تصاویر مستهجن چه تاثیری بر ذهن کودک و نوجوان دارد؟

t تصاویر مستهجن چه تاثیری بر ذهن کودک و نوجوان دارد؟
t تصاویر مستهجن چه تاثیری بر ذهن کودک و نوجوان دارد؟

از جمله مشکلاتی که ممکن است هر کودک یا نوجوانی به آن دچار شود، تماشای تصاویر مستهجن یا همان پورنوگرافی ( Pornography) است. با توجه به آماری که در این زمینه منشتر شده است، وجود فیلم‌ها و تصاویر مستهجن در فضای مجازی به یک معزل تبدیل شده است و روز به روز، کودکان و نوجوانان بسیاری در دام آن گرفتار می‌شوند.

تماشای این دسته از تصاویر و فیلم‌ها، می‌توانند آثار مخربی به همراه داشته باشند. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نوجوان‌ها، قصد داریم تا تاثیر تماشایا این تصاویر را بر ذهن کودک و نوجوان بررسی و شما را با عواقب آن آشنا کنیم. محتوای مستهجن بدون شک می‌تواند آینده فرزند شما را تحت تاثیر قرار دهد، پس تا این مقاله را با دقت دنبال کنید.

تاثیر تصاویر مستهجن بر عملکرد مغز

آمار منتشر شده نشان می‌دهند که  حدود 90 درصد از کودکان در سنین 8 تا 16 سال، حداقل یک بار پورنوگرافی آنلاین تماشا کرده‌اند. این آمار تنها مربوط به کشور آمریکا است و می‌توان چنین گفت که میانگین جهانی خیلی بیشتر از این حرف‌ها است. باید بدانید که لذت ارضای جنسی، همیشه با تماشای این دسته از محتواها همراه است، اما این لذت می‌تواند بسیار مخرب باشد و حتی اعتیاد ایجاد کند.

این لذت به طور مستقیم با عملکرد مغز درگیر است؛ سرچشمه چنین لذتی در مغز، هورمونی به اسم «دوپامین» است. زمانی که کودک یا نوجوان مشغول تماشای محتوای غیراخلاقی  می‌شود، مغز او  در ابتدا هورمونی به اسم «نورِپی‌نفرین» ترشح می‌کند؛ این هورمون موجب تمرکز و هوشیاری او می‌شود.

بعد از اینکه ذهن تمرکز خود را به دست آورد، شروع به ترشح «اوکسی‌توسین» می‌کند. این هورمون می‌تواند عواملی را که در گذشته موجب لذت شده‌اند برای مغز یادآوری کند. این روند تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که فرد دچار ارضای جنسی شود؛ در این زمان هورمون دیگری به اسم «سروتونین» ترشح می‌شود که به عنوان هورمون لذت شهرت دارد. در نهایت نیز هورمون «اندروفین» ترشح می‌شود که در حقیقت می‌تواند نوعی اعتیاد در بدن ایجاد کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تقویت مسئولیت پذیری نوجوانان

تاثیر تصاویر مستهجن بر عملکرد مغز کودک و نوجوان

تکرار این چرخه در ذهن و بدن هر کودک یا نوجوان، می‌تواند اعتیاد به همراه داشته باشد. این چرخه به مرور زمان ذهن و بدن را نسبت به این دسته از محتواها، بی‌حس می‌کند؛ به همین دلیل فرد برای تجربه لذت دوباره، بیشتر و بیشتر به تماشا می‌نشیند و در نهایت، این کار به نوعی اعتیاد برای او تبدیل می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: بهترین کتاب های تربیت نوجوان ها

تاثیر تصاویر مستهجن بر توانایی‌های ذهنی

از دیگر عوارضی که تماشای تصاویر مستهجن به همراه دارد، می‌توانیم به کاهش توانایی‌های ذهنی فرد اشاره کنیم. اعتیاد به تماشای این دسته از محتواها، می تواند موجب فرسایش مغز شود و به دنبال آن نیز آسیب‌های بسیاری را در بخش‌های مختلف مغز، به همراه داشته باشد. برای مثال، افرادی که به تماشای پورنوگرافی اعتیاد دارند، معمولا:

  • ممکن است توانایی تصمیم‌گیری ضعیف‌تری نسبت به دیگر افراد داشته باشند؛
  • احتمال بروز خصلت‌های وسواس‌گونه، چه در رفتار و چه از لحاظ فکری، در آن‌ها بیشتر است.
  • معمولا به نسبت افرادی دیگر، قدرت اراده کمتری دارند و به همین دلیل ممکن است دچار مکشلات بسیاری شوند.

تاثیر تصاویر مستهجن بر توانایی‌های ذهنی کودک و نوجوان

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز به آن اشاره کردیم، اعتیاد به تماشای تصاویر مستهجن معمولا در سنین پایین رخ می‌دهد؛ ساختار مغز در این سنین هنوز به اندازه کافی توسعه نیافته است و تماشای این تصاویر می‌تواند بر رشد بخش‌هایی از مغز که وظیفه کنترل اخلاق، اراده و… را برعهده دارند، تاثیر منفی بگذارد.

پیشنهاد مطالعه: مهارت های لازم برای نوجوان ها

تاثیر تصاویر مستهجن بر روابط عاطفی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر رابطه عاطفی، رابطه جنسی است. تماشای تصاویر مستهجن در کودکی و نوجوانی، می‌تواند کیفیت رابطه عاطفی را در بزرگسالی، کاهش دهد. از جمله مهم‌ترین عواقب مخرب تماشای این دسته از محتواها، تغییر دیدگاه افراد نسبت به رابطه است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آیا قهوه برای نوجوانان مضر است؟

آن چیزی که معمولا در فیلم‌های پورنوگرافی نمایش داده می‌شود، نوعی فانتزی است که فاصله بسیاری از واقعیت دارد؛ با تماشای بیش از اندازه این فیلم‌ها یا تصاویر، ذهن کودک یا نوجوان به نوعی کمال‌گرایی می‌رسد و زمانی که این کمال‌گرایی را در زمان رابطه با شریک عاطفی خود تجربه نمی‌کند، دچار مشکلات بسیاری خواهد شد. آسیب دیدن سلامت جنسی و میل به داشتن شرکای جنسی متعدد، از این قبیل مشکلات است.

تاثیر تصاویر مستهجن بر روابط عاطفی کودک و نوجوان

عدم تجربه لذت کافی در رابطه با شریک عاطفی، می‌تواند موجب دلسرد شدن فرد از طرف مقابل خود شود؛ حتی ممکن است افسردگی نیز به همراه داشته باشد. به باور بسیاری از متخصصان، رضایت در رابطه جنسی یکی از کلیدی‌ترین عوامل در رابطه سالم و ماندگار است و اگر این مورد به درستی محقق نشود، بدون شک فرد دچار سرخوردگی خواهد شد.

تاثیر تصاویر مستهجن بر پرخاشگری فرد

یکی از مخرب‌ترین تاثیرات تماشای محتوای پورنوگرافی بر کودک و نوجوان، پرخاشگری و بالا رفتن میزان خشونت در آن‌ها است. همان طور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، این دسته از فیلم‌ها، تصاویر نادرستی از رابطه جنسی به فرد نشان می‌دهند؛ خشونت بالا نیز درست یک از همین تصاویر مخرب است.

زمانی که فرد در معرض تماشای چنین محتوایی قرار می‌گیرد، بخش خشونت ناخودآگاه مغز او نیز فعال خواهد شد. درست در چنین مواقعی است که فرد با قرار گرفتن در در موقعیت‌های مختلف و تحریک این بخش از مغز، رفتارهای خشونت‌آمیز و پرخاشگرانه از خود نشان خواهد داد. این موضوع را به بخشی از مغز به نام «نورون‌های آینه‌ای» نسبت می‌دهند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مرتب کردن اتاق نوجوان و راه حل های عملی

پیشنهاد مطالعه: بهترین کتاب های داستان کوتاه برای نوجوان ها

کلام آخر

تماشای تصاویر مستهجن در هر سنی می‌تواند مخرب باشد؛ اما تاثر منفی آن در کودکان و نوجوانان بسیار بیشتر است. این دسته از افراد در سن رشد قرار دارند و مهم‌ترین بخش‌های تکامل مغز در همین دوران انجام می‌شود. تماشای تصاویر مستهجن یا همان پورنوگرافی، می‌تواند در این فرایند اختلال ایجاد کند. وظیفه هر پدر یا مادر دلسوز آن است که محتواهای در معرض دید فرزند خود را کنترل کند و در صورت لزوم برای حل مشکلات به وجود آمده، از متخصصان کمک بگیرد.

سوالات متداول

بله. تماشایا این دسته از محتواها می‌تواند توانایی‌های ذهنی فرد از قبلی قدرت تصمیم‌گیری و یا قدرت اراده او را تحت تاثیر قرار دهد.

بله. تحقیقات نشان داده است که این تماشای چنین محتواهایی می‌تواند موجب ترشح هورمون لذت به صورت کاذب شود و در نهایت اعتیاد به همراه داشته باشد.

بله. محتواهای مستهجن می‌توانند بر دیدگاه فرد نسبت به رابطه عاطفی تاثیر بگذارند و مشکلات بسیاری را در این زمینه ایجاد کنند.

منابع

protectyoungeyes

sexeducationaustralia

mindtoolbox

t تصاویر مستهجن چه تاثیری بر ذهن کودک و نوجوان دارد؟
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *