یه لقمه محیط زیست؛ چرا این همه بارندگی و سیل اتفاق می افتد؟

سیل و بارندگی
t یه لقمه محیط زیست؛ چرا این همه بارندگی و سیل اتفاق می افتد؟
سیل و بارندگی

چرا این‌همه سیل می‌آید؟ واقعاً چه اتفاقی افتاده؟ آسمان یک‌دفعه‌ای یادش افتاده ببارد؟ نه به این‌که آن‌قدر کم‌آبی بود و نه به این‌که حالا آب‌ها دارند کل زندگیمان را خراب می‌کنند. شاید هم تغییر اقلیم در راه است!

دلیل این بارندگی‌ها و سیل‌ها چیست؟

اتفاقاً آسمان کارش را خوب بلد است و خیلی هم روی نظم کار می‌کند. در واقع همین حالایش هم بر اساس نظمش دارد این‌همه می‌بارد.

ما در کشورمان دوره‌های خشکسالی و ترسالی داریم. این دوره‌ها بین 7 تا 8 سال طول می‌کشند. تا امسال ما در دوره‌ی خشکسالی بودیم. بارندگی کم بود و مرتب می‌شنیدم که سال، سال کم‌آبی است. اما از حالا به بعد وارد دوره‌ی ترسالی شده‌ایم و قرار است باران‌های بسیار داشته باشیم.

این خوب است که قرار است این‌همه باران ببارد؟

واقعیتش این است که باران به خودی خود که خیلی خوب است اما وقتی امکانات و تجهیزات مدیریت بحران را نداشته باشیم باران و سیل تبدیل به فاجعه می‌شوند و خسارت‌های سنگین و گاه جبران‌نشدنی به بار می‌آورند.

بعضی از آدم‌ها می‌گویند این اتفاق به خاطر تغییر اقلیم است. درست است؟ اصلاً تغییر اقلیم چیست؟

تغییر اقلیم، همان‌طور که از اسمش پیداست، تغییر آب و هوای یک منطقه، ناحیه و یا کشور است. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که مثلاً آب و هوای ایران که همیشه خشک بوده از این به بعد مثل اروپا مرطوب و بارانی شود.

اما این بارندگی‌ها و سیل‌ها به تغییر اقلیم ارتباطی ندارند. اقلیم ایران هم‌چنان همان است که بوده و ما فقط سیکل‌ها یا بازه‌های زمانی خشکسالی و ترسالی را تجربه می‌کنیم.

این یعنی هیچ‌وقت اقلیم ایران تغییر نخواهد کرد؟

اقلیم هر کشوری می‌تواند تغییر کند، همان‌طور که اقلیم ایران هم بارها تغییر کرده. اما بازه‌ی زمانی آن خیلی وسیع است. یعنی در 10 هزار سال پیش اقلیم ایران فقط 90 بار تغییر کرده. بنابراین نمی‌شود گفت تغییرات آب و هوایی پیش‌آمده مقدمه‌ی تغییر اقلیم است.

هم‌چنین برای اثبات تغییر اقلیم به داده‌هایی حداقل از 100 سال گذشته نیاز داریم و نمی‌توانیم وضعیت حالا را تنها با چند سال اخیر مقایسه کنیم.

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – یاسمن رضائیان

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
13 آداب در سخن گفتن از دیدگاه فتوت نامه سلطانی

t یه لقمه محیط زیست؛ چرا این همه بارندگی و سیل اتفاق می افتد؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *