تاریخچه ماشین حساب از اولین تا پیشرفته ترین

تاریخچه ماشین حساب از اولین تا پیشرفته ترین
t تاریخچه ماشین حساب از اولین تا پیشرفته ترین

اگر بخواهیم تاریخچه وسیر توسعه ماشین حساب  را بررسی کنیم به چوب خط هایی می رسیم که در قدیم انسان ها برای نگهداری حسابشان از آن‌ها استفاده می کردند و می توانیم بگوییم این چوب ها قدیمی ترین نوع ماشین حساب محسوب می شوند.

اولین ماشین حساب جهان چه نام دارد؟ 

اما ۲۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در امپراتوری بابل از چرتکه استفاده می‌شد. همین چرتکه ای که هنوز هم بازاریان قدیمی در بازار های خودمان از آن استفاده می کننداولین ماشین حساب جهان است .چرتکه نوعی ماشین حساب مکانیکی دستی است . چرتکه از مهره های که  روی میله ها قرار گر فته اند تشکیل شده است . اصل کار ساده است .  یک قاب حاوی یک سری میله، با ده مهره کشویی روی هر کدام. زمانی که تمام مهره ها روی میله اول لغزیدند، زمان آن رسیده است که یکی از آن طرف را روی میله بعدی حرکت دهیم .به این ترتیب دهگان نشان داده می شود ؛ و از آنجا به میله بعدی، صدگان نشان داده شود، و به همین ترتیب …   چرتکه باعث محاسبه راحت تر وباخطای کمتر انجام شود . 

چرتکه اولین ماشین حساب جهان

محاسبات نجومی 

از اولین ماشین‌های آنالوگ در دوران باستان که برای محاسبات نجومی استفاده می‌شدندمی‌توان اسطرلاب (۱۵۰-۱۰۰ سال قبل از میلاد) را نام برد. اسطرلاب میان ستاره شناسان مسلمان استفاده فراوانی داشت.

 

اسطرلان ماشین محاسباتی قدیمی

ماشین حساب استخوان نیپر 

در سال ۱۶۱۷ جان نپیر، ریاضی‌دان اسکاتلندی، وسیله‌ای ساده به ‌نام استخوان‌های نپیر ساخت که از آن برای ضرب و تقسیم اعداد استفاده می‌شد. این نام به این دلیل به دستگاه او داده شد که برای ساخت مهره‌ها از استخوان یا عاج استفاده کرده بود.ایم دستگاه در حقیقت نوعی چوب خط بود که بازرگانان می توانستند با آن خرید و فروش خود را محاسبه کنند . 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش نقاشی پژو پارس شیک و جذاب برای شما

ماشین حساب قدیمی نیپر

اولین ماشین حساب مکانیکی جهان 

در سال ۱۶۲۲ شخصی به‌ نام ویلیام اوترد اولین خط‌کش محاسبه را اختراع کرد. ویلهلم شیکارد در سال ۱۶۲۳ دستگاهی به ‌نام «ساعت محاسباتی» ساخت که می‌توان آن را اولین ماشین‌ حساب مکانیکی نامید. بیست سال بعد نیز پاسکال وسیله خود به ‌نام «پاسکالین» برای محاسبه مالیات در فرانسه را ابداع کرد. همچنین لایبنیتز که فیلسوفی آلمانی بود یک ماشین محاسبه ساخت.

تاریخچه ماشین حساب و انواع آن

اختراع ماشین حساب با چهار عمل اصلی 

سپس گاتفرد ویلیام لیبنیز (۱۶۴۶-۱۷۱۶)، ریاضی­دان و فیلسوف آلمانی (همکار نیوتون) پروژه ساختن ماشین حساب چهارکاره (جمع و تفریق و ضرب و تقسیم) را مدیریت کرد. این دستگاه محاسبه گر پله‌ای نامیده شد.

بعدها جرج شوتز ماشینی به اندازه یک پیانو برای ایجاد جدول‌های لگاریتم ساخت.

تحقیق در مورد ماشین حساب

اولین نمونه ماشین حساب کلیددار

در ۱۸۸۴ در. ای. فلت آمریکایی دستگاه «کامپتومتر» را اختراع کرد که اولین نمونه موفق ماشین‌ حساب کلیددار در تاریخچه ماشین حساب محسوب می‌شود. ماشین‌ حسابی به ‌نام «میلیونر» که اجازه عمل ضرب مستقیم در هر عددی را می‌داد.

بشر در نیمه اول قرن بیستم شاهد توسعه تدریجی ماشین‌ حساب‌های مکانیکی بود. ماشین ۱۰ کلیده دالتون که در ۱۹۰۲ ارائه شد و بعدها توسط شرکت‌های بسیار زیادی تولید شد یکی از اولین نمونه‌های ماشین حساب‌های این قرن است.

سازنده ماشین حساب
IBM

شرکت آی. بی. ام اولین ماشین‌ حساب تمام‌ترانزیستوری را در سال ۱۹۵۴ و سه سال بعد اولین نمونه تجاری آن را به نام آی. بی. ام ۶۰۸ معرفی کرد. این دستگاه  بسیار بزرگ بود و حدود ۸۰هزار دلار قیمت داشت.

اما شرکت ژاپنی کاسیو که سازنده ماشین حساب است ،در همان سال اولین نمونه جمع‌وجور ماشین حساب الکترونیکی جهان را ساخت. در دهه ۱۹۶۰ مدل‌های بسیاری توسط شرکت‌های مختلف به بازار عرضه شد که از جمله آن‌ها می‌توان به کامپتومتر شرکت بل و ماشین‌حساب شرکت شارپ با ۲۵ کیلوگرم وزن و ۲۵۰۰ دلار قیمت اشاره کرد.

عکس ماشین حساب قدیمی

ورود اولین دستگاه جیبی 

در سال ۱۹۷۲ اولین دستگاه‌های ارزان‌قیمت به‌ نام «سینکلر کمبریج» با ۳۰ دلار قیمت به بازار معرفی شد. مدل اچ پی ۶۵ نیز اولین ماشین ‌حساب جیبی قابل برنامه‌ریزی با قابلیت بیش از ۱۰۰ دستورالعمل بود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش نقاشی غذای سالم و ناسالم برای کودکان

ماشین‌حساب اف ایکس ۷۰۰شرکت کاسیو به‌عنوان اولین نمونه گرافیکی در سال ۱۹۸۵ شناخته شد. نمونه‌ای که باعث شد در دهه ۱۹۹۰ و اواخر قرن بیستم دیگر مرز میان کامپیوترهای جیبی و ماشین ‌حساب‌های گرافیکی چندان مشخص نباشد.

جمال رادفر

با انواع هوش آشنا شوید

t تاریخچه ماشین حساب از اولین تا پیشرفته ترین
3.4/5 - (5 امتیاز)

‫3 نظر ارسال شده در “تاریخچه ماشین حساب از اولین تا پیشرفته ترین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *