گفتگو با امین جعفری والیبالیست و پروررش دهنده موفق کاکتوس 

امین جعفری
t گفتگو با امین جعفری والیبالیست و پروررش دهنده موفق کاکتوس 

امین جعفری والیبالیست و پروررش دهنده کاکتوس

امین جعفری والیبالیست  است و در زمینه پرورش کاکتوس نیز جوان موفقی است . گفتگوی ما را با ایشان در اینجا بخوانید.

خودتان را معرفی کنید

امین جعفری  از ایران کوچک استان البرز شهر فردیس دانشجوی رشته ی تربیت بدنی دانشگاه تهران . متولد 1380 و  کارآفرین حوزه ی گل و گیاه که حدود سه سال در این زمینه فعالیت دارم.

آقای امین جعفری ، چطور وارد ورزش شدید؟

با زحمات فراوان پدر و مادر عزیزم از همان کودکی در ورزش های مختلف شروع به فعالیت کردم. در سن سه سالگی رشته ی  ژیمناستیک را  شروع کردم .همان زمان در تکواندو مدال طلای استان را کسب کردم و در مسابقات هندبال مدارس ناِئب قهرمان ناحیه دو کرج شدیم.  اما انگار هیچ کدام ورزش مورد علاقه ی من نبود و یک ضعف یا کمبودی را در زمینه ی ورزش احساس می کردم . کم کم از طریق خانواده و مدرسه  وارد ورزش والیبال شدم . ماجرای ورزش من شروع شد و در این ورزش رشد کردم و پیش رفتم.

چطور به والیبال علاقه مند شدید ؟

با تجربه ورزش های مختلف و کسب مقام و همچنین ناکامی ها احساس بسیار مطلوب و کاملی نسبت به آن ورزش ها نداشتم. تا اینکه از طریق پدرم وارد دنیای والیبال شدم . پدرم در دوران نوجوانی و جوانی والیبالیست بود. از طریق ایشان علاقه مند به این ورزش شدم و شروع آن از مدارس و مسابقات بین مدارس بود .با گذشت زمان و تجربیات به دست آمده و درخشش تیم ملی والیبال ایران علاقه ی بنده به این ورزش بیشتر شد. همه ی این عوامل دست به دست هم دادند تا من استمرار خود را رها نکنم.

کسانی که می خواهند والیبالیست شوند از کجا شروع کنند؟

در ورزش قهرمانی باید از سنین پایین تر شروع کرد؛ اما افرادی بودند که خلاف این را ثابت کردند و همچنین خوش درخشیدند. افرادی که علاقه مند هستند می توانند از طریق آکادمی های والیبال یا مدارس و مسابقات آموزش و پرورش  شروع کنند . بعد از گذراندن دوره ی مبتدی وارد تیم های موجود در لیگ های استان و سپس کشور شوند و در همان تیم ها عرض اندام کنند .سپس از طریق  لیگ و مسابقات به اردوی تیم ملی بپیوندند و ملی پوش شوند .به این ترتیب نام ایران را در جهان و آسیا طنین انداز کنند.

امین جعفری

ویژگی های یک ورزش کار از نظر امین جعفری؟

ویژگی های هر فرد با فرد دیگر متفاوت است اما می توان به ویژگی های بارز و مشترک اشاره کرد. از نظر بنده اخلاق و منش ورزشکاری در اولویت قرار دارد . بعد از آن تکنیک، مهارت، استعداد و سخت کوشی در جایگاه های بعدی قرار می گیرند.  هر ورزشکار در رشته ی مربوطه باید با هوش و ذکاوت خود در هر لحظه و موقعیت کار درست را در همان جا و همان هنگام انجام دهد تا ویژگی بارز آن فرد نمایان شود. در واقع تصمیم گیری درست در آن واحد است که منجر به متمایز شدن بازیکن و ورزشکار با دیگر ورزشکاران می شود.

بارزترین ویژگی اخلاقی امین جعفری؟

از نظر خودم سمج بودنم باعث شده است در زمینه هایی که دوست داشتم موفق باشم، موفق شوم .  یکی از ویژگی های بارز من استمرار در کار دلخواهم است . آنقدر پیگیر ماجرا می شوم تا آخر اتفاق بیافتد و آن طور که می خواهم اتفاق بیافتد.

همچنین آدم تک بعدی نیستم. اگر به من باشد دوست دارم در لحظه همه جا باشم و همه جا را تجربه کنم . تا حدودی سعی کردم که انسان تک بعدی نباشم مثلا در اشعار باشم و با ادبیات زندگی کنم . حس و حال شاعران و نویسندگان را درک کنم تا زندگی برایم لذت بخش تر شود . همچنین ارتباط نزدیکی با ورزش  و جامعه ی ورزش دارم.

امین جعفری والبیالیست

در رشته والیبال چه مقام هایی کسب کردید؟

در دوران مدرسه مقام های قهرمانی منطقه ،استان و ناحیه و همین طور نائب قهرمانی فردیس را کسب کردیم. در لیگ یک والیبال مردان ایران در رده سنی نوجوانان مقام سوم را دریافت کردیم .در اولین دوره مسابقات جام خوشه چین که در سه دوره با سطح بالا برگزار شد توانستیم به لطف خدا مقام قهرمانی استان ، سپس کشوری و درنهایت مقام قهرمانی ملی (مرحله آخر کشوری) را کسب کنیم.

همچنین دو سال پیاپی در لیگ یک کشور با تیم های ملوان تهران و شهرداری کرج به عنوان بازیکن حضور داشته و بازی کردم. در مسابقات استانی تهران و همچنین مسابقات کشوری ساحلی با نام تیم تهران حضور داشته و موثر بودم .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با بانوجوان های موفق

خاطره ای از زندگی ورزشی خود تعریف کنید.

خاطره های قهرمانی یا مقام آوردن بسیار شیرین است مخصوصا زمانی که بازی باخته را می بری و روی سکو می ایستی.  اما من می خواهم از یک اتفاق ناگهانی خاطره ای تعریف کنم و آن اتفاق درست بعد از تمرینات سنگین و مسابقات پر فشار من بود که اتفاق افتاد . آن هم مصدومیتی بود که  ناگهان در بازی دوستانه به سراغ من آمد تا اینکه  مجبور شدم زانوی خود را جراحی کنم و بعد بازتوانی و… را انجام دهم .

چه شب هایی که درد نکشیدم و چه روزهایی که حسرت صاف راه رفتن را نخوردم. اما نمی خواهم ناامیدتان کنم می خواهم بگویم  آن روزها را با قوی ماندن و با تحمل کردن دشواری و سختی و قدردانستن نعمت های فراوان خداوند ، پشت سر گذاشتم .فهمیدم اکنون که قادر به راه رفتن هستم ممکن است فردا قادر نباشم. پس قدر همین را بدانم و خدا را بابتش شکر کنم . بعد از عمل سنگین ، فیزیوتراپی و کار درمانی و… را به صورت جدی پیگیری کردم. اینجا از پدر ومادر عزیزم تشکر می کنم که در آن روزهای سخت هم من را تنها نگذاشتند.

بعد ها دوباره تمرین را شروع کردم و همچنان مصمم تر از قبل ادامه می دهم.و از خداوند متعال کمک خواسته و می خواهم که مرا به اهدافم نزدیک کند.

امین جعفری والیبالیست

الگوی شما در والیبال کیست؟

در هر زمینه الگوی خاص و متفاوتی دارم اما نزدیک ترین فردی که می توان گفت از هر بابت به آن ایده آل من نزدیک است و می توانم از ایشان به عنوان الگو یاد کنم آقای میرسعید معروف هستند که به معنای واقعی کلمه اسطوره و الگو هستند. در هوش و ذکاوت مثال زدنی و درجه یک و همچنین در مدیریت یک تیم استاد به تمام معنا هستند.

باتوجه به گروهی بودن بازی والیبال، چه نکاتی در این ورزش مهم است؟

همدلی و یکدلی بزرگترین موفقیت در ورزش والیبال است. بارها مشاهده کردیم در عرصه های جهانی، کشوری یا محله ای تیم هایی بودند که از نظر فنی بسیار بالاتر از تیم حریف بودند وموقعیت خوبی داشتند اما تیم یک دست نبودند و اختلاف در تیم باعث باخت و حتی حذف آن تیم شده و برعکس آن تیم هایی بودند که از نظر فنی پایین تر از تیم مقابل بودند اما یک دست ویک پارچه بودن آنها  باعث پیروزی و برد تیمشان شده است.

اتحاد و یک پارچگی به این معنی است که هر کس وظیفه ی خود را بداند و با تیم حرکت کند نه اینکه ساز خود را بزند و تیم را از مسیراصلی  خارج کند؛ این معنای اتحاد است که باعث موفق شدن هر تیمی می شود.  نقش مربی در تیم ؛نقش قلب در بدن انسان است که می تواند تیم را به اوج ببرد یا باعث سقوط آن شود.

آقای امین جعفری بهترین هدیه ای که گرفتید چه بوده است؟

هدیه های زیادی از پدر مادر و دوستانم گرفتم و نمی شود گفت واقعا  کدامشان بهترین بوده است چون همه آنها برایم عزیز هستند اما می توانم به مراسم تجلیل از قهرمانان شهرستان فردیس اشاره کنم که در بهمن ماه 1400 برگزار شد و حس عزت و سربلندی را در ما ورزشکاران و مدال آوران شهرستان فردیس زنده کرد تا سختی های مسیر برای ما کم رنگ تر شود.

امین جعفری

تا به حال نا امید شده اید؟

به جرات می توانم بگویم بله هر کسی در زندگی خود به جاهایی می رسد که واقعا تحمل و کشش ادامه دادن را ندارد من هم مانند بقیه افراد شب های زیادی را پشت سر گذاشته ام اما همیشه از ته دل ناامید نشدم چون کسی وعده و مژده صبح را به من می داده و می دهد و شاید آن ندا ندای خدا است که همیشه مرا در هر حالتی کمک کرده است و بخاطر او شب های ترسناک را به صبح رساندم . من رویا و کابوس داشته ام اما توانستم به وسیله ی رویاهایم بر کابوس هایم پیروز شوم و از خدا می خواهم که باز هم کنارم باشد .

برنامه  و هدف امین جعفری برای آینده چیست؟

برنامه در شرایط مختلف و با اهداف جدید تغییر می کند پس برنامه کلی و همیشگی رباط گونه ندارم ودرهر برهه ای از زمان اهداف مشخصی تعیین می کنم واهدافم را به قسمت های کوچک تقسیم می کنم تا کم کم به سمت آن گام بردارم و بیشتر دوست دارم درآینده سهم کوچکی از ورزش داشته باشم و برندینگ ورزشی ام را ارتقا ببخشم تا بتوانیم نام ایران و ایرانی را در جهان طنین انداز کنیم . کار آفرینی در حوزه های مختلف به ویژه گل و گیاه را بسیار دوست دارم. و برای آن هدف تعیین کردم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با محمد رضا رمضانی نوجوان ورزشکار و عضو گروه تواشیح مرآت

دوست دارم هر چند کم و کوچک اثر خود را در جهان هستی بگذارم و برای بهتر شدن حال مردمان سرزمینم و مردمان جهان تلاش کنم. جمله ی معروفی است که می گوید[ نمیمیری تا در قلب های دیگران ردپایی بگذاری.]

پرروش دهنده کاکتوس

برویم سراغ گلخونه  جذاب آقای امین جعفری، پشت بام خانه شما چه خبر است؟؟

پشت بام ما مانند پشت بام های دیگر بود اما حدود سه سال پیش با تلاش و زحمات پدر مادر عزیزم و به کمک خداوند متعال پشت بام خانه ی خود را سبز کردیم و با یک ایده و رویا گلخانه ده پانزده متری احداث و با یک کاکتوس شروع به پرورش گل و گیاه کردیم .آن زمان هیچ دانشی درباره نگهداری و تکثیر کاکتوس ها و گیاهان نداشتم اما هر چه جلو تر رفت آموختم و اجرا کردم و نتیجه را همزمان می دیدم و امروز بیش از هفتاد نوع کاکتوس در گلخانه ی خود دارم که از هر کدام چند تا نمونه تکثیر کردم.

چطور سراغ پرورش گل و گیاه رفتید؟

یک روز در منزل یکی از دوستانم مهمان بودم که کنج سبز خانه شان مرا مجذوب خود کرد و متوجه شدم گلخانه ی کوچکی در پشت بام خانه ی خود درست کرده اند و به پیشنهادشان رفتیم بالاپشت بام و همین که درب گلخانه را باز کردند انگار من وارد فضایی خارج از زمین شدم انگار وسط بهشت بودم و همان لحظه ناخود آگاه آرزویی کردم و به خدا گفتم خدایا ممکن است من هم بتوانم گلخانه ای به این شکل داشته باشم؟

من ازآن روز شروع کردم به تحقیق درباره کاکاتوس ها و نگهداری و تکثیر آنها ؛همچنین گلخانه گردی انجام دادم ، رفتم و چرخیدم و تجربه کسب کردم . سپس بعد از دو ماه با جمع کردن پول توجیبی و با کمک پدر و مادرم یک گلخانه ده پانزده متری احداث کردیم که یک کاکتوس کل دارایی من بود و آن هم هدیه بود و من از آنجا شروع کردم و وارد دنیای بزرگ کاکتوس ها شدم.

پرروش کاکتوس

چه گیاهانی را پرورش می دهید؟

هر گیاهی به خصوص کاکتوس ها که بدانم توانایی نگهداریشان را دارم را پرورش می دهم وهمچنین تکثیر کاکتوس های پیوندی که خودم پیوندشان می زنم و تکثیر می کنم. کاکتوس ها واقعا خانواده ی بزرگ و عجیب و غریبی دارند و من بیشتر دوست دارم کاکتوس های کلکسیونی پرورش بدهم؛ البته که انواع سانسوریا و همچنین انواع ساکولنت ها را هم پرورش می دهم اما من بیشتر مجذوب کاکتوس ها هستم.

آقای  امین جعفری کلکسیون کاکتوس های شما چطور است؟

کاکتوس ها به چند دسته از خانواده های معروف تقسیم بندی می شوند که هر کدام از این ها به صد ها و البته شاید به هزاران واریته یا گونه تقسیم می شوند که خیلی از این کاکتوس ها واقعا گران قیمت هستند و نمی توان قیمت مشخصی روی آنها گذاشت  و می توان به جرات بیان کرد که هیچ کس نمی تواند ادعا کند که همه ی گونه های کاکتوس را دارد یا حتی نام همه ی آن ها را بلد است این تقریبا نشدنی و محال است.من هر قسمت از گلخانه ی خود را تخصیص دادم به یک سری خانواده ای که جمع کرده ام و هرقسمت نسبت به نور دریافتی و ارتفاع کاکتوس ها چیده ام.

برای رشد خوب و جذاب یک کاکتوس چه باید کرد؟

کاکتوس ها واقعا فوق العاده هستند چون که رسیدگی ، دردسر و همچنین لطافت خاصی لازم ندارند اما این به آن معنا نیست که کلا رسیدگی نمی خواهند و برای رشد خوب باید نور فیلتر شده و همچنین غیر مستقیم به آنها بدهیم و شرایط و بستر محیط را برای رشد آن فراهم کنیم و دما را در هر فصل به نسبت همان فصل تنظیم کنیم و علاوه بر این آبیاری آن باید به طور منظم انجام شود نظم یعنی با هر بار خشک شدن خاک در ارتفاعات پایین خاک دو روز بعد آبیاری کنیم که البته در فصل های مختلف متفاوت است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگوی خواندنی با ایلیا دهقان کوچکترین استندآپ کمدین کشور

آقای امین جعفری چند بار کاکتوس ها زخمیتان کردند؟

تصور ما از کاکتوس خار است اما همیشه این طور نیست ما کاکتوس های زیادی داریم که خار ندارند یا خارهایشان خیلی کوچک است . بارها تجربه کردم وقتی آرام به کاکتوس ها دست می زنم و آنها را ناز می کنم هیچ خاری به دستانم فرو نمی رود اما زمانیکه ناگهانی برخورد داشتم دستانم پر از خار شده اند و این نشان دهنده ی این است که کاکتوس ها هم محبت و خشم را متوجه می شوند هر چقدر بیشتر به آنها رسیدگی کنید بیشتر حالتان خوب می شود و بیشتر حس خوب از آن ها می گیرید.

پرورش کاکتوس

وقتی به سراغ گیاهانتان می روید چه حسی دارید؟

هنگامی که وارد گلخانه می شوم یک حس شادابی و طراوت به من دست می دهد و بدون اغراق می گویم حس انرژی مثبت فراوان مرا فرامی گیرد و یک حس نو بودن که واقعا نمی توانم توصیف کنم و خودتان باید تجربه کنید .این حس شادابی وخوشی واقعا نادر و فوق العاده است.

برای کاکتوس هایتان اسم گذاشتید؟ اسامی آنها چیست؟

کاکتوس ها خودشان نام های گوناگون و بسیار حرفه و همین طور پیچیده ای دارند و چندین خانواده ی بزرگی هستند که چند تا از آنهارا نام می برم مثلا خانواده ی افوربیا ها یا آستروفیتوم ها یا آگاوها یا همین کاکتوس هایی که در خانه ی اکثر ما ها دیده می شود ؛ گاهی  اسم بعضی از آنها را به دلیل سخت بودن یا طولانی بودن فراموش می کنم .

آیا از این گیاهان درآمد دارید؟

فروش جزئی از کاکتوس هایم را آغاز کردم و خداروشکر خرج خود را از این طریق می توانم تامین کنم . درسته کافی نیست اما سعی بر این دارم هر روز اپدیت بمانم وگلخانه ام را گسترش بدهم ؛ همه ی فروش من به واسطه ی فضای مجازی و ارسال به سراسر کشور بوده است به لطف خدا می خواهم تمرکز بیشتری برای اینکار بگذارم تا بتوانیم کنج  خانه هارا سبز کنیم ودل مردمان مان را سبز نگه داریم تا به مردم کشور خدمت رسانی کنیم.

درباره فعالیت های اینستاگرامی خود توضیح دهید.

مدت کوتاهی است در حوزه ی آموزش وارد شده ام و از تجربیات واطلاعات همکاران عزیز که به من آموختند  به صورت رایگان در اختیار مردم می گذارم و هر سوال و … که دارند تا آنجایی که بدانم را پاسخ می دهم و همچنین محصولات با کیفیت را با قیمت مناسب در اختیارشان می گذارم .

یک هدیه ی ویژه نیز برای شما و تمام کسانی که این مقاله را میخوانند دارم و آن یک کتاب الکترونیکی آموزش و نگهداری است برای شمایی که به سبز بودن اهمیت می دهید .

آموزش نگه داری گل و گیاه

صحبت امین جعفری با نوجوانان؟

سن نوجوانی، سنی پر از احساسات و ایده ها است و همچنین ترس از زیربار رفتن مسئولیت در وجود ما است ، اما یک نوجوان آن هم نوجوان ایرانی قدرت و شهامتش بیشتر از ترس اوست. من با چیزهایی که دوست نداشتم مواجه بشوم مواجه شدم و از پسشان بر آمدم و خداراهزاران بار شاکرم. من نه در جایگاهی هستم نه درجایگاهی بودم که بخواهم نصیحت کنم اما به خاطر تجربه ی شخصی ام می گویم که خدا حواسش به ما هست فقط کافی است ما اقدام کنیم و مقابل ترسمان بایستیم. یادمان باشد این بازه ی سنی خیلی زود می گذرد؛ حواسمان باشد که چی و چقدر می کاریم. چون در آینده ی نزدیک آن را برداشت خواهیم کرد. زودتر از آن که فکر می کنیم این سن را پشت سر میگذاریم پس قدر آن را بدانیم.

کلام آخر

فرصت ها مانند ابر های بهاری می گذرند رفیق باید حواسمان خیلی جمع باشد تا وقتمان خدای نکرده به بطالت نگذرد به قول حضرت مولانا ما ز بالاییم و بالا می رویم و باید برای بهترشدن برای ارتقای جامعه کوشش کنیم و با دستان هم ایرانی قوی و زیبا بسازیم.

گفتگو : سجاد زین العابدین

 

گفتگو با نوجوانان موفق ایرانی را در صفحه یک فنجون گپ بخوانید.

t گفتگو با امین جعفری والیبالیست و پروررش دهنده موفق کاکتوس 
4.4/5 - (53 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *