معرفی کتاب نوجوان؛ کتاب سوغات کربلا

کتاب سوغات کربلا
t معرفی کتاب نوجوان؛ کتاب سوغات کربلا

مختصری از زندگی‌نامه‌ی شهید

حسن‌ آقا رب‌پرست متولد سال 1325 زاده‌ی اصفهان، از فرماندهان جنگ ایران و عراق بود. او در سال 1343 در رشته‌ی ریاضی دیپلم گرفت. سپس وارد دانشگاه افسری ارتش شدودرجه‌ی ستوان دوم فارغ‌التحصیل شد.

حسن‌‌آقا در سال 1350 برای گذراندن دوره‌های نظامی عازم انگلیس شد. دو سال بعد به آمریکا رفت و دوره‌ی جنگ‌های شیمیایی را گذراند. در سال 1353 بار دیگر به آمریکا رفت. ولی در بازگشت به عتبات عالیات رفته و در نجف نزد امام‌خمینی رفت.  در ملاقاتی که با ایشان داشت آمادگی خود را در هرگونه فعالیت سیاسی و مبارزاتی اعلام کرد. آقا رب‌پرست در بهمن ماه سال ۵۷ به مدرسه‌ی رفاه – ستاد استقبال از امام (ره) – پیوست. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در «کمیته‌ی انقلاب» در ستاد مشترک ارتش حضوری فعال یافت. وی پس از انسجام اولیه‌ی ارتش به «اداره‌ی دوم ستاد مشترک» منتقل شد و با شروع جنگ تحمیلی داوطلبانه به «لشگر ۹۲ زرهی» در خرمشهر پیوست.

شهید آقا رب‌پرست علی‌رغم اینکه کاندیدای فرماندهی ستاد مشترک ارتش و تصدی پست وزارت دفاع بود، با انتخاب شخصی به نیروی زمینی پیوست و معاونت عملیات «لشگر ۹۲ زرهی اهواز» را بر عهده گرفت.سرهنگ حسن آقا رب‌پرست در مهر ماه سال ۶۳ ، در جزیره‌ی مجنون، در جاده‌ی سید الشهداء مورد اصابت ترکش خمپاره قرار گرفت و به همراه سرهنگ عملیاتی و سروان صدیقی به فیض شهادت نایل آمد.

کتاب سوغات کربلا کتابی با چند راوی

کتاب سوغات کربلا که جلد اول از پنج جلد حکایات سرداران است؛ خاطرات زندگی شخصی و دوران دانشجویی و دوران جبهه‌ی شهید حسن آقا رب‌پرست را در قالب خاطرات کوتاه و شنیدنی از دوستان ایشان روایت کرده است.  هر کدام از این خاطرات به شناخت روح والای شهید کمک می‌کند. .در یکی از حکایات می‌خوانیم که حتی ایشان پس از شهادت به کمک یکی از دوستان قدیمی‌اش آمده و با امداد غیبی‌اش باعث شده که دوستش به دست عراقی‌ها اسیر یا کشته نشود. تصویرگری‌های کتاب سوغات کربلا نیز بسیار هنرمندانه و زیبا هستند و به ترسیم فضای آن دوران کمک کرده‌اند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کلیپ آب و آتش؛ آرام گرفتگان خفته در آب

سوغات کربلا
نویسنده: حمیدرضا گلچین
تصویرگر: رشید کارگر
انتشارات: نشر شاهد

 زهرا امیربیک

 

t معرفی کتاب نوجوان؛ کتاب سوغات کربلا
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *