبه‌ای بر روی تنه‌اش ندارد. این پوسته نرم است و به صورت لایه‌های ورقه‌ ورقه‌ شده از بافت مرده بالا می‌آید. این ورقه ورقه شدن پوست درخت به طور یکنواخت انجام نمی‌شود، و دارای مراحل متفاوتی در مناطق متفاوت تنه درخت است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چیزهایی که در ظاهر استفاده ای ندارند ..

هنگامی که یک ورقه از پوست درخت می ‌ریزد، پوسته سبز تازه‌ای از زیر آشکار می‌شود. هنگامی که سن این پوست جدید بالا می ‌رود، بافت آن تغییر رنگ می‌ دهد و به رنگ سبز تیره و بعد آبی، و به دنبال آن ارغوانی و صورتی- نارنجی درمی‌آید، و در نهایت درست پیش از پوسته ‌ریزی رنگدانه‌ قهوه‌ای در آن ایجاد می‌شود. این فرآیند با سرعت‌های متفاوت و در نواحی جداگانه پوست درخت رخ می‌دهد، و در نتیجه این تغییر رنگ مداوم، این الگوی رنگین‌ کمانی به وجود می‌آید.

این درخت در اوایل عمرش سبز کمرنگ و سپس به سبز پر رنگ تغییر می کند. پس از گذشت مدتی به رنگ صورتی  تغییر شکل می دهد. این درخت می تواند به ارتفاع بیش از 50 متر نیز برسد.

   درخت بوآب

شگفتی ها 3

بیرون از شهر “دربای” در غرب استرالیا ، درخت عجیبی قرار دارد که توسط پلیس استرالیا مورد استفاده قرار می گیرد. این درخت که “بوآب” نام دارد به عنوان یک زندان موقت شبانه در مواقع ضروری توسط پلیس استرالیا مورد استفاده قرار می گیرد. این درخت دارای محیطی در حدود 14 متر است و در درون آن تغییراتی ایجاد شده است که بتوان از آن به عنوان یک سلول موقت استفاده کرد. این درخت 1500 ساله تا حدودی محافظت شده است و به دلیل امکان آسیب رسیدن به آن مردم عادی دسترسی چندانی  به آن ندارند.

درخت خون اژدها

شگفتی ها

این درخت های نایاب که به نام اژدهای سوکوترا نیز شناخته می شوند بیشتر در یمن دیده شده اند و همچنین این منطقه در بین عجیب ترین مناطق دنیا نیز شناخته می شود. مردم این منطقه از صمغ این درخت ها برای مصارف درمانی و حتی در کوزه گری استفاده می کنند.

  جزیره ” Socotra Archipelago ” در اقیانوس هند و در نزدیکی سواحل کشور سومالی قرار دارد. در این جزیره درختی با نام ” خون اژدها” وجود دارد. تنه این درخت کاملا عریان است و تنها در بالای آن برگهایی به شکل سوزنی وجود دارد. این ظاهر عجیب به این دلیل است که این درخت به تیره گیاهان “تک دانه ای” تعلق دارد. این تیره بیشتر شامل گیاهان و کمتر شامل درختان است. همچنین اگر شما بدنه این درخت را شکاف دهید صمغ قرمز رنگی از آن خارج می شود. این ماده قرمز که ” خون اژدها” نامیده می شود خشک شده و به عنوان دارو و رنگ مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که اکثر ساکنین بومی این جزیره از آن به عنوان یک ماده شفا بخش استفاده می کنند در جهان غرب بیشتر از آن به عنوان جلا دهنده استفاده می شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
منار جنبان؛ بنایی با معماری شگفت انگیز (3)

 درخت  Jabuticaba

شگفتی ها4

درخت ” Jabuticaba ” یک درخت میوه بومی در کشور برزیل است. میوه های این درخت نه فقط بر روی شاخه ها و بلکه بر روی تنه درخت نیز رشد می کنند. این میوه ها منظره ای شبیه به بیرون زدن حجم زیادی از صمغ درخت را شبیه سازی می کنند. این میوه های سیاه رنگ طعمی شبیه به انگور داشته و معمولا به صورت عادی خورده شده یا آب آنها گرفته می شود. در عین حال در صورتی که شرایط مناسب باشد این درخت می تواند چندین بار در سال میوه بدهد.

درخت  Pennantia baylisiana

شگفتی ها5

درخت  Pennantia baylisiana شبیه به بسیاری دیگر از درخت ها است و به نظر نمی رسد که نکته خاصی در مورد آن وجود داشته باشد. اما نکته جالب در مورد این درخت این است که تنها یک نمونه از این درخت در حیات وحش وجود دارد. این نمونه در یکی از سه جزیره موسوم به “کینگ” در شمال ساحل نیوزلند قرار دارد. از آنجا که این تنها نمونه موجود مؤنث است و میوه های آن نیز توانایی باروری و رشد مجدد ندارند تنها امید موجود برای بقای این گیاه بحث قلمه زنی و کاشت این درخت در مکانی دیگر است.

درخت Boojum

عجیب ترین درختان دنیا

درخت ” Boojum ” که در ایالت کالیفرنیای آمریکا می روید در نگاه اول بیشتر شبیه به یک کاکتوس است تا یک درخت عادی و تنه لاغر و نازک آن می تواند به دلیل نرمی و انعطاف جنس چوب آن تا ارتفاع 20 متری به شکل مارپیچی بالا برود. باتوجه به این که این درخت در صحرا زندگی می کند تنه آن به منظور صرفه جویی در مصرف آب با برگ های بسیار کوچکی پوشیده شده است. در زمان گل دادن نیز گل های کوچکی بر بالای این درخت نمایان می شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عکس شماره 43؛ امیر تاریوردی

  درخت بلوط

عجیب ترین درختان دنیا

در روستای کوچکی در کشور فرانسه یک درخت بلوط 800 ساله وجود دارد که امروزه به مکانی جالب تبدیل شده است. این بلوط که در روستای ” Allouville-Bellefosse” در کشور فرانسه واقع شده است در حوالی سالهای 1600 میلادی دچار آتش سوزی شده اما از آتش سوزی جان بدربرده و همچنان پا برجا می ماند. چند نفر از کشیشان محلی نیز  درون این درخت بلوط کلیسایی را می سازند که هنوز نیز پابرجاست و سالانه دو بار در آن جشن ها و مراسمات مذهبی برگزار می شود. در داخل این بلوط پلکانی نیز نصب شده است که به انسان اجازه رسیدن به بخش بالایی این کلیسا را نیز می دهد.

 درخت بطری

عجیب ترین درختان دنیا

 این درخت به خاطر ظاهر کوتاه و تپلی که دارد به این نام معروف شده است و به عنوان یکی از مرگبارترین درختان دنیا شناخته می شود. صمغ این درخت سمی دارد که می تواند به راحتی هر انسانی را از پای درآورد. از سم این درخت در گذشته برای آلوده کردن نوک تیرها استفاده می شد. محل رشد آن در نامبیا است و در کنار صمغ خطرناکش گل های بسیار زیبایی می دهد که ترکیبی از رنگ های صورتی و سفید و قرمز پر رنگ هستند.

عجایـب زیـبای صحـرای سفیـد برزیـل!

t عجیب ترین درختان دنیا
امتیاز به این نوشته

‫4 نظر ارسال شده در “عجیب ترین درختان دنیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *