گفتگو با شاعر و نویسنده نوجوان

شاعر و نویسنده
t گفتگو با شاعر و نویسنده نوجوان

این بار پای صحبت های یک نفر شاعر و نویسنده نوجوان نشسته ایم که در رشته های ورزشی و هنری نیز فعال است

نوجوان موفق

خودتان را برای ما معرفی کنید

امیرحسین خطیبیان ،متولد 1382 و ساکن مشهد مقدس

در چه زمینه هایی فعالیت داشتید؟

از دوران کودکی فعالیت های زیادی داشتم, مثل نوشتن شعر برای کودک نوجوان در هشت سالگی بازیگری تئاتردر سن چهارده سالگی، رشته ی شنا از سن نه سالگی که در حال حاظر در جایگاه مربی شنا و غریق نجات هستم .

پس شروع می کنیم با شعر و شاعری، چطور علاقه مند شدید و کجا آموزش دیدید؟

به واسطه ی اینکه مادرم دبیر ادبیات فارسی بودند ،زندگی ام با چاشنی ادبیات همراه بود و علاقه ی عجیبی نسبت شعر کودک و نوجوان داشتم و این علاقه همچنان پابرجاست.چراکه مادر من در زمینه ی شعر کودک و نوجوان هم فعالیت داشتند و کتاب نیزچاپ کرده بودند که در آن زمان با استقبال فوق العاده ایی رو به رو شد.

علاوه بر اینکه در کنار مادرم آموزش دیدم ،زیر نظر جناب آقای عباسعلی سپاهی یونسی و سرکار خانم لیلی خیامی ،دو تن از بهترین شاعران  کودک و نوجوان ایران آموزش دیدم.

نوجوان موفق

به عنوان شاعر و نویسنده نوجوان ، چه مقام هایی در شعر و شاعری داشته اید؟

در سال 1392 در جشنواره ی ملی شعر کودک و نوجوان شاهین شهر که به داوری استاد عزیزم جناب آقای مصطفی رحماندوست و جناب اقای ناصر کشاورز و دیگر دوستان بود، جزء ده برگزیده ی از بین هزاران نفر و تنها برگزیده ی استان خراسان رضوی بودم.

چند بیت از اشعارت را برای ما بخوانید.

بادبادک جان من می رود تا آسمان

می رود آنجا که هست آن خدای مهربان

می شود یک نقطه  ای در دل این آسمان

نقطه ای کوچک تر از نقطه ای این آسمان

شعر کودک و نوجوان چه ویژگی هایی دارد؟

باید قبول کنیم که شعر ها تاثیر پذیری فوق العاده ای دارند ،از پیام و مفهوم هایی که دارد تا ریتم دل نشین وجذاب آن؛شعر کودک نوجوان هم ازاین مسئله  به دور نیست وباید درنظر داشته باشیم شعر کودک و نوجوان بسیار بسیار مهم تر است چرا که در این دوره شخصیت انسان شکل میگیرد  پس بهتر است که اهمیت زیادی به این ژانر بدهند.

 شاعر و نویسنده نوجوان

یک نویسنده قطعا اهل مطالعه است، چه کتاب هایی را برای مطالعه به نوجوانان پیشنهاد می کنید؟

بله صد درصد همینطور است و حتما پیشنهاد می کنم که نمایشنامه های نیل سایمون از جمله پزشک نازنین را بخوانید تا به اندازه ی لحظه ای مشکلات خودتان را فراموش کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با آقای محمدرضا کریمی؛ قهرمان مکعب روبیک با یک دست

شاعری کجا؟ شنا کجا؟

 قطعا علاقه برای من شرط اول همه چیز است و من تقریبا تمام رشته های ورزشی را به صورت حرفه ای تجربه کردم . من به این معتقدم که یک بار بیشتر زندگی نخواهم کرد؛ پس سعی می کنم هر رشته ی سالمی را تجربه کنم.

تا حالا خواب غرق شدن دیدید؟

معلومه که نه ولی خواب نجات دادن یک آدم را در حال غرق شدن دیدم.

چه مقام هایی در رشته شنا دارید؟

من هدف اولم برای شنا مربی گری بوده است اما در مسابقات داخلی باشگاهی خراسان مدل طلای شنای قورباغه، مدال طلای کرال پشت، مدال نقره ی کرال سینه و مدال نقره ی شنای پروانه را کسب کردم.

امیرحسین خطیبیان

از نظر یک مربی شنا، برای شناگر ماهر شدن چه ویژگی های نیاز است؟

قدم اول علاقه است و قدم دوم تمرین تمرین و تمرین . در دورانی که کمک مربی بودم به یاد دارم در تابستان هروز از صبح تا شب داخل استخر مشغول به کار و فعالیت بودم.

یک خاطره از دوران ورزشی  و شنا برایمان تعریف کنید

وقتی  رشته شنا را شروع کردم به شدت ترس از عمق زیاد آب داشتم و دوستانم من را مسخره می کردند و  به قدری ضعیف بودم که ترم اول شنا فقط ترس ازآب از من گرفته شد.

شاعر و نویسنده نوجوان چطور وارد تئاتر و بازیگری شد؟

درسن 14 سالگی  تبلیغات یک نمایش از جناب آقای برجسته را مشاهده کردم  که باعث شد کمی کنجکاو بشوم و من این نمایش را تماشا کردم و من عاشق شدم .عاشق صحنه ی تئاتر… سختی های  زیادی تا به اینجا کشیدم  و تا به امروز نزدیک به شش نمایش کار کرده ام. که در جشنواره استانی خراسان رضوی و جشنواره فجر جوایز متنوعی کسب کردم.

امیرحسین خطیبیان

الگوی شما در بازیگری چه شخصی است؟

چون من عاشق سبک کمدی هستم و تقریبا تمام نقش های من کمدی بودند ،آقای ساشا بارون کوهن از نابغه های ژانر کمدی هستند اما من تمام تلاشم این است که کسی الگوی من نباشد و خودم الگوی خودم در زمان حال و آینده باشم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مصاحبه با آقای آرش میر احمدی (1)

کسانی که می خواهند وارد حرفه بازیگری بشوند چه راهی را طی کنند؟

من به این ایمان دارم که هرکسی که علاقه داشته باشه می تواند بهترین باشد.اما این مسیر خیلی سخت است،باید قوی باشید و عاشق تئاتر؛ چراکه عاشق برای رسیدن به معشوق هر سختی برایش شیرین می شود.

اهل فیلم دیدن هستید؟ چه ژانری؟

بله قطعا خیلی زیاد ،همه ی ژانر ها را تماشا می کنم و همه ی ژانر ها برای من جذاب هستند اما بهتون گفته بودم که کمدی برای من چیز دیگری است.

امیرحسین خطیبیان

اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانید؟

در اوقات فراغتم سعی دارم که چیزهای جدید را یاد بگیرم، مثل نواختن سازهای خاص و جدید و کار با نرم افزارهای متنوع و سعی دارم با تمرین تئاتر و نویسندگی زمان خود را بگذرانم.

راستی شنیدیم اهل موسیقی هم هستید؟ ساز کوبه ای؟؟

چند سال است که کاخن می نوازم و اودو پرکاشن که البته دریکی از نمایش های خود به نام ناحملط ، ساز می زدم که  در جشنواره تندیس بهترین موسیقی را گرفتیم .

از نگاه یک شاعر و نویسنده نوجوان بگویید تا به حال شکست خورده اید و دل سرد شوید؟

قطعا شکست هایی در زندگی افراد رخ می دهد و چند سال پیش دچار افسردگی شدید شدم که نزدیک یک سال طول کشید تا به حالت قبل برگشتم ، اما این دلیل نمی شد که زندگی ام تمام بشود و کاری نکنم. در مدتی که در حال در مان بودم تمرین می کردم و دوباره به فعالیت های خود بازگشتم و دل سرد نشدم.

امیرحسین خطیبیان

چطور به این موفقیت ها دست یافتید؟

من تمام  فعالیت هایی را که داشتم قدم اول می دانم و هنوزیک نوجوان هنر جو هستم وهنوز شوق یادگیری دارم و همچنان به تلاش های خود ادامه خواهم داد و هدف اصلی ام که زندگی کردن است را هیچ وقت فراموش نخواهم کرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با سهند پورجواد رکورد دار،هوش کودکان زیر 10 سال

فعالیت های مختلف به درس خواندن شما آسیب نمی زند؟

والدین من هر دو فرهنگی هستندو همانطور که چندی پیش عرض کردم مادرم دبیر ادبیات فارسی و مجری صحنه و گوینده هستند و پدرم دبیر ریاضی. اما من عقیده دارم که درس، کل زندگی من نیست قطعا ضربه های درسی خورده ام اما تاثیری در زندگی من نگذاشته است و البته که این نظر بنده است .

قطعا شخصی وجود دارد که به درس علاقه ی زیادی داشته باشد ولذت می برد اما من برای این متولد نشدم .درس من هنرم است و در حال حاظر رشته ی نمایش را در هنرستان می گذرانم.قطعا ادامه ی تحصیل برای من اهمیت زیادی دارد و من تلاش خودم را خواهم کرد.

برنامه ریزی شما برای آینده چیست؟

من باید تمام تلاش و همت خود را داشته باشم  و شک ندارم که خداوند  برنامه های زیبایی برای اینده ی من دارند. برای هدف های خود برنامه ریزی کرده ام. قبولی در دانشگاه مورد نظر یا کسب جوایز مختلف بازیگری و حضور در مسابقات جهانی شنا و …

صحبت شما با نوجوانان؟

دوست من سعی کن بهترینِ خودت باشی اما قول بده که خودت باشی 

کلام آخر

زندگی ساده تر ازآن چیزی است که فکر می کنید

امیدوارم زندگیتان پر از لبخند شادی باشد.

گفتگو: سجاد زین العابدین

گفتگوبا مدرس سازه های ماکارونی

گفتگو با مجری و بازیگر نوجوان

گفتگو با محمدهادی طادی دانش آموزنمونه و قاری نوجوان

t گفتگو با شاعر و نویسنده نوجوان
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *