کدام سیستم عامل موبایل بهتر است؟

t کدام سیستم عامل موبایل بهتر است؟

نرم افزار:

در حال حاضر ios بیش از 650 هزار برنامه (App) دارد و 225 هزار اپ اختصاصی نیز برای آی پد در فروشگاه آی تیونز موجود است. با توجه به این آمار،ios  از تمام سیستم عامل های گوشی های هوشمند جلوتر است.t کدام سیستم عامل موبایل بهتر است؟

اندروید با قرار دادن حدود 600 هزار برنامه در گوگل پلی، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. بسیاری از این برنامه ها روی تبلت های اندرویدی هم قابل اجرا هستند؛ اما تعداد نرم افزار های بهینه شده برای تبلت از لحاظ وضوح تصویر بسیار کمتر از همتای اپلی خود است( نکته جالب این است که گوگل پلی هیچ آمار رسمی از تعداد اپ های خود در اختیار نمی گذارد)

ویندوز موبایل در حال حاضر 100 هزار برنامه در دسترس برای دانلود دارد که به طور قابل ملاحظه ای کمتر از دو رقیب دیگر است. از آنجایی که هنوز تبلت های ویندوز 8 به صورت گسترده وجود ندارد، می توان گفت که حداقل در حال حاضر حرفی برای گفتن در بازار ندارد. بهتر است منتظر بمانیم و ببینیم تبلت جدید مایکروسافت یعنی سرفس بعد از ورود به بازار چه می کند. البته سامسونگ،اچ پی،ایسرو … هم در حال ساختن تبلت های جدید برای ویندوز 8 هستند.

چت تصویری:

سلاح مخفی چت تصویری مایکروسافت، اسکایپ است که به جرأت باید گفت که تمام استاندارهای جهانی را دارد وبه قول معروف مولای درزش نمی رود. اسکایپ برنامه ای مستقل برای بیشتر پلت فرم ها دارد و فرقی نمی کند که شما کاربر مک کامپیوتر، آی پد، آی فون یا اندروید باشید، در تمام اینها اسکایپ به راحتی قابل استفاده است.

در اندروید جی تاک و جی میل مسوولیت چت تصویری را بر عهده دارند. با استفاده از ویدئو چت که تقریبا سیستمی جهانی است می توانید با کسانی چت کنید که روی مک، pc یا تلفن اندروید خود جی میل دارند. بله، شما می توانید بیش از 3G یا Wi-Fi  برقرار کند و نسبتا خوب کار می کند. اما همچنان یک برنامه بسیار منزوی است که فقط در دستگاه های اپل اجرا می شود.

فرامین صوتی:

از فرامین صوتی در جلی بین می توان به عنوان یک به روز رسانی بزرگ نام برد. گوگل همیشه راههای زیادی برای تشخیص گفتار و جست و جوی صوتی در سیستم های خود قرار داده اما این سرویس تشخیص فرامین صوتی روی سیستم عامل جدید اندروید، بسیار کار آمدتر است. شما علاوه بر آنکه به کی بورد شنیداری و جست و جوی در گوگل پاسخ مورد نظر را پیدا کند. اما نکته جالب تر درباره این سرویس قابلیت کارایی آف لاین فرامین صوتی (به صورت محدود) است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آشنایی با اسکنر و نحوه کار با آن

سیری در ios5 شگفت انگیز نیست؛ اما واقعا کار می کند. علاوه بر دیکته متون و ای میل ها و پشتیبانی از رویدادهای تقویم، باعث سرگرمی هم می شود. اما همان طور که ios6 در مورد سیری وعده های بیشتری داده بود، از این پس فرامین صوتی اپل می تواند بسیاری از خدمات موجود در آی فون را مدیریت کند. به طور مثال شما می توانید رزرو میز شام، زمان بندی ورزشی یا حتی چک کردن ساعت اکران فیلم ها را به سیری بسپارید.

ویندوز موبایل هم فرمان های صوتی دارد که می توانید کارهایی مانند تماس، ارسال متن، جست و جو در وب و راه اندازی نرم افزار در دستگاه خود را با آن انجام دهید. این سیستم ممکن است توانایی ها و کار آمدی گوگل و اپل را نداشته باشد؛ اما در هر صورت وجود دارد.

t کدام سیستم عامل موبایل بهتر است؟

امکانات تماس:

Ios6 به شما اجازه می دهد تا تماس های خود را به یک پیامک کاهش دهید؛ یعنی در صورتی که نمی توانید پاسخگوی تماسی باشید، همزمان با زنگ خوردن موبایلتان یک پیامک برای تماس گیرنده می فرستید. همچنین جدا کردن تماس های آزار دهنده از دیگر تماس ها به صورت هوشمند و منوی مزاحم نشوید از سرویس هایی هستند که کارایی بسیاری دارند.

در اندروید می توانید یک سری از متون را از قبل به صورت template آماده کنید تا در مواقعی که قادر به پاسخگویی تماس ها نیستید از آنها استفاده کنید. همچنین می توانید برای فیلتر کردن تماس های افرادی خاص از موسیقی استفاده کنید؛ اما فاقد توانایی برای ورود به یک حالت«مزاحم نشوید»است.

این یک نقطه ضعف دیگر در ویندوز موبایل است، زیرا نه خبری از پیامک و متون از قبل آماده شده برای تماس های بدون پاسخ است و نه سیستمی برای ورود به حالت «مزاحم نشوید». اما فیلتر های پیشرفته و گزینه هایی برای بلاک کردن تماس های آزاردهنده، در اختیار شما هستند.

همگام سازی(browser sync):

نسخه بتای کروم روی اندروید به خوبی با دسک تاپ سینک می شود و از آنجایی که کاربران کروم دسک تاپ در جهان بیش از هر مرورگر دیگری هستند، بسیاری از مردم با استفاده از این ویژگی مرورگر های خود را بین دستگاههای مختلف هماهنگ می کنند.

هماهنگی بسیار بالا بین مرورگر همیشگی اپل یعنی سافاری و icloud جدید کمک زیادی در بهینه سازی استفاده از مرورگر می کند. سیستم ابری اپل این امکان را به شما می دهد تا با متحد کردن مرورگر خود در سراسر ios و مکینتاش، تمام کارهای خود را به طور همزمان بین چند دستگاه مختلف انجام دهید و به تمام تب ها، بوک مارک ها و آیکون های ادآن های خود دسترسی داشته باشید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
Bionic eye یا چشم رباتی

تا این لحظه هماهنگ سازی آشکاری برای مرورگر مایکروسافت صورت نگرفته است. تازه جالب است که مایکروسافت هیچ اقدام جدی هم برای برطرف کردن اشکالات اکسپلورر نمی کند و طبق آمار روز به روز از تعداد کاربرانش کاسته می شود. اما آخرین شنیده ها خبر از آن می دهد که ویندوز 8 با آماده سازی wp8،اقدام به هماهنگ سازی مرورگر خود خواهد کرد که اجرایی شدن آن هم به اواخر پاییز موکول شده است.

پس باید گفت که مایکروسافت تا اینجای بازی عقب است،البته شاید در آینده و با آمدن ویندوز 8 جلو بیفتد!

نقشه و مسیر یابی(maps):

نقشه های گوگل بدون تغییر، همان گونه که گوگل در آخرین پیش نمایش خود نشان داده است، در جیلی بین هم استفاده می شوند. ساختمان های سه بعدی و سرویس آف لاین که از روی آخرین جست و جو تکمیل می شوند، مسیر یابی بسیار دقیق و نمایش لحظه به لحظه خیابان ها به کامل ترین شکل ممکن از ویژگی های همیشگی گوگل مپ است. به علاوه این غول جست و جو از داخل ساختمان های قطب جنوب نقشه برداری کرده است و با کارگزاری یک ژیروسکوپ روی تلفن همراه، شما را به نمایشی 360 درجه دعوت می کند. مطمئن باشید که تماشای قطب جنوب و جزئیات داخل ساختمان های واقع در قطب بیش از آنچه انتظار دارید، هیجان انگیز است.

ویندوز موبایل7 یک ویترین برای نقشه بینگ مایکروسافت بود؛ اما خبر خوب این است که مسیر یابی تلفن همراه ویندوز موبایل 8 به نوکیا تعلق دارد. این به معنی نقشه های فوق العادهNAVTEQ است که روش بسیار جالب و راحتی دارد. همچنین ساختمان های سه بعدی، ذخیره آف لاین و مسیر یابی پویا برای حمل ونقل عمومی از دیگر ویژگی های این سرویس است. مسیر یابی آف لاین نوکیا هم چیزی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. البته در محیط نقشه ویندوز موبایل، زنگ ها و سوت های اطلاع رسانی وجود دارد که در مورد خوب یا بد بودن آنها خودتان باید قضاوت کنید!

اپل در حال حاضر یک سرویس اختصاصی نقشه برای خود دارد که بسیار شبیه گوگل و مایکروسافت است. به روز رسانی ترافیک، مسیر یابی بسیار هوشمند( که به خوبی در سراسر IOS6 یکپارچه شده است) و نقشه های سه بعدی از ویژگی های این سرویس است. اما زمانی که وسط یک شهر شلوغ گم شوید تازه می فهمید که نشان ندادن مسیرهای حمل و نقل عمومی مشکل بزرگ نقشه اپل است. کاربران آی فون که به خدمات بدون دردسر و راحت اپل عادت کرده اند احتمالا اینجای کار از کوره در می روند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کتابخانه آنلاین

آیکون های هوشمند(Smarter Icones):

در این مورد، ویندوز فعلا سردمدار است و باید کاشی های زنده تلفن ویندوز 8 را بهترین قسمت این محصول در میان گوشی های هوشمند بدانید؛ زیرا نه تنها می تواند اطلاعیه و اطلاعات حیاتی(مانند متن ها،ای میل،آب وهوا،رویدادهای تقویم) را نمایش دهد؛ بلکه می توانید آنها را به یک شبکه منظم سازمان دهی شده تبدیل کنید. در حال حاضر توانایی برای شکستن کاشی ها به سه اندازه مختلف بسته به اینکه چگونه می خواهید اطلاعات را دسته بندی کنید وجود دارد. مایکروسافت در این زمینه پیشرو است.t کدام سیستم عامل موبایل بهتر است؟

اندروید در این زمینه کمی از اپل جلوتر است، شما می توانید دسک تاپ خود را طراحی کنید و با استفاده از ویجت های( ابزارک) مختلف مانند پست الکترونیکی، تغییر آّب وهواوتقویم و به روز رسانی شبکه های اجتماعی کمی فضا را متحرک تر کنید. اما استفاده از تعداد زیادی از این ابزارک ها و اجرای همزمان آنها می تواند دستگاه را کمی کند کند و دست و پا گیر شود.

هنگامی که صحبت از آیکون های هوشمند می شود اپل به شدت پا عقب می کشد؛ زیرا هنوز تمام توجه اپل روی طراحی آیکون های زیباست و تنها امکان تغییر نحوه چیدمان این آیکون ها وجود دارد. اما نکته جالب این است که کاربران اپل به هیچ وجه این نکته را نقص نمی دانند و ترجیح می دهند دلشان را به همان آیکون های زیبا و هشدارهای(Notification) با تاخیر خوش کنند. اما واقعیت این است که اپل اینجا را هنوز در گذشته گیر کرده است.

رای هیات منصفه:

باید گفت پیروز حقیقی این میدان کاملا بستگی به سلیقه و راحتی شما دارد! درست است که جیلی بین یک سیستم عامل انقلابی نبود؛ اما دستگاه آیفون یک سیستم عامل انقلابی نبود؛ اما دستگاه آیفون 5 هم آن طور که باید آیفون s4 را متحول نکرد. همان طور که خواندید، هر یک  از این سه سیستم عامل برتر تلفن همراه و تبلت، نقاط قوت و ضعف مخصوصی دارند. با یک حساب سر انگشتی می بینید که در مجموع اپل و اندروید بالاتر از ویندوز8 و تقریبا کنار یکدیگر روی سکوی اول ایستاده اند. البته شاید با همگانی شدن نسخه متروی آخرین ویندوزفون همه چیز تغییر کند؛اما هر تغییری هم که روی دهد باز این شما هستید که تعیین می کنید، کدام سیستم
را بیشتر می پسندید و چرا. توصیه ما این است که قبل از هر گونه تعصب و دلبستگی به یک برند خاص، کارایی آن دستگاه را مد نظر قرار دهید؛ البته محتویات جیبتان را هم فراموش نکنید!t کدام سیستم عامل موبایل بهتر است؟

جدول مقایسه ای سیستمهای عامل؛ برای بزرگتر شدن جدول روی آن کلیک کنید.

t کدام سیستم عامل موبایل بهتر است؟
امتیاز به این نوشته

‫13 نظر ارسال شده در “کدام سیستم عامل موبایل بهتر است؟

  1. بلک بری :

    سلام دوستان  قدرت مند ترین سیستم عامل امن ترین سیستم عامل بهترین سیستم عامل اسمش نیاورید  سیستم عامل بلک بری    بله  بلک بری قدرت مند ترین سیستم عامله 
    چون هم برنامه های بومی خودش میخونه هم اندروید رو و هم ios  و جاوا رو با هم ساپورت میکنه شما بگین سیستم عاملی که همه  سیستم عامل ها رو ساپورت میکنه و امن هست  
     نمیدونم وقعا شما دل به چیه اندرید و  ios خوش کردین  
    به نظر من  وقتی داری باسیستم عامل بلک بری کار میکنی انگار داری  بنز سواری میکنی 

  2. ویندوز فون :

    ویندوز فون بهترینه و تو سیستم عامل حرف اول رو میزنه. من ویندوز رو میپسندم. اون هایی که گفته اند اندروید اول برند درباره سیستم عامل ها تحقیق کنند بعد بیان. نوکیا ببین چیست که مایکروسافت اونرو خرید. پس چرا اندروید را نمی خره.

  3. پیمان :

    من خیلی به نوکیا وفا دارم و اوینو بگم که اندروید فعلا دل لخوش کنه اما سرنوشتش مثل سیمببین شدنه!چون طبق براوردی که شرکت مایکرو سافت داشته تااواخر سال ۲۰۱۵ پرفروش ترین وپرطرفدار ترین سیستم عامل خواهد بود در ضمن مایکروسافت خودش رو موظف کرده هر گوشی رو که نو کیا به بازار میده تا۳۶ماه درصورت امدن هرنسخه ی جدید ویندوز آپدیت کنه واز لحاظ نرم افزاری چیزی از گوشیهای اندرویدی کم نداره من خودم با اندروید داشتم اما وقتی لومیا۹۲۰ روخریدم تازه فهمیدم دنیا دست کیه

  4. زهرا سادات :

    منم اندروید رو ترجیح میدم!
    چون خیلی از ویژگی هایی که آیفون داره و اونو متفاوت میکنه تو ایران قابل استفاده نیست و اگرم باشه به سختی میشه باهاش کار کرد!
    اصن به نظر من همون موبایل های اولیه که نه عکسی داشت نه هیچی!
    هم سرعتشون خوب شد هم اینکه هنگ تو کارشون نبود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *