همه چیزهایی که باید در مورد ناخن ها بدانید

ناخن ها
t همه چیزهایی که باید در مورد ناخن ها بدانید

ناخن ها با سلامتی کلی اعضای بدن ارتباط دارند. اگر در آرایشگاه ها را باز کنید حداقل چند نفر را می بینید که به ناخن دست و پاهای مشتری ها می رسند. در پشت پرده این محافظ حیرت انگیز حقایقی در مورد سلامتی بدن پنهان شده است. جان ناکس پزشکی در درمانگاه سوئدی در سیاتل می گوید:”بسیاری از شرایط سلامتی بدن در ناخن ها پدیدار می شوند”. نه تنها ناخن ها از مشکلات و بیماری ها ما را اگاه می کنند بلکه طول مریضی را نیز به ما اطلاع می دهند.

همه چیزهایی که باید در مورد ناخن ها بدانید

حتی جویدن ناخن ها می تواند نشانه ای از مشکل روانی باشد. ناکس اضافه می کند:” بیماران افسرده یا وسواسی بیشتر از افراد عادی ناخن های خود را می جوند”.

اکثر بیماری ها با تغییر رنگ یا حالت شناسایی می شوند.برای مثال بیماری های تنفسی و مشکلات مربوط به شش، رنگ ناخن را به زردی تبدیل می کند. چند لایه شدن ناخن یا خط خط شدن بافت ناخن نیز می توانند نشانه های مشکلی در بدن باشند. البته نباید فراموش کرد که ممکن است فرد مشکلی نداشته باشد و عوامل مختلف دیگری روی ظاهر ناخن تاثیر بگزارند. مثلا رژیم بد غذایی، پیری، شستشوی نامناسب و غیره  نیز در تغییر شکل ناخن ها موثر هستند.

ناخن ها ماهانه چقدر رشد می کنند؟

nails-z1

هر سلولی در بدن انسان رشد مخصوص و منحصر به فرد خود را دارد. برای مثال می دانیم که سلول های مو سریع تر از سلول های استخوان رشد می کنند. جواب رشد متفاوت سلول ها در افراد مختلف تفاوت ژنتیکی است. در ماه اگوست 2012 یک تیم تحقیقاتی در دانشکده پزشکی هاروارد در این مورد تحقیقاتی انجام دادند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کیف هایی به شکل ماهی 

این تیم متوجه شد که سلول ها هنگامی تقسیم می شوند که به مرحله تکامل رسیده باشند و این جریان تقسیم ربطی به اندازه سلول ندارد. خوب است بدانید به طور متوسط ناخن انگشتان دست با سرعت 3.5 میلی متر در هر ماه رشد می کنند و این در حالی است که سرعت رشد ناخن انگشتان پا به طور متوسط در ماه 1.6 میلی متر است.

رشد کمتر یا بیشتر ناخن ها به عوامل مختلفی بستگی دارند. مانند : سن، جنس، رژیم غذایی، ورزش و حتی زمان و فصول مختلف سال.

ناخن ها

 

ناخن از چند قسمت تشکیل شده است؟

ناخن از قسمت های مختلف تشکیل شده است. قسمت قابل دید ساختمان ناخن، صفحه ناخن نامیده می شود. زیر این صفحه بستر ناخن قرار دارد.قسمت ماه مانند و سفید ابتدای ناخن را ماتریس نهایی(ماهک) می نامند.

ناخن ها

بافت بالای ماتریس را کوتیکول می نامند و بافت نرمی که دور ناخن را فرا گرفته و به رنگ پوست بدن است اپونیکیم نامیده می شود.

سطح ظاهری ناخن از ماتریس رشد می کند. ناخن انگشتان از ماتریس یا همان ماهک به صورت میلی متری رشد می کنند. نود درصد رشد ناخن از ماهک شروع می شود. سلول های ماهک از دسته سلول هایی هستند که بسیار در بدن رایج هستند و بسیاری از قسمت های بدنمان مانند پوست از این سلول ها تشکیل شده اند.

این سلول ها بزرگ می شوند و تقسیم می شوند. این سلول ها دارای پروتئین هستند و کراتین نام دارند. هنگامی که این سلول ها به انتهای چرخه زندگی شان می رسند این دوره را کراتینه شدن می نامند. هنگامی که سلولی می میرد، هسته خود را از دست می دهد و به این ترتیب تمام متعلقات سلول از بین می روند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
همه‌چیز درباره لپ‌تاپ جدید گوگل به نام پیکسل ۳!

تنها چیزی که از سلول باقی می ماند کراتین است. کراتین با مخلوطی از پروتئین های مختلف و چربی آمیخته می شود و به کمک آنزیمی خاص با هم بافتی را تشکیل می دهند که شما به کمک آن وسایلتان را حرکت می دهید یا بدنتان را می خارانید!

ناخن ها

ماهک برای رشد کردن کراتین های مرده را به سمت جلو هل می دهد. این جریان باعث می شود قسمتی از ناخن را که با ناخنگیر کوتاه می کنید تشکیل شود، شکل بگیرد، رشد کند و این چرخه ادامه پیدا کند. نکته دیگری که باید بدانید این است که کراتین فقط در ناخن وجود ندارد بلکه در مو ها نیز می توان آن را به وفور یافت. کراتین در بافت پوست و سم حیوانات نیز وجود دارد. سختی یا نرمی بافت کراتینه به دلیل نوع متفاوت ساختمان کراتین است.

چرا رشد ناخن های دست و پا متفاوت هستند؟

جواب صددرصدی برای این حقیقت وجود ندارد. اگر چه می توان گفت که تئوری عقلانی وجود دارد. شرایط فرعی زیادی می تواند علت رشد ناهمسان ناخن دست ها و پاها باشد.

با توجه به اطلاعاتی که طی این دو مطلب کسب کرده اید می توان گفت رشد متفاوت ناخن انگشتان پا و دست به دلیل گردش خون و اکسیژن رسانی بدن است. در مناطقی که گردش خون و اکسیژن کافی وجود داشته باشد رشد ناخن هم بیشتر است. ماهک ناخن انگشتان دست راه های مخصوصی بین سرخرگ و رگ های خونی دارد که به رشد بیشتر سطح ناخن کمک می کند وهنگام سرما دمای ناخن انگشتان نیز توسط این راه ها تنظیم می شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چند خاصیت کم تر شناخته شده از هویج!

 وقتی ناخن انگشتان دستمان زخمی می شوند، بدن مان سعی می کند با تغذیه بهتر آن را درمان کند. همین نیز باعث رشد بیشتر ناخن دست نسبت به پا می شود. ناخن های پا معمولا در جوراب و کفش هستند و همین ها محافظانی هستند که باعث می شوند ناخن های پاهایمان کمتر آسیب ببینند و به طبع کمتر هم رشد کنند.

 

 

t همه چیزهایی که باید در مورد ناخن ها بدانید
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “همه چیزهایی که باید در مورد ناخن ها بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *