گفتگو با سارا عباسی پژوهشگر و مخترع نوجوان

t گفتگو با سارا عباسی پژوهشگر و مخترع نوجوان
t گفتگو با سارا عباسی پژوهشگر و مخترع نوجوان

سارا عباسی پژوهشگر و مخترع نوجوان  مهمان صفحه یک فنجون گپ  نشریه اینترنتی نوجوان هاست واز کوشش ها وموفقیت هایش صحبت کرده است.

 خودتان را معرفی کنید

سارا عباسی و متولد سال ۱۳۸۴هستم . دانش آموز رشته ی ریاضی فیزیک، بیش از ۵ سال در حوزه ی پژوهش در حال فعالیت هستم.

سارا خانم، چطور به پژوهش و فعالیت های علمی علاقه مند شدید؟

از دوران کودکی نسبت به محیط پیرامون بسیار کنجکاو و پرسشگر بودم. علاقه بسیار زیادی به ساختن ابزارها و ایده های جدید داشتم. از کودکی کتاب های دوران دانشگاه پدرم را می خواندم .تا اینکه به مدرسه رفتم و از همان کلاس اول در جشنواره های علمی وارد رقابت شدم.

پژوهشگر و مخترع نوجوان

تعریف سارا عباسی از خلاقیت چیست؟

خلاقیت تعاریف زیادی دارد. اما به نظر من خلاقیت یعنی ایجاد کردن بهترین فرصت ها در سختی مشکلاتی که به نظر ما قابل حل شدن نیستند. خلاقیت یعنی محدود به منطق نباشیم و بتوانیم با تمام وجودمان نسبت به دنیای اطراف با دیدگاه حل مشکلات و دادن ایده های نو نگاه کنیم.

خانم عباسی همه فن حریف و پژوهشگر و مخترع نوجوان، از مقام هایتان بگویید.

مقام اول سخنرانی علمی.

مقام اول استارتاپ های دانش آموزی در کشور.

مقام اول جشنواره ملی کارآفرینی و کسب وکار.

مقام برگزیده کشوری در جشنواره نجوم.

مقام برگزیده جشنواره زیست فناوری و انرژی نوین .

برگزیده جشنواره ملی خلاقیت و نوآوری.

مقام برگزیده کشوری سخنرانی علمی با موضوع تکامل بشر.

پذیرفته شده در المپیاد تفکر و کارآفرینی ۱۴۰۱.

راه یافته به مسابقات بین الملی دبی ،امارات ایده های خلاقانه.

و انتخاب به عنوان پژوهشگر برتر بخشی  از عناوینی ست که توانسته ام در مدت اخیر کسب کنم.

خاطره ای از فعالیت هایتان تعریف کنید

در جشنواره هایی که برگزار می شود، یکی از زیباترین اتفاقاتی که باعث خرسندی من در محافل علمی است،شبکه سازی و ایجاد ارتباط با افراد هم سن و سال خودم  است، که در شهر های مختلف ایران زندگی می کنند.

پژوهشگر و مخترع نوجوان

پژوهشگرها مطالعات زیادی دارند، چند کتاب به نوجوانان معرفی کنید

کتاب هایی که مطالعه می کنم بیشتر در خصوص کارآفرینی است .برای افرادی که به دنبال کارآفرینی هستند خواندن کتاب یک جرعه از کارآفرینی را پیشنهاد می کنم . به نظر من دوستانم در این سن و سال می توانند با مطالعه مقاله های روز دنیا در حوزه های مختلف اطلاعات علمی خود را افزایش دهند.

سارا خانم،مقام برگزیده کشوری در رشته نجوم داشتید، درباره نجوم بگویید.

یکی از زیباترین پدیده های آفرینش کهکشان و کیهان است. به نظر من می توانیم با مطالعه هرچه بیشتر نجوم، به بزرگی خلقت پرودگار پی ببریم و خدا را بیشتر بشناسیم و آگاهانه تر زندگی کنیم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفت و گو با نویسنده نوجوان

کدام سیاره را بیشتر دوست دارید؟

من سیاره زمین  را دوست دارم.چرا که در حال تنها سیاره ای است که امکان حیات را به ما می دهد و البته اطلاعات و شناخت بیشتری به آن نسبت به سیاره های دیگر داریم.

جذابترین چیزی که در آسمان دیده اید؟

زیباترین چیزی که در آسمان دیده ام،  ستاره های درخشانی بودند که در دوران کودکی شب ها در آسمان صاف و آبی در حیات خانه مادربزرگم می دیدم که البته امروز با آلودگی شهر این ستاره های درخشان کمتر به چشم مان می خورد.

پژوهشگر و مخترع نوجوان

سارا عباسی در حال حاضر چه استارتاپی را در حال راه اندازی است؟

در حال حاضر در تلاشم تا استارتاپی آموزشی ،پژوهشی را راه اندازی کنم. تا مسیر پژوهش در سراسر کشور برای علاقمندان و افراد پژوهشگر هموارتر شود .البته بخشی از این کسب وکار راه اندازی شده و اتفاقا بسیار موثر در حوزه ی پژوهش دانش آموزان واقع شده است.

خانم عباسی، آیا  تدریس هم دارید؟ در چه موضوعاتی تدریس می کنید

بله من مدرس پژوهش و خلاقیت هستم. تدریس  یکی از زیباترین تجربه های طول زندگی ام بوده است. موفقیت هایی که نصیب شاگردانم می شود مرا خیلی بیشتر از موفقیت های خودم خوشحال می کند و از اینکه افتخار تدریس را دارم خداراشکر می کنم.

درباره اختراعتان با موضوع کرونا بیشتر بگویید.

سال ۹۷ ایده اختراع و تولید یک ماسک آنتی باکتریال و ضد ویروس با قابلیت هایی ویژه به ذهنم رسید ،این ایده تمام مراحل علمی خود را طی کرد اما متاسفانه مورد قول های بی سرانجام قرار گرفت ،‌ در حال حاضر درگیر چند پروژه دیگر هستم که پس از آنها قصد دارم ایده ماسک را به مرحله تجاری سازی برای خدمت به جامعه برسانم .

بزرگترین هدف سارا عباسی به عنوان پژوهشگر و مخترع نوجوان چیست؟

اصلی ترین هدف من خدمت به جامعه و تعالی بشریت است .برای خلق آینده  از سلامتی و پیشرفت را خواهانم.

سارا عباسی

برنامه ریزی شما برای چند سال آینده چیست؟

قصد دارم در سال های آتی چند پروژه پژوهشی و کارآفرینی را تکمیل کنم و به آنها بپردازم. یکی از تحقیقاتم در حال حاضر ، تحقیق روی انرژی های نوین و خانه های مهندسی شده ی کربن صفر است. در عرصه کارآفرینی دغدغه ی اولم حل مشکلات جامعه خصوصا در حوزه آموزش و بعد اشتغال زایی است. قصد دارم استارتاپی راه اندازی کنم تا در حوزه آموزش در سراسر کشور در دسترس و قابل اجرا باشد، این طرح استارتاپی را شروع کرده و ایده اش از سال 1400 آغاز شد. این روزها مراجل تکمیلی خود را طی می کند و امیدوارم بتوانم تا چند ماه آزنده به مرحله راه اندازی برسانم. البته در کنار انجام فعالیت های پژوهشیو کار آفرینی، زمانی هم برای مطالعه و درس اختصاص خواهم داد و برنامه ریزی ای نیز برای کنکور خواهم داشت.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با سپهر محمدی پیراهی نوجوان هنرمند

دغدغه این روزهای سارا عباسی چیست؟

هم اکنون دغدغه من به سرانجام رسیدن طرح هایی است که در پاسخ به سوال قبلی عرض کردم، چرا که فکر می کنم باعث حل شدن چند مشکل اساسی در جامعه باشد، در نهایت وقتی طرح ها و تحقیقاتم کامل شد، قصد دارم با تجربه های پیشین که به دست آوردم در جشنواره های بین المللی شرکت کنم.

چرا مطالعه و پژوهش و تحقیق برای شما آنقدر شیرین است؟

برای من پیدا کردن پاسخ سوالات با جستجو بسیار شیرین تر و جالب تر از خواندن محتوایی تئوری است .

راستی یه سوال مهم، پژوهشگری نون و آب داره؟

خیلی از کارهایی که انجام می دهیم در راستای هدف اصلی زندگی ماست و با علاقه و اراده به آن می پردازیم ، اما اگر قاطعانه بگویم در این مسیر وعده های طلایی داده می شود که تمام آنها پوچ و توخالی است. البته لازم است بگویم اگر امید من به این وعده ها بود  تا حالا کاری  از پیش نمی رفت.

سارا عباسی ،تا به حال نا امید شده ؟

کسی که ایمان واقعی به خالق خویش داشته باشد و بر او توکل کند هیچ گاه نا امید نخواهد شد ،زیرا درک سرشت پرودگار  قلب انسان را سراسر امید کند و من هر روز بیش از پیش نسبت به آینده امیدوارم.

پژوهشگر و مخترع نوجوان

آشپزی خانم پژوهشگر و مخترع نوجوان چطوره؟

احتمالا اگر حوزه ی اصلی کارم را آشپزی قرار می دادم ، به عنوان خلاق ترین آشپز معرفی می شدم .

بهترین هدیه ای که گرفتید؟

بهترین هدیه ای در زندگی ام را خدای مهربان با لطف بی کرانش به من عطا فرموده و آن هم وجود ارزشمند عزیزانی همچون پدربزرگم بوده که من  در محضر مکتب عشق و ایمان ایشان بزرگ شدم و یقین دارم دعای خیرش همچنان پس  سال ها دوری از آسمان بدرقه لحظات زندگی من است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با خواننده نوجوان،محمد حسین رضایی

الگوی شما در زندگی چه کسی است؟

از آنجایی که من در یک خانواده فرهنگی بزرگ شدم ، خانواده ام راکه  با پشتکار و تلاش زندگی می کنند و همچنین افراد موفقی که برای خدمت به جامعه شان تلاش می کنند الگوی خود قرار دادم.

چه کسانی در این مسیر شما را همراهی کرده اند؟

افراد زیادی دلسوزانه و با محبت مثل دوستان و همکارانم در محل کار، اساتید عزیزی مثل جناب آقای دکتر فیض بخش و دوستان خوبم در دانشگاه، سرکار خانم ها غیاث، قاسمیان، سعادت نژاد  و … که کمال تشکر را از آنها دارم. آنها  همواره من را راهنمایی می کنند.حمایت های همیشگی مادر و پدر و تک تک اعضای خانواده مهربانم باعث دلگرمی و رشد و پیشرفت من بوده است.

به نظر من حامی بودن خانواده ام یکی از مهمترین دلایل پیش رفتن تحقیقات و پروژه هایم بوده است. معمولا در مجامع و محافل مختلف از پدر و مادرم به عنوان والدین نمونه تقدیر به عمل می آید که این موجب خرسندی من است.

t گفتگو با سارا عباسی پژوهشگر و مخترع نوجوان

چه صحبتی با نوجوانان هم سن و سال خودتان دارید؟

دوستان من نسل آینده و ساختن فردا های زیبا در دستان من و شماست جوانی بهار عمر است و دنیا به  جوانان کوشا و تلاشگر ایمان دارد به فرموده زیبای مولایمان علی (ع) فرصت ها به مانند ابر در حال گذرند،پس سعی کنیم در زندگی با برگزیدن هدفی با چشم انداز اعجاب انگیز با تمام وجود تلاش کنیم و از فرصت هایتان  با توکل بر خدا استفاده کنیم.

در پایان بیتی از مولانا را برایتان به یادگار می گذارم که تامل در آن برای نسل ما موثر است،

بیرون ز تو نیست هر چه در عالم هست

در خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی.

کلام آخر از زبان پژوهشگر و مخترع نوجوان.

خالق گیتی را شکر می کنم که دریچه های قلبم را به سوی نور علم گشود و دلم را آکنده را از عشق برای خدمت مشتاقانه به به مردم ساخت و دعا می کنم در این مسیر سرسبز همواره با عزم جزم حرکت کنم.

گفتگو : سجاد زین العابدین

 

گفتگو با نوجوانان موفق ایرانی را در صفحه یک فنجون گپ بخوانید.

t گفتگو با سارا عباسی پژوهشگر و مخترع نوجوان
4.5/5 - (6 امتیاز)

‫3 نظر ارسال شده در “گفتگو با سارا عباسی پژوهشگر و مخترع نوجوان

  1. فدایی :

    سبدی هست در اندیشه من
    که پر از گل بدهم هدیه به تو
    غافل از آنکه تو خود ناب تری
    یک جهان گل بخورد غبطه به تو

    مرحبا بر این بانوی جوان

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام خوشحال هستیم که مطالب سایت مورد توجه شما قرار گرفته است سلامت و پاینده باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *