مصاحبه با هانیا جناب نوجوان موفق در رشته موسیقی

هانیه جناب
t مصاحبه با هانیا جناب نوجوان موفق در رشته موسیقی

این بار پای حرفهای هانیا جناب یک نوجوان موفق در رشته موسیقی نشسته ایم که حرفهای شنیدنی زیادی برای شما دارد .

نوجوان موفق در رشته موسیقی

خودتان را برای نوجوان ها معرفی کنید  ؟

درود بر خدای هنر آفرین ،هانیا جناب ، متولد چهارمین روز از مهر پاییز ۱۳۸۹ از شهر ِشعر و ادب ، شیراز  و دانش آموز پایه چهارم دبستان علوم پزشکی

هانیا جناب، شما چطور با موسیقی آشنا شدید ؟

پس از گذراندن دوره ی اُرف، پیانو را به عنوان ساز تخصصى انتخاب کردم و حدود یک سال بعد دوره ی آموزش ساز دهنی ( هارمونیکا کروماتیک ) و سُلفژ را شروع وهمزمان با پیانو ادامه دادم و تقریبا دوسال است که در کلاسهای آواز استاد علی زند وکیلی شرکت می کنم .

دوره اُرف چیست ؟

اُرف در حقیقت نام “کارل اُرف ” دانشمند و موسیقی دان آلمانی است که سیستم آموزش کارآمدی برای آموزش کودکان تهیه کرده است. کلاس های آموزش موسیقی کودکان در اصطلاح اُرف نامیده می شود، که با ریتم خوانى و نواختن ساز بلز ، طبلک و فلوت ریکوردر همراه است و در واقع پیش نیازی است برای یادگیری ساز تخصصی.

نوجوان موفق در رشته موسیقی

خانم جناب چطور به پیانو و ساز دهنی علاقمند شد ؟

به نظر من سازهای مختلف متناسب با حس و حال متفاوتی که دارند، شخصیت های مختلفی را به خودشان جذب می‌کنند .من عاشق روح مهربان و لطیف پیانو و صدای همیشه عاشق هارمونیکا شدم …

زمانی که فقط پیانو می نواختم به یک کنسرت رفتم که  یک نوازنده ی هارمونیکا قطعه کلاسیک مورد علاقه ی من را به صورت تک نوازی با شور و حال عجیبی اجرا کرد و این شد که من هم عاشق صدای ساز دهنی شدم .

اجرای موسیقی با ساز دهنی سخت است ؟

 نواختن همه ی سازها سخت است، تنها تفاوت در این است که بعضی ساز ها برای شروع راه های ساده تری در پیش دارند، به همین دلیل گمان می رود آسان تر هستند، که شاید این دیدگاه اشتباه باشد ، اما به طور کلی ساز دهنی (هارمونیکا ) از آن دسته سازهایی است که برای شروع راه ساده تری در پیش دارد ، البته در مراحل پیشرفته مانند تمام سازها سختی های خودش را دارد . یادگیری این ساز دلنشین به نحوه ی آموزش و علاقه ی هنرجویان نیز بستگی دارد .

نوجوان موفق در رشته موسیقی

شما به عنوان یک نفرنوجوان موفق در رشته موسیقی ، اغلب چه موسیقی هایی گوش می دهید ؟

من علاقه ی زیادی به سبک‌ پاپ کلاسیک دارم و اغلب  سبک نوازندگی ام  در پیانو و سازدهنی و همچنین در آواز سبک پاپ کلاسیک است ، به همین دلیل موسیقی های پاپ کلاسیک  را بیشتر دنبال می کنم .

الگوى شما در موسیقى چه کسى است ؟

در زمینه ی پیانو :استاد رافائل میناسکانیان پدر پیانو کلاسیک ایران

( استاد میناسکانیان از ۶ سالگی فراگیری موسیقی را آغاز کردند و در ده سالگی اولین کنسرت خود را برگزار کردند )

و در زمینه سازدهنی :  فرانتس اشمل  نوازنده ی بی‌نظیر سبک کلاسیک

تامی ریلی  یکی از بزرگ‌ترین نوازندگان ساز دهنی کروماتیک در سبک کلاسیک و استیو بیکر که اسطوره ی نوازندگی سازدهنی جهان است و یکی از تاثیر گذارترین نوازندگان ساز دهنی امروز است .

نوجوان موفق در رشته موسیقی

چقدر خوب است که شما اطلاعات موسیقی خوب و بالایی دارید، راستی اگر کسی بخواهد با ساز دهنی شما بنوازد ، سازتان را به او می دهید ؟

قطعا خیر ، چون سازدهنی شخصی است .

هانیا جناب به عنوان یک نوجوان موفق در رشته موسیقی ، خاطره ای از زندگی موسیقیایی خود بگویید ؟

به یاد ماندنی ترین خاطره ی من مربوط به مراسم جشن یلدای موسیقی و آغاز به کار مرکز آموزش هنر شهر آفتاب است که به دعوت استاد عزیزم آقای آرش اسماعیلی در مراسم حضور پیدا کردم . این مراسم با سالروز تولد استاد رافائل میناسکانیان همزمان بود ، همانطور که پیش تر گفتم استاد رافائل میناسکانیان پدر پیانوی کلاسیک ایران و اسطوره ی موسیقی هستند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مصاحبه اختصاصی با آقای سیامک گلشیری (نویسنده و مترجم)

استاد میناسکانیان که برای مراسم افتتاحیه دعوت شده بودند ، زمانی که وارد سالن شدند با دیدن مراسم تولد و استقبال حاضرین  غافلگیر و خوشحال شدند. در پایان مراسم استاد اسماعیلی من را با استاد میناسکانیان آشنا کردند، صحبت های دلنشین استاد وعکس یادگاری با استاد رافائل میناسکانیان اسطوره ی موسیقی  در سالروز تولدشان در ذهن من به زیبایی ماندگار شد .

هانیا جناب
عکس یادگاری با استاد رافائل میناسکانیان

کسانی که می خواهند سازدهنی را یاد بگیرند چه کنند ؟

توصیه ام به علاقمندان به موسیقی و کسانی که می خواهند در کلاس های موسیقی شرکت کنند چه ساز دهنی و یا اینکه هر ساز دیگری این است که ، برنامه و هدف مشخصی برای خودشان تعریف کنند و اجازه ندهند که شور و اشتیاق اولیه آنها با نبود برنامه ریزی مناسب از بین برود و بدانند که کسب مهارت در هر رشته ای زمان بر است و باید تلاش زیادی کنند .

در واقع پشتکار و تمرین مداوم از عوامل مهم یادگیری است و  استاد خوب نیز می تواند کمک زیادی کند .

در حوزه موسیقی چه مقام هایی کسب کرده اید ؟

?کسب رتبه ی دوم در اولین جشنواره ی کشوری بهونه ، زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی

?کسب رتبه دوم جشنواره کشورى بهونه در بخش آرا مردمى

? منتخب  برگزیده استانی ، مقام برتر استان و کسب رتبه ی برتر ناحیه دو ، پروژه خلاقیت‌های ادبی و هنری بخش موسیقی نهمین جشنواره  کشوری جابرابن حیان در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸

? منتخب فینال ، نوازنده برتر نوجوان مسابقه ی موزیک اندلس تهران

? فینالیست مسابقه رجز خونی با داوری موزیسین های نامی و هنرمند

? منتخب اولین دوره مسابقات نوازنده برتر هنر شهر اتابک

? کسب رتبه سوم مسابقه نوازندگی سازدونی (کارگاه ساز سازی هوران)

آیا در زمینه موسیقی با گروهی همکاری داشته اید ؟

بله ، من نوازنده ارکستر کودک و نوجوان آرشه به رهبری استاد ارغوان امیر صمیمی هستم که چندین اجرا موفق در جشنواره هاى کودک و نوجوان ،جشنواره نوروز  و … داشته ایم  و به این جمله ی زیبا معتقدم که هنرمند در تنهایی و سلول انفرادی پرورش نمی یابد ،نوازنده با کنسرت رشد می کند و شناخته می شود و چند پیشنهاد نوازندگی در گروه  ارکستر از سال گذشته تا کنون داشته ام و بسیار علاقمند هستم که با یک ارکستر  خوب همکاری کنم که بتوانم در زمینه ی موسیقی رشد کنم و موفق شوم.

هانیا جناب

هانیا جناب به جز موسیقى چه هنرهاى دیگرى دارد ؟

یک سال است که در زمینه اجرا و قصه گویی ‌و انتشار کتاب صوتی  فعالیت خودم را شروع کردم.در زمینه ی اجرا و قصه گویی در فصل  نهم  مسابقه ی یک دو صدا رادیو ایران شرکت کردم و در مرحله اول پذیرفته شدم و موفق به حضور و اجرا درمرحله دوم شدم.

همچنین اولین کتاب صوتی ام به نام درخت گلابی ، منتشر شد .به اجرا و کتابخوانی علاقه زیادی دارم و در برنامه خانه و خانواده رادیو ایران بخش کتابخوانی ِبامن بخوان هم شرکت کردم و در زمینه نقاشی و خوشنویسی هم فعالیت می‌کنم‌.

غیر از آن که نوجوان موفق در رشته موسیقی هستید ،کمی هم درباره نقاشی های خود برای ما بگویید ؟

دنیای هنر دنیای بسیار زیبایی است، هر سوی آن می تواند برایم آرامش ایجاد کند. کشیدن خطوط و منحنی ها،استفاده از رنگ ها، اگر با نوای روح نواز پیانو همراه باشد برای من بسیار لذت بخش است و بهتر می توانم احساساتم را با نقاشی بیان کنم .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با نوجوان نویسنده و دانش پژوه ، فاضل رشیدی

از کودکی علاقه زیادی به نقاشی ، ترکیب رنگ‌ها و بازی با رنگ ها داشتم ، کم‌کم به نقاشی هایم سمت و سو دادم و سعی کردم به صورت هدفمند شروع به یادگیری نقاشی کنم که چند اثر با موضوع طبیعت و تکنیک پاستل نقاشی کردم ، که یکی از تابلوهایم در نمایشگاه نقاشی روز جهانی کودک قرار داده شد و لوح تقدیر دریافت کردم ، همچنین بعد از آن آموزش نقاشی را در دوره های پیشرفته ادامه دادم و در نقاشی هایم از تکنیک پاستل ، آبرنگ و گواش استفاده کردم و تابلو نقاشی ام که با موضوع آشنایی با میراث فرهنگی جهان بود در نمایشگاه نقاشی کودکان هنرمند زیباگران شرکت داده شد و لوح تقدیر دریافت کردم .

هانیا جناب

خوشنویسی را چطور یاد گرفتید ؟

احساس می کنم وجود موسیقیایی هنرمند در خلق و ماندگاری هنرش اثر گذار باشد ، زمانی که خط به صورت موزون و زیبا نوشته می شود حتما موسیقی و ریتم هم در آن رعایت شده است . من دوره ی خوشنویسی خط ریز تحریری را نزد استاد لیلا ضیایی و استاد پروین پرطاووسی گذراندم و پس از آزمون در انجمن خوشنویسان ایران موفق به دریافت گواهینامه خط ریز تحریری دوره مبتدی (بهمن ماه ۱۳۹۷) و دریافت گواهینامه خط ریز تحریری دوره تکمیلی ( بهمن ماه ۱۳۹۸ )از انجمن خوشنویسان ایران شدم .

زیباترین جمله ای که نوشته اید چه جمله ای است ؟

یک بیت از غزل حضرت عشق حافظ

 « مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد

نقش هر نغمه که زد راه به جایی دارد »

مشق عشق

خانم هانیا جناب، شما در زمینه هاى مختلفى موفق هستید ،راز این موفقیت چیست ؟

احساس می کنم هنوز خیلى مانده تا به موفقیت دلخواهم برسم ، مسیر موفقیت طولانى است. اما راز موفقیتم تا همین جا به جز تلاش و پشتکار ، مدیون پدر عزیز و مادر مهربانم هستم که احساس لطیف و زیبا که لازمه ى کار هنرى است در وجود من نهادینه کردند و تلاش در مسیر درست را به من آموختند و به من آموختند که در مسیر رسیدن به هدفم اول از زیبایی های زندگی لذت ببرم، زندگی کنم و شاد باشم و بعد برای موفقیت هایم شادی کنم .

شما علاوه بر ان که نوجوان موفق در رشته موسیقی هستید در کارهای علمی هم موفق بوده اید و آیا یادگیرى هنرهاى مختلف ، به درس هاى شما لطمه وارد نکرده است ؟

خیر ، من در دروس مدرسه هم تاکنون موفق بوده ام و عضو شورای دانش آموزی دبستان علوم پزشکی نیز هستم .علاوه بر این در زمینه علمى هم فعالیت داشته ام ؛ از جمله اینکه در مرحله اول المپیاد انرژى هاى نو سال تحصیلى ١٣٩٩-١٣٩٨موفق شدم و لوح تقدیر دریافت کردم و به مرحله دوم راه پیدا کردم ،همچنین موفق به دریافت گواهینامه مرحله اول المپیاد بین المللی زبان انگلیسى HIPPO 2020 شدم.

مسلما برای موفقیت در زمینه ی علمی و در زمینه هنری و اینکه بتوانم به موقع در تمام کلاسهایم شرکت کنم و زمان مطالعه و تمرین هم داشته باشم احتیاج به یک برنامه ریزی منظم است ، برای این برنامه ریزی من مدیون مادر عزیزم هستم چون خوشبختانه کارشناس ارشد روانشناس تربیتی هستند و به خوبی برای من برنامه ریزی می‌کنند .

هانیا جناب در حال نواختن

ایده اجراهای اینستاگرامی از کجا به ذهنتان رسید ؟

از اسفند ماه ۱۳۹۸ که به دلیل شیوع ویروس کرونا مدارس و کلاسهای آموزشی تعطیل شدند ، من نیز کلاس هایم را به صورت مجازی ادامه دادم و پس از مدتی فراخوان مسابقه های مجازی در اینستاگرام را دیدم ، در چند مسابقه شرکت کردم و خوشبختانه موفق شدم . فیلم و عکس مسابقاتم و همچنین چند قطعه از نوازندگیم را در صفحه اینستاگرامم قرار دادم ، و زمانی که مشاهده کردم با استقبال خوبی مواجه شد ، شویق شدم که نوازندگی را با جدیت بیشتر دنبال کنم و اجراهای بهتری را بتوانم ارائه بدهم .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با محمد مدینه ای ، مخترع نوجوان

دوست دارید چه کارهایی را به اشتراک بگذارید ؟

اجراهای نوازندگی ام  با پیانو و ساز دهنی و همچنین اجراهای که در زمینه کتابخوانی و قصه خوانی دارم .

واکنش مخاطبان شما به اجراهایتان چیست ؟

من احساس خوشحالی و خوشبختی می کنم چون مخاطبان خوب و هنر دوستی دارم ، که با نگاهی پر مهر به اجراهای من نگاه می کنند  . مخاطبان هنرمند و شاعر با نوشتن اشعار زیبا و دیگر عزیزان با نظرات ارزشمندشان من را بسیار خوشحال می‌کنند  که شوق ادامه مسیر برای من  بیشتر می‌شود .

 در چندین برنامه زنده ایستاگرامی هم از من دعوت کردند که ساز نواختم و حافظ خوانی کردم .

برنامه ریزی شما برای آینده چیست ؟

پنج سال از شروع فعالیتهای هنری من گذشته است ، حالا باید شروع کنم ، پله ها را آهسته آهسته بچینم تا به موفقیت برسم .

من باید روزی ستاره ی موسیقی بشوم و تا آن روز تلاش می کنم .

خواستن ، توانستن است .

هانیا جناب

دوست دارید چکاره شوید ؟

به نظر من یک هنرمند واقعی باید در مرحله ی اول یک انسان خوب باشد ، یا دست کم سعی کند که خوب عمل کند .من دوست دارم اول یک انسان خوب باشم  و بعد یک پزشک جراح موفق و در زمینه ی هنری هم من به موسیقی و علم موسیقی علاقمند هستم  و تلاش می کنم  که در آینده یک آهنگساز و موزیسین موفق و نام آور بشوم .

خانم دکتر، اگر صحبتی با هم سن و سال های خود دارید بفرمایید ؟

به عنوان یک دوست می گویم ؛

تا می توانید شاد باشید و از لحظه لحظه ی زندگیتان لذت ببرید .برای موفقیت راز پیچیده ای ندارد ، فقط هدف ، سخت کوشی و درس گرفتن از شکست ها . و عامل کلیدی موفقیت شما عمل کردن به خواسته هایتان است .عمر شما زمان شماست ، به بطالت هدرش ندهید .

نوجوان موفق در رشته موسیقی

کلام آخر ؟

کلام آخر و بهترین کلام …قدردانی

قدردانی از پدر خوبم ، برای همیشه بودنش ، برای حمایت های  بی دریغش ..پدر عزیزم من با تو من شدم ، قدردانی از مادر عزیز تر از جانم برای حس خوبی که همیشه به من می‌دهد ، مادر عزیزم تو باعث تولد منی دیگر از من شدی … و  خواهر کوچولوی نازم تانیا، همپای لحظات قشنگ کودکی ام ،ممنون  که بال ِ پرواز موفقیت من هستید .

تشکر از استاد هنرمندم سرکار خانم شهرزاد خورشیدی که قدمهای کوچک من را تا رسیدن به موفقیت همراهی کرد (سازدهنی)

نمونه ای آز کارهای خانم هانیا جناب نوجوان موفق در رشته موسیقی را در این جا می توانید ببنید .

گفتگو :سجاد زین العابدین

آلبوم موسیقی شنیدنی جمعی از هنرمندان به نام «بگو نه»

گام به گام تا دنیای موسیقی (تنبک یا ضرب)

t مصاحبه با هانیا جناب نوجوان موفق در رشته موسیقی
3.8/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *