یک دوست خوب چه ویژگی هایی دارد؟

t یک دوست خوب چه ویژگی هایی دارد؟
t یک دوست خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک دوست خوب و واقعی بودن همیشه کار ساده ای نیست. دوستی حقیقی بر پایه صداقت، مهربانی و توجه شکل می گیرد.در این جا به چند راهکار برای ایجاد یک رابطه دوستانه استوار و واقعی با دیگران اشاره خواهیم کرد.

به قول خود عمل کنید

همیشه به دوست خود قولی بدهید که بتوانید به آن عمل کنید. همیشه قبل از قول دادن فکر کنید. بعضی از آن ها برای دوست شما بسیار مهم هستند و اگر به آن ها عمل نکنید ممکن است به او آسیب بزنید و حتی او را از دست بدهید. پس با تأمل و بررسی تمام جوانب، این کار را انجام دهید.

قابل اعتماد باشید

در شرایط سخت در کنار دوست خود باشید، از او حمایت کنید و اگر حرفی می زنید به آن عمل کنید. همیشه راز دار دوستتان باشید و اسرار و یا معایب او را برای دیگران فاش نکنید.

دوست خوب

عذرخواهی کنید

اگر موجب آزار دوست خود شدید از او عذرخواهی کنید و برای اشتباهاتتان عذر و بهانه نیاورید و دیگران را مقصر ندانید. اگر در شرایط خاصی قرار گرفتید و نتوانستید به قول خود با دوستتان عمل کنید از او عذرخواهی کنید و شرایط را برایش توضیح دهید. اگر مساله مهمی بود، در صورت امکان، می توانید برای دوستتان یک هدیه تهیه کنید. برای مثال برای او یک کارت پستال یا کاردستی درست کنید و با هدیه دادن آن عذرخواهی کنید.

از دیگران سوء استفاده نکنید

اگر دیگران متوجه شوند که شما صرفاً برای استفاده و بهره مندی از موقعیت ها و یا توانایی هایشان با آنها دوست شده اید از شما فاصله خواهند گرفت. روابط دوستانه باید دوطرفه باشد تا هر دو طرف از  وجود یکدیگر بهره مند شوند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
داستان ضرب المثل روی یخ گرد و خاک بلند نکن

متعهد باشید

دوستی گوهر گرانبهایی است که به آسانی به دست نمی آید. پس اگر از این نعمت برخوردار شدید باید بدانید که یک رابطه دوستانه شبیه یک نهال کوچک است که با رسیدگی و توجه صاحبان آن سبز و پربار می شود. هرگز پشت سر دوستانتان حرف نزنید یا از آن ها در نزد دیگران بدگویی نکنید. قدردان رابطه دوستانه خود باشید و یک دوستی عمیق و چند ساله را به خاطر وقت گذرانی با یک دوست تازه و جدید رها نکنید. اجازه ندهید دیگران پشت سر دوست شما بدگویی کنند. اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید با احترام و در آرامش، نظر خود را بیان کنید و به دنبال مشاجره یا بحث نباشید.

احترام بگذارید

دوستان واقعی به یکدیگر احترام می گذارند. ممکن است دوست شما ارزش ها و عقاید متفاوتی داشته باشد. به این تفاوت ها و همچنین به انتخاب ها و افکار دوستتان احترام بگذارید. هرگز دوست خود را قضاوت نکنید. اگر درخصوص مطلبی با شما صحبت کرد بدون پیش داوری و قضاوت با او همراهی کنید و اگر نظر شما را خواست محترمانه آن را بیان کنید.

یک دوست خوب چه ویژگی هایی دارد؟

شنونده خوبی باشید

سعی کنید همان اندازه که از خودتان و احساساتتان صحبت می کنید به صحبت های دوستتان هم گوش دهید. حرف های او را قطع نکنید و در زمان گفت و گو با دقت به سخنانش توجه کنید و به او پاسخ های مناسب و درخور بدهید. دائماً از خودتان صحبت نکنید. فراموش نکنید که این یک رابطه دو طرفه است و هر دو نفر در آن مهم هستند.

در شرایط سخت در کنار دوستتان باشید

برای آن که واقعاً حامی دوست خود باشید باید در دشواری ها و مشکلات او را همراهی کنید. هرگز فکر نکنید که او به تنهایی از پس مشکلاتش بر خواهد آمد. با او صحبت کنید و نشان دهید که در کنارش هستید. یک دوست واقعی در زمان نیاز شانه ای برای گریستن و در آغوش گرفتن است. به دوست خود در یافتن راه حل مناسب برای مشکلاتش کمک کنید. در بیماری و سختی ها کنارش باشید و او را تنها نگذارید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
استفاده مفید از نمک

در ارتباط باشید

اگر به دلایلی مدتی کنار هم نبودید و امکان دیدار حضوری نداشتید با دوست خود تماس بگیرید یا برایش نامه بنویسید. به او نشان دهید که دلتنگش می شوید و دوستش دارید.

مجتبی ناطقی

t یک دوست خوب چه ویژگی هایی دارد؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *