معرفی روستای باغو کیش؛ و البته دو باغوی دیگر!

روستای باغو کیش
t معرفی روستای باغو کیش؛ و البته دو باغوی دیگر!

کیش، تاریخی پرباری هم دارد و از مهم‌ترین اماکنی که می‌توان به خوبی این موضوع را در آن حس کرد، روستای باغو کیش است!

بسیاری با خود فکر می‌کنند که کیش پس از این همه سال ساخت و ساز و مدرنیته، دیگر آثاری از تاریخ و اصالت و فرهنگ بومی گذشته‌ی خود ندارد. اما این ادعا کاملا غلط است. کیش علاوه بر اینکه به مدرنیته تن در داده، اصالت گذشته‌ی خود را نیز حفظ کرده و بین هر دو یک هماهنگی زیبا به وجود آورده است، از نشانه‌های بارزش هم وجود همین روستای باغو است.

در این مقاله از وبسایت نوجوان ها، قصد داریم روستای باغوی کیش را به شما معرفی کنیم، البته شاید برایتان جالب باشد که بدانید که دو روستای باغو دیگر هم وجود دارد که آن‌ها را نیز معرفی خواهیم کرد.

 روستای باغو فقط در کیش نیست!

خیلی از گردشگران گمان می‌کنند که در کل ایران، فقط یک روستای باغو وجود دارد و آن هم روستای باغو کیش است. اما اکنون خواهید دانست که علاوه بر کیش، یک روستای دیگر در بندر عباس و یکی هم در بندر گز، در استان گلستان قرار دارد. حتی ممکن است تعجب کنید که بدانید خود من هم همین الان از این موضوع باخبر شدم!

معروف‌ترین روستای باغو، بدون شک در جزیره‌ی کیش قرار دارد و از نظر بسیاری از مسافران، از بهترین جاهای دیدنی کیش است. و البته آیینه‌ای است تمام‌نما، از فرهنگ و اصالت و تاریخ بومیان کیش. جایی که می‌توان با آرامش خاطر در آن قدم گذاشت و با ذره‌ذره‌اش ارتباط برقرار کرد و گذشته و حال کیش را در یک زمان و در یک مکان دید.

دیگر روستای باغو، در استان گلستان، در شهرستان بندرگز و در توابع بخش انزان قرار دارد و درست مثل روستای باغو کیش، روستایی تاریخی به حساب می‌آید. و البته آخرین روستای باغو، در استان هرمزگان، شهرستان بند عباس و بخش قلعه قاضی قرار گرفته است، هرچند که چندان اطلاعات زیادی درباره‌‌اش موجود نیست.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی 11 تا از بهترین پارک‌ های کیش برای یک روز خانوادگی

پیشنهاد مطالعه: معرفی جزیره کیش

آشنایی روستای باغو، بندرگز

حال که صحبت از روستاهای باغو شده است، بد نیست پیش از پرداختن به موضوع اصلی خودمان، اندک نگاهی هم به روستای باغوی بندرگز بیندازیم. این روستا هم درست مثل روستای باغوی کیش، از قدمت تاریخی بالایی برخوردار که دانستن نکاتی چند درباره‌ی آن خالی از لطف نخواهد بود.

این روستا در استان گلستان، شهرستان بندرگز قرار دارد. این روستا بسیار کوچک بوده و جمعیت آن در آخرین سرشماری حدود 700 نفر بوده است. این روستا از پیشینه‌ی تاریخی پرقدمتی برخوردار می‌باشد و طوایف و خاندان‌های قدیمی زیادی در این روستا زندگی می‌کنند. گفته می‌شود که علاوه بر ساکنین ایرانی و بومی آن، در سده‌های گذشته، قبایل و طوائف هندی (کولی) هم به مکان مهاجرت کرده‌اند.

از آثار تاریخی و گردشگری این منطقه می‌توان، قلعه‌ی دختر، قلعه‌ی پیرزن، آبشار خزه‌ای دالان، آبشار چلم رز، شیشار تپه، تپه لتکا، قناتی با قدمت دو قرن،حمام خزانه‌ای و پارک جنگلی باغو اشاره کرد.

روستای باغو کیش؛ نگین پرقدمت جزیره

جزیره‌ی کیش بسیار پرقدمت است، اما امروز روز، تبدیل شده به یکی از مدرن‌ترین مناطق ایران، ساختمان‌ها بلند و تفریحات آبی نو و بدیع و مراکز خرید تازه و بزرگ‌ترین برندهای دنیا، در دل این جزیره جا خوش کرده‌اند. با دیدن این همه تازگی و این همه بدعت، شاید همه پیش خود فکر کنند که دیگر چیزی از تاریخ و اصالت کیش باقی نمانده. با خود می‌گویید که مگر می‌شود آثاری از بومیان و فرهنگ سنتی کیش باق مانده باشد؟

مردم بومی روستای باغو کیش

درست است که کیش، همانطور که پیشتر گفتیم، خودش را با دنیای نو تطابق داده و در گذر زمان بسیار پیشرفت کرده، اما هنوز برخلاف ظاهرش، زندگی واقعی اهالی بومی، در بطن آن جریان دارد. یکی از اماکنی که نمونه‌ی بارز این ادعا به حساب می‌آید، درست همین روستای باغوی کیش است.

اگر دوست دارید کمی با سنت واقعی کیش و اهالی بومی آن ارتباط برقرار کنید. پیشنهاد ما به شما، بازدید از روستای باغو کیش است.

روستای باغو کیش کجاست؟

روستای باغو کیش، در جنوب جزیره قرار دارد. یعنی درست همان‌جایی که یکی دیدنی‌ترین نمادهای کیش قرار دارد، کشتی یونانی. برای اینکه خودتان را به این روستای بی‌نظیر تاریخی برسانید، دو راه پیش رویتان خواهد بود. در قدم اول می‌توانید ابتدا خودتان را به میدان غروب کیش برسانید و از آنجا، رهسپار جاده‌ی باغو شوید. دوم آنکه، می‌توانید از سمت بزرگراه خلیج فارس، خودتان را به این مسیر نامبرده شده برسانید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی 12 تا از بهترین مراکز خرید کیش

ورودی روستای باغو کیش

علت نامگذاری این روستا و افسانه‌ی ننه باغو چیست؟

همانطور که شاید به گوشتان خورده باشد، جزایر جنوبی ایران، تقریبا در زمان صفویه، به دست استعمارگران پرتغالی افتاده بود. پرتغالی‌ها جنایت‌های زیادی در این جزیره و هم در جزایر قشم و هرمز مرتکب شدند. به گفته‌ی افسانه و داستان‌های متعددی که سینه به سینه از زبان بومیان روستای باغو کیش نقل می‌شود، هر زمان که می‌خواستند که خبر شهادت جوانان جزیره را بیاورند، بدون اینکه حتی کسی خبری از این موضوع داشته باشد، این خبر تلخ به نوعی، به پیرزنی به اسم ننه باغو، الهام می‌شده است. همان زمان ننه باغو شروع به خواندن آواز می‌کرده و به این صورت اهالی پیش از رسیدن خبر، از آن مطلع می‌شدند.

حال راست و یا دروغ این داستان معلوم نیست. اما گذشته از آن، گفته می‌شود که ننه باغو در بیرون راندن استعمارگران و البته آبادی این روستا، رشادت‌ها و زحمات زیادی به خرج داده است. همین شده که بعد از این همه سال، در حقیقت علت نامگذاری این روستا همین موضوع بوده و آن را به روستای باغو کیش تبدیل کرده است.

پیشنهاد مطالعه: مناطق بکر کیش

دیدنی‌های روستای باغو کیش

روستای باغوی کیش شاید کوچک و بسیار محدود باشد، اما اماکن زیبا و دل‌انگیز بسیاری را دل خود جای داده است. این روستای کم‌نظیر، جای بسیار مناسبی است برای استراحت و فرار از هیاهوی شهر و کم با خیال آسوده گشتن در طبیعت و تارخ پرماجرای جزیره، برای ارتباط با بومیان و آشنایی با آنچه که کیش بوده و مقایسه‌ی آن با چیزی که شده.

شتر های روستای باغو کیش

در این روستا یک مسجد تاریخی بسیار زیبا وجود دارد. مسجد تاریخی روستای باغو هرچند کوچک است، اما داستان‌ها، حوادث و اتفاقات بسیاری را در لا به لای سنگ‌ها و خشت‌های خویش جای داده. طبق نوشته‌های باستانی که بر روی دیوار این مسجد پیدا شده است، قدمت آن به سال 981 هجری باز می‌گردد. این مسجد یک چاه آب و یک مناره هم دارد که البته زیبایی آن را دو چندان کرده. به علاوه درست در کنار این مسجد، یک کافه‌ی سنتی نیز قرار دارد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نکاتی برای پیاده روی در طبیعت

مسجد تاریخی روستای باغو کیش

 

اقامتگاه های بومگردی روستای باغو کیش

پیشنهاد مطالعه: بهترین مراکز خرید کیش

بد نیست بدانید که این روستا، یکی از مهم‌ترین مناطق کیش است که می‌توان انواع درختان بومی جزیره‌ی کیش را در آن پیدا کرد. شاخص‌ترین درختان بومی روستای باغو، درخت «لور» است که یکی از کمیاب‌ترین درختان جهان به حساب می‌آید. به غیر از آن، کهنسال‌ترین درختان انجیر معبد را نیز می‌توان در روستای باغو کیش پیدا کرد.

درخاتان بومی روستای باغو کیش

پیشنهاد مطالعه: بهترین تفریحات کیش برای نوجوان ها

در این قسمت، به سوالات پرتکراری خواهیم پرداخت، که بدون شک برای شما هم پیش آمده است، پس با ما همراه باشید.

سوالات متداول

سه روستای باغو در ایران وجود دارد، روستای باغو کیش، روستای باغو بندرگز و روستای باغو بندر عباس.

در جنوب غربی جزیره‌ی کیش قرار داشته و به کشتی یونانی بسیار نزدیک است.

نام این روستا از زنی به اسم ننه باغو گرفته شده، که در آزادسازی کیش از دست پرتغالی‌ها و آبادانی آن نقش مهمی را بر عهده داشته است.

لور، گز و انجیر معابد، از مهم‌ترین و شاخص‌ترین درختان این روستا و سرتاسر جزیره‌ی کیش هستند.

فاصله‌ی روستای باغو کیش تا بندر عباس حدود 320 کیلومتر است.

بر طبق سنگ نوشته‌ها، قدمت آن به سال 981 هجری باز می‌گردد.

کلام پایانی…

به گمان عده‌ی بسیاری، کیش عاری از هرگونه آثار تاریخی و منابع فرهنگی است. اما این ادعا غلط است. کیش نه تنها آثار تاریخی فراوان دارد، بلکه منابع طبیعی بسیار و اماکن تاریخی زیادی وجود دارد. روستای باغو کیش نیز مهر تاییدی است بر همین ادعا. اگر دوست دارید یک روز را از هیاهوی کیش فرار کرده و قدم در کوچه باغ‌های کهن گذاشته و با فرهنگ مردم کیش آشنا شوید، روستای باغو کیش بهترین مکان برای این کار است.

اگر به این روستا سر زده اید خاطره و تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

 

t معرفی روستای باغو کیش؛ و البته دو باغوی دیگر!
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *