راهنمای گام‌ به‌ گام دوش گرفتن و نکات حمام کردن سریع

راهنمای گام‌ به‌ گام دوش گرفتن و نکات حمام کردن سریع
t راهنمای گام‌ به‌ گام دوش گرفتن و نکات حمام کردن سریع

حمام رفتن یکی از لذت بخش‌ترین و در عین حال مهم‌ترین جنبه‌های بهداشت شخصی است. حمام کردن را از کودکی از والدینمان آموختیم و از همان روز اولی که یاد گرفتیم خودمان به تنهایی کارهای شخصیمان را انجام دهیم، استحمام را جزو این فعالیت‌ها قرار دادیم. در ادامه این مقاله سایت نوجوان‌ها، می‌توانید با نکات حمام کردن که ممکن است از آنها غافل شویم آشنا شوید.

چند روز یکبار دوش بگیریم؟

احتمالا شما هم مانند بسیاری از افراد تصور می‌کنید که باید هر روز دوش بگیرید! اما به نظر شما آیا لازم است هر روز دوش بگیرید؟ پوست شما با دوش گرفتن چند بار در هفته نیز، تمیز به نظر می‌رسد. به ویژه در فصل زمستان که هوا سرد است و شما زیاد عرق نمی‌کنید.

ممکن است با این نظر مخالف باشید ولی نیازی نیست برای رعایت کامل بهداشت شخصی هر روز به حمام بروید. حمام بیش از اندازه روغن سطح پوست و مویتان را از بین می‌برد و بدنتان برای جبران این کمبود روغن بیشتری تولید می‌کند! اگر به حمام کردن روزانه عادت دارید دست‌کم سعی کنید هر روز از شامپو استفاده نکنید.
 اگر موی سرتان بسیار زود چرب می‌شود می‌توانید از پودر بدن بچه استفاده کنید و تا فاصله حمام بعدی،  لابه‌لای موهایتان مقدار کمی پودر بزنید. بنابراین داشتن روتینی متعادل برای استحمام نیز یکی دیگر از نکات حمام کردن است.

نحوه درست حمام کردن

روش درست دوش گرفتن نیز از دیگر نکات حمام کردن است. حمام کردن می‌تواند راه آرامش بخشی برای تمیز کردن بدن شما باشد. البته همه حمام‌ها شبیه هم نیستند. بعضی از حمام‌ها وان دارند و هنگام حمام کردن، احساس آرامش بیشتری به افراد می‌دهند. با این حال، در ادامه شما را با روش‌های درست حمام کردن و دوش گرفتن آشنا می‌کنیم. با انجام کارهای زیر، می‌توانید به صورت صحیحی حمام کنید و احساس تمیزی و آرامش بیشتری داشته باشید.

تمیز کردن وان

قبل از حمام کردن، وان حمام را به صورت کامل تمیز کنید. می‌توانید از یک حوله کاغذی یا پارچه برای پاک کردن داخل وان استفاده کنید و هر گونه باقیمانده صابون یا مو را پاک کنید.

راهنمای گام‌ به‌ گام دوش گرفتن و نکات حمام کردن سریع

 

تنظیم دمای آب

وان را با آب ولرم یا کمی گرم پر کنید. آب داغ پوست شما را می‌سوزاند و باعث خشکی آن می‌شود. می‌توانید با دست خود دمای آب را به دقت تست کنید. متخصصان پوست دوش گرفتن با آب ولرم یا کمی گرم را توصیه می‌کنند. تنظیم دمای آب نیز از جمله نکات حمام کردن و روش‌های درست دوش گرفتن است که باید به آن توجه کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
فیلم های برتر رابین ویلیامز که در حافظه ها می ماند

شستن بدن

شما باید علاوه بر نکات حمام کردن، با روش‌های درست حمام کردن نیز آشنا شوید. قبل از استفاده از هرگونه صابون، یک آبکشی سریع انجام دهید تا پوستتان خیس شود. با استفاده از یک لیف یا فقط دستان خود، صابون یا شامپوی شستشوی بدن را روی بدن خود بمالید.گردن و شانه‌های خود شروع کنید و همه بدن خود را بشویید. فراموش نکنید که پاهای خود را و به ویژه بین انگشتان پا را با آب و صابون بشویید.

شستن موها

اگر موهای خود را می‌شویید، مقداری شامپو کف دست خود بریزید و بر روی موهای خود بزنید. اجازه دهید شامپو بر روی موها و گردن شما کف کند.

نرم کننده

در مرحله بعد، می‌توانید از نرم کننده برای نرمی و درخشندگی موهای خود استفاده کنید. با استفاده از دست، نرم کننده را بر روی تمام موهای خود بکشید. به طور یکنواخت روی هر تار پخش کنید و به انتهای موهای خود توجه ویژه‌ای داشته باشید.

شستن نهایی

شستشوی نهایی موها و بدن خود، از آب ولرم یا خنک استفاده کنید. این کار باعث می‌شود نرم‌کننده فولیکول‌های مویتان را ببندد، جریان خون در سرتاسر بدنتان جریان یابد و هنگامی که از حمام بیرون می‌روید، احساس طراوت و تازگی داشته باشید.

مرطوب کننده

قبل از استفاده از هر گونه مرطوب کننده به بدن خود، حتماً بدنتان را با حوله خشک کنید. برای آبرسانی بهتر به پوست، باید بلافاصله بعد از حمام کردن از مرطوب کننده استفاده کنید.

مطلب زیر نیز ممکن است برای شما مفید باشد:

به راحتی از حوله قدیمی خود یک کلاه حمام بسیار کاربردی و زیبا تهیه کنید

حمام کردن پسرها

نکات کلیدی حمام کردن صحیح

برای اینکه به درستی حمام کنید و پس از حمام، پوست و مویی سالم داشته باشید باید اقداماتی که در ادامه ذکر می‌کنیم را انجام دهید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
میراث فرهنگی ایران در موزه متروپولیتن نیویورک

صورتتان را با عسل بشویید

اگر پوست بسیار حساسی دارید یا اگر به دنبال یک شستشو دهنده طبیعی، بی‌دردسر و ارزان می‌گردید می‌توانید دستورالعمل زیر را امتحان کنید.ابتدا صورتتان را با آب خیس کنید و با مقداری عسل صورتتان را ماساژ دهید. می‌توانید این شستشو را در حمام انجام دهید و هنگامی که بدنتان را می‌شویید این ماسک ساده را روی صورتتان رها کنید.

در آخر قبل از اتمام استحمام صورتتان را به‌آرامی بشویید. عسل ماده‌ای طبیعی است و درون این مایع طلایی‌رنگ ماده‌ای به نام “هوموکتنت” وجود دارد که رطوبت را به خود جذب می‌کند. (مزیت این ماده این است که پوست را مرطوب نگه می‌دارد و باقیمانده‌ای از چربی به‌جای نمی‌گذارد)

پاهایتان را به‌صورت اختصاصی بشویید

ممکن است با گذاشتن پاهایتان در تشت آب یا وان تصور کنید آنها را شسته‌اید؛ اما باید وقتی را هم به قلب دومتان اختصاص دهید. لای انگشتان پا می‌تواند فضایی مناسب برای رشد قارچ‌ها باشد و موجب بوی بد پا شود.

در آخرین مرحله حمام کردن از آب سرد استفاده کنید

شاید استحمام با آب سرد برایتان قدری آزاردهنده باشد؛ اما این کار مزیت‌های زیادی دارد. این کار تأثیر خوبی روی سلامت موی سر و پوست بدنتان دارد. دوش گرفتن با آب سرد در فصل تابستان، باعث کاهش عرق کردن شما می‌شود.

عادات حمام کردن

 

چه کارهایی را نباید در زمان حمام کردن انجام دهیم؟

مورد دیگری که از جمله نکات حمام کردن است، پرهیز از عادات اشتباه است. این مسئله‌ای است که شاید کمتر کسی به آن توجه داشته باشد؛ اما برخی از موارد را نباید هنگام حمام کردن انجام دهید. در ادامه برخی از عادات اشتباه هنگام حمام کردن را شرح می‌دهیم.

با آب خیلی گرم حمام نکنید. شستشوی پوست با آب داغ ممکن است آرامش بخش باشد؛ اما انجام منظم آن باعث آسیب به پوست شده و آن را مستعد خشکی می‌کند.پوست خود را بیش از حد لایه برداری نکنید. لازم نیست پوست خود را به طور مکرر اسکراب کنید تا کثیفی و چربی از سطح آن خارج شود. لایه برداری بیش از حد، پوست شما را مستعد آسیب و خشکی می‌کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
رژیم غذایی مناسب برای افزایش رشد قد در نوجوانی

شستشوی صورت را نادیده نگیرید. بهترین راه برای پاک‌سازی کامل صورت استفاده از محصولی است که برای آن ساخته شده است. همچنین باید صورت خود را به صورت منظم، جدا از دوش گرفتن و حمام کردن بشویید.فراموش نکنید که لیف خود را تعویض کنید. لیف‌ باید زمانی که در دوش یا وان استفاده نمی‌شود، تمیز و خشک نگه داشته شود. اگر این لوازم جانبی حمام به درستی خشک و نگهداری نشوند، باکتری‌ها در آن رشد می‌کنند.

از ماسک صورت یا درمان مو استفاده کنید

  • بدن خود را با اسکراب شکر لایه برداری کنید.
  • اگر پوستتان خشک است یا نگران خشک شدن آن در حمام هستید، از ماسک آب‌رسان استفاده کنید.
  • از ماسک خاک رس برای صاف شدن پوست خود استفاده کنید.
  • روغن درخت چای می‌تواند به درمان شوره سر و مرطوب کردن موهای خشک کمک کند.
  • برای موهای ابریشمی، نه چرب، فقط کمی روغن مراکشی را روی موهای خود امتحان کنید.
  • روپوش یا حوله خود را در حمام همراه خود داشته باشید تا بتوانید بلافاصله خود را خشک کنید.

مدت زمان حمام کردن باید چقدر باشد؟

یکی دیگر از نکات حمام کردن، رعایت مدت زمان مناسب ماندن در حمام است. بهتر است مدت زمان حمام شما کمتر از نیم ساعت باشد.  در مورد طول مناسب حمام اختلاف نظر وجود دارد؛ اما بین 15 تا 30 دقیقه زمان مناسبی است. ماندن بیش از حد در حمام، باعث خشکی پوست و افت فشار خون می‌شود. اگر مدت زمان حمام شما طولانی‌تر است، به محض بیرون آمدن از وان از مرطوب کننده استفاده کنید.

سخن آخر

در آخر شما نوجوانان باهوش می‌دانید که بسته به ژنتیک و شرایط آب‌وهوایی بدن انسان‌ها با هم متفاوت‌اند. برخی از ما ممکن است موی چرب‌تری داشته باشیم یا بیشتر از دیگران عرق کنیم. فراموش نکنید که به کار گرفتن نکات حمام کردن و مسائل بهداشتی باید بر اساس مشخصات فردی صورت بگیرد.

رعایت بهداشت، بخش مهمی از حفظ سلامتی شما است؛ بنابراین داشتن روتینی ثابت برای حمام کردن بسیار مهم است. این مقاله اصول اولیه نحوه استفاده از زمانی را که صرف تمیز کردن می‌کنید را پوشش می‌دهد.

حمام شیخ بهایی

t راهنمای گام‌ به‌ گام دوش گرفتن و نکات حمام کردن سریع
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *