آشنایی با خواص میوه کاکتوس

خواص میوه کاکتوس
t آشنایی با خواص میوه کاکتوس

توجه به سلامتی در دوره نوجوانی بسیار اهمیت دارد. خورد و خوراک در سال‌های نوجوانی بسیار مهم است؛ زیرا که این سنین، دوران اوج رشد فیزیکی و ذهنی افراد است. به همین دلیل است که در این مقاله می‌خواهیم به خواص میوه کاکتوس بپردازیم. نوجوان‌ها در این دوره باید حتی‌الامکان از مواد غذایی مقوی استفاده کنند و حواسشان حسابی به آن چیز که می‌خورند باشد. هرچقدر دقت در انتخاب مواد غذایی بیشتر باشد، بدون شک سلامت نوجوان نیز به همان اندازه بیشتر خواهد بود.

در این مقاله از مجله نوجوان ها، می‌خواهیم نگاهی به خواص میوه کاکتوس داشته باشید. این میوه که می‌توان تاحدودی نیز آن را کمیاب در نظر گرفت، از جمله مقوی‌ترین میوه‌هایی است که می‌توانید نوش جان کنید. در این مطلب، ابتدا نگاهی به ارزش غذایی میوه کاکتوس خواهیم داشت و در ادامه نیز خواص آن را یک به یک بررسی خواهیم کرد.

پیشنهاد مطالعه: هندوانه بهترین میوه برای گرمازدگی

ارزش غذایی میوه کاکتوس

قبل از آنکه به سراغ برشمردن خواص میوه کاکتوس برویم، بهتر است که ارزش غذایی آن را بدانیم. منظور از ارزش غذایی، بررسی مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که در این میوه وجود دارد. با شناخت این مواد، به صورت منطقی‌تری می‌توانیم خواص این میوه را درک کنیم.

ارزش غذایی میوه کاکتوس

ارزش غذایی میوه کاکتوس به شرح زیر است:

انرژی 41 کیلوکالری
کربوهیدرات 9.6 گرم
فیبر 3.6 گرم
چربی 0.5 گرم
پروتئین 0.7 گرم
کلسیم 56 میلی‌گرم
آهن 0.3 میلی‌گرم
منیزیم 85 میلی‌گرم
فسفر 25 میلی‌گرم
پتاسیم 220 میلی‌گرم
روی 0.1 میلی‌گرم
ویتامین آ 25 میکروگرم
ویتامین ب 2 0.1 میلی‌گرم
ویتامین ب 3 0.5 میلی‌گرم
ویتامین ب 6 0.1 میلی‌گرم
ویتامین ب 9 6 میکروگرم
ویتامین ث 14 میلی‌گرم

پیشنهاد مطالعه: خواص و عوارض آلوچه و لواشک

بررسی خواص میوه کاکتوس

اکنون رسیدیم سر اصل مطلب؛ در این بخش، خواص میوه کاکتوس را یک به یک در کنار هم بررسی می‌کنیم. اگر می‌پرسید که این میوه را چطور باید مصرف کنیم، جواب ما این است: هر طور که دوست دارید! میوه کاکتوس را می‌توانید به صورت تازه و خام، به صورت دمنوش و همین‌طور به صورت دتاکس مصرف کنید. مزه آن نیز بدون شک باب میلتان خواهد بود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایده هایی جذاب از مدل های کیک تولد سبز

از جمله مهم‌ترین فواید و خواص میوه کاکتوس می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1.    کاهش وزن

یکی از مهم‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین خواص میوه کاکتوس، کمک آن به کاهش وزن است. تین میوه یک منبع بسیار خوب برای فیبر به شمار می‌رود. میزان بالای فیبر در این میوه، می‌تواند جلوی اشتهای کاذب را بگیرد و به شما کمک کند که زودتر سیر شوید. درست به همین دلیل، توصیه می‌شود که قبل از هر وعده غذایی، چند عدد میوه کاکتوس نوش جان کنید.

علاوه بر آن، مصرف این میوه و خواص میوه کاکتوس باعث می‌شود که جذب کالری غذا کاهش پیدا کند و از طرفی نیز سوخت و ساز بدن بیشتر شود. این بدان معناست که شما با خوردن غذاهای مختلف نه‌تنها دچار اضافه وزن نخواهید شد، بلکه کالری جذب شده توسط آن غذا را نیز می‌توانید سریع‌تر بسوزانید؛ این خاصیت بعد از مدتی لاغری را برای شما به همراه خواهد داشت.

 

2.    مفید برای پوست و مو

مصرف میوه کاکتوس به صورت روزانه می‌تواند به بهبود سلامت پوست و مو نیز کمک کند. تحقیقات بسیاری نشان داده است که با مصرف مرتب میوه کاکتوس به صورت روزانه، افراد پوست و مویی درخشان‌تر و سالم‌تر داشته‌اند. درست به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌های داروسازی و زیبایی، عصاره این میوه را به محصولات خود اضافه می‌کنند.

خواص میوه کاکتوس برای پوست و مو

پیشنهاد مطالعه: چه میوه‌هایی برای پوست صورت مفید است؟

ویتامین سی یکی از مهم‌ترین خواص میوه کاکتوس است. به علاوه میوه کاکتوس دارای خواص ضدالتهابی نیز هست. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است و مصرف مرتب آن به شما کمک می‌کند که با رادیکال‌های آزاد در بدن خود مبارزه کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
داستان ضرب المثل فارسی کاسه ای زیر نیم کاسه است

وجود رادیکال‌های آزاد، از جمله مهم‌ترین چیزهایی است که سلامت پوست و مو را تهدید می‌کند. در صورتی که رادیکال‌های آزاد بر روی پوست باشند، ممکن است دچار پیری زودرس شوید. از همین جهت، می‌توانید میوه کاکتوس را به صورت ماسک روی پوست خود نیز قرار دهید و از خواص مفید آن شگفت‌زده شوید.

 

3.    کمک به بهبود دیابت

از دیگر خواص میوه کاکتوس که دانشمندان نیز آن را تایید کرده‌اند، برای بهبود دیابت است. تحقیقات بسیاری نشان داده است که مصرف این میوه به صورت روزانه و مرتب می‌تواند در کنترل قند خون بسیار مفید باشد و همین‌طور عوارض ابتلا به دیابت را کاهش دهد. درست مانند مکمل‌های پوست و مو، در داروهای مخصوص دیابت نیز ممکن است از این عصاره این میوه استفاده شود.

فیبر قابل‌حل موجود در میوه کاکتوس، می‌تواند به شما کمک کند که سطح قند خون خود را کاهش دهید. همین‌طور این میوه می‌تواند در کاهش سطح چربی خون نیز بسیار موثر باشد. این میوه می‌تواند ترشح انسولین در بدن را کنترل کند. برای درمان دیابت و کاهش علائم آن، پزشکان توصیه می‌کنند که این میوه را همراه با پوست به صورت خام (ترجیحا به صورت تازه) مصرف کنید.

پیشنهاد مطالعه: میوه های اشتها آور و خون ساز

4.    کمک به سلامت کبد

از دوران گذشته، بسیاری از پزشکان طب سنتی استفاده از میوه کاکتوس را برای درمان بیماری‌های کبدی، بسیار مفید می‌دانسته‌اند. امروزه نیز پزشکان و محققان نیز به صورت علمی ثابت کرده‌اند که استفاده از این میوه، می‌تواند در درمان یا کاهش بیماری‌های مربوط به کبد، بسیار مفید باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش اصطلاحات زبان انگلیسی (12)

کمک به سلامت کبد از خواص میوه کاکتوس

تحقیقات نشان داده است که استفاده مرتب از میوه کاکتوس به دلیل فیبر بالایی که دارد، می‌تواند از التهاب‌های کبدی جلوگیری کند؛ همچنین این میوه می‌تواند فشارهای اکسیداتیوی که به کبد وارد می‌شوند را نیز خنثی کند. مطالعه‌ای در آمریکا نشان داده است که استفاده از میوه کاکتوس می‌تواند به درمان کبد چرب غیرالکلی کمک شایانی کند. اگر شما نیز دچار کبد چرب هستید، شاید بد نباشد که استفاده از این میوه را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

پیشنهاد مطالعه: خواص انگور برای سلامتی

کلام آخر

در این مقاله از مجله نوجوان ها نگاهی به خواص میوه کاکتوس داشتیم. این میوه خوشمزه، خواص و فواید بسیاری برای سلامت بدن ما دارد و استفاده روزانه از آن، می‌تواند موجب سلامتی هر چه بیشتر بدن ما شود.

هرچند که خواص بسیاری برای این میوع ذکر شده است، اما نباید فراموش کنید که هنوز برخی از این خواص، به صورت 100 درصدی به تایید متخصصان نرسیده‌اند، پس بهتر است که در زمان مصرف آن، دقت کافی داشته باشید. شما دیگر از خواص میوه کاکتوس چه می‌دانید؟ آن را با ما نیز در میان بگذارید.

منابع 1

منابع 2

سوالات متداول

بله. این میوه خواص و فواید فراوانی دارد و مصرف روزانه آن می‌تواند به سلامتی بدن ما کمک شایانی کند.

مصرف میوه کاکتوس می‌تواند از اشتهای کاذب جلوگیری کند. به علاوه می‌تواند جذب کالری را کاهش داده و در عوض سوخت و ساز بدن را نیز بیشتر کند.

بله، میوه کاکتوس از قدیم در طب سنتی برای درمان و کاهش بیماری‌های مربوط به کبد مورد استفاده قرار می‌گرفته است. امروزه این خواص به صورت علمی تایید شده است.

t آشنایی با خواص میوه کاکتوس
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *