گرم شدن زمین چه خطری برای ما دارد؟

گرم شدن زمین
t گرم شدن زمین چه خطری برای ما دارد؟

گرم شدن زمین

واکنش: گفته بودی گرم شدن جهانی یعنی دمای میانگین زمین 4 درجه افزایش داشته است. اصلا مگر مشخص می شود که زمین گرم تر شده است؟

واقعیت: شاید یک جورهایی بشود گفت بله معلوم می شود. یعنی از نشانه هایش متوجه این اتفاق می شویم. شاید از پدربزرگ یا مادربزرگت شنیده باشی که می گویند پاییز و زمستان قدیم ها که اینطوری نبود. باران می بارید، برف می آمد. الان اصلا انگار نه انگار پاییز است، هوا مثل تابستان شده…

واکنش: بله، این حرف را چندباری شنیده ام. اصلا مگر هوا گرم تر شود چه اتفاقی می افتد؟

گرم شدن زمین

عوارض ذوب شدن یخ های قطب

واقعیت: جدا از اینکه هرچیزی وقتی از نظم طبیعی اش خارج می شود عواقب دارد، افزایش دمای هوا یعنی ذوب شدن یخ های قطب، یعنی اینکه این یخ های آب شده به سمت دریاهای آزاد سرازیر می شوند و سطح دریاها بالا می آید. این یعنی خیلی از خشکی ها زیر آب می روند و زندگی آدم های زیادی در خطر می افتد.

واکنش: خب آدم های منطقه های خطرناک ساحلی می توانند محل زندگیشان را تغییر بدهند.

واقعیت: البته که نمی شود یک منطقه وسیع را یک باره خالی کرد، چون نظم منطقه بر هم می خورد و زمینی خالی از سکنه مشکلات دیگری به وجود می آورد. اصلا گیرم که منطقه های ساحلی پر خطر را تخلیه کردیم، همه مشکلات که به همین سادگی حل نمی شود.

lsd[vh

واکنش: مثلا چه مشکلی؟

واقعیت: یخ ها مقداری گاز متان در خودشان دارند. وقتی یخ های قطب آب می شوند مقدار زیادی متان، آزاد و وارد هوا می شود. می دانی که گاز متان سمی است و این یکی را نمی شود کاری کرد. تازه مشکلات همین ها نیست. این چرخه به هم وصل است. یک جای کار که بلنگد قسمت های دیگر چرخه هم آسیب می بیند.

گرم شدن زمین

پیشگیری بهتر از درمان

واکنش: انگار این قصه سر دراز دارد! به قول مامان بزرگم پیشگیری بهتر از درمان است. کاش می توانستیم جلوی این گرم شدن را بگیریم. راستی، اصلا چه چیزهایی باعث گرم شدن زمین می شوند؟ بگو بلکه بتوانیم کاری بکنیم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایده هایی جالب برای ساخت کاردستی شب یلدا با وسایل دور ریختنی

واقعیت: همراه این یادداشت ها بیا تا برایت بگویم چطور همه ما در این گرم شدن جهانی نقش داریم.

یاسمن رضاییان

 

t گرم شدن زمین چه خطری برای ما دارد؟
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “گرم شدن زمین چه خطری برای ما دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *