مشهورترین ستاره های دنباله دار

مشهورترین ستاره های دنباله دار
t مشهورترین ستاره های دنباله دار

ستاره دنباله دار چیست . کدام ستاره دنباله دار مشهور تراست . چه زمانی می توان ستاره دنباله دار را دید؛اسم ستاره های دنباله دار چیست…. این ها سوالاتی است که می توانیدپاسخشان را درزیر ببنید.

ستاره دنباله دار چیست؟ 

دنباله دارها بقایای منجمد حاصل از تشکیل منظومه شمسی متشکل از غبار، سنگ و یخ هستند. عرض آنها از چند مایل تا ده ها مایل متغیر است، اما با نزدیکتر شدن به خورشید، گرم می شوند و گازها و غبار را به سمت سر درخشانی که می تواند بزرگتر از یک سیاره باشد، پرتاب می کنند. این ماده دمی را تشکیل می دهد که میلیون ها مایل امتداد دارد. دانشمندان تاکنون 3883 ستاره دنباله دار را شناسایی کرده اند.

بخش اصلی دنباله دار را هسته می نامند که از آب و گازهای یخ زده به اضافه گرد و غبار و سنگ ساخته شده است. اندازه هسته معمولاً چند مایل است.

بیشتر اوقات یک دنباله دار فقط از هسته خود تشکیل شده است. با این حال، هنگامی که دنباله دار به خورشید نزدیک می شود، گرمای خورشید باعث می شود که گاز و غبار از آن خارج شود. ابر عظیمی از گاز و غبار به نام کما در اطراف دنباله دار جمع می شود. کما گاهی بزرگتر از زمین است وباعث می شود سر دنباله دار تار به نظر برسد.

هنگامی که یک دنباله دار حتی به خورشید نزدیک تر می شود، دم رشد می کند. این به این دلیل اتفاق می افتد که خورشید انرژی و جریان های ذرات می دهد. آنها مقداری از گرد و غبار و گازهای کما را به جریان های طولانی بیرون می رانند. دم دنباله دارها می تواند به اندازه فاصله زمین تا خورشید طولانی باشد . کما و دم فقط زمانی دوام می آورند که دنباله دار تقریباً نزدیک به خورشید باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کدام سیاره بادخیز ترین سیاره است؟

مدار حرکت دنباله دار

بیشتر سیارات در مسیری به شکل دایره به دور خورشید می چرخند. از سوی دیگر، مدار یک دنباله دار به شکل یک بیضی بلند است. بیشتر دنباله دارها هنگام چرخش به دور منظومه شمسی بسیار دور حرکت می کنند. بسته به دنباله دار، ممکن است از چندین سال تا هزاران سال طول بکشد تا یک مدار کامل شود.

زمین از مدار چند دنباله دار می گذرد. تکه های غبار به جا مانده از دنباله دارها به گازهای اطراف زمین برخورد می کنند. در این زمان است که ما شاهد بارش شهابی در آسمان هستیم.

اسامی ستاره های دنباله دار مشهور را در زیر می توانید ببنید.

ستاره دنباله دار هالی

چند ستاره دنباله دار مشهور

این ستاره معروف ترین دنباله دار در جهان است که هر ۷۶ سال یک بار به خورشید نزدیک شده و با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است و اولین بار توسط ادموند هالی در سال ۱۷۰۵ کشف و ثبت شد.در سال ۱۹۸۶ که هالی به زمین نزدیک شد، پنج فضاپیما برای تحقیق به سمت آن ارسال شد. نتیجه آن تحقیقات این بود که هالی سیب زمینی شکل، با طولی معادل ۱۵ کیلومتر است.

این ستاره شامل ۸۰ درصد آب یخ زده و حدود ۱۵درصد مونوکسید کربن منجمد می باشد. محققان بر این باورند که بسیاری از ستاره های دنباله دار از لحاظ شیمیایی به هالی شبیه اند.
رنگ کلی هالی به طور غیر منتظره ای سیاه و کاملا تیره بود، البته سطح آن بود که دیده می شد که محققان آن را غباری تیره در اطراف هسته یخ زده آن می دانند که به احتمال زیاد این غبارها به علت نزدیک شدن به خورشید و آزاد شدن گازهای ناشی از در معرض بودن حرارت بالا شکل می گیرد.

شو میکر لوی۹

چند ستاره دنباله دار مشهور

این ستاره نیز بعد از هالی در رده دنباله داران معروف است. این ستاره در سال ۱۹۹۴ با مشتری برخورد کرد. بر اثر نیروی گرانش این سیاره غول پیکر، این ستاره به حداقل ۲۱ تکه قابل مشاهده تقسیم شد. این برخورد، بزرگ ترین برخورد آسمانی بود که سیاه چاله ای حدود۱۲۰۰۰ کیلومتر (نزدیک به اندازه زمین) بوجود آورد. از شدت انفجار این برخورد نیرویی برابر با انفجار ۶۰۰۰ گیگا تن T.N.T تخمین زده شده است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آیا می توان در مریخ زندگی کرد؟

هال ــ باپ

هال ــ باپ

سومین ستاره دنباله داری است که به وضوح دیده شده و در سال۱۹۹۷ از ۱۹۷ کیلومتری زمین عبور کرده است. هسته بسیار بزرگ آن از مقدار زیادی گرد و غبار و گاز درست شده است.
اندازه هال ــ باپ در حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر تخمین زده شده است. این یکی به قدری روشن و واضح است که با چشم غیر مسلح دیده می شود.

آیسون نیز جزء درخشان ترین ستاره های دنباله دار که در ۵۰ سال گذشته دیده شده اند، به شمار می رود.اگر عکس ستاره دنباله دار را به دقت نگاه کنید سر ودم این ستاره را می توانید مشاهده کنید.

چند ستاره دنباله دار مشهور

آیا باران شهاب سنگ حقیقت دارد؟

بله، هنگامی که زمین از مسیر یک ستاره دنباله دار (حتی پس از گذشت سال ها از عبور آن ستاره) گذر کند، گرد و غبار و یخ باقی مانده از آن ستاره می تواند تعداد زیادی شهاب سنگ تولید کند که به تعبیر ستاره شناسان باران شهاب سنگ نامیده می شود.

آیا تا به حال ستاره دنباله داری با زمین برخورد کرده است؟

بله، حدود ۲۸ میلیون سال پیش یک ستاره دنباله دار در صحرای ساهارا سقوط کرد. مدتی پیش دانشمندان تکه کوچکی از آن که بیش تر شبیه ریگ بود را یافتند و با آزمایشات خود بیان کردند که باقیمانده هسته آن ستاره می باشد.

نقاشی ستاره دنباله دار

از طرخ های زیر برای نقاشی ستاره دنباله دار می توانید استفاده کنید.

نقاشی ستاره دنباله دار

نقاشی ستاره دنباله دار

 

نقاشی ستاره دنباله دار

نقاشی ستاره دنباله دار

t مشهورترین ستاره های دنباله دار
5/5 - (1 امتیاز)

آنچه دیگرانجست و جو کرده اند:

  • https://www nojavanha com/چند-ستاره-دنباله-دار-مشهور/
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اقمار مشتری (3)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *