معرفی رشته گرافیک هنرستان

رشته گرافیک
t معرفی رشته گرافیک هنرستان

رشته گرافیک هنرستان یکی از پر طرفدارترین رشته های هنرستانی است

رشته گرافیک هنرستان و رنگ ها

گرافیک در لغت به معنی رسامی کردن است و در واقع یک واژه یونانی است. از لحاظ رده بندی هنرها، هنر گرافیک ( ارتباط تصویری ) را شاخه ای از هنرهای تجسمی (پلاستیک) به شمار می آورند. هنر گرافیک در کشور ما از یک سابقه تاریخی برخوردار است. می توان گفت از نقوش اولیه روی سفال ها، حجاری ها، گچ بری ها، نقوش پارچه ها، قالی و … تا زمان ظهور فن چاپ، هنر گرافیک و هنرهای تجسمی در کشور ما وجود داشته است.

گرافیک در عصر ما در زمینه های کتاب آرایی و عرضه تبلیغات تجاری، اعلانات دیواری (پوستر) و مطبوعاتی تا نشانه ها و غیره راه یافته است. حتی از این حد هم فراتر رفته و با ورود به علم سینمایی و تلویزیون در عنوان بندی (تیتراژ) فیلم ها و برنامه های تلوزیونی، نقاشی متحرک (انیمیشن)، نقش اسکناس و… کاربرد یافته است.

یک هنرمند گرافیست با استفاده از کمترین عناصر بصری سعی می کند بیش ترین پیام را به مخاطب برساند. هنرجویان در طول سال تحصیلی در هنرستان با موارد زیر آشنا می شوند:

با اصول اولیه ی گرافیک شامل طراحی، مبانی هنرهای تجسمی، تاریخ هنر، خط در گرافیک، تصویر سازی، کارگاه گرافیک، صفحه آرایی، عکاسی و چاپ.

رشته گرافیک هنرستان قلم نوری

          رشته گرافیک در هنرستان از رشته های مهم مهارت آموزی محسوب می شود.

رشته گرافیک در هنرستان :

به طور کلی و طبق نظام جدید تحصیلی ، دانش آموزان پس از اتمام پایه نهم تحصیلی خود و براساس معدل و نمره درس های خاص مربوط به رشته مورد نظرشان اقدام به انتخاب رشته می نمایند . به طور کلی رشته ها به دسته های نظری ( رشته ریاضی ، رشته تجربی ، رشته انسانی ) و رشته های فنی و کار دانش تقسیم می شوند . رشته های فنی و کار دانش تقریبا از رشته هایی است که باعث می گردد فرد به زودی وارد بازار کار شود چرا که هدف اصلی این رشته ها مهارت آموزی می باشد . از جمله این رشته ها ، رشته گرافیک در هنرستان می باشد که مربوط به نقاشی و تصویر گری می باشد و زیر مجموعه های زیادی مانند فرآیند چاپ ، طراحی شهری ، گرافیک محیطی ، مطبوعاتی ، نشر و … دارد

ورود به این رشته نیازمند شرایطی از جمله :

1 . کارنامه قبولی پایه نهم  ،2. سلامت جسمی ، 3.عدم ابتلا به کوررنگی و شب کوری ، 4. عدم نقص در دست ها، 5. درک و هوش بالا و برخورداری از هوش ریاضی (معیار نمرات ریاضی سه سال متوسطه اول )، می باشد .

رشته گرافیک هنرستان و رایانه

کتاب های رشته گرافیک در هنرستان :

از جمله دروس تخصصی : طراحی(1)، مبانی هنرهای تجسمی، تاریخ هنرایران، کارگاه چاپ دستی(1)، خوشنویسی ، عکاسی(1)تاریخ هنرجهان ، کارگاه گرافیک ،مبانی تصویرسازی، عکاسی(2)،علم مناظر، مبانی و کاربرد رایانه ، پایه و اصول صفحه آرایی،خط در گرافیک، طراحی(2)،کارآموزی (1) می باشد که دانش آموزان این رشته باید بگذرانند ولی دروس عمومی این رشته ها با رشته های دیگر مشترک است .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مزیت های ادامه تحصیل دانش آموزان در هنرستان ها نسبت به دبیرستان ها

آموزش های رشته گرافیک

کارآموزان رشته گرافیک در هنرستان با انواع هنرهای طراحی ، تصویر گری ، طراحی حروف ، صفحه آرایی ، طراحی انواع پوستر ، بروشور ، طراحی انواع جلدهای کتاب ، مجلات و نشریات ، روزنامه ، کار با انواع مداد رنگی ، ماژیک و گواش ، عکاسی آشنا می شوند .

همچنین هنرجویان با ترکیبات رنگ ها ، روانشناسی رنگ ها ، تاریخ هنرهای ایران و جهان ، خلق آثار بر روی چوب ، فلز ، دیوار ، کاغذ ، بوم ، پارچه ، پلاستیک و شیشه ، اچینگ ، نحوه کار و طراحی با انواع مدادهای طراحی ، کنته ، ذغال ، پاستل گچی ، انواع روش های کلاژ ، و روش های چاپ دستی ( سیلک اسکرین و باتیک ) آشنایی پیدا می کنند. و به راحتی می توانند بعد از اتمام دوره های درسی خود وارد بازار کار و درآمد شوند . رشته گرافیک در هنرستان از رشته های مهم مهارت آموزی محسوب می شود.

رشته گرافیک هنرستان

هزینه رشته گرافیک :

رشته گرافیک در هنرستان جدا از دروسی که باید گذرانیده شود ، نیازمند این است که وسایلی برای بخش های عملی آن خریداری شود که هزینه هایی را بر دانش آموزان تحمیل می نماید . از جمله این هزینه ها : هزینه خرید گواش ، مدادرنگی ، قلم مو ، مقوا، آبرنگ ، مداد رنگی ، هزینه خرید دوربین ، هزینه خرید پاستل ، مداد طراحی ، چوب ، ورقه فلزی ، رنگ روغن ، انواع مقواها ، انواع ماژیک ها و … می باشد .

بازارکار  (درآمد رشته گرافیک ):

چون رشته گرافیک در هنرستان از جمله رشته های هنرستانی است که از همان ابتدا مهارت ها و روش های لازم انجام کار را به دانش آموزان آموزش می دهند تا حتی اگر به سراغ ادامه آن در مقاطع بالاتر نروند ، با مدرک دیپلم به خود اشتغالی و ایجاد کسب و کار برای خود نمایند و خیلی راحت و در سنین پایین وارد بازار کار شوند و در آمدهای خوبی به دست آورند .  رشته گرافیک در هنرستان ترکیب هنرها ی مختلفی مانند هنرهای تجسمی ، طراحی ، رنگ شناسی ، چاپ دستی ، پایه و اصول صفحه آرایی و … می باشد و لازمه ورود به بازار کار این رشته داشتن مهارت در زمینه هنرهای تجسمی ، داشتن علاقه ، طراحی در سطوح مختلف و … می باشد .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی رشته صنایع فلزی هنرستان

رشته گرافیک در هنرستان:

طراحی آگهی و تابلوهای تبلیغاتی ، طراحی تیتراژ برنامه های تلویزیونی ، طراحی نشانه و تمبر و اسکناس ، طراحی تیزر برای تبلیغات فیلم ها ، طراحی کتاب ها ، نوار و کاتولوگ ها ، تصویر گری ، صفحه آرایی و طراحی پوستر ، عکاسی ، طراحی و پوسترسازی و آرم سازی ، استخدام در سازمان و مراکزی مانند صدا و سیما ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مطبوعات و مراکز فرهنگی و هنری ، آتلیه های خصوصی ، کار در انتشارات کتاب و بسیاری موارد دیگر می باشد .

وسایل لازم برای  پایه دهم :

رشته گرافیک در هنرستان چون مانند بسیاری از رشته های دیگرفنی حرفه ای واحدهای عملی زیادی دارد که گذراندن این واحدها ، نیازمند خرید و داشتن وسایل مورد نیاز زیادی است که هزینه های زیادی را برای دانش آموختگان  رشته گرافیک در هنرستان ایجاد می نماید ، از جمله این وسایل می توان به موارد زیر اشاره نمود :

1 . مداد مخصوص طراحی ( فابرکاستل ) .

2 . قلم مو برای کار با گواش و آبرنگ در چهار شماره متفاوت

3 . اسفنج ( تخته پاک کن ) .

4 . گواش ( پنتل یا وینزور یا ساکورا ) .

5 . کاغذ کالک .

6 . کاغذ گلاسه .

7 . مقوای اشتباخ و فابریانو .

8 . دفترهای مخصوص  خوشنویسی .

9 . قطره چکان .

10 . چسب چوب .

11 . گل مخصوص سفالگری .

12 . چسب مایع (چسب حرارتی و چسب رازی ) .

13 . چسب نواری .

14 . قیچی .

15 . تینر .

16 . کیف مخصوص برای حمل وسایل و آثار هنری .

17 . پاک کن های خمیری .

حیطه های تخصصی رشته گرافیک در هنرستان :

رشته گرافیک در هنرستان دارای حیطه های تخصصی زیادی است که به عنوان یک عامل سبب سختی  رشته گرافیک در هنرستان شده است که از جمله این حیطه های تخصصی می توان به مواردی مانند :

* آشنایی با ارتباط بصری

* طراحی پوستر

* طراحی جلد

* طراحی علامت و نشان

* طراحی حروف و نحوه چیدمان

* طراحی آگهی تبلیغاتی

* آشنایی با انواع صفحه آرایی برای کتاب و نشریات .

* طراحی صفحات وب

* طراحی چاپ برای بسته بندی

* تصویر سازی برای انواع کتاب ها ( کتاب کودکان ، علمی و… ) .

*تصویرسازی و طراحی برای نشریات مختلف .

* انواع طراحی نقشه ها .

رشته گرافیک هنرستان

سختی رشته گرافیک در هنرستان :

از طرف یکی دیگر از دیگر عواملی که بر سختی رشته گرافیک در هنرستان افزوده است ، نحوه کار با وسایل گوناگون این رشته است ، چرا که کار با وسایلی مانند دوربین های عکاسی مختلف ، طراحی و نقاشی بر روی انواع وسایلی مانند چوب ، شیشه ، فلز ، نحوه کار با آبرنگ و گواش و دقت و ظرافت نحوه انجام کار ، نحوه و چگونگی کار با انواع رنگ ها و تینر ، دقت و ظرافت در کار با قلم موها در طراحی و نقاشی به ویژه بر روی کاغذهای مختلف که جنس و ساخت هرکدام از آن ها با هم متفاوت است .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
من در نمونه دولتی قبول شدم ولی خیلی استرس دارم. نمی دونم می تونم از پسش بر بیام یا نه؟

از دیگر عوامل سختی  رشته گرافیک در هنرستان تحمیل هزینه ی خرید وسایل مورد نیاز واحدهای عملی این رشته می باشد زیرا این علاوه بر هزینه بر بودنشان ممکن دسترسی به بعضی از این وسایل برای دانش آموزان رشته گرافیک در هنرستان به ویژه در مناطق دور از بازارهای بزرگ سخت باشد و علاوه بر هزینه خرید وسایل ، هزینه رفت و آمد را به آن ها تحمیل نماید .

بازار کار

همچنین ممکن است بعد از پایان یافتن دوره تحصیلی دانش آموزان رشته گرافیک در هنرستان ، بر خلاف ایده ها و مهارت های زیادی که این افراد دارند ، اعتبار زیادی در دسترس این افراد برای راه اندازی کسب و کارهای خصوصی نباشد و تا حدودی این افراد را با مشکل و بیکاری مواجه نماید . به طور کلی چون رشته گرافیک یکی از رشته هایی است که دانش آموزان این رشته در همان دوره تحصیل مهارت ها و آموزش های لازم را می بینند و پس از اتمام تحصیل آمادگی بیشتری برای ورود به بازار کار دارند پس می بایست از طرف دولت و سازمان های مختلفی مانند وزارت ارشاد ، صدا و سیما و مراکز نشر کتاب و مجلات به ویژه مراکز نشر کتاب کودکان و نوجوانان و بسیاری از نهادهای دیگر برای بکارگیری هم  دانش آموختگان رشته گرافیک در هنرستان و هم افرادی که به سراغ رشته های فنی می روند ، اقدامات لازم به کار گرفته شود

و یا اینکه وام های مناسب و با کمترین بهره در اختیار این افراد قرار گیرد تا بتوانند کسب و کارهای خصوصی متفاوتی مانند ایجاد کارگاه هایی برای کار با انواع چوب و فلز و طراحی بر روی آن ها و آموزش تجارب خود به دیگران و ایجاد نمایشگاه هایی از آثاری که خود به وجود می آورند  ، ایجاد محل هایی برای چاپ عکس و فیلم  و بسیاری موارد دیگر را راه اندازی نمایند و انگیزه کافی را برای ایجاد زمینه های ایجاد و کسب درآمدی را برای خود به وجود آورند.

من دوست دارم برم رشته گرافیک اما مامانم مخالفه…

رشته من گرافیکه. برای قبولی در تربیت معلم چه درسایی رو باید بیشتر بخونم؟

در مورد هزینه های تحصیل در رشته گرافیک میخواستم بدونم

 

t معرفی رشته گرافیک هنرستان
5/5 - (1 امتیاز)

‫17 نظر ارسال شده در “معرفی رشته گرافیک هنرستان

  1. مبینا :

    من ازبچگی طراحی و نقاشیم خیلی خوب بوده حس تجسم سازی و تصویرسازی ذهنم عالیه ب یه چیزی ک نگاه میکنم میتونم از روش مثل همون رو بکشم کلا فکرمیکنم تو کارای فنی میتونم موفق باشم ولی بناب دلایلی نتونستم برم هنرستان ورشته هنر .رفتم دبیرستان الان دانشجوام رشته برنامه ریزی شهری نمیدونم میتونم دراینده شغلی رو باب میلم ک به علاقم ربط داشته باشه برم یا ن راهنمایییم کنید

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ خانم دکتر سلیقه دار: دوست خوبم
      چقدر عالی است که علاقمندی ات را می شناسی. در مورد اینکه آیا این رشته دانشگاهی می تواند پاسخگوی علائق باشد بیشتر تحقیق کن و از اساتید و مسولان گروه درسی خودت در دانشگاه سوال کن.
      اما یادت باشد به صورت کلی هنر در توان هر فردی باشد می تواند با خلاقیت از آن بر ای رشته دیگری استفاده کند. پس بگذار فکر و ذهنت آزادانه پرواز کند و با در هم آمیختن هنر و رشته خودت نو آوری به همراه داشته باشد.

  2. km :

    سلام من سال دیگ انتخاب رشته دارم و رشته گرافیکم دوس دارم ولی متاسفانه پیش زمینه خاصی توی کار هنری ندارم خواستم بدونم اگ صفر کیلومتر باشم مشکلی نیس ک توی هنرستان یاد بگیرم از صفر؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام دوست عزیز با توجه به این که در رشته گرافیک کارگاه هایی مانند نقاشی ف طراحی و عکاسی داری اگر هیچ تجربه ای در این زمین ها نداشته باشی شاید برایت سخت باشد می توانی حداقا در این تابستان در جند کلاس هنری شرکت کنی وببینی که چقدر استعداد هنری داری و بعد انتخاب رشته کنی

  3. تارا :

    سلام من پایه نهم… هم استعداد این رشته رو دارم و هم علاقه اما این طور که پیداست خیلی هزینه بره… برای رفتن به گرافیک دستی یا همون هنری حداکثر چقدر باید هزینه کنم؟

  4. Pariya :

    سلام من عاشق این رشته هستم از رشته ریاضی و تجربی به شدت بدم میاد و از بازار کار انسانی هم خوشم نمیاد ولی از یه طرفی سطح خانواده ام جوری نیس که بتونم برم این رشته, این رشته نسبت به چیزایی که نوشته شده خیلی هزینه بر هست, اما من جونمو میدم واس هنر من واقعا نمیدونم باید چیکار کنم سال دیگه انتخاب رشته دارم!

    • زهرا :

      من هم استعداد این کار رو دارم هم علاقه و حتی دوستانم خانواده ام و ……
      می گن که رشته ی گرافیک رو بخون اما فکر نکنم بتونم وسایل و هزینه های این کار رو داشته باشم نمی دونم چی کار کنم ؟؟؟

  5. Zynb :

    رشته من گرافیک رایانه ست اما نمیدونم در آینده چه شغلی رو انتخاب کنم که هم درآمد خوبی داشته باشه هم به درد من بخوره
    بیشتر تو زمینه طراحی خیلی موفق ام و استعداد دارم.

  6. مبین صمدی :

    عاشق گرافیکم!
    و از اعماق درونم به ادامه تحصیل تو این رشته علامند هستم . چون همه ی رشته های روکه دوس دارم توش هست……

    از اطلاعات به موقعت خییییلی ممنون

  7. فاطمه شوکتی :

    من عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااشق این رشته هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *