هر چه می بایست از ورزش والیبال بدانید!

هر چه می بایست از ورزش والیبال بدانید!
t هر چه می بایست از ورزش والیبال بدانید!

ورزش والیبال طراحی شده تا کمک کوچکی برای علاقمند کردن جوان ها به گرم کردن بدن و کمک به سلامتی آن ها باشد ، تا وقتی که به دوره های بالاتر می روند ، به صورت درونی به گرم کردن قبل از ورزش بپردازند و از  آسیب های احتمالی جلوگیری کنند .

گرم کردن به تدریج ضربان قلب، جریان خون ماهیچه ای و دمای بدن را به میزانی که بدن برای تمرینات شدیدتر به آنها نیاز دارد افزایش می دهد . برای نوجوانان نابالغ میزان ضربان قلب زودتر افزایش می یابد و همچنین دوره رسیدن به حد اکثر ضربان برای آنها کوتاه تر است . بنابراین گرم کردن آنقدر که برای بزرگسالان حیاتی است برای بچه ها حیاتی نیست ، یعنی می توان زمان این فعالیت را برای آنها کوتاه تر در نظر گرفت .

ورزش والیبال در سال 1895 میلادی مطابق با سال 1274 هجری شمسی ، توسط ویلیام . جی . مورگـان مدیر تربیت بدنی کالجدر شهر هولیوک ایالت ماسا چوست امریکا ابداع شد که ابتدا مینتونت نام داشت .

1

مورگان پس از این که دوستش ، جیمز نایسمیت، در سال 1891 ورزش بسکتبال را درهمان کالج ابداع کرد، با تلفیق ورزش هایی همچون بسکتبال و تنیس، شالوده ورزشی نو و مفرح را برای دانشجویان خود ریخت که بازی آن با توپی شبیه به توپ بسکتبال از روی توری مثل تور تنیس انجام می گرفت . به همین منظور مورگان با استفاده از تور تنیس روی چمن که به دو طرف دیوار سالن ورزش بسته می شد و با استفاده از توئی توپ بسکتبال که به دلیل سبکی وزن به دست ها آسیب نمی رساند ، بازی را شروع کرد و همین شروع کافی بود تا این ورزش به سرعت از یک کالج به کالج دیگر و از شهری به شهر دیگر معرفی و منتقل شود .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
برای گرم شدن بدن قبل از ورزش بخوانید

تا جایی که پس از یک سال (1896) مردم اکثر ایالت های امریکا با آن اشنا شده بودند . در همین سال کمیته بین المللی ورزش کالج از مورگان دعوت کرد تا طی یک کنفرانس، قوانین و مقررات ورزش ابداعی اش را در حضور اساتید کالج تشریح کند.

هر چه می بایست از ورزش والیبال بدانید!

مورگان هم کنفرانس را در سالن ورزشی کالج تشکیل داد . جایی که تعدادی از دانشجویان را به دو گروه تقسیم کرده بود و درحالیکه آنهامشغول بازی بودندنقطه نظرات خودرابرای اساتید و اعضای کمیته شرح می داد. پروفسورآلفرد.تی.هالستیددرجریان همین کنفرانس و با مــشاهده نحوهای بازی، پیشنهاد داد که این ورزش از مینتونت به والیبال تغییر نام پیدا کند . چراکه حرکت و نمود اصلی این بازی در رد و بدل شدن توپ از روی تور است. مورگان هم این پیشنهاد را پذیرفت بنابراین  ورزش ابداعی والیبال نامیده شد .
با اینکه ورزش والیبال در آغاز ورزشی سالنی بود و در محل های سرپوشیده انجام می شــد، ولی کم کم توسط خود مردم به زمین هــای رو بـــاز کشـیده شد و به شکل یکی از سرگرمی های محبوب تابستانی در پارک ها و ساحل ها درآمد .

ورزش والیبال در ایران

ورزش والیبال اواخر سال 1299 هجری شمسی توسط میرمهدی ورزنده ، استاد بزرگ ورزش ، بــه ایران آورده و تعلیم آن از دارالمعلمین ورزش آغاز شد.
بازی والیبال در ایران در ابتدای امر دارای قواعد خاصی نبود و به شکل های مختلفی انجام می شد . فنون و تاکتیک های والیبال نیز مانند قوانین آن پایه و اساس اصولی نداشت و هر بازیکن به ابتکار شخصی و اختصاصی خود که اکثراٌ با مشت زدن یا سمبه زدن همراه بود با تــوپ بازی می کرد.
در سال 1302 شمسی با استفاده از ترجمه مجلات خارجی قوانینی که در آن زمان در کشورهای دیگر اجرا می شد، در ایران نیز رایج شد.
از سال 1304 توجه عمومی نسبت به این ورزش بیشتر شد و ظرف مدت کمی طرفداران بسیاری جذب این ورزش شدند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش نقاشی انار کلاس اول ساده و آسان

ورزش والیبال

شیوه انتخاب بازی کن ها و اجرای ورزش والیبال

1-     تعدادبازیکنان یک تیم 12 نفر است . به همراه 12 بازیکن یک مربی (سرمربی) ؛ یک کمک مربی (مربی) یک فیزیوتراپ (بدنساز) ویک پزشک می باشد .

2-     یکی ازاعضای تیم به عنوان بازیکن آزاد(لیبرو) مشخص میشود (بارنگ پیراهن متفاوت ).

3-     فقط افرادمذکور مجازند درجریان بازی برروی نیمکت ذخیره ها بنشینند .

4-     یکی ازاعضای تیم (به غیرازلیبرو) بایستی به عنوان کاپیتان تیم ازسوی مربی تعیین شود .(دربرگه مسابقه ثبت می گردد).

5-     تجهیزات بازیکنان شامل پیراهن ها ، شورت ها ، جوراب ها ، کفش های مخصوص است (بایستی همگی متحدالشکل باشند- پیراهن بازیکن آزادبادیگران متفاوت است)

6-     شماره پیراهن ها می تواند از عدد1 تا 18 شماره گذاری شود .

7-     شماره ها بایستی دروسط جلو و وسط پشت پیراهن منظورشوند.

8-     شماره روی سینه باید حداقل 15 سانتیمتر بلندی وشماره پشت حداقل 20 سانتیمتر بلندی داشته باشد (درمسابقات جهانی شماره بازیکن بایستی درقسمت پای سمت راست شورت به بلندای 4 تا 6 سانتیمتر وپهنای حداقل یک سانتمتر نصب شود).

هر چه می بایست از ورزش والیبال بدانید!

9-     کاپیتان تیم با یک نوار 2×8 سانتیمتری درزیرشماره جلوی پیراهن مشخص می شود .

10- بازیکنان مجازنیستند هیچگونه وسایلی که سبب مجروح شدن دیگران شود یا امتیاز ونفع ساختگی برای بازیکن بوجود آوردهمراه داشته باشد(بامسئولیت خودشان میتوانند ازعینک ویالنز استفاده نمایند).

11- کاپیتان ومربی تیم ، هردومسئول رفتار و انضباط اعضاء تیم خود هستند .

12-  کاپیتان ومربی باید قبل از شروع بازی برگه ثبت مسابقه راامضاء نمایند .

13- کاپیتان ومربی می توانند تقاضای تایم اوت استراحت ویاتویض بازیکن نمایند .

تاریخچه ورزش فوتسال FUTSAL

t هر چه می بایست از ورزش والیبال بدانید!
امتیاز به این نوشته

‫4 نظر ارسال شده در “هر چه می بایست از ورزش والیبال بدانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *