علت لرزش بدن هنگام تمرین ورزشی چیست؟

علت لرزش بدن هنگام تمرین ورزشی چیست؟
t علت لرزش بدن هنگام تمرین ورزشی چیست؟

حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام اجرای حرکات با وزنه (مقاومتی) دچار لرزش بدن یا عضو می شوید.این امر علاوه بر اینکه از نظر روانی روی شما تأثیر می گذارد میزان وزنه کاربردی شما را نیز کاهش می دهد.

لرزش عضلات در طول ورزش می تواند دو دلیل احتمالی داشته باشد. اول، ممکن است عضلات شما خسته شده باشند. یا ممکن است سعی کنند کاری را انجام دهند که به آن عادت ندارند، مانند یک حرکت جدید یا بلند کردن وزنه سنگین تر. در هر دو مورد، لرزش نشانه این است که سیستم عصبی شما در تلاش است تا فیبرهای عضلانی بیشتری را برای انجام کار جذب کند.

با خسته شدن ماهیچه‌هایتان، هنگام بلند کردن وزنه می‌لرزید ، زیرا کنترل کمتری روی وزنه دارید، زیرا نیروی کمتری تولید می‌شود و فیبرهای عضلانی کمتری جذب می‌شوند.

لرزش ناشی از خستگی عضلانی پس از تمرینات طولانی یا سخت که از سطح تمرین فعلی شما فراتر می رود بیشتر رایج است.

علت لرزش بدن هنگام تمرین ورزشی چیست؟

انقباضات طولانی یا نگهداشتن ایزومتریک

اگر عضله ای را در همان وضعیت نگه دارید یا برای مدت طولانی انقباض خود را حفظ کنید، به احتمال زیاد در طول تمرین لرزش عضلانی را تجربه خواهید کرد.

نمونه هایی از این سناریو عبارتند از زمانی که  که پلانک را انجام می دهید عضلات شکم شما شروع به لرزیدن  می کنند. یا اگر پاهای شما در حین نگه داشتن اسکات  می لرزند .

علت لرزش بدن هنگام تمرین ورزشی چیست؟

خستگی عضلانی دلیل لرزش بدن

اغلب اوقات، شما بعد از ورزش فقط به دلیل خستگی عضلانی دچار لرزش عضلانی می شوید. هم خود فیبرهای عضلانی و هم کنترل عصبی عضلانی ممکن است پس از استفاده طولانی مدت خسته شوند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کادربندی غروب رویایی در عکس

کم آبی بدن

کم آبی بدن به طور بالقوه می تواند باعث لرزش عضلانی در حین ورزش شود، به خصوص اگر بدن شما به میزان قابل توجهی کم آب باشد.

الکترولیت ها برای هدایت سیگنال های عصبی عضلانی طبیعی و انقباض و شل کردن عضلات ضروری هستند. بنابراین، اگر الکترولیت‌های شما در حین ورزش نامتعادل شوند یا کاهش پیدا کنند، ممکن است دچار انقباض و لرزش شوید.

ورزش در شرایط گرم و مرطوب، به خصوص اگر زیاد عرق می کنید، می تواند خطر کم آبی بدن را افزایش دهد. علائم دیگر کم آبی بدن پس از ورزش عبارتند از: افزایش تشنگی، خستگی، ادرار تیره، کاهش خروجی ادرار، سرگیجه، ضعف، سردرد، حالت تهوع و گیجی.

علت لرزش بدن هنگام تمرین ورزشی چیست؟

مصرف بیش از حد کافئین

کافئین یک محرک است و می تواند باعث بی قراری یا لرزش شود. بسیاری از ورزشکاران قبل از تمرین قهوه می نوشند یا از مکمل های قبل از تمرین استفاده می کنند که به ویژه کافئین بالایی دارد.

اگر متوجه افزایش لرزشی در ورزش می‌شوید و اخیراً عادت‌های کافئین خود را تغییر داده‌اید یا مصرف مکمل‌های قبل از تمرین را شروع کرده‌اید ، احتمالاً در این عارضه جانبی، کافئین بیش از حد مقصر است.

سایر علائم کافئین شامل ضربان قلب سریع، اسهال، بی قراری، افزایش فشار خون، سرگیجه، حالت تهوع و مشکل در خواب است.

قند خون پایین

یکی از شایع ترین علل لرزش عضلات در طول تمرین، هیپوگلیسمی یا قند خون پایین است.

به خصوص برای تمرینات با شدت بالا، مانند تمرینات قدرتی ، عضلات شما برای تولید انرژی مورد نیاز برای انقباض به گلوکز (قند) برای سوخت متکی هستند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاهش دردهای مفصلی با "پیلاتس"

بسته به وعده غذایی یا میان وعده قبل از تمرین، رژیم غذایی کلی و طول و شدت تمرین، ممکن است قند خون شما در طول تمرین بسیار پایین بیاید. این می تواند باعث شود ماهیچه های شما شروع به لرزیدن کنند، زیرا قادر به دریافت سوخت لازم برای انقباض با شدت مورد نیاز شما نیستند.

اگر قبل از تمرینات قدرتی  یک میان‌وعده غنی از کربوهیدرات نمی‌خورید و یک تمرین شدید و طولانی انجام می‌دهید، احتمال زیادی وجود دارد که لرزش عضلانی در طول تمرین حداقل تا حدی به دلیل قند خون پایین باشد.

سایر علائم همزمان قند خون پایین در حین ورزش عبارتند از سردرد، سرگیجه، ضعف، خستگی، گرسنگی، تحریک پذیری، گیجی و افزایش ضربان قلب.

از علت های دیگر لرزش و ضعف بدن موقع تمرین می توان به:

۱سوء تغذیه

۲ضعف در عضلات دیگر بدن

۳وزنه های بیش از حد سنگین

4استفاده از انسولین یا محرک های آن

5اعضای آسیب دیده در بدن

6بیماری های عفونی

7سیستم اعصاب سمپاتیک

و غیره اشاره کرد.

نرسیدن مواد غذایی لازم به عضلات مثل آمینوها، گلیکوژن، ویتامین ها و مواد معدنی و درنتیجه خالی شدن عضلات از گلیکوژن که راحت ترین سوخت برای عضلات می باشد باعث می شود تا بدن در چرخه تهیه سوخت لازم برای عضلات دچار اختلال منبع و زمان شده و همین امر سبب ضعف عضلات شود.

علت لرزش بدن هنگام تمرین ورزشی چیست؟

چگونه از لرزش در حین تمرین جلوگیری کنیم

بهترین راه برای جلوگیری از لرزش عضلات در طول تمرین بستگی به علت لرزش دارد.

  • شدت و مدت تمرینات خود را به تدریج افزایش دهید تا به عضلات خود فرصت دهید تا سازگار شوند.
  • قبل و بعد از تمرین خود را گرم و سرد کنید.
  • برای جلوگیری از افت قند خون، یک ساعت قبل از تمرین 30 تا 60 گرم کربوهیدرات بخورید و یک نوشیدنی ورزشی الکترولیتی با گلوکز مصرف کنید.
  • بسته به میزان تعریق خود، هر 15 تا 20 دقیقه آب بنوشید.
  • اگر یک ساعت یا بیشتر ورزش می کنید یا زیاد عرق می کنید، نوشیدنی های جایگزین الکترولیت بنوشید .
  • قبل از ورزش مصرف کافئین را محدود کنید.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
فواید گرم کردن بدن قبل از ورزش!

به طور کلی، اگر پاهای شما در حین تمرین می لرزد، نشانه این است که به بدن خود  حداکثر فشار را می آورید. با این حال، اگر لرزش شدید یا ادامه یافت، با پزشک خود صحبت کنید.

 

علت ضعف، سرگیجه و یا سیاهی رفتن چشم هنگام ورزش

t علت لرزش بدن هنگام تمرین ورزشی چیست؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *