علت ضعف، سرگیجه و یا سیاهی رفتن چشم هنگام ورزش

سرگیجه و یا سیاهی رفتن چشم هنگام ورزش
t علت ضعف، سرگیجه و یا سیاهی رفتن چشم هنگام ورزش

سرگیجه و یا سیاهی رفتن چشم هنگام ورزش

سرگیجه هنگام ورزش اتفاقی است که ممکن است شما هم آن را تجربه کرده باشید. به این شکل که بعد از شروع تمرینات و گذشت چند دقیقه با حالت ضعف، افت فشار خون یا سرگیجه رو به رو شده باشید. به طوری که از انجام ادامه تمرینات باز بمانید.اما علت سیاهی رفتن چشم بعد از ورزش چیست ؟ یا علت سیاهی رفتن چشم در نوجوانان چه می تواند باشد؟بعضی نوجوانان هم سوال می کنند که چرا هنگام ورزش سرگیجه میگیرم؟ همه این سوالات را در مقاله زیر پاسخ داده ایم. 

سرگیجه هنگام ورزش

علت سرگیجه هنگام ورزش چیست؟

همان طور که یک ماشین قبل از مسابقه نیاز به بنزین دارد، بدن ما نیز برای انجام تمرینات ورزشی نیازمند سوخت و انرژی است و اگر شما سوخت کافی را قبل از تمرینات به بدن خود نرسانید متعاقباً قادر به ادامه ورزش نخواهید بود و بدن شما با علائمی نظیر سرگیجه و ضعف پیام اتمام سوخت را به شما می رساند.

خوردن یک وعده غذایی شامل پروتئین و کربوهیدرات، ۶۰ تا ۹۰ دقیقه قبل از ورزش، می تواند سوخت مورد نیاز بدن شما را در هنگام انجام تمرینات ورزشی تامین کند.

این درحالی است که شما در سلامت جسمی کامل قرار داشته باشید، زیرا در بعضی موارد شروع یا پایان بیماری هایی نظیر سرما خوردگی یا عفونت و یا حساسیت ها، می توانند دلیلی برای علت سرگیجه بعد از ورزش و در زمان انجام تمرینات باشند.

علت سرگیجه هنگام ورزش

1- نفس کشیدن صحیح 

وقتی در حال ورزش هستید، ماهیچه های شما اکسیژن زیادی مصرف می کند. تنفس و ضربان قلب شما افزایش می یابدتا خون اکسیژن بیشتری  به عضلات شما برساند.

اگر در حین یا بعد از ورزش به اندازه کافی نفس نمی‌کشید، ممکن است قلب شما خون اکسیژن‌دار کافی را به مغزتان پمپاژ نکند. سرگیجه ،سیاهی رفتن چشم و لرزش بدن، ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که مغز نیاز به اکسیژن دارد.

درمان 

روی زمین بنشینید. سه نفس عمیق بکشید و به آرامی بازدم کنید. این کار راسه تا پنج دقیقه ادامه دهید.بعد می توانید از جای خود بلند شوید . 

پیشگیری

بسیاری از افراد در طول تمرینات خاصی مانند تمرینات سنگین ورزشی ، نفس خود را نگه می دارند ویا محدود می کنند. سعی کنید تعادلی دراین ورزش ها ایجاد کنید . هر چه بیشتر روی این کار کار کنید، تمرین برایتان آسان تر می شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دخترانی که بر یک رشته ورزشی تمرکز می‌کنند، استرس بیشتری دارند

علت سیاهی رفتن چشم و سرگیجه در نوجوانان

2-تمرین سنگین عامل سرگیجه هنگام ورزش

اگرچه فشار بیش از حد در کلاس های تمرین گروهی و جلسات تمرین تیمی ،رایج است، اما همین فشار بیش از حد در طول تمرین می تواند باعث کاهش فشار خون یا کم آبی بدن شود. درنتیجه در شما  احساس سیاهی رفتن چشم ، سرگیجه یا ضعف ایجاد کند.

درمان 

اگر احساس سرگیجه دارید، یک دقیقه وقت بگذارید تا خنک شوید، نفس بکشید و ضربان قلب خود را کاهش دهید. تا جایی که ممکن است آب بنوشید تا به ماهیچه های تحلیل رفته خود  آبرسانی کنید.

پیشگیری 

تمرین های فشرده وسنگین ضررشان بیشتر از سودشان است . بنابراین به بدن خود گوش دهید. شما می توانید تمرین های سنگین انجام دهید ، اما این کار را به آرامی در طول زمان انجام دهید.در حال حاضر، سعی کنید تمرینات خود را چند درجه پایین بیاورید. می توانید هر هفته به تدریج شدت آنها را افزایش دهید تا به سطح دلخواه خود برسید.

سیاهی رفتن چشم ,سرگیجه هنگام ورزش

3-کم آبی علت سیاه هی رفتن چشم هنگام ورزش

زمانی که آب بیشتری نسبت به مصرف آب از دست می دهید، دچار کم آبی می شوید . هنگامی که ورزش می کنید، دمای بدن شما افزایش می یابد. بدن شما عرق می کند تا خود را خنک کند.  به خصوص اگر روز گرمی باشد، بدن شما مقدار زیادی از آب خود ر ااز دست می دهد . علاوه برسرگیجه و سیاهی رفتن چشم احتمالا شما دچار خشکی دهان ، خستگی و تشنگی شدید هم می شوید . 

درمان 

درمان این مورد خیلی راحت است . به اندازه کافی در حین تمرین آب بخورید . 

پیشگیری 

بطری آب به هنگام تمرین داشته باشید وبه فاصله های منظم آب بخورید . 

خستگی بعد از ورزش وسرگیجه هنگام ورزش

4- کاهش قند خون 

زمانی که ورزش می کنید، عضلات شما بیش از حد معمول انرژی مصرف می کنند.در طول 15 دقیقه اول ورزش، بدن شما از قند (گلوکز) موجود در جریان خون و ماهیچه ها استفاده می کند تا شما را حفظ کند.پس از اتمام آن، قند خون شما کاهش می یابد. بدن شما به اجبارگلوکز را از کبد شما می گیرد.مغز شما برای عملکرد طبیعی به گلوکز متکی است. بنابراین هنگامی که مغز دچار کمبود گلوکزشود ، ممکن است احساس سرگیجه کنید. علاوه بر سرگیجه بر اثر کمبود کلوگز ممکن است دچار تشنج، خستگی و سردرد نیز بشوید . 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایده ای جذاب از تم تولد در طبیعت

درمان 

قند خون پایین را می توان به راحتی با خوردن یک میان وعده کوچک مانند موز برطرف کرد.برای نتایج سریعتر، سعی کنید یک لیوان آب میوه بنوشید. آب میوه حاوی فروکتوز است، شکل طبیعی گلوکز ،که بدن به سرعت آن را جذب می کند.

پیشگیری

برای جلوگیری از کاهش سطح قند خون در طول تمرین، مطمئن شوید که بدنتان مقدار زیادی ذخایر گلوکز برای جذب دارد. شما می توانید این کار را با خوردن غلات کامل یا پروتئین بدون چربی حدود یک ساعت یا بیشتر قبل از تمرین انجام دهید.

سیاهی رفتن چشم

ورزش روی تردمیل 

نوع تمرینی که فرد انجام می دهد ممکن است بر احساس سرگیجه و سیاهی رفتن چشم هنگام ورزش تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، استفاده از دستگاه تردمیل که  شامل حرکت مداوم هستند، بیشتر باعث سرگیجه می شوند.

برخی از افراد وقتی از دستگاه پایین می آیند ، احساس سبکی سر یا سرگیجه می کنند. آنها ممکن است احساس کنند که هنوز در حال حرکت هستند در حالی که نیستند.

آریتمی قلبی

آریتمی قلبی یک ضربان غیر طبیعی قلب است. آریتمی ممکن است باعث شود که قلب خیلی سریع، خیلی آهسته یا نامنظم بزند. بسیاری از شرایط می توانند باعث آریتمی شوند، از جمله شرایط قلبی و استرس عاطفی .

ورزش نیز می تواندباعث یا بدتر شدناین ضربان نامنظم قلبی شود .

همه آریتمی ها علائمی ایجاد نمی کنند، اما زمانی که علائم ظاهر می شوند، عبارتند از:

  • سرگیجه
  • تغییر در ضربان قلب
  • غش کردن
  • سبکی سر
  • تنگی نفس
  • تعریق

حتی زمانی که علائم ظاهر می شوند، لزوماً به این معنی نیست که یک فرد مشکل جدی دارد. با این حال، همیشه مهم است که برای آریتمی های مداوم به پزشک مراجعه کنید.

درمان و یا پیشگیری از سرگیجه هنگام ورزش با خوراکی ها 

خوشبختانه درمان و رسیدن به سطح بالایی از سلامت تیروئید و تعادل آن با مصرف مواد غذایی طبیعی که نام می بریم امکان پذیراست. به این ترتیب می توانید از سرگیجه هنگام ورزش جلوگیری کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه می توانیم با دیگران رقابت کنیم؟

عنصر مهم اول: ید

ید مورد نیاز بدن را باید با مصرف سبزیجات، غذاهای دریایی، غلات، نمک دریایی، سبزیجات دریایی، ماست مخلوط با سبزیجات، شیر طبیعی گاو و تخم مرغ خانگی تامین کرد.

عنصر دوم: سلنیوم

با مصرف آجیل (پسته بادام گردو) مصرف زیاد مواد لبنی طبیعی، ماهی سالامون، موادی همچون گوجه، پیاز و سیر مصرف روغن طبیعی آفتاب گردان می توانید این عنصر را به سطح مطلوبی در بدنتان برسانید.

توجه داشته باشید که حدود یک میلیارد انسان در دنیا کمبود سلنیوم دارند.

سر گیجه و سیاهی رفتن چشم

عنصر سوم: تیروسین و جلوگیری از سرگیجه هنگام ورزش

تیروسین آمینو اسیدی است که تقریبا تمام سلول های شما دارای این عنصر هستند. این عنصر را با مصرف بادام درختی، موز، ماهی سالامون، انواع تخم پرندگان، انواع گوشت پرندگان، آووکادو و کدو حلوایی می توان دریافت کرد.

تعدادی دیگر از مواد غذایی که بهبود تعادل غده تیروئید و پر بودن ذخایر پتاسیم و الکترولیت های لازم برای بدنتان را تضمین می کند کیوی، هویج، نارنج و کدو است.

با رعایت این نکات می توانید از سرگیجه هنگام ورزش جلوگیری کنید.

نتیجه 

اغلب، احساس سرگیجه بعد از تمرین دلیل جدی برای نگرانی نیست. این معمولاً نشان می دهد که شخصی بیش از حد خود را تحت فشار قرار می دهد یا قبل از ورزش به اندازه کافی غذا یا نوشیدنی ننوشیده است.

اگر سرگیجه فقط هنگام استفاده از تردمیل یا دستگاه مشابه رخ دهد، می تواند نشان دهنده سرگیجه ناشی از حرکت  باشد.

گاهی اوقات، احساس سرگیجه بعد از تمرین ممکن است به این معنی باشد که فرد دارای فشار خون پایین است، به خصوص اگر باردار باشد. به ندرت، سرگیجه بعد از ورزش نشان دهنده مشکل قلبی یا دیابت است.

افرادی که دچار سرگیجه مکرر یا شدید می شوند باید به پزشک مراجعه کنند.

 

t علت ضعف، سرگیجه و یا سیاهی رفتن چشم هنگام ورزش
3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *