روش برخورد با نوجوان سیگاری

روش برخورد با نوجوان سیگاری
t روش برخورد با نوجوان سیگاری

گاهی اوقات والدین متوجه می‌شوند که نوجوانشان به صورت مخفیانه سیگار می‌کشد. نوجوانان سیگاری معمولا بوی سیگار می‌دهند یا به صورت مکرر از والدین خود درخواست پول می‌کنند. به صورت اجتناب‌ناپذیری سوالاتی برای والدین مطرح می‌شود. چرا فرزندم سیگار می‌کشد؟ چطور این اتفاق افتاد؟ چه واکنشی باید داشته باشم؟ البته پاسخ دادن به این سوال آسان نیست. زیرا باید جنبه‌های مختلفی را در نظر گرفت که شامل عوامل خارجی و محیط زندگی نوجوان می‌شود. کارشناسان سایت نوجوان‌ها در این مقاله، بهترین روش برخورد با نوجوان سیگاری را معرفی می‌کنند. با مطالعه این مقاله می‌توانید جواب برخی از سوالات خود را نیز دریافت کنید. چگونه می‌توانم به فرزند نوجوانم کمک کنم که سیگار را ترک کند؟ این یکی از پر تکرارترین سوالاتی است که والدین می‌پرسند.

اعتیاد نوجوانان به سیگار

فضای ناسالم مدارس و والدین سیگاری بیشترین تاثیر را بر آلوده شدن نوجوانان به سیگار دارند. یک راه جلوگیری از سیگار کشیدن فرزندان این است که با آن‌ها درباره سیگار کشیدن در سنین ۵ یا ۶ سالگی و در طول دوره دبیرستان صحبت کنید. بسیاری از کودکان در سن ۱۱ سالگی شروع به سیگار کشیدن می‌کنند و برخی از آن‌ها در سن ۱۴ سالگی معتاد هستند. والدینی که سیگار می‌کشند، بیشتر احتمال دارد بچه‌هایی داشته باشند که سیگار می‌کشند. اگر پدر یا مادری هستید که سیگار می‌کشید، بهترین کار این است که آن را ترک کنید.

نرخ مصرف سیگارهای الکترونیکی نیز در بین جوانان بسیار بالا و هشدار دهنده است. بنابراین سعی کنید در این باره نیز به آن‌ها هشدارهای لازم را بدهید. طبق آمارهای رسمی، مصرف سیگار الکترونیکی در میان نوجوانان و جوانان همه‌گیر اعلام شده است.

به فرزندتان صادقانه و مستقیما بگویید که نمی‌خواهید از هیچ کدام از دخانیات از جمله سیگار معمولی و سیگار الکترونیکی استفاده کند. به صورت کاملا واضح درمورد خطرات این محصولات به فرزندان خود هشدار دهید.

نوجوان سیگاری

 

علائم نوجوان سیگاری

علائم نوجوان سیگاری چیست؟ پیش از ینکه درباره روش برخورد با نوجوان سیگاری بدانید، توصیه می‌شود با نشانه‌های این معضل آشنا شوید.

  • مشاهده سیگار، فندک و دود در اتاق نوجوانان
  • سرفه زیاد ناشی از سیگار
  • لکه روی انگشتان
  • زردی دندان
  • بوی سیگار بر روی لباس
  • کاهش نمرات
  • تغییر دوستان: معمولا در این شرایط، نوجوان‌ها با افراد بزرگ‌تر از خود رفت و آمد می‌کنند
  • کم تحرکی
  • تغییر شخصیت: پرخاشگری، گوشه گیری و انزوا از نشانه‌های اصلی نوجوان سیگاری هستند
  • بی انگیزه شدن
  • کاهش حافظه و عزت نفس: در این شرایط نوجوانان ممکن است احساس حماقت یا تنبلی کنند
  • تغییرات احساسی: افزایش خشم و تحریک پذیری، این افراد اغلب دچار توهم نیز می‌شوند
  • افسردگی و بروز افکار خودکشی
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه می توان نوجوان مسئولیت پذیر باشیم؟

سیگار

با نوجوان سیگاری چگونه رفتار کنیم؟

با نوجوانی که سیگار می کشد چه کنیم؟ اگر متوجه شدید که نوجوانتان سیگار می‌کشد، آن را جدی بگیرید. البته روش برخورد با نوجوان سیگاری باید کاملا منطقی و درست و به دور از احساسات باشد. غصه خوردن و نگرانی در این شرایط طبیعی است؛ اما شما باید در این وضعیت کاملا منطقی باشید! به یاد داشته باشید که شما دوست فرزندتان نیستید، شما والدین وی هستید. بنابراین باید در این شرایط قوی باشید. شما باید درک کنید که فرزندتان مبتلا به یک بیماری است. چرا که با این تصور شما راحت‌تر می‌توانید به فرزند خود کمک کنید و برخوردی خشمگین یا احساسی ندارید. در ادامه برخی از تاثیرگذارترین روش‌ها برای برخورد با نوجوان سیگاری را بیان می‌کنیم.

سیگار را ترک کنید!

شما والدین تاثیر بسزایی در زندگی فرزندتان دارید. اگر سیگار می‌کشید، نوجوانتان عمل شما را به عنوان تاییدی بر رفتار خود تلقی می‌کند. بنابراین شما باید از سیگار کشیدن جلوی فرزند خود به شدت بپرهیزید و همچنین سیگار کشیدن خود را ترک کنید.

با او صحبت کنید

یک روش برخورد با نوجوان سیگاری، صحبت کردن با اوست و شاید این نحوه برخورد، یکی از موثرترین روش‌ها باشد. به فرزندتان بگویید که چقدر به سلامتی او اهمیت می‌دهید و دوست دارید که سیگار را ترک کند. باید به خاطر داشته باشید که تهدید و خشونت در این شرایط نتیجه‌ای عکس دارد. به جای این که عصبانی شوید، از او بپرسید که چه چیزی باعث شده سیگار بکشد؟ شاید فرزند شما بخواهد از طرف دوستان خود تائید شود و یا احساس بزرگی کند. در صورتی که علت سیگاری شدن نوجوان خود را متوجه بشوید، بهتر می‌توانید به او کمک کنید.

سیگار الکترونیکی

مصرف سیگارهای الکترونیکی را ممنوع کنید

عده‌ای مصرف سیگار الکترونیکی را راهی برای ترک سیگار می‌دانند. سیگار الکترونیکی، دستگاهی است که با باتری کار می‌کند و مایع درون خود را گرم می‌کند و آن را به بخار تبدیل می‌کند. مصرف این نوع سیگار نیز نوعی اعتیاد است. سیگار الکترونیکی بر اساس مطالعات انجام شده، تاثیر مثبتی در ترک سیگار و انواع دخانیات ندارد. علاوه بر این، سازمان غذا و داروی ایالات متحده توصیه می‌کند که جوانان نباید از هیچ نوع محصول سیگار الکترونیکی استفاده کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه نوجوان ها را به سرگرمی های مفید تشویق کنیم؟

برنامه ریزی کنید

در نحوه برخورد با نوجوان سیگاری، علاوه بر موارد بالا می‌توانید برای ترک سیگار وی برنامه‌ای تدوین کنید. بسیاری از نوجوانان سیگاری فکر می‌کنند می‌توانند پس از مدتی به راحتی سیگار خود را ترک کنند. نوجوانان پس از کشیدن حدود پنج بسته سیگار ممکن است معتاد شوند. برای اینکه فرزندتان بتواند به راحتی سیگار را ترک کند، می‌توانید برای او برنامه‌ای نیز تدوین کنید. البته پیش از آن از وی انگیزه و علت ترک سیگار را بپرسید. گاهی اوقات دلیل و انگیزه نوجوان مانع از مصرف دوباره سیگار می‌شود و کمک می‌کند تا او با اشتیاق بیشتری سیگار خود را ترک کند.

  • تاریخ ترک سیگار تعیین کنید
  • از رفت و آمد نوجوان به مکان‌هایی که در معرض مصرف سیگار است جلوگیری کنید
  • پیاده روی روزانه داشته باشید
  • جویدن آدامس بدون شکر، خوردن آب نبات، کرفس یا چوب هویج برای مشغول بودن دهان
  • شرکت در جلسه‌های مشاوره ترک اعتیاد
  • برای ترک سیگار به او پاداش و هدیه بدهید

نوجوانان سیگاری

چگونه از سیگار کشیدن نوجوان جلوگیری کنیم؟

بهترین کار این است که شما آموزش به فرزند خود را از سنین خیلی پایین شروع کنید. سعی کنید کاملا صادقانه با آن‌ها صحبت کنید و خطرات سیگاری شدن را به آن‌ها گوشزد کنید. چرا که نوجوان‌ها در مدارس خود تا حد زیادی در معرض مصرف سیگار و انواع دخانیات هستند.

فراموش نکنید که نوجوان‌های سیگاری به محبت شما نیاز دارند. بنابراین شما باید آن‌ها را به خوبی درک کنید. به او نشان دهید که دوستش هستید و از او درخواست کنید که صادقانه همه مشکلات خود را با شما در میان بگذارد. در ادامه چند راه جلوگیری از سیگار کشیدن فرزندان را بیان می‌کنیم.

  • عوارض سیگار کشیدن شامل تنفس بد، زردی دندان‌ها و ناخن‌های رنگ‌باخته را برای آن‌ها توضیح دهید.
  • از مصرف انواع دخانیات و سیگار جلوی فرزندان خود پرهیز کنید.
  • قبل از ثبت نام نوجوان خود در مدرسه از فضای آن محیط آموزشی مطمئن شوید.
  • به فرزندانتان آموزش دهید که به افرادی که به آن‌ها سیگار می‌دهند به راحتی نه بگویند.
  • از وی درباره انگیزه‌اش برای سیگار کشیدن و اعتیادش سوال بپرسید. آن‌ها ممکن است بخواهند توسط گروهی از همسن و سال‌های خود تائید(پذیرفته) شوند و یا توجه شما را بخواهند.
  • مراقب کیف پول خود باشید: فراموش نکنید که نوجوان‌ها در این شرایط برای تامین هزینه‌های سیگار خود دست به هر کاری می‌زند.
  • حقوق فرزند خود را پس انداز کنید: اگر فرزند شما شغل پاره وقت داشته باشد، احتمالا تمام حقوق خود را صرف خرید سیگار می‌کند. در این شرایط بهتر است به او بگویید: ما پولی را که از کار به دست می‌آوری برای تو پس انداز می‌کنیم.
  • سعی کنید از تاثیرات بد سیگار کشیدن بر سلامتی برای فرزندتان توضیح دهید.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ضرر نوشیدنی‌ های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان

دلایل سیگاری شدن نوجوان‌ها

با شناخت دلایل موثر بر سیگاری شدن نوجوان، بهتر می‌تواند از سیگاری شدن آن‌ها جلوگیری کنید. برخی از این دلایل شامل موارد زیر هستند.

  • مشکلات خانوادگی اعم از طلاق، مشکلات مالی و بیماری‌های مرتبط با دیگران
  • ناکامی عشقی
  • مشکلات مدرسه
  • تقلید از دوستان و تمایل به تعلق داشتن به گروه اجتماعی خاص
  • مورد تائید قرار گرفتن از سمت دوستان

دختر سیگارینحوه برخورد معلم با دانش آموز سیگاری

معلمان و فضای مدرسه یکی از موثرترین عوامل در ترک سیگار نوجوانان هستند. معلم فرزند شما می‌تواند در این شرایط شما را به خوبی همراهی کند. نوجوانان زمان زیادی از روز را در مدرسه صرف می‌کنند. از همین رو می‌توان در مدارس کلاس‌هایی با هدف ترک سیگار دانش آموزان برگزار شود.

جمع بندی

دوره بین کودکی و بزرگسالی، نوجوانی است. در این دوران تغییرات جسمی و روحی زیادی برای نوجوانان‌ ایجاد می‌شود. همه ما با آنچه امروزه«بحران نوجوانی» نامیده می‌شود، آشنا شده‌ایم. اگر چه تعداد زیادی از نوجوانان بدون هیچ مسئله مهمی از این دوره تحولی عبور کنند، ممکن است دیگران با مشکلات زیادی در این دوران مواجه شوند. یکی از این مشکلات اعتیاد نوجوانان به سیگار است که ممکن است مشکلات زیادی برای نوجوانان به همراه داشته باشد. در این مقاله روش برخورد با نوجوان سیگاری را بیان کردیم.

 

 

t روش برخورد با نوجوان سیگاری
2.8/5 - (5 امتیاز)

‫3 نظر ارسال شده در “روش برخورد با نوجوان سیگاری

  1. salva :

    اخه چرا تو جامعه این همه سیگاری هست چرا هیچ کس کاری نمیکنه من به سیگار حساسیت بسیار بالایی دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *