سیگار الکترونیکی در نوجوانان؛ چطور به فرزند خود کمک کنیم؟

خطرات سیگار الکترونیکی در نوجوانان
t سیگار الکترونیکی در نوجوانان؛ چطور به فرزند خود کمک کنیم؟

استفاده از سیگار الکترونیکی در نوجوانان، چند سالی است که در بین این قشر باب شده است. این مسئله آن قدر پیشرفت کرده که امروزه به یکی از مهم‌ترین دغدغه والدین تبدیل شدن و مقامات دولتی نیز آن را یک معضل اجتماعی معرفی کرده‌اند. خیلی‌ها گمان می‌کنند که سیگار الکترونیکی خطری برای سلامت آن‌ها ندارد، اما حقیقت چیز دیگری است.

در این مقاله از مجله اینترنتی نوجوان ها می‌خواهیم درباره استفاده از سیگار الکترونیکی در نوجوانان صحبت کنیم. ابتدا نگاهی به خطرات استفاده از این نوع دخانیات خواهیم داشت، سپس راهکارهایی را برای جلوگیری از اعتیاد به آن‌ها خواهیم گفت. در نهایت نیز نکاتی را برای ترک آن به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: شغل های تابستانی برای نوجوانان

خطرات مصرف سیگار الکترونیکی چیست؟

استفاده از سیگار الکترونیکی در نوجوانان از سال 2007 باب شد. آن زمان این دسته از سیگارها را به عنوان راه‌حل مناسبی برای افراد معتاد به نیکوتین معرفی می‌کردند و اینطور ادعا می‌کردند که سیگارهای الکترونیکی، هیچ ضرر و اعتیادی به همراه نخواهند داشت. درست به همین دلیل استفاده از این تجهیزات، روز به روز در کشورهای دنیا افزایش پیدا کرد؛ در چند  سال اخیر نیز آمار استفاده از آن در ایران و بین نوجوانان نیز بالا رفته است.

در آن زمان استفاده از قدرت رسانه و تبلیغات این حقیقت دروغین را در بین آحاد مردم جامعه جا انداخت که استفاده از سیگار الکترونیکی در نوجوانان، ضرری ندارد. اما در طی سالیان طولانی، محققان با مطالعات خود نشان دادند که این سیگارها نه‌تنها برای بدن بی‌ضرر نیستند، بلکه استفاده از آن‌ها حتی می‌تواند از سیگار نیز خطرناک‌تر باشد. تحقیقات نشان داده است که هر پاد از سیگارهای الکترونیکی، حدود 60 میلی‌گرم نیکوتین دارد که این مقدار با یک پک سیگار برابری می‌کند!

خطرات سیگار الکترونیکی در نوجوانان

مهم‌ترین خطرات و عوارض استفاده از سیگار الکترونیکی در نوجوانان را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • اعتیادآور هستند.
  • میزان نیکوتین آن‌ها زیاد است.
  • بر رشد مغز تاثیر مخرب دارند.
  • سلامت جنین را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
  • برای ریه آسیب‌زا هستند.
  • باعث ایجاد اختلال در سیستم تنفسی می‌شود.
  • مواد شیمیایی آن سرطان‌زا است و…
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه ماسک هدهد بسازیم؟ برای کلاس دومی ها

پیشنهاد مطالعه: سن نوجوانی از چه سنی تا چه سنی است؟

مضرات استفاده از سیگار الکترونیکی در نوجوانان

استفاده از سیگار الکترونیکی در نوجوانان، حتی می‌تواند بسیار خطرناک‌تر هم باشد. موضوع اصلی این است که مغز نوجوانان تا سن 25 سالگی، هنوز هم در حال رشد است، استفاده از این سیگارها می‌تواند بر رشد سالم مغز آن‌ها تاثیر سو داشته باشد. در طی مقاله‌ای که در سال 2018 توسط آکادمی ملی علوم در آمریکا منتشر شد، نشان داد که میزان اعتیادآوری سیگارهای الکترونیکی در بین نوجوانان، بسیار بیشتر است.

از جمله مهم‌ترین مضرات استفاده از سیگار الکترونیکی در نوجوانان، می‌توانیم به این چند مورد اشاره کنیم:

  • اختلال در تمرکز
  • کاهش یادگیری
  • پرخاشگری و ضعف اعصاب
  • زمینه‌ای برای اعتیاد به دیگر مواد مخدر

مضرات استفاده از سیگار الکترونیکی در نوجوانان

این موارد به صورت مستقیم بر زندگی نوجوان تاثیر خواهند گذاشت و می‌توانند ابعاد دیگری زندگی را مختل کنند. به همین دلیل واجب است که تمامی آموزش‌های لازم به کودکان و نوجوانان در این مورد، ارائه داده شود. نوجوانان و والدین باید به خوبی با علائم اعتیاد به سیگار الکترونیکی در نوجوانان آشنا باشند، راه‌های پیشگیری از آن را بدانند و همین‌طور از فرایند ترک آن نیز آگاهی داشته باشند.

 

پیشگیری از اعتیاد به سیگار الکترونیکی در نوجوانان

از قدیم و ندیم گفته‌اند که پیشگیری همیشه بهتر است از درمان است. در رابطه با استفاده از سیگار الکترونیکی در نوجوانان نیز همین مسئله صدق می‌کند. بهترین روشی که والدین می‌توانند فرزندان نوجوان خود را از شر اعتیاد به سیگار الکترونیکی در امان نگه دارند، پیشگیری است. برای پیشگیری از اعتیاد به این محصولات، می‌توان نکات زیر را به یاد داشته باشید و آن‌ها در قبال فرزند و همچنین خودتان، به کار بگیرید.

راه های پیشگیری از مصرف سیگار الکترونیکی در نوجوانان

برای پیشگیری از اعتیاد به سیگار الکترونیکی در نوجوانان، این راهکارها می‌توانند مناسب باشند:

اطلاعات خود را افزایش دهید

اولین قدم آن است که علم و اطلاعات خود را در این موضوع افزایش دهید. شما باید تمام اطلاعات لازم درباره انواع سیگارهای الکترونیکی را کسب کرده و همین‌طور از خطرات استفاده از آن‌ها نیز آگاه باشید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
از دنیای زیبای نهنگ ها بیشتر بدانیم

 

با فرزند خود صحبت کنید

بعد از کسب اطلاعات لازم، حال باید آن‌ها را با فرزند خود نیز در میان بگذارید. لازم است که در طی مکالمه‌های دوستانه و صمیمی با فرزند نوجوان خود، اطلاعات لازم درباره مصرف سیگارهای الکترونیکی را به آن‌ها نیز منتقل کنید و او را نیز از عوارض استفاده از این محصولات، آگاه سازید.

 

مهارت نه گفتن را در فرزندتان تقویت کنید

مهم‌ترین چیزی که می‌تواند از اعتیاد به سیگار الکترونیکی در نوجوانان جلوگیری کند، مهارت نه گفتن در نوجوانان است. لازم است که در این مورد نیز با فرزند خود صحبت کنید و در راستان تقویت این مهارت در او، تلاش‌های لازم را به به عمل آورید.

 

یک نمونه خوب برای او باشید

اگر خودتان سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنید، بدون شک نمی‌تواند الگوی خوبی برای فرزند خود باشید و صرفا او را نصیحت کنید. بهتر است که ترک استفاده از این محصولات را از خودتان شروع کنید و همین‌طور به یک خانواده پاک و سالم، به دور از دخانیات تبدیل شوید.

 

برای فرزند خود قانون بگذارید

در نهایت، باید به صورت قاطعانه، قوانینی را درباره مصرف سیگار الکترونیکی برای فزرند خود تعیین کنید. انتظارات خود را باید به صورت آشکار برای نوجوان خود مشخص بسازید و همین طور مجازات‌های احتمالی در صورت مصرف را نیز باید برایش شرح دهید.

پیشنهاد مطالعه: آیا بدنسازی برای نوجوانان ضرر دارد؟

کمک به نوجوان برای ترک سیگار الکترونیکی

کمک به نوجوان برای ترک سیگار الکترونیکی، بسیار مهم‌تر از پیشگیری از آن است. این کار گاها می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز و طاقت‌فرسا باشد، همچنین می‌تواند مدت‌زمانی طولانی شما و فرزندتان را درگیر کند. به همین علت، بهتر است که ابتدا از یک متخصص برای این کار کمک بگیرید. در کنار آن نیز می‌توانید جمله راهکارهایی را که در ادامه به شما خواهیم گفت، در پیش بگیرید.

کمک به نوجوان برای ترک سیگار الکترونیکی

برای کمک به ترک سیگار الکترونیکی در نوجوانان، بهتر است که این موارد را به خاطر بسپارید:

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ساخت ربات مستخدم، بلند پروازی بعدی «ایلان ماسک»

با او صحبت کنید

صحبت کردن چه برای پیشگیری و چه برای کمک به درک، می‌تواند بسیار مفید باشد. صادقانه و صمیمانه با نوجوان خود صحبت کنید و او را از مضرات اعتیاد به سیگار الکترونیکی در نوجوانان آگاه کنید. به او بفمانید که پشتیبان او هستید و در هر لحظه در کنارش خواهید ماند.

 

هوشیار و حاضر باشید

از جمله راه‌هایی که می‌توانید به ترک سیگار الکترونیکی در نوجوان کمک کنید، آن است که همیشه و هر جا در زندگی او حضور داشته باشید، تنهایش نگذارید. همین‌طور لازم است که حواستان به رفتارها و اعمال مشکوک او نیز باشد تا بتوانید در مواقع ضروری و لازم، به او کمک کنید.

 

به جای سرزنش، حمایت کنید

سرزنش کردن و مجازات کردن نوجوان کار به جایی نخواهد برد. تنها ممکن است ایجاد تنش کند و روابط را بر هم بریزد. به همین دلیل بهتر است که به جای سرزش کردن، همواره حمایت خود را به نوجوان نشان دهید. مکالمه‌های منطقی و همین‌طور کمک از متخصص می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

آن‌ها را از حیله‌های تبلیغاتی آگاه کنید

برندهای تولیدکننده سیگارهای الکترونیکی معمولا از روش‌های و حیله‌های تبلیغاتی بسیاری برای فروش بیشتر استفاده می‌کنند. لازم است که فرزند نوجوان خود را از این استراتژی‌های تبلیغاتی آگاه کنید و به او کمک کنید که گول این تبلیغات را نخورد.

منبع

سوالات متداول

می‌تواند رشد طبیعی مغز را مختل کرده و همین‌طور باعث عدم تمرکز، کاهش یادگیری و عدم توانایی در کنترل اعصاب و احساسات شود.

با افزایش آگاهی خودمان و همینطور آگاه کردن نوجوان از عوارض مصرف این سیگارها، و همینطور تقویت مهارت نه گفتن به آن‌ها می‌توانیم از این اعتیاد پیشگیری کنیم.

صحبت با نوجوان و آگاهی بخشیدن به او، عدم سرزنش و در عوض نشان دادن حمایت، همینطور کمک گرفتن از متخصصان می تواند راهکارهای مناسبی برای این کار باشد.

t سیگار الکترونیکی در نوجوانان؛ چطور به فرزند خود کمک کنیم؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *