معرفی جزیره‌ی کیش؛ همه چیز در مورد کیش

معرفی جزیره کیش
t معرفی جزیره‌ی کیش؛ همه چیز در مورد کیش

جزیره کیش یکی از بهترین، مدرن‌ترن و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ایران است. سالیانه میلیون‌ها گردشگر پا در رکاب شده و به این جزیره رهسپار می‌شوند و البته جزیره‌ی کیش هم با آغوش باز و لبخندی گرم، پذیرای همه‌ی آنهاست. از پیر و جوان، و از زن و مرد، هر که به کیش سفر کرده، محال بوده که با دست خالی و بدون هیچ خاطره‌ی خوشی بازگردد.

در این مقاله از سایت نوجوان ها، می خواهیم جزیره کیش را معرفی کنیم و به خصوص تفریحات و مکان های دیدنی این جزیره زیبا را.

کیش؛ کدام جزیره؟ در کدام سو؟

جزیره‌ی کیش، یکی از ده‌ها جزیره‌ی خلیج همیشه فارس است و البته در زمره‌ی مهم‌ترین‌ها نیز قرار می‌گیرد. در اصل جزیره‌ی کیش، بخشی از استان هرمزگان به حساب می‌آید و البته مطمئنم که خودتان به خوبی آگاهید که کیش، یکی از مناطق آزاد تجاری نیز هست.

نقشه‌ی جزیره‌ی کیش، تفریبا بیضی شکل بوده و حدود 90 کیلومتر مربع مساحت دارد. در مورد موقعیت جغرافیایی کیش، می‌توان گفت که از شمال به خاک ایران، از جنوب به امارات، از غرب به بحرین و از شرق به تنگه‌ی هرمز منتهی می‌شود. فاصله‌ی کیش از بندر عباس 250 کیلومتر، از بندر لنگه 90 و از نزدیک‌ترین بندر، یعنی بند آفتاب، حدود 13 کیلومتر می‌باشد.

کیش جزیره‌ای خشک است و البته تنها جزیره‌ی ایران است که در آن قنات آب شیرین وجود دارد. پوشش گیاهی جزیره کیش را عمدتا درختان نخل و درختان کهور و کنار تشکیل داده‌اند. به علاوه شاید برایتان جالب باشد که بدانید در جزیره‌ی کیش، درخت اوکالیپتوس هم یافت می‌شود.

طبق آخرین سرشماری‌ها، جمعیت جزیره‌ی کیش حدود 39.800 نفر بوده است و از نکات جالب اینکه، به شهروندان کیش، کیشوند می‌گویند. و در آخر، گفته می‌شود که نژاد ساکنین جزیره‌ی کیش، دراویدی، سامی، سیاه پوست و حتی نوردیک می‌باشد. زبان‌هایی که در کیش صحبت می‌شود هم فارسی و عربی هستند.

کیش؛ فرهنگ، رسوم، اصالت

کیش از قدیمی‌ترین جزایر ایران است و البته بد نیست بدانید که در تمام ادوار تاریخی، درست مثل وضعیتش در این سال‌ها، بین تمامی ایرانیان و حتی همسایگان، شهره بوده است. کیش از قدیم‌الایام یک بند بازرگانی پر رونق بوده و یک شاهراه ارتباط دریایی به حساب می‌آمده. جالب است بدانید که در دوره‌ی صفوی، این جزیره به دست پرتغالی‌ها افتاد و سرانجام به کوشش شاه عباس کبیر، آزاد گشت.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم کیش، تلفیقی است از فرهنگ ایرانی، اسلامی و عربی. پوشاک عمده‌ی بومیان کیش، دشداشه و عرق‌چین است که البته بسیار با آب و هوای جزیره سازگار است. مهم‌ترین اعیاد مردم جزیره‌ی کیش، بعد از اعیاد ایرانی، عید قربان و عید فطر می‌باشد و در بین اهالی بومی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. ساز محلی کیش، نوعی طبل، حبان و نی‌انبان است.

از غذاهای سنتی جزیره‌ی کیش می‌توان قلیه، مضروبه، هریسه و مچبوس را نام برد که از قضا بسیار هم بین گردشگران پرطرفدارند.

 

غذاهای سنتی کیش

از مشاغل عمده‌ی ساکنین کیش در گذشته، می‌توان به ماهی‌گیری، دریانوردی، بازرگانی و به خصوص صید مروارید اشاره کرد.

در آخر، محبوب‌ترین سوغاتی‌های کیش، حنا، ادویه، خرما و شیره‌ی آن، شکلات و قهوه، و صنایع دستی آن هستند.

آب و هوای جزیره‌ی کیش، کدام فصل؟

همانطور که کمی پیشتر اشاره کردیم، کیش جزیره‌ای خشک، از نظر پوشش گیاهی، محسوب می‌شود. آب و هوای جزیره‌ی کیش، گرم و مرطوب است، و میانگین دمای سالانه حدود 27 درجه می‌باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
انواع اجاق های اردویی

کیش تابستان‌های بسیار گرم و طاقت‌فرسایی دارد و زمستان‌های آن معتدل و گاها خنگ است. فصل باد و باران کیش هم، پاییز است.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که بهترین فصل برای سفر به کیش کدام است؟

به گفته‌ی گردشگران باتجربه، بهترین زمان سفر از اوایل دی ماه، تا اواخر فروردین و حداکثر پایان اردیبهشت است.

در این ماه‌ها، دما و رطوبت جزیره‌ی کیش به کمترین مقدار ممکن خود می‌رسد به علاوه، میانگین دمای هوای کیش حدودا بین 19 تا 22 درجه خواهد بود.

اما گذشته از این موضوع، بهترین فصل سفر، صد البته به هدف خودتان هم از سفر کردن بستگی دارد.

اینکه برای چه کاری بخواهید به کیش بروید، مهم است. اگر به قصد خرید به کیش می‌روید و یا اینکه دوست دارید سفر ارزان‌تری داشته باشید، اوایل و یا اواخر تابستان مناسب خواهد بود. زیرا هم جزیره خلوت بوده، هم اینکه تمامی تورها و مراکز خرید، شامل تخفیف می‌شوند. اما اگر برای تفریح و سرگرمی و لذت از آب و هوا سفر می‌کنید، زمستان بهترین فصل خواهد بود.

چگونه خودمان را به کیش برسانیم؟

در ابتدا باید بگوییم که سه بندر اصلی وجود دارد که به جزیره‌ی کیش منتهی می‌شود، بنادر چارک، لنگه و آفتاب. نزدیکترین بندر به کیش، همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، بندر آفتاب است و حدود 13 کیل.متر با جزیره فاصله دارد. این بنادر هم با روش‌های مختلفی مسافران را به کیش منتقل می‌کنند.

شما می‌توانید یا با شناورهای مسافری به کیش سفر کنید، یا با ماشین شخصی خودتان و به وسیله‌ی شناورهای ماشین‌بر به جزیره برسید.
برای سفر به کیش، سه راه متفاوت وجود دارد:

1. هوایی

بدون شک اولین راهی که هر کس برای سفر به کیش به ذهنش می‌رسد، راه هوایی است. پیداست که راه هوایی از دو راه دیگر بسیار آسان‌تر و سریع‌تر بوده و در کمترین می‌توانید خودتان را به کیش برسانید. پروازهای تهران به کیش، هر روزه در فرودگاه‌های مربوطه برقرار است مگر در روزهایی که شرایط آب و هوا مساعد نباشد.

2. خودروی شخصی

یکی دیگر از سفر به کیش، به وسیله‌ی ماشین شخصی و از راه زمینی است. سفر با ماشین شخصی هم به طبع مزایا و معایب خودش را دارد. به این منظور، ابتدا لازم است که خودتان را به یکی از بنادر نامبرده برسانید. سپس بعد از آن تصمیم با خوتان خواهد بود که با ماشین شخصی خود وارد جزیره شوید یا بدون آن.

3. قطار

مسافرت با قطار هم بدون شک کیف و مزه‌ی خاص خودش را دارد و شاید تا حدودی اقتصادی‌تر و امن‌تر باشد. گرچه کمی مدت زمان آن طولانی خواهد شد، اما در نهایت ارزشش را خواهد داشت. در مسافرت با قطار هم درست مثل مسافرت با ماشین شخصی، لازم است که ابتدا خودتان را به سه بندر نامبرده شده برسانید و بعد از آن با شناورهای مسافری وارد جزیره‌ی کیش شوید.

قوانین جزیره‌ی کیش

درست است که جزیره‌ی کیش به طبع، جزو خاک ایران محسوب می‌شود و قوانین در سرتاسر کشور یکسان هستند؛ اما کیش بسته به شرایط خاصی که دارد، یک استثنا محسوب شده و علاوه بر قوانین عمومی کشور، قوانین منحصر به فرد خودش را هم دارد.

اینکه در کیش ببینید حتی درب هیچ ماشینی قفل نشود و یا در بانک‌ها هم خبری از اقدامات امنیتی نباشد، همگی به لطف این قوانین کیش ممکن شده. خالی از لطف نیست که هنگام معرفی جزیره‌ی کیش، نگاهی به این قوانین هم داشته باشیم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی پارک آبی اوشن کیش

1. قوانین راهنمایی و رانندگی

  • بوق زدن در سرتاسر جزیره ممنوع است و هیچ استثنایی هم ندارد.
  •  در صورت عبور پیاده از روی خط کشی، راننده باید کاملا توقف کند.
  •  دنده عقب رفتن ممنوع بوده و مشمول جریمه خواهد شد.
  • بیرون انداختن زباله از ماشین ممنوع است.
  •  افرادی که در کیش ماشین اجاره کرده‌اند، باید همواره دفترچه «رنت» را به همراه داشته باشند.
  •  سرعت مجاز در داخل شهر 60 و در بزرگراه و جاده‌های فرعی، 80 کیلومتر است.
  •  اگر ظاهر ماشین کثیف باشد، جریمه خواهید شد.
  •  ورود ماشین شخصی خودتان، فقط در ایام عید مقدور است.

2. قوانین عمومی و گردشگری

  • زمان تحویل اتاق‌ها در هتل، ساعت 14، و زمان تخلیه ساعت 12 می‌باشد.
  •  تاکسی‌های سفید رنگ جزیره فقط دربست بود و نرخ مصوب دارند.
  •  زمان کار تمامی مراکز خرید، از 10 صبح تا 2 بعد از ظهر، و از 5 عصر تا 10 شب می‌باشد.
  •  چادر زدن در کیش ممنوع بوده و فقط در ایام عید، در تماکن مخصوص امکان‌پذیر است.
  •  آب کیش آشامیدنی نیست، آب معدنی را فراموش نکنید.
  •  برای شنا فقط به پلاژهای مخصوص مراجعه کنید.

جاذبه‌های تفریحی و گردشگری جزیره کیش

هر کس که بخواهد برای تفریح به سفر برود، اولین جایی که به ذهنش می‌رسد، جزیره‌ی کیش خواهد بود. در این قسمت از معرفی جزیره‌ی کیش، ما قصد داریم تا شما را با بهترین تفریحات کیش آشنا کنیم. همانطور که می‌دانید، تفریحات آبی کیش، زبانزد عام و خاص است، پس حرف زدن از آنها خالی از لطف نخواهد بود.

تفریحات دریایی کیش

1-  پاراسل

از محبوب‌ترین و پرهیجان‌ترین تفریحات کیش، می‌توان پاراسل کیش را مثال زد. پاراسل در اصل همان پرواز با چتر مخصوص بر فراز دریاست. شما با کمک یه قایق تندرو از زمین بلند شده و در آسمان کیش، به پرواز و اهتزاز در می‌آیید.
پاراسل کیش محدودیت سنی خاصی ندارد اما برای کودکان زیر 10 سال شرایطی باید رعایت شود تا از لحاظ ایمنی مشکلی پیش نیاید.

2-  شاتل

یکی دیگر از تفریحات دریایی کیش، شاتل است. در شاتل کیش، شما بر تیوپ بزرگی سوار شده و به وسیله‌ی یک قابق بر روی آب کشیده می‌شوید. این تفریح بسیار هیجان‌انگیز بوده و بسیار غیرقابل پیش‌بینی است. حداقل سن مجاز برای بازی شاتل، 10 سال است.

 3- غواصی

از دیگر تفریحات دوست‌داشتنی و پرطرفدار کیش هر گردشگری برای آن صف می‌کشید، غواصی کیش است. اماکن بسیاری در کیش وجود دارند که در ابتدا کمی غواصی را به شما آموزش می‌دهند و بعد به کمک مربیان، شما را راهی بطن دریا می‌کنند. غواصی برای همه سنین آزاد است و کودکانِ بین 7 تا 13 سال می توانند از این تفریح لذت ببرند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین تفریحات کیش برای نوجوان ها

4- پارک آبی اوشن

این پارک یک محیط بسیار امن و آرام و راحت برای تجربه‌ی برترین تفریحات آبی است. در پارک منحصر به فرد که بزرگترین پارک آبی خاورمیانه به حساب می‌آید، می‌توانید تا ساعت‌های بسیار خودتان را سرگرم کنید. پارک آبی اوشن، دارای 17 راید، 4 استخر متفاوت می‌باشد.

گذشته از آن با وجود چندین کافه، رستوران و فروشگاه، دیگر دلیلی برای سر نزدن به این پارک باقی نمی‌نماند.

 5- پارک دلفین‌ها

از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری کیش که از قضا برای گذراندن یک روز خانوادگی بسیار هم مناسب می‌باشد، پارک‌ دلفین‌های کیش است. این پارک تماما اختصاص دارد به نمایش‌های مهیج این موجودات دوست‌داشتنی. به علاوه مجموعه‌ی پارک دلفین‌ها، شامل تونل خزندگان و باغ پرندگان نیز می‌باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سواحل کیش؛ معرفی زیباترین ساحل های کیش

پیشنهاد مطالعه: بهترین پارک های کیش

6- سواحل کیش

شاید این مورد چندان در این لیست جای نگیرد و کمی بی‌ربط به نظر برسد، اما بر خلاف تصورتان، یکی از محبوب‌ترین تفریحات کیش، ساحل‌گردی است.
سواحل کیش، منظره‌ای بی‌نظیر از آبی دریا و افق طلایی در اختیارتان قرار می‌دهند و برای ثبت خاطرات، مکانی عالی هستند. از معروف‌ترین سواحل کیش می‌توان ساحل مرجان، ساحل سیمرغ، ساحل مرد ماهی‌گیر و… نام برد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین سواحل کیش

 7- جنگ‌های شبانه

از تفریحات محبوب کیش که بسیار مورد علاقه‌ی خانواده‌های ایرانی است، می‌توان به جنگ‌های شبانه‌ی کیش اشاره کرد. چه چیزی بهتر از گذراندن سه ساعت و یا حتی بیشتر، در کنار خانواده، با انواع نمایش‌های مهیج و کمدی و آوای خوش ساز و آواز، می‌توان در کیش پیدا کرد؟

 8- کشتی‌های تفریحی کیش

و آخرین تفریح محبوب و دوست داشتنی کیش که گردشگرانی زیادی برای تجربه‌ی آن صف می‌کشند، همین گشت با کشتی‌های تفریحی کیش است. یک روز کامل گردش بر روی آب‌های نیلگون خلیج فارس، برابری می‌کند با اجر دنیا و آخرت! به همین دلیل است که ما به عنوان یک راهنمای سفر به کیش، توصیه می‌کنیم که این تفریح را به هیچ وجه از دست ندهید.

جزیره کیش؛ گردش در تاریخ و آثار باستانی

کیش فقط منحصر به تفریحات آبی و گردش و خرید نیست. از محبوب‌ترین چیزهایی که هر ساله گردشگران زیادی را به کیش می‌کشاند، بازدید از آثار باستانی و جاذبه‌های تاریخی کیش است. در این بخش از معرفی جزیره‌ی کیش، ما به معرفی اماکن تاریخی و طبیعی کیش می‌پردازیم.

1- شهر زیر زمینی کاریز

معروف‌ترین و پربازدیدترین جاذبه‌ی تاریخی کیش، شهری زیرزمینی و اسرار آمیز که نفس را در سینه‌ی هر کسی حبس می‌کند. شهر کاریز، از دوست‌داشتنی‌ترین اماکن تاریخی کیش است که معماری آن بسیار شگفت‌انگیز می‌باشد. این شهر هنر معماری ایرانیان را در بیش از 2000 سال پیش به نمایش می‌گذارد. به علاوه سقف‌ها مرجانی آن نیز دل از هر گردشگری می‌رباید.

شهر زیر زمینی کاریز کیش

2- شهر باستانی حریره

از قدیمی‌ترین آثار باستانی کیش که قدمت آن حدود هزار سال است. این شهر یادگاری از دوران شکوه و رونق تاریخی کیش. زمانی که این جزیره‌ یک شاهراه ارتباطی محسوب می‌شد و دمی نبود که بنادرش خالی از کشتی باشد. اگر عاشق تاریخ هستید، بازدید از شهر حریره را از دست ندهید.

شهر باستانی حریره کیش

3- خانه‌ی بومیان کیش

خانه‌ای با قدمت 200 سال و البته آیینه‌ای تمام نما از فرهنگ و آداب و رسوم مردم کیش. این خانه‌ی بزرگ و تاریخی دارای 15 اتاق با اندازه‌ها و کاربری‌های مختلف بوده و هر بخش آن، نشانگر یک بعد از زندگی واقعی بومیان کیش در گذشته، می‌باشد. این خانه در محله‌ی سفین واقع شده و البته بازدید از آن را نباید از دست داد.

4- روستای تاریخی باغو

از دیگر اماکنی که می‌توان به خوبی در آن با سبک زندگی مردم کیش آشنا شد، روستای باغوست. این محله از قدیمی‌ترین محله‌ها و روستاهای کیش است که گردشگران زیادی به عشق قدم زدن در کوچه‌های آن، به آنجا سفر می‌کنند. بازدید از مسجد تاریخی آن و شنیدن افسانه‌ی ننه باغو که نام روستا از ایشان گرفته شده، خالی از لطف نیست.

روستای تاریخی باغو کیش

 

پیشنهاد مطالعه: مناطق بکر کیش

سخن پایانی

اگر به کیش سفر کرده اید و تجربه یا خاطره ای دارید خوشحال می شویم با ما به اشتراک بگذارید.

 

t معرفی جزیره‌ی کیش؛ همه چیز در مورد کیش
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *