معرفی کتاب نوجوان؛ دختری که نبود

t معرفی کتاب نوجوان؛ دختری که نبود
t معرفی کتاب نوجوان؛ دختری که نبود

دختری که نبود

کتاب دختری که نبود رمانی است برای گروه سنی نوجوان که هادی خورشاهیان آن را نوشته و نشر افق در 99 صفحه منتشر کرده است. در این مطلب معرفی این کتاب را می خوانید.

تو هم یک دوست خیالی داری؟ خب واقعیتش این است که خیلی از ما یک دوست خیالی داریم اما از ترس اینکه مبادا دیگران بفهمند آن را پنهان کرده ایم. خب آدم بزرگ ها اینجوری هستند دیگر. آن ها فکر می کنند اگر یک نفر دوست خیالی داشته باشد حتما ذهنش ایراد پیدا کرده و اگر کسی دوست خیالی ندارد پس ذهنش هیچ ایرادی ندارد! اما مایی که دوست خیالی داریم می دانیم این دوست خیلی هم خوب است و کمکمان می کند. حضورش باعث می شود در روزهای سخت محکم بایستیم و ادامه بدهیم و حتی می تواند وسط همه مشکلات کلی چیزهای جالب پیدا کند و نشانمان بدهد.

گفتم مایی که دوست خیالی داریم. منظورم خودمان و «سمیرا» است. سمیرا یک دختر چهارده ساله است که مثل ما دوست خیالی دارد. هر چند پدر و مادرش از این موضوع ناراحتند و فکر می کنند سمیرا باید دوست خیالی اش را فراموش کند اما او با «کصیر» – همان دوست خیالی اش – دنیایی شیرین دارد.

«هادی خورشاهیان» در کتاب «دختری که نبود» دست ما را می گیرد و به دنیای سمیرا و کصیر می برد. حالا می توانیم به خواب های سمیرا برویم، در زیرزمین خانه مادربزرگ مجله های قدیمی را ورق بزنیم و لب حوض حیاط بنشینیم و از عطر شمعدانی هایی که در سرمان می چرخد احساس خوشبختی کنیم. البته در کنار همه این لحظه های قشنگ، کلی مشکلات و سختی و نگرانی هم وجود دارد.

دختری که نبود

ویژگی جالب در روایت کتاب دختری که نبود

یکی از ویژگی های جالب کتاب دختری که نبود این است که با یک راوی رو به رو نیستیم. هر بار که شخصیتی تازه، وارد داستان می شود راوی هم تغییر می کند . سپس داستان از نگاه آن شخصیت تازه وارد روایت می شود. حتی گربه داخل حیاط هم یکی از فصل ها را روایت می کند!

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دانلود کتاب چگونه رشد می کنم (1)

ویژگی جالب دیگر این کتاب نشانه های کوچکی است که در گوشه و کنار داستان وجود دارند. اگرچه در ظاهر نشانه ها هیچ ربطی به هم ندارند اما بالاخره در بخشی از داستان به هم می رسند و کنار هم قرار می گیرند تا مفهومی را منتقل کنند.

ما در ماجراجویی ها و کشف های سمیرا و کصیر با آن ها همراه می شویم و داستان با همین کشف ها پیش می رود. قدم به قدم. پیش می رویم و پیش می رویم و از خودمان می پرسیم «این همه گره که در داستان می افتد چطور در این کتاب کم حجم باز می شود؟» فصل آخر غافلگیری جالبی در انتظارتان است. بی شک این پایان بندی باعث می شود ماجرای کتاب دختری که نبود همیشه در ذهنتان باقی بماند.

خوب است بدانید هادی خورشاهیان، تا امروز بیشتر از هشتاد کتاب نوشته است. او جایزه «کتاب سال دفاع مقدس» و «جایزه ادبی یوسف» را هم در کارنامه اش دارد.

یاسمن رضائیان

t معرفی کتاب نوجوان؛ دختری که نبود
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *