عکاسی با تلفن همراه (۱) | عکاسی با موبایل

t عکاسی با تلفن همراه (۱) | عکاسی با موبایل
t عکاسی با تلفن همراه (۱) | عکاسی با موبایل

عکاسی با موبایل

تقریبا هر موبایلی که این روزها فروخته می‌شود، هر چقدر هم که ارزان باشد، یک دوربین دارد. پیش از این تنها عکاسان خبرنگار و افراد معدودی همیشه دوربین همراهشان بود اما حالا همه دوربین دارند و به عکاسی با موبایل خود می پردازند.

عکاسی با موبایل

پیش از گرفتن عکس

بهترین کار این است که مبانی کار با دوربین موبایل را یاد بگیرید تا بتوانید در محدودیت‌ها با آن کار کنید. اگر به یک دوربین سنتی، خواه DSLR تک لنزی انعکاسی دیجیتال، یا یک دوربین کوچک، فکر می‌کنید باید بگوییم این دوربین‌ها با یک هدف طراحی شده‌اند: گرفتن بهترین عکس. همه‌چیز برای دستیابی به این هدف طراحی شده است.

فضای بسیاری در یک دوربین دیجیتال وجود دارد تا بهترین اجزا، بهترین لنزها و بهترین عملکرد ممکن طراحی شده و در آن کار گذاشته شود. اما هدف اصلی موبایل برقراری ارتباط است و عملکرد دوربین، ثانویه است. موبایل‌ها روز به روز کوچک‌تر می‌شوند بنابراین دوربین موبایل هم باید در یک فضای بسیار کوچک همراه با بقیه‌ی قطعات قرار بگیرد.

عکاسی یعنی ثبت نور و دوربین‌های موبایل در بعضی موقعیت‌های نوری عملکرد بهتری دارند.

از آن‌جایی که گوشی شما حسگر کوچکی دارد هر تصویری در نور کم می‌گیرید کیفیت پایینی خواهد داشت. شما متوجه نویز دیجیتالی یا افت وضوح خواهید شد.

t عکاسی با تلفن همراه (۱) | عکاسی با موبایل

عکاسی با موبایل در نور شدید 

البته عکاسی در نور شدید هم گاهی اوقات دردسرساز است. دوربین‌های گوشی نمی‌توانند دامنه‌ی وسیعی از شرایط نوری را به خوبی ثبت کنند: حسگرهای کوچک آن‌ها نمی‌توانند گستره‌ی وسیعی از سطوح نوردهی ثبت کنند.

پس اگر در حالت عکاسی از شخصی هستید که نور شدیدی به یک طرف صورتش می‌تابد احتمالاً آن طرف صورتش بسیار تاریک و طرف دیگر بسیار روشن خواهد شد. سعی کنید با جا به جا کردن فرد و گذاشتن او زیر نور یکنواخت مشکل را برطرف کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عکس خوب 

هر دوربین گوشی با دوربین گوشی‌های دیگر تفاوت اندکی دارد و همین‌طور که فناوری پیشرفت می‌کند، کیفیت تصاویری که این دوربین‌ها تولید می‌کنند نیز بهبود می‌یابد. بهترین راه برای یافتن قابلیت‌های دوربین گوشی‌تان، استفاده از آن است. پس بیرون بروید و در شرایط نوری گوناگون عکاسی کنید و سعی کنید با شناختن قابلیت‌های دوربین گوشی‌تان عکاس بهتری شوید.

عکاسی با موبایل

نکته

گوشی بیش‌تر اوقات در جیب، جلد و کیف قرار دارد و می‌تواند گرد و خاک، خش و به‌خصوص اثر انگشت را به خود جذب کند. به همین خاطر بهتر است گوشی خود را هر چه وقت یک‌بار با یک پارچه‌ی نرم، مثل همان پارچه‌ای که برای عینک استفاده می‌کنید، تمیز کنید.

منبع: عکاسی با گوشی موبایل، آدام برونکورست، صادق طاهری، نشر پشوتن

t عکاسی با تلفن همراه (۱) | عکاسی با موبایل
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *