گفتگو با سمیرا احمد نژاد قهرمان المپیاد علوم زمین

t گفتگو با سمیرا احمد نژاد قهرمان المپیاد علوم زمین
t گفتگو با سمیرا احمد نژاد قهرمان المپیاد علوم زمین

قهرمان نوجوان المپیاد زمین شناسی

مهمان یک فنجون گپ این هفته ما نوجوان علاقمند به علم دانش ،خانم سمیرا احمد نژاد شرامین قهرمان المپیاد علوم زمین هستند .

خودتان را معرفی کنید.

سمیرا احمدنژاد شرامین، دانش آموز رشته ریاضی فیزیک ، متولد1383 از شهر کرج

قهرمان المیاد علوم زمین

سمیرا خانم، همین ابتدای مصاحبه از المپیاد علوم زمین تعریف کنید.

هر ساله برای انتخاب و تشویق دانش آموزان نخبه و ایجاد تکاپوی آموزشی در سطح کشور آزمون هایی تحت عنوان المپیاد دانش آموزی برگزار می شود. المپیاد زمین شناسی یکی از رشته های آن می باشد؛ که طی ۲ سال اخیر به مجموعه المپیاد های علمی افزوده شده است. این رشته توانایی دانش آموزان را در زمینه هایی مثل زمین شناسی، هواشناسی، علوم محیط زیست و اخترشناسی مورد آزمایش قرار می دهد. علم زمین شناسی از آنجایی که مربوط به محل زندگی ما انسان ها است، بسیار حائز اهمیت است . از این جهت توجه به آن برای پیشرفت انسان ها در تمام زمینه ها لازم است.

وقتی مدال طلا را کسب کردید چه حسی داشتید؟

از آنجایی که توانستم نتیجه تلاش هایم را کسب کنم به طبع بسیار خوشحال بودم . به نتیجه ای که می خواستم رسیدم.

به نظر قهرمان المپیاد علوم زمین ،آینده زمین چه می شود؟

اگر از حوادث طبیعی که ممکن است رخ دهند و موجب نابودی زمین شوند گذر کنیم، مهم ترین عامل دگرگونی در کره زمین ما انسان ها هستیم. اگر استفاده ما از محیط زندگیمان و کره زمین طوری باشد که موجب تخریب آن شود آینده امیدوارانه ای پیش رو نخواهیم داشت . طبق شواهد موجود و اینکه هیچ موجودی تا به الان نتوانسته مثل انسان چنین تغییرات عظیمی ایجاد کند. ممکن است این فعالیت ها مانند یک عامل بازدارنده برای ادامه حیات در زمین عمل کند . این به هیچ عنوان آینده ای نیست که ما برای آیندگان خود انتظار داریم.

قهرمان المپیاد علوم زمین

چطور به رشته زمین شناسی علاقه مند شدید؟

علاقه شدید من به این رشته پس از شرکت در فیلد و اردوهای صحرایی و بازدید از معادن شکل گرفت. زمین شناسی از دو بخش تئوری و عملی شکل گرفته که بخش عمده آن را بازدید های میدانی شکل می دهند.  با توجه به روحیه فعالی که دارم ؛به کار های عملی علاقه بسیار زیادی دارم. فیلد های زمین شناسی یکی از بهترین تجربه هایی بود که تا الان در زندگی داشته ام.

حالا از مسابقات ریاضی تعریف کنید.

ریاضی یکی از علوم پایه ای است که در تمام رشته ها انسان با آن سرو کار دارد . توانمندی در این زمینه موجب می شود زمینه رشته های دیگر فراهم شود؛ و حتی باعث پیشرفت در آنها شود . به نظر من دانشمندان علم ریاضی می توانند نقش خیلی مهمی در پیشرفت علم چه در زمینه‌ی علمی چه در زمینه ی تئوری دارند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مصاحبه اختصاصی با آقای حسین پاکدل؛ نویسنده

چه مقام هایی در رشته ریاضی کسب کردید؟

مدال برنز مسابقات علمی ۴۰چراغ.

مدال برنز مسابقات دوئل ریاضی.

سمیرا احمد نژاد

خانم احمد نژاد، چطور همزمان هم ریاضی و هم زمین شناسی؟؟؟

به طور کلی در زمینه های خیلی مختلفی فعالیت کردم و همه ی اینها به خاطر دنبال کردن علایقم بوده است و  در این مدت هیچ وقت به خاطر انجام کارهای مختلف به مشکل نخوردم بلکه حتی گاهی رشته ها به یکدیگر پیوند می خوردند .مثلا داخل علم زمین شناسی بخش اولیه مطالعه سنگ ها ، نیازمند محاسبات آماری است که مرتبط به علم ریاضی است. در کل ریاضی علم پایه ایست که تقویت کننده دیگر علوم است.

به نظر شما ریاضی شیرین است؟؟

ریاضی فوق العاده شیرین است. مخصوصا زمانی که مسائلی را حل می کنید که تقریبا فکر می کردید قابل حل نیستند.

خاطره ای از مسابقات خود تعریف کنید.

متاسفانه از زمان شیوع کرونا تمام مسابقات به صورت مجازی برگزار شده . خب یکی از لذت بخش های المپیاد ،دوره های تابستانه ای است که در مرحله سوم ( تعیین مدال ) در باشگاه دانش پژوهان برای ۴۰ برگزیده مرحله سوم برگزار می شود ؛ که امسال به خاطر کرونا به صورت مجازی برگزار شد. اما فیلد های صحرایی که برای آشنایی با کار عملی زمین شناسی برگزار شد ؛بسیار لذت بخش بودند.

در روز اولی که به فیلد زمین شناسی رفتم بسیار خسته شدم. به خاطر اینکه پس از مدت ها از منزل بیرون رفتم و مدت طولانی را در بیرون گذراندم . به صورتی که صبح قبل رفتن به فیلد می گفتم من عاشق زمین شناسی هستم. اما شب که به خانه برگشتیم گفتم من هرگز این رشته را ادامه نمی دهم. اما روز دوم تقریبا سازگار تر شده بودم و طی فیلد اصلا احساس خستگی نکردم.

قهرمان علوم زمین

چقدر اهل مطالعه هستید و به ما کتاب معرفی کنید.

از هر زمانی که بتوانم در آن مطالعه کنم استفاده می کنم و بیشتر علاقه مند موضوعات تاریخی ، علمی، تخیلی و ماورا طبیعه هستم اما کتابی که میخواهم معرفی کنم از آقای حمزه سردادور به نام بانوی سر به دار است. بانوی سر به دار درباره دختری در یکی از روستا های خراسان هست که مغول ها به آنها حمله کرده بودند و در این مدت اتفاقاتی رخ می دهد که…یک داستان تاریخی و عاشقانه که قلم نویسنده آن نیز فوق العاده جذاب است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مصاحبه اختصاصی با آقای سید محمد صاحبی؛ نویسنده (2)

اوقات فراغت سمیرا  چگونه می گذرد؟

سعی می کنم در اوقات فراغتم بیشتر کتاب بخوانم ، موزیک گوش بدهم و یا فیلم ببینم، گاهی اوقات هم بیشتر با اطرافیان ارتباط برقرار می کنم و به دیدن دوستان و یا آشنایان می روم.

الگوی شما در زندگی کیست؟

بهترین الگو و سودای کمال انسانی فقط در وجود حضرت محمد(ص) و اهل بیت ایشان است اما من علاوه بر این الگوهای بزرگ در میان اطرافیان کسانی را دارم که آنها را خیلی قبول دارم و سعی می کنم که شبیه آنها باشیم.

المپیاد علوم زمین

از نویسندگی هایتان بگویید.

همه ما می توانیم با اندکی تفکر و الهام از اطراف بهترین متن ها را بنویسیم اما بعضی از این توانایی استفاده می کنند و بعضی نه. نویسندگی با انتقال تفکرات باعث آرامش انسان می شود به خاطر همین می گویم که هر از گاهی هم که شده افکار خودمان را به کاغذ انتقال دهیم  اما من از میان ژانر های ادبیات به ژانر کمدی و طنز علاقه خیلی زیادی دارم و سعی می کنم متون خود را به صورت طنز در بیاورم؛ چون متن طنز از قاعده و قانون پیروی نمی کند و می شود گفت بیشتر در حال شکستن قاعده و قانون است.

ویژگی های یک نویسنده خوب؟

مهم ترین ویژگی نویسنده این است که نویسنده خودش باشد و از عقاید خودش بهره بگیرد و متون نو و تازه ای را خلق کند. مطالعه خیلی زیادی داشته باشد چون می تواند اطلاعات عمومی بالایی پیدا ‌کند که در نوشتن به او کمک می کند و به طور پیوسته نویسندگی را ادامه دهد چون این گونه طی مدتی با تجربیاتی که کسب می کند تبدیل به یک نویسنده قدرتمند می شود.

شما علاوه بر این که قهرمان المپیاد علوم زمین هستید در چه مسابقات دیگری مقام آوردید؟

مدال طلای دومین دوره المپیاد علوم زمین ۱۴۰۰

مقام سوم کشوری وبلاگ نویسی پرسش مهر ۱۴۰۰

رتبه دوم داستان نویسی مسابقات نوجوان سالم ۱۳۹۷

رتبه اول استان نشریه نویسی مسابقات فرهنگی هنری دوره اول ۱۳۹۷

مدال طلای مسابقات نیترو خانه ریاضیات ۱۳۹۹

مدال نقره و برنز دومین دوره مسابقات علمی ۴۰چراق رشته شیمی و ریاضی خانه ریاضیات تهران ۱۳۹۸

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مصاحبه اختصاصی با آقای علیرضا خمسه

قهرمان المپیاد علوم زمین

ماشاالله چقدر مقام متنوع، با توجه به تنوع موفقیت هایتان، به نظر شما نوجوانان کدام مسیر را بروند  و در آن موفقیت های جذاب کسب کنند؟

به نظر من نوجوانان در این سن توانایی انجام هر کاری که به آن علاقه نشان می دهند را دارند و بهترین کار این است که حتما کاری که دوستش دارند را امتحان کنند ، تجربه های جدید کسب کنند و مهارت های خودشان را تا جای ممکن افزایش دهند. اینطوری زمانی که بزرگتر بشوند کلی مهارت یاد دارند که می توانند به بهترین نحو از آنها استفاده کنند.

هدف و برنامه ریزی شما برای آینده چیست؟

از کودکی به کارهای کامپیوتری علاقه خیلی زیادی داشتم و انجام این طور کارها به قدری برایم لذت بخش هستند که به هیچ عنوان از انجام دادن آنها خسته نمی شوم ، برای همین قصد دارم در آینده وارد رشته کامپیوتر شوم و در حال حاضر علاقه مند به شغل کارشناس امنیت شبکه و اطلاعات هستم و می خواهم در این زمینه به قدر توانم به مردم زمینم کمک کنم. در کنار اینها نیز می خواهم به رشته زمین شناسی ادامه دهم و اطلاعات خودم را در این مبحث هم افزایش دهم.

صحبت سیمرا احمدنژاد  قهرمان المپیاد علوم زمین با نوجوانان

به دوستان نوجوان خودم توصیه می گویم که اگر به کار و یا رشته ای علاقه دارند؛ حتما وارد آن شوند و برای یک بار هم که شده آن را تجربه کننده حتی اگر مهارت کافی برای انجام آن را ندارند. شک نکنید علاقه های شما باعث می شود که به بهترین سطح در آن زمینه برسید.

سمیرا احمد نژاد

کلام آخر

می خواهم یک تشکر خیلی جانانه داشته باشم از حامی همیشگی ما آدم ها . الهی شکرگزار این زندگی هستم که به من بخشیدی؛ به خاطر همه چیزش :

شکر درگاهت خدایا زان که جانم داده ای

نعمت افزون که بی حد است آنم دادهای

بهره مندم کردی یارب از تمام نعمتت

باز بنمودی برایم درب های رحمتت

و ممنون از دو فرشته مهربان زندگیم، پدر و مادر عزیزم ، که در تمام این مسیر لحظه به لحظه پشتیبانم بودند و همواره در سایه سار حمایتشان، جرات چشم دوختن به افق‌های دور را یافته ام.

خلاصه …

دست خدا همراه تک تک لحظاتتون

گفتگو : سجاد زین العابدین

گفتگو با نوجوانان موفق ایرانی را در صفحه یک فنجون گپ بخوانید.

t گفتگو با سمیرا احمد نژاد قهرمان المپیاد علوم زمین
4.6/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *