دختران نوجوان در چه سنی باید به پزشک زنان مراجعه کنند؟

سن مناسب اولین مراجعه دختران به متخصص زنان
t دختران نوجوان در چه سنی باید به پزشک زنان مراجعه کنند؟

مراجعه منظم به پزشک زنان، بخش مهمی از زندگی تمام بانوان است. دکتر زنان با استفاده از تصویر‌برداری‌ها و معاینات متنوع، می‌تواند سلامت بانوان را تضمین کند. چنین فرایندهایی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری انجام می‌شوند. به‌علاوه در صورت بروز بیماری‌های و عوارض مختلف نیز، دکتر زنان می‌تواند بهترین راه‌حل برای درمان باشد.

اما سوالی که اکنون مطرح می‌شود آن است؛ بهترین سنی که دختران نوجوان می‌توانند برای اولین بار به پزشک زنان مراجعه کنند، چه زمانی است؟ این دغدغه برای بسیاری از مادران وجود دارد. حتی خیلی از آن‌ها خیال می‌کنند که اصلا مراجعه به دکتر زنان لزومی ندارد. در این مقاله از مجله اینترنتی نوجوان ها به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

پیشنهاد مطالعه: سن نوجوانی

بهترین سن برای اولین مراجعه به پزشک زنان

همان طور که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، بسیاری از مادران همیشه این سوال را از خود می‌پرسند. بسیاری از مادران کنجکاو هستند که بدانند بهترین زمان برای اولین مراجعه به پزشک زنان در چه سنی است؟ پاسخ به این سوال را، کالج پزشکان زنان و زایمان آمریکا، چنین بیان کرده است:

بهترین سن برای اولین مراجعه به پزشک زنان برای دختران، در سنین 13 تا 15 سالگی است. مهم‌تر از آن، مراجعه به پزشک زنان، نیازمند هیچ دلیل خاصی نیست.

بهترین سن برای مراجعه به پزشک زنان

اکثر دختران نوجوان، در بین سنین 10 تا 15 سالگی، اولین عادت ماهانه خود را تجربه می‌کنند. بعد از اینکه اولین عادت ماهانه فرزند شما به وقوع پیوست، ابتدا باید ذهن او را در این رابطه آماده کرده و تمام آموزش‌های لازم را به او بدهید. سپس لازم است که برای اولین معاینه، به پزشک زنان مراجعه کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دستور ابن سینا برای داشتن پوستی زیبا و شفاف

اولین مراجعه دختران نوجوان به متخصص زنان

سن اولین عادت ماهانه ممکن است در بین دختران متفاوت باشد؛ این موضوع به عوامل بسیاری بستگی دارد. عادت ماهانه، نشان می‌‌دهد دختر شما وارد سن بلوغ شده است. مادران و حتی پدرها، می‌توانند درباره این موضوع با فرزند خود صحبت کنند و آن‌ها را برای مراجعه به پزشک متخصص زنان، آماده کنند.

پیشنهاد مطالعه: مهارت های لازم برای نوجوانان

چرا باید دختر نوجوان را به پزشک زنان ببریم؟

سوال دیگری که مادران ممکن است همیشه در ذهن خود داشته باشند، آن است که اصلا چه نیازی به مراجعه به دکتر زنان است؟ وقتی دختر ما سالم است و هیچ مشکلی ندارد، چرا باید زحمت مراجعه به دکتر زنان را به جان بخریم؟ این باور اشتباهی است که متاسفانه در بین بعضی از خانواده‌ها، به‌خصوص خانواده‌های سنتی وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه: اجتماع گریزی در نوجوانان

همان‌طور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، مراجعه به دکتر زنان نیازمند هیچ دلیل خاصی نیست! حتی اگر دختر شما یا حتی خود شما در ظاهر کاملا سالم و سلامت باشید، نیاز است که به صورت مرتب، به دکتر زنان مراجعه کنید.

اولین مراجعه دختران نوجوان به متخصص زنان

پیشنهاد مطالعه: ایده برای کادوی تولد دختر نوجوان

مراجعه به دکتر زنان برای دختران نوجوان، تنها برای درمان مشکلات و بیماری‌های زنان نیست. دکتر زنان می‌تواند با معاینه شما و بررسی‌های تخصصی، از سلامت شما اطمینان حاصل کند. در خیلی از موارد، می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها و عارضه‌های پنهان، از همین طریق پیشگیری کرد. به همین دلیل است که زنان و همین‌طور دختران نوجوان باید به صورت مرتب، سالی 1 الی 2 بار، به پزشک زنان مراجعه کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معجزه سه گانه ویتامین C

پیشنهاد مطالعه: اولین پریود دختران

چطور فرزندمان را برای اولین ویزیت پزشک زنان آماده کنیم؟

بهترین راهکار برای آماده کردن دختر نوجوان جهت اولین معاینه دکتر زنان، آن است که او را در جریان همه چیز قرار دهید. به او توضیح دهید که در زمان مراجعه، ممکن است چه چیزهایی را تجربه کند. اینکه دختر شما درباره مراجعه به پزشک زنان اضطراب یا حتی شرم داشته باشد، کاملا طبیعی است.

شما می‌توانید در این باره با او صحبت کنید و او را از نظر روانی آماده کنید. به او این اطمینان خاطر را بدهید که قرار نیست اتفاق بدی برایش بیفتد و این کار برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های زنان، ضروری است. در کنار تمام این موارد، بد نیست که این نکات را نیز به دختر نوجوان خود یادآوری کنید که:

  • آرامش خود را در طول معاینه حفظ کند؛
  • اگر بعد از تجربه اول با پزشکش احساس راحتی نداشت، می‌تواند آن را با شما در میان گذاشته و پزشک را عوض کند؛
  • رعایت بهداشت فردی برای معاینه‌های بالینی ضروری است؛ پس قبل از مراجعه باید حمام رفته و از شوینده‌های مخصوص بانوان استفاده کند؛
  • می‌تواند در هنگام معاینه در اتاق پزشک، شما را همراه خود داخل ببرد؛
  • و در نهایت اینکه باید با پزشک خود صادق باشد و به سوالات پزشک، پاسخ‌های صادقانه بدهد؛ مخفی کردن اطلاعات لازم، تنها سلامتی خودش را به خطر خواهد انداخت.

آماده کردن دختر نوجوان برای مراجعه به پزشک زنان

پیشنهاد مطالعه: چرا نوجوان دوستانش را به خانواده ترجیح می‌دهد؟

پزشک زنان چه چیزهایی را بررسی می‌کند؟

اینکه پزشک متخصص زنان در طول جلسات مراجعه چه چیزهایی را بررسی می‌کند نیز ممکن است برای بسیاری افراد سوال برانگیز باشد. همان‌طور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، آگاهی از این موضوع می‌تواند موجب آمادگی بیشتر برای اولین مراجعه دختران جوان باشد. فرایند کار یک پزشک متخصص زنان، معمولا به شکل زیر است:

  • در ابتدا سلام و احوالپرسی‌های مرسوم صورت می‌گیرد تا مراجعین بتوانند احساس آرامش و راحتی بیشتری داشته باشند.
  • سپس پزشک سوالاتی را درباره سلامتی، عادت‌ها و مسائل مشابه، از دختر شما خواهد پرسید. بعد از آن نیز به سراغ مرور تاریخچه‌ پزشکی فرزند شما خواهد رفت.
  • بعد از این موارد، نوبت به معاینه بالینی خواهد رسید؛ برخی از معاینات به بررسی فیزیکی و لمس کردن نیاز خواهند داشت و برخی دیگر به صورت چشمی انجام می‌شود.
  • پزشک متخصص زنان ممکن است برای بررسی‌های بیشتر، آزمایش ادرار تجویز کند. معاینه لگن نیز متداول است، اما معمولا تا سن 21 سالگی انجام نمی‌شود.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عوارض وحشتناک پودرهای سفید کننده روی دندان‌ها

بررسی دختر نوجوان توسط پزشک زنان

پیشنهاد مطالعه: علت خودزنی در نوجوانان

سوالات متداول

برای اولین مراجعه به پزشک زنان، دختران نوجوان بهتر است که این کار در سنین 13 تا 15 سالگی انجام دهند.

مراجعه به پزشک متخصص زنان، نیازمند هیچ دلیل خاصی نیست. برای حفظ سلامت و پیشگیری از بروز بیماری‌ها، مراجعه مرتب ضروری است.

مادر یا حتی پدر، بهتر است که در این باره با دختر نوجوان حرف بزنند و به او بگویند که این کار برای سلامتی او واجب است. به علاوه می‌توانند اطلاعات لازم در این باره را نیز در اختیار او قرار دهند.

منابع

obgynassociatesmarietta

yalemedicine

kidshealth

darmankade

t دختران نوجوان در چه سنی باید به پزشک زنان مراجعه کنند؟
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *