آداب و رسوم ویژه برگزاری عید نوروز در آذربایجان غربی

آداب و رسوم ویژه برگزاری عید نوروز در آذربایجان غربی
t آداب و رسوم ویژه برگزاری عید نوروز در آذربایجان غربی

نوروز در آذربایجان غربی نیز مانند بقیه استان های ایران آداب و رسومی ویژه ای دارد که در مطلب زیر به بعضی از آن ها اشاره می کنیم.

تکم گردانی

یکی از رسوم زیبا و سنتی مردم آذربایجان غربی در نزدیکی عید نوروز که امروزه کم کم به مرز فراموشی نزدیک شده است و کم و بیش در بعضی از روستاها انجام می گیرد رسم تکم چی است که از چند روز مانده به عید نوروز تکم چی ها به صورت نمادین بزی که از چوب ساخته اند را در کوچه و خیابان های شهر و روستا می چرخانند و به صورت دلنشینی اشعاری را به زبان ترکی می خوانند و برای نوید دادن رسیدن عید از مردم مژدگانی دریافت می کنند.

عید نوروز؛ آذربایجان غربی

 

خانه تکانی

خانه تکانی رسمی است که در تمام نقاط ایران انجام می شود در این منطقه در دو هفته‌ آخر اسفند شور بیش تری به خود می گیرد و در بین مردم و در گویش محلی به هیس آلماق معروف است.
مردم آذربایجان غربی هنوز بنا به سنت قدیمی ماه اسفند را بایرام آیئی یعنی ماه عید می گویند. هفته اول اسفند را با نام چیله قووان یعنی هفته ای که چله زمستان را فراری می دهد جشن می گیرند و کم کم به استقبال سال نو می روند و تا آخر سال چهارشنبه های ماه اسفند را که برای هرکدام نامی مخصوص گذاشته اند به جشن و پایکوبی می پردازند.

 بایرام آیئی

گفته می شود این چهارشنبه های آخر سال هرکدام نماد یکی از عناصر چهارگانه حیات است که بیش تر در مناطقی که کشاورزی مرسوم است برای خیر و برکت زیادتر گرامی داشته می شود.در عید نوروز؛ آذربایجان غربی در بعضی از روستاها اسفندی که دود می کنند را در دو طرف خانه می ریزند تا اهالی خانه از چشم زخم و چشم حسود به دور باشند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دانلود آهنگ زیبای "میشه نگام کنی" از محمد علیزاده

آذربایجان غربی رسم زیبایی برای نوروز دارد و آن تخم مرغ شکنی بین بچه هاست. آنها تخم مرغ ها را در پوست پیاز می جوشانند تا رنگ بگیرد، بعد به عنوان سوغاتی چهارشنبه های ماه آخر سال توزیع می کنند.

آذربایجان غربی

شال اندازی از مراسم عید نوروز در آذربایجان غربی

در آذربایجان غربی هم مانند آذربایجان شرقی در بین جوانان مراسم شال اندازی انجام می شود و صاحب خانه نیز درون دستمال را مطابق با اوضاع مالی خود پر از آجیل یا انواع تنقلات می کند.

t آداب و رسوم ویژه برگزاری عید نوروز در آذربایجان غربی

در ایام قدیم مراسمی ویژه‌ دختران جوان و دم بخت بود که گره ای به دستمال یا چارقد یا چادر خود می زدند و در گذری می ایستادند و از اولین رهگذری که رد می شد می خواستند تا گره را باز کند.

فال گوش از آیین های عید نوروز در آذربایجان غربی 

در چهارشنبه آخر سال زنان در مکانی که دیده نشوند می ایستادند و کلیدی را زیر پای خود مخفی می کردند و به صحبت دو عابر یا دو نفر که در آن نزدیکی بودند گوش می دادند. به عبارتی فالگوش می ایستادند و به صحبت های آن ها برای اتفاقات سال آینده خود و خانواده شان تفال می زدند.

آذربایجان غربی

افرادی که در سال قبل عزیزی را از دست دادند آن عید را قره بایرام یعنی عید سیاه می نامند و بعد از تحویل سال مردم به دیدن آن ها می روند. معمولا دو روز قبل از آغاز سال نو، نوعی نان می پزند و بر سر مزار درگذشتگان خود می برند.

سوسن قریشی:

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آیا کودکان نیز به سنگ کلیه مبتلا می شوند؟【سال1402】

جشن نوروز

t آداب و رسوم ویژه برگزاری عید نوروز در آذربایجان غربی
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *