چگونه با نوجوان هایتان کنار بیایید

t چگونه با نوجوان هایتان کنار بیایید
t چگونه با نوجوان هایتان کنار بیایید

چگونه با نوجوان هایتان کنار بیایید؟ این نکته ای است  که باعث نگرانی بسیاری از والدین شده است پس تا انتهای مطلب با ما باشید تادر باره این موضوع گفتگو کنیم.

 کودکان به تدریج بزرگ می شوند و به دنبال استقلال و آزادی می گردند اما در مقابل ، والدین هر روز نگران تر می شوند و در حالی که می خواهند فرزندشان را زیر نظر داشته باشند حس می کنند نوجوان آنها را پس می زند و هر روز از آنها دورتر می شوند . این پس زدگی در هر خانواده با توجه به سطح فرهنگی و اجتماعی خود را به یک شکل نشان می دهد . عدم توجه و حرف شنوی داشتن از والدین ، دعوا و بحث کردن یا گوشه گیر شدن همگی از جمله نشانه های ورود کودک به نوجوانی است .

نوجوان 15 – 14 ساله به طور یقین متفاوت از کودکی 8 ساله است . کودک شما تا دیروز کاملا وابسته بود و از پدر و مادر حرف شنوی داشت اما امروز در پی استقلال می گردد پس باید روش های آموزشی جدیدی را به کار ببندیم تا بتوانیم مشکلات روزمره را با آنها حل کنیم نکته مهم اینجاست که زمان های مناسب را برای حل مسایل پیدا کنیم . وقتی والدین یا نوجوان خسته ، مضطرب و هیجان زده هستند فرصت خوبی برای صحبت نیست . حین مواجهه با مشکلات مربوط به نوجوانان این نکات را در نظر بگیرید تا راحت تر مسایل را حل کنید.

چگونه با نوجوان هایتان کنار بیایید

1 – مساله را موشکافی کنید .

مشکل را هر چه هست کاملا واضح و روشن بیان کنید . مثلا با این جمله شروع کنید که  « ما فکر می کنیم با تو سر … هم عقیده نیستیم » به هیچ عنوان به دنبال متهم کردن نوجوان نباشید زیرا در این صورت عکس العمل او دفاع از خود و جبهه گرفتن مقابل شماست .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
من با معدل 15دیپلم ریاضی گرفتم. به درس هیچ علاقه ای ندارم. برای آینده ی شغلی مطمئن چیکار کنم؟

2 – به صحبت های نوجوان گوش دهید !

اجازه بدهید نوجوان در مورد مساله مطرح شده نظرش را بگوید . محتوی صحبت ها خیلی مهم نیست بلکه ادامه دادن صحبت اهمیت دارد . بی جهت وسط کلام او مداخله نکنید مثلا بین صحبت هایش نگویید : « بسه ، فهمیدیم چه می خواهی بگویی اما نمی فهمی که … » .

چگونه با نوجوان هایتان کنار بیایید

3 – به احساسات و نقطه نظر او بها دهید .

وقتی صحبت های نوجوان به اتمام رسید بدون آن که به او حمله ور شوید یا متهمش کنید یا نقش روان شناس را بازی کنید نظرات خودتان را بگویید . جملاتی نظیر « خب من مثل تو فکر نمی کنم . به نظر من … » « در چنین موقعیتی از نظر من … » خوب هستند . صادقانه و بدون شک و تردید نظرتان را بیان کنید مثلا بگویید « می دانی خیلی دوست دارم اجازه بدهم تو به این مهمانی بروی اما نگرانم ، می ترسم که … باید تصمیم درستی بگیریم . »

4 – مطمئن شوید نوجوان موضوع را درک کرده است .

خیلی واضح باید توضیح دهید که چه می خواهید و منتظر مشاهده چه عواقبی در آینده نیستید . راه حل ها را با هم بیابید و در نهایت از نوجوان به خاطر وقتی که گذشته و از شما راهنمایی خواسته تشکر کنید .

اگر پسر نوجوان دارید، بخوانید!

t چگونه با نوجوان هایتان کنار بیایید
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *