آیا اجتماع گریزی در نوجوانان طبیعی است؟

نوجوان جمع‌گریز و راهکارهای مقابله با آن
t آیا اجتماع گریزی در نوجوانان طبیعی است؟

اجتماع گریزی نوجوانان در این دوره و زمانه، بسیار زیاد است. اینکه نوجوان ما نخواهد از خانه بیرون برود، مدام بخواهد در اتاقش تنها باشد و کسی را نبینند، می‌تواند عاملی برای نگرانی پدرها و مادرها باشد. اگر خودتان هم یک نوجوان هستید، بدون شک شاید حداقل یک بار هم که شده، درباره این موضوع فکر کرده‌اید و بابت آن نگران شده اید.

اما سوال اینجاست که آیا این اجتماع گریزی در نوجوانان طبیعی است یا اینکه واقعا باید برای آن نگران بود؟ اصلا علت اینکه نوجوان‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر اوقات تنها باشند چیست؟ در این مقاله از مجله اینترنتی نوجوان‌ها، قرار است به همین موضوع پاسخ دهیم. در ادامه آن نیز نگاهی به راهکارهایی برای حل این مشکل خواهیم داشت.

پیشنهاد مطالعه: علت شلختگی نوجوانان

آیا اجتماع گریزی نوجوانان طبیعی است؟

در همین ابتدای مقاله، باید به این نکته توجه داشته باشیم که جمع گریزی نوجوان، خیلی از اوقات کاملا طبیعی است. رفتارهای جمع‌گریز نوجوان ممکن است تنها در یک دوره کوتاه بروز پیدا کند و بعد از مدتی هم از بین برود. زمانی که چنین رفتاری از طرف نوجوان ادامه‌دار باشد و برای چندین سال باقی بماند، تنها در آن زمان است که باید برایش اظهار نگرانی کرد.

طبیعی بودن جمع گریزی نوجوان

پیشنهاد مطالعه: آموزش پس انداز به نوجوانان

دلیل اینکه نوجوانان دچار جامعه گریزی می‌شوند، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. گاهی ممکن است این رفتار به دلیل عدم اعتماد به نفس کافی باشد. گاهی نیز ممکن است به آن دلیل باشد که نوجوان از توانایی‌های اجتماعی برخوردار نیست. برخی اوقات نیز یکی از دلایل زیر را می‌توان به عنوان علت جمع گریزی نوجوان مطرح کرد:

  • اعتیاد والدین
  • جامعه‌گریزی والدین
  • افسردگی والدین
  • وجود جو ناآرام و نامساعد در خانه
  • رابطه نامناسب والدین با نوجوان
  • مشکلات اقتصادی و مالی در خانواده
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
استرس و اضطراب

پیشنهاد مطالعه: علت گرسنگی مداوم نوجوانان

راه‌های مقابله با جمع گریزی در نوجوانان

اگر پدر یا مادر یک نوجوان هستید، یا اینکه خودتان یک نوجوانید، بدون شک دنبال راهکارهایی هستید که بتوانید مشکل جامعه گریزی را پشت سر بگذارید. روش‌ها و نکاتی که در ادامه در اختیار شما قرار خواهیم داد، می‌تواند کمک بزرگ برای شما در این زمینه باشد:

1.   به دنبال علل بروز چنین رفتاری باشید

اولین قدم برای آنکه بتوانید اجتماع گریزی نوجوانان را رفع کنید، آن است که به دنبال ریشه مشکل باشید. خیلی از اوقات، اینکه نوجوان شما نخواهد در اجتماع باشد، کاملا عادی است؛ ممکن است او از حضور در خانه و تنهایی خود لذت ببرد.

اما قطعا همیشه ممکن است چنین نباشد. نوجوان خود را زیر نظر بگیرد و در صورت امکان با او صحبت کنید. حتی می‌توانید از دوستان نزدیک یا معلمانش در این باره پرس‌وجو کنید. پیدا کردن ریشه این مشکل، می‌تواند بخش بزرگی از رفع آن را برای شما پیش ببرد.

پیدا کردن ریشه جمع گریزی نوجوان

پیشنهاد مطالعه: سن نوجوانی چند سالگی است

2.   فضای لازم برای ارتباط نوجوان را فراهم کنید

برای اینکه بتوانید مشکل اجتماع گریزی نوجوان خود را سریع‌تر و راحت‌تر حل کنید، باید فضای مناسبی را برای آنان فراهم کنید. باید طوری با نوجوان خود برخورد کنید که او بتواند به راحتی درباره هر مسئله‌ای با شما گفتگو کند. به عنوان والدین، باید با نوجوان خود دوست باشید و حتی اگر لازم شد، پایه‌ی غیبت‌هایش باشید!

چنین فضایی را به عنوان یک بستر مناسب، می‌توانید رفته رفته ایجاد کنید. باید بدانید که اجتماعی شدن افراد و تقویت مهارت‌های آنان در این زمینه، از دوران نوجوانی و در خانه آغاز می‌شود. هراندازه که نوجوانان با والدین خود راحت‌تر باشند و ساده‌تر بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند، به همان اندازه نیز اجتماعی‌تر خواهند بود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه می توانید با معلم‌ ها کنار بیایید؟

وجود فضای مناسب برای کاهش جمع گریزی نوجوان

پیشنهاد مطالعه: مهارت دوست یابی در نوجوانان

3.   نوجوان خود را قضاوت نکنید

همان‌طور که مهارت‌های اجتماعی شدن نوجوان از خانه آغاز می‌شود، ضعف‌های او در این زمینه نیز از داخل خانه آغاز خواهد شد. از جمله ضعف‌هایی که می‌تواند منجر به جامعه گریزی نوجوان شود، ترس از قضاوت است.

اگر به عنوان والدین عادت دارید که فرزند نوجوان خود را به صورت عامدانه یا ناخودآگاه قضاوت می‌کنید، باید بدانید که به این ترس در دل او، دامن زده‌اید. این ترس در نوجوان شما باقی خواهد ماند و نوجوان نه تنها برای ارتباط با شما در داخل خانه، که برای ارتباط در بیرون از خانه نیز دچار مشکل خواهد شد. به عنوان والد، باید از قضاوت‌کردن نوجوان خود به هر شیوه‌ای، پرهیز کنید.

پیشنهاد مطالعه: راهکار برای کاهش استفاده کودکان از گوشی هوشمند

4.   انتظارات خود را از نوجوان کمتر کنید

طبیعی است که به عنوان پدر یا مادر، انتظاراتی از نوجوان خود داشته باشد. اما افراط در انتظاراتی که از فرزند خود دارید، بدون شک می‌تواند بار سنگینی بر دوش او بگذارد و او را دچار جمع گریزی کند. مشکلات شما به عنوان والد، مشکلات شماست، آرزوهای شما نیز آرزوهای شماست؛ نمی‌توانید از نوجوان خود انتظار داشته باشید آن چیزی را که شما در زندگی به آن نرسیده‌اید، او برایتان جبران کند.

در میان گذاشتن برخی از انتظارات و همینطور انتظارت بی‌جا از نوجوان، می‌تواند در اعتماد به نفس او تاثیر منفی داشته باشد. ضعف در اعتماد به نفس، یکی از مهم‌ترین عوامل جمع گریزی در نوجوانان است. بسیاری از والدین به صورت ناخواسته عوامل به‌وجود آورنده این مشکل را تشدید می‌کنند و در نهایت نوجوان را برای اجتماع‌گریزی، ملامت می‌کنند!

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
برنامه ریزی عصبی کلامی یا ان ال پی چیست؟

کاهش انتظارات بی جا از نوجوان

پیشنهاد مطالعه: کادو برای پسر نوجوان

5.   روحیه استقلال فرزند خود را تقویت کنید

در نهایت، یکی از راهکارهای مقابله با جمع گریزی نوجوانان، آن است که روحیه استقلال را در وجود آن‌ها تقویت کنید. اینکه بخواهید چنین مهارتی را در نوجوان خود پرورش دهید، قطعا به آن معنا نیست که به او آزادی مطلق دهید. نوجوانان گاه می‌توانند تنبل و وابسته شوند؛ این دو، ضعف‌هایی هستند که می‌توانند اجتماع گریزی را در آن‌ها تشدید کنند.

با تقویت روحیه استقلال در نوجوانان و مسئولیت‌پذیر بار آوردن آن‌ها، می‌تواند آن‌ها را به صورت غیرمستقیم، به یک فرد اجتماعی و خون‌گرم تبدیل کند. تقویت این روحیه می‌تواند آنان را برای دنیای واقعی بیرون از خانه آماده کرده و مهارت‌ کافی برای بقا در چنین دنیایی را در وجود آن‌ها تقویت کند.

همیشه یادتان باشد چیزی که فرزند شما در آینده به آن تبدیل خواهد شد، به صورت مستقیم به دستان شما، به عنوان والدینش، بستگی دارد.

تقویت استقلال نوجوان برای کاهش جمع گریزی

پیشنهاد مطالعه: کادو برای دختر نوجوان

 

سوالات متداول

در بسیاری از مواقع، جمع گریزی نوجوان کاملا طبیعی است و ممکن است گذرا باشد. در موارد دیگر، چنین رفتاری می‌تواند ریشه در مشکلات دیگر داشته باشد.

عدم اعتماد به نفس، اضطراب و ترس، عدم توانایی در مهارت‌های اجتماعی، اعتیاد در والدین، افسردگی یا جامعه‌گریزی والدین، شرایط نامناسب درخانه و غیره، می‌تواند موجب جمع‌گریزی نوجوان خواهد شد.

پیدا کردن ریشه مشکل، ایجاد بستر مناسب برای برقراری ارتباط نوجوان، عدم قضاوت او، کاهش انتظارات بیجا و همینطور تقویت استقلال نوجوان، می‌تواند جمع گریزی او را کاهش داده و این مشکل را حل کند.

منابع

mentalhelp

stonewaterrecovery

t آیا اجتماع گریزی در نوجوانان طبیعی است؟
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *