جه زمانی تنها گذاشتن نوجوان در خانه خطرناک است؟

چه زمانی می‌‌توانیم نوجوان را در خانه تنها بگذاریم
t جه زمانی تنها گذاشتن نوجوان در خانه خطرناک است؟

جه زمانی تنها گذاشتن نوجوان در خانه خطرناک است؟ این سوالی است که بسیاری از والدین از ما می‌پرسند و به دنبال جوابی برای آن هستند. خیلی از والدین با این کار مخالف هستند و همیشه بابت امنیت فرزند خود نگران هستند. حتی گاهی اوقات ممکن است اینطور خیال کنند که تنها گذاشتن فرزند در خانه، خطرناک است.

اما حقیقت چیست؟ آیا باید نوجوان را در خانه تنها بگذاریم یا نه؟ آیا اصلا تنها گذاشتن نوجوان در خانه ضرورتی دارد یا خیر؟ از چه سنی می‌توان نوجوان را تنها در خانه گذاشت یا به او اجازه داد که تنها در خانه دیگران بماند؟ و مهم‌ترین سوال اینکه چه زمانی تنها گذاشتن نوجوان در خانه خطرناک است؟ در این مقاله از نوجوان ها به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

 

بهترین سن برای تنها گذاشتن نوجوان در خانه

اولین و مهم‌ترین سوالی که در این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد، این است که از چه سنی می‌توان نوجوان را در خانه تنها گذاشت؟ گفتنی است که برخی از کشورها قوانین خاصی در این زمینه دارند و والدین نیز موظف هستند تا از چیزی که دولت تعیین کرده است، تبعیت کنند. در برخی کشورها نیز قانون مکتوب خاصی در این زمینه وجود ندارد و تنها باید عرف و نظر متخصصان اکتفا کرد.

بهترین سن برای تنها ماندن نوجوان در خانه، 16 سالگی است.

بهترین سن برای تنها گذاشتن نوجوان در خانه

به طور کلی، درباره تنها گذاشتن فرزند در خانه، این نکات مطرح شده است:

  • از سن 12 سالگی تا 16 سالگی می‌توان تنها گذاشتن نوجوان در خانه را به مدت محدود انجام داد. کودکان زیر 12 سال هنوز برای حضور تنهایی در خانه، از بلوغ و توانایی کافی برخوردار نیستند.
  • نوجوانان زیر سن 16 سال نباید در طول شب در خانه تنها بمانند. همینطور بیرون ماندن آن‌ها از خانه نیز ممنوع است. بهتر است که این نکته را به یاد داشته باشید.
  • در آخر، کودکان، خردسالان و همینطور نوزادان را نیز به هیچ عنوان نباید در خانه یا هر جای دیگر تنها گذاشت؛ چه این مدت زمان محدود باشد، چه طولانی.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاردستی گل انگشتدانه

پیشنهاد مطالعه: مهارت نه گفتن در نوجوانان

آیا 12 سالگی سن مناسبی برای تنها گذاشتن است؟

سوالی که اکنون پیش می‌آید، آن است که آیا سن دوازده سالگی، بهترین و مناسب‌ترین سن برای تنها گذاشتن فرزند در خانه است؟ برخی از والدین ممکن است توانایی و بلوغ کافی را در فرزند خود مشاهده نکنند و به همین دلیل کنجکاو هستند که آیا این سن برای تنها گذاشتن نوجوان در خانه مناسب است یا خیر.

بررسی توانایی های نوجوان

برای اینکه بدانید آیا فرزند شما برای تنها ماندن در خانه آماده است یا نه، می‌توانید این موارد را بررسی کنید:

  • آیا نوجوان شما از قوانینی که برایش تعیین کرده تبعیت می‌کند؟
  • آیا نوجوان شما می‌تواند در مواقع اضطراری باید چه کاری انجام دهد؟
  • آیا نوجوان شما از پس انجام کارهایی مثل تمیز کردن یا آشپزی بر می‌آید؟
  • آیا نوجوان شما از نظر ذهنی و روانی برای تنها ماندن آماده است؟

اگر پاسخ مناسبی برای این سوالات پیدا کردید و مطمئن شدید که نوجوان شما می‌تواند از پس تنها ماندن بر بیاید، می‌توانید با خیال راحت او را تنها بگذارید. توجه داشته باشید که این توانایی‌ها ممکن است بر برخی از نوجوان‌ها زودتر از 12 سالگی و در برخی دیگر بیشتر از این سن نمود پیدا کند.

پیشنهاد مطالعه: سن نوجوانی از چه سنی تا چه سنی است؟

آیا تنها گذاشتن نوجوان در خانه کار درستی است؟

همان طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، خیلی از والدین با تنها گذاشتن فرزند نوجوان خود در خانه مخالف هستند و این کار را درست نمی‌دانند. مهم‌ترین دلیل آن هم ترس از امنیت فرزندشان است. اما آیا واقعا این کار درست است؟ یا اینکه باید به نوجوان برای تنها ماندن در خانه اجازه بدهیم؟

دعوای تنها ماندن در خانه و مخالفت والدین، قدمت بسیاری دارد. بسیاری از نوجوان‌ها اصرار دارند که می‌توانند تنها در خانه بمانند و از پس کارهایشان بربیایند، حال آنکه والدین سخت با این کار مخالفت می‌کنند. اما حقیقت امر آن است که این کار بالاخره باید روزی انجام بگیرد و نوجوان باید تنها ماندن در خانه را یاد بگیرد.

تنها ماندن نوجوان در خانه و یاد گرفتن چگونگی تنها ماندن، بسیار اهمیت دارد. این کار توانایی‌های فرزند شما را تقویت خواهد کرد؛ حتی می‌توان اینطور ادعا کرد که انجام این کار از جهات بسیاری، ضروری است. والدین باید از سن 10 یا 12 سالگی، آرام آرام فرزند خود را به تنها در خانه ماندن عادت بدهند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاغذ تورنسل بسازیم

 

تنها ماندن نوجوان در خانه گاهی ضروری است

پیشنهاد مطالعه: ایده برای کادوی تولد دختر نوجوان

چه زمانی تنها گذاشتن نوجوان در خانه خطرناک است؟

همان‌قدر که تنها گذاشتن نوجوان در خانه ضروری است، به همان میزان نیز گاهی می تواند خطرناک باشد. اینکه چه زمانی تنها گذاشتن نوجوان در خانه خطرناک است هم نکته بسیار مهمی است که باید قبل از انجام این کار به آن توجه ویژه داشته باشیم. گاهی ممکن است نوجوان ما توانایی فیزیکی یا روانی کافی برای تنها ماندن در خانه را نداشته باشد، به همین دلیل در چنین مواقعی است بهتر است که از تنها گذاشتن آن‌ها در خانه اجتناب کنیم.

به صورت دقیق‌تر، تنها گذاشتن نوجوان در خانه تحت شرایط زیر، خطرناک است:

  • اگر نوجوان ما دچار بیماری‌های خاص، مانند صرع باشد.
  • اگر نوجوان ما سابقه خودکشی داشته باشد.
  • اگر نوجوان ما مشکوک به مصرف مواد مخدر یا دخانیات باشد.
  • اگر نوجوان ما در مواقع تنهایی همسالانش را به خانه می‌آورد. (البته در صورتی که دوستان و همسالان او را نشناسیم این کار خطرناک است.)
  • اگر نوجوان مستعد افسردگی یا انزوا طلبی است و نباید بیش از حد تنها بماند.

چه زمانی تنها گذاشتن نوجوان در خانه خطرناک است؟

پیشنهاد مطالعه: شغل های تابستانی برای نوجوانان

چه چیزهایی را باید به نوجوان برای تنها ماند آموزش دهیم؟

برای تنها گذاشتن نوجوان در خانه، بهترین راهکار آن است که مهارت‌های لازم برای تنها ماندن را به او آموزش دهیم. اینگونه خیالمان بسیار راحت‌تر خواهد بود و می‌توانیم مطمئن باشیم که نوجوان ما می‌تواند از پس انجام امور لازم بر بیاید. برای این هدف، بهتر است که این نکات و موارد را با فرزند نوجوان خود مرور کنید:

  • شماره‌های ضروری را به او آموزش دهید و از او بخواهید که آن‌ها را به خاطر بسپارد. همینطور زمان لازم برای تماس با این شماره‌ها را نیز با او مرور کنید.
  • اگر خانه شما دارای سیستم امنیتی است، بهتر است که استفاده از آن را به نوجوان خود آموزش دهید.
  • نحوه قفل کردن و باز کردن آن‌ها را نیز به فرزند نوجوان خود آموزش دهید.
  • نحوه استفاده از تجهیزات آشپزخانه یا مهارت‌های ساده آشپزی را به او آموزش دهید.
  • نکات امنیتی همچون نحوه خاموش کردن آتش کوچک، خاموش کردن آلارم دود، نحوه برخورد با غریبه‌ها در صورت در زدن خانه، رفتار در زمان قطعی برق و… را نیز یک به یک با او مرور کنید.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
شاهان قاجار و دیدار از موزه ی مادام توسو در لندن

چه چیزهایی را باید به نوجوان برای تنها ماند آموزش دهیم؟

پیشنهاد مطالعه: آیا بدنسازی برای نوجوانان ضرر دارد؟

قبل از اینکه نوجوان را در خانه بگذاریم چه کنیم؟

اکنون همه چیز را درباره تنها گذاشتن نوجوان در خانه تمام نکات لازم را می‌دانیم. تنها چیزی که باقی می‌ماند، انجام برخی از امور خاص است که بتوانیم خیالی راحت از هر بابت داشته باشیم. همیشه یادتان باشد، قبل از اینکه خانه را ترک کنید و نوجوان را در خانه تنها بگذارید، بهتر است که این اقدامات را انجام دهید:

  • یک زمان مشخص برای تماس گرفتن با فرزند خود تعیین کنید. هدف از این تماس اطمینان از بابت سلامت و به روال بودن اوضاع است. البته گاهی تماس‌های ناگهانی نیز می‌توانند گزینه خوبی باشند.
  • قوانین لازم را با نوجوان خود طی کنید، تمام آموزش‌ها و نکات لازم را نیز به او یادآوری کنید.
  • تمامی وسایل و اقلام موردنیاز را برای فرزند خود فراهم کنید. اگر لازم دیدید، می‌توانید غذای روزانه او را نیز برایش حاضر کنید.
  • خانه را برای تنها ماندن فرزند خود به محیطی امن تبدیل کنید. لوازم خطرناک را دور از دسترس قرار دهید یا مواد شیمایی را در جایی مخصوص بگذارید و…

پیشنهاد مطالعه: داستان کوتاه برای نوجوانان

سوالات متداول

بهترین سن برای تنها گذاشتن نوجوان در خانه، 16 سالگی است. زیر این سن را بهتر است که به مدت محدود در خانه تنها گذاشت.

در صورتی که نوجوان دچار بیماری‌های خاص باشد یا سابقه خودکشی داشته باشد، یا اینکه از توانایی‌های لازم برای تنها ماندن برخوردار نباشد، بهتر است که او را تنها نگذاریم.

باید تمام آموزش‌های لازم را به او یاد دهیم. شماره‌های ضروری و همینطور نکات امنیتی را نیز باید به فرزند نوجوان خود آموزش دهیم.

t جه زمانی تنها گذاشتن نوجوان در خانه خطرناک است؟
1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *